In 't voorjaar '91, de veiling van de laatste machines achter de rug, waren we klaar voor een nieuw seizoen pakkenpersen en inkuilen. Maar ook voor inkuilen met 2 opraapsnijwagens i.s.m. Loonberijf G.

JCB Verreiker

+9
WaterDeutzer
In 't voorjaar '91, de veiling van de laatste machines achter de rug, waren we klaar voor een nieuw seizoen pakkenpersen en inkuilen. Maar ook voor inkuilen met 2 opraapsnijwagens i.s.m. Loonberijf G.T.Verbij uit Den Ilp. De HP1600 pers was in Kwadijk aangepast naar den gestuurd tandemstel. We waren klaar voor alle omstandigheden. Er is een tweedehandse JCB verreiker aangekocht en aangepast voor de pakkenwerkzaamheden. Daarvoor zijn de oude wielen met Trelleborgbanden van de Pers op de JCB gemonteerd. Minder bodemdruk en hogere wegsnelheid.

Reacties

+7
WaterDeutzer
Met de verreiker hadden we de meest ideale machine voor pakkenverzamelen in het oude land. Je kon zelf de aslast beïnvloeden door de mast ingeschoven hoger te plaatsen waarmee zwaartepunt last meer boven de vooras kwam. Een nadeel: minder goed zicht over de kuil bij 2-ver op 3hoog neerleggen van de laatste rij pakken.

(klik om te vergroten)

JCB verreiker
+4
WaterDeutzer
@WaterDeutzer Op de voorgrond zie je de omkeerbok met een oude meststrooier tandwielkast. Die gebruikte ik om met m'n Tefje de Deutz F2M315 aan te "slingeren" (gemakzucht😅) Dat ging een keer fout op een oldtimershow: Ineens bleek de Deutz aftakas vanbinnen "gebroken". Na openmaken een constatering dat de Deutz-as een verbindmof met Linkse draad had.🙈
+6
WaterDeutzer
Voor de JCB verreiker een speciale snelkoppelhaak gemaakt. Dit onderdeel koppelt zich star in de JCB met een snelwissel. Het draaipunt zit dan een stuk verder naar achteren waarmee onderhaakse bochten gemaakt kon worden. Bovendien een rotatie erin gemaakt voor als het fout mocht gaan. Op de achtegrond al een deel van nieuwe pers tandem.

(klik om te vergroten)

+1
Ford-NH_fan
@WaterDeutzer De spiraalveer.
Hield die het trekoog horizontaal?
Ben wel benieuwd naar de constructie en levensduur.
+8
WaterDeutzer
De upgrade HP1600 met het gestuurde tandem assenstel en Michelin lagedrukbanden. Met een geleiding voor het "pakkantelen" anders zou die op de laatste as vallen. De pers is nogmaals verhoogd geplaatst (eerder met de snijrotor) om de 1e as zo ver mogelijk naar voren te kunnen plaatsen. Daarmee hebben we de dissel ook aangepast van Onderkoppeling naar Boventrekpunt. Met al deze aanpassingen, snijrotor en tandemstel is de pers niet langer geworden dan een standaard HP1600. Wel een heel pak hoger, tot boven de 4m bij de hoogste draadcassette.

(klik om te vergroten)

+3
newholland-
@WaterDeutzer Wel een apart gezicht zo,n hoge pers🤔
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer toch wel spannend bij viaducten en ophaalbruggen.
Wel een mooi samenwerking project.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Wel een mooi samenwerking project.

Op de hoofdfoto zie je nog een stickertje waar jij al zo lang op wacht.🙈
+2
Rondeutz06
@WaterDeutzer haha, inderdaad jij bent wel van de details he .🤣🤣
+8
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
De upgrade HP1600 met het gestuurde tandem assenstel en Michelin lagedrukbanden

@Siete Heeft vanmorgen mijn pers uit '91 terug opgespoord! Dijkstra is eerder overgegaan in een ander loonbedrijf en Siete weet nu nog niet waar de pers op dit moment kan zijn. Maar wel een mooi plaatje met een Dikke Ford ervoor die niets onderdoet voor onze Dikke DX6.10.

