Vandaag nog ff een 2e post over Loonbedrijf Gebr. de Jong ter afronding van 1990 om morgen met een nieuwe stap:

Volvo BM Shovel

+9
WaterDeutzer
Vandaag nog ff een 2e post over Loonbedrijf Gebr. de Jong ter afronding van 1990 om morgen met een nieuwe stap: "Sanering ronde 2" te openen.

Voorafgaand aan de renovatie foto's van vanmorgen hebben we de Volvo 4300B uit Zuid-Afrika eerst even getest met de pakkenklem.

Hier op werk in opdracht van de vorige pakkenmachinist: Jan Schot. Hij had z'n eigen CAT shovel voor de wagens staan om de pik-afstanden op het land te verkorten. Je ziet het CAT dak net op de foto.

Reacties

+5
WaterDeutzer
Proef najaar '89 pakkenladen: geslaagd.

(klik om te vergroten)

CAT met balenwagens, Neckerstraat Wijdewormer

(klik om te vergroten)

Volvo 4300B testwerk

(klik om te vergroten)

Beetje te dicht bij de greppel....

(klik om te vergroten)

Op 't veen, maar we laden gewoon 3 op 18

(klik om te vergroten)

Het opperhoofd zelf op de bok

(klik om te vergroten)

Bij Jan Schot aan de Jisperdijk

(klik om te vergroten)

Jan die de draadspanning even checkt

(klik om te vergroten)

Test geslaagd
+3
schluterman
@WaterDeutzer waarom hebben jullie toen der tijd die volvo uit zuid Afrika opgeknapt en niet een tweedehands hier in de buurt gekocht? Wel prachtige foto's van de volvo ik zelf zit op een l70h geweldige machine
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
waarom hebben jullie toen der tijd die volvo uit zuid Afrika opgeknapt

Klinkt gewoon spannend als je dat schrijft.😊 Ik heb 'm bij Schmidt in Almelo gekocht waar ook de Q&K L20 vandaan kwam. Maar naar Almelo is die echt uit Afrika gekomen.
+1
schluterman
@WaterDeutzer Ooo kijk maar eens aan
+1
spoorkraan
@WaterDeutzer Jan wat een figuur was/is dat!!!😂😂😂vreselijke humor 😂en uitspraken die ik nooit meer vergeet!
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Proef najaar '89

Alweer rectificatie: Najaar '90.
+3
mdoornekamp
Mooi mooi mooi. Ik mis wel de dubbellucht voor om de shovel. De shovel banden waren toen sowieso al niet zo breed
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Ik mis wel de dubbellucht voor om d'r shovel.

Dit was alleen de test, 's winters na renovatie is die voor op GS dubbellucht komen staan. Voor kuilaanrijden en pakken verzamelen. Ook nog ff de banden achter gewisseld met de O&K L20 want die hadden meer profiel.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer ok. Ja toch wel een heel gewicht zo voorop. Zo'n Volvo weegt rond 10 ton?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
toch wel een heel gewicht zo voorop

Een 4300B weegt inderdaad een kleine 10 ton. Maar dat zit vooral achterop. Met 3 zware pakken in de klem ben je een beetje in balans bij gestrekte arm. Maar op die wagen zit ook rond de 15ton aan gras. In 't veen telt de regel: zolang de spons in veert ok, scheurt hij heb je problemen.
+3
wolseley
@WaterDeutzer super mooie foto's weer. Elke dag als eerste het nieuwe verhaal bekijken is nu standaard
+2
@WaterDeutzer dat is kwa berijdbaarheid zeker een waar woord. Alleen zie je verrekte goed waar je met de zware machines gereden hebt. En op veengrond is zon shovel nou niet helemaal een geschikte machine zeg maar, vooral door het toch meer deinen dan een trekker met voorlader

En snap ook zeker wel dat je als loonwerker toendertijd niet ging lopen knooien met voorlader en schakeltrekkers. Knieen willen wel kapot met balenrijden
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz 8006spezial:
op veengrond is zon shovel nou niet helemaal een geschikte machine zeg maar