(klik om te vergroten)

HP1600MPF bij Dijkstra Koudum
+6
WaterDeutzer
Deze laatste metamorfose van de pers vroeg natuurlijk wel om een type aanduiding: HP1600MPF Ofwel: Mobile Powerfeed Factory. Met ook de nieuwe stickers voor reclame op de machines en gebouw.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+5
WaterDeutzer
De meelopend gestuurde achteras met hydraulische blokkering en hydraulische beremming op alleen de vast as. Met plaats voor de extra voorraad van de bussen beschermingsmiddel

(klik om te vergroten)

+5
WaterDeutzer
Het is een mastodont van een machine geworden de HP1600MPF. Met de tekst om op de weg te laten zien wat je doet. Internet bestond nog niet, dus daaronder ook nog ff je bedrijfsnaam.

(klik om te vergroten)

Vicon HP1600
+8
WaterDeutzer
De aangepaste dissel van onderbevestiging naar boventrekpunt. Bijkomend voordeel was een grotere opnamehoek van de pickup omdat hij nu schuin lager hing. Daarvoor is een kunststof tussen plaat gemonteerd aan de rand van invoerkanaal.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer had je geen last van deze platen op de kopakker en in bochten?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
had je geen last van deze platen op de kopakker en in bochten?

Nee, op deze foto zijn het de zwadflappen met pendelaar ertussen. Op ergens een andere foto (snijmolen) zag je de groene tussenplaat. De pers hing heel kort op de trekker, banden tegen de dissel (slijtplek bij slangen op foto).
+10
WaterDeutzer
Klaar voor de start van het 2e seizoen pakkenpersen '91.

(klik om te vergroten)

DX6.10 & HP1600MPF
+6
WaterDeutzer
We hebben samen met Bart Haan een voorjaarshow gehouden op onze locatie in Neck. Bart vond dat een goed idee, hij had toen nog niet z'n latere nieuwe werkplaats en daarmee zelf geen ideale plaats voor een show.

(klik om te vergroten)

Duo advertentie NNC krant April 1991
+10
WaterDeutzer
Krantenbericht in de Nieuwe Noorhollanse Courant eind 1990, van nog voor de machineveiling. De keuze voor de veiling was intern al gemaakt.

(klik om te vergroten)

Intervieuw door journalist NNC krant aan eind van seizoen '90. Al deze krantenknipsels heb ik vorig weekend weer herontdekt uit "de doos van pa". Dan schrik je zelf weer van zo'n verhaal van hoe trots we waren die tijd. Op de achtergrond zie je staan: CAT shovel van Jan Schot, de DX6.10 met nog de pers zonder tandem, Een JohnDeere met Taarup van G.T.Verbij, De DX110 met Taarup. De O&K L20 shovel met grasvork. Met m'n Pa & ik in de loods te Neck.
+7
WaterDeutzer
Met meerdere advertenties winterdag maakten wij bekend wat de veranderingen zijn in dienstverlening.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+9
WaterDeutzer
Ik heb veel meer foto's van persen in dit seizoen met de verreiker in de pakken, maar kan die (nog) niet terugvinden. Met de JCB ging het perfect in het land, maar op de weg had het 4 pitter Perkins motortje van 100pk niet genoeg. Tijdens 1 van de transporten is de motor dan ook helaas vastgelopen. We hadden onze Volvo 4300B natuurlijk ook nog dus kon er direct gewisseld worden.

De echte groei met nieuw persklanten viel in begin iets tegen, maar later in seizoen was het Loonbedrijf Gebr. Klaver uit Zuidschermer die ons inhuurde voor een aantal grote klussen op meer plaatsen in West-Friesland. Daar was geen shovel bij nodig, dat deden ze zelf. Daarmee was onze Volvo weer voor rijkuilen beschikbaar in het team met G.T.Verbij.

(klik om te vergroten)

Pakkenpersen op een perceel in de Z.o.Beemster

(klik om te vergroten)

Klaar voor seizoen '91, de Vicon HP1600

(klik om te vergroten)

Deze platen staan nog altijd bij mij in de werkplaats
+2
trekkerdockter
Leuk stuk geschiedenis weer zo.
+2
trekkerdockter
Is er een pers later bij Klaver belandt of hebben ze het tandumstel ook nagebouwd?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @trekkerdockter:
Is er een pers later bij Klaver belandt

Nee, andersom. wij hebben Klaver nageaapt.🙊
+11
WaterDeutzer
Zelf was ik steeds drukker met mijn werkzaamheden voor Vicon