Morgen toon ik de oplossing (dacht ik).
+1
2850Johndeere6R
Man man wat een machine geweld daar bij de Gebr de Jong in Neck😍🤩💪💪
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Man man wat een machine geweld

Nou, nou, niet overdrijven he, ik post alleen wat veel. Bij anderen blijft dat in het plakboek.😉
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer maar dat neemt niet weg wat voor moois je allemaal hebt gehad Nico. Kan menig mens jaloers op wezen
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Kan menig mens jaloers op wezen

Nou, reken maar dat ik trots was. Zeker met de HP1600 combi die morgen gaat verschijnen! Dat was echt een monster trein geworden. Met medewerking van Bart Haan.
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Ik kan niet wachten tot je volgende prachtige reportage 😁
+4
Siete
Ik ben weer vd partij 😎😁
+4
Rondeutz06
Mooie aanvulling op vanmorgen, maar ehh...ik hoop niet dat je denkt: ik doe er 2 op 1 dag dan ben ik er sneller af.🥲🥲
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
ik doe er 2 op 1 dag dan ben ik er sneller af

Nee, dit hoorde echt nog bij vandaag. En past niet in het verhaal van morgen.😉
+8
casejxu
Prachtig dit! T ergste is dat er een moment komt dat t album uit is🤔
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
ergste is dat er een moment komt dat t album uit is

Dat duurt inderdaad niet lang meer voor het kaarsje "Neck" dooft. Maar dan staan er nog wat nieuwe belevenissen in de wachtrij: HP1600 achter het ijzeren gordijn. Cebeco G.O.S. De revisie van mijn TEF, De revisie van mijn WasserDeutz. Dus niet getreurd.
+1
NH-Ford
Hoe ging dit toendertijd verder met de pakken?
Je schreef al eens iets over het 'inpakken', aan bult zetten. Is dit dan wel gras zoals we nu kuilgras kennen? (Of de wat drogere gras van toen) Of is het meer richting hooi?
+2
Rondeutz06
@NH-Ford dit was gewoon voordroogkuil zoals eerder vermeld konden die balen wel een ton wegen
+2
Fast Eddy
@NH-Ford

Was gewoon hoogwaardig kuilvoer. Als je het maar optijd in de bult zet. Je kon het beste blokken maken, dus bijvoorbeeld 3 pakken achterelkaar, 3 bovenelkaar en 4 breed.
+1
NH-Ford
@Fast Eddy En dan afdekken met kuilkleed als een rijkuil?
Kruipt het zuurstof dan niet de stapel in bij opvoeren?
+1
Fast Eddy
@NH-Ford

Ja kuilplastic. Als je strak stapelt valt de lucht wel mee. Je kan de stapels ook kleiner maken. Het ligt aan de voersnelheid hoe groot je de blokken maakt ipv 3 hoog naar 2 hoog.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @NH-Ford:
Hoe ging dit toendertijd verder met de pakken?

Het was echt inkuilen. Maar een enkele keer ging het voor hooi, maar dan moeten ze wel gortdroog zijn om met zo'n grote dichtheid onverpakt te bewaren. Maar bij het inkuilen: plastic op de vloer als die niet van beton was. Een 1e compartiment stapelen al op het plastic wat er overheen gaat. 1 compartiment is een bepaalde max voersnelheid. Dan trek je het 1e plastic er over tot een stuk op de vloer en weer terug naar boven klaar voor de het volgende compartiment. En zo verder. Bij gereed kuil overall weer opnieuw plastic met triverabanden over de naden met gewicht. En bij voorkeur nog een beschermdoek erover. Kost dus wel wat meer plastic dan een rijkuil.
+2
a3vandiejen
Mooie foto.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM Shovel en hebben de trefwoorden Balen Laden , pakkenklem , balentransport en vicon balen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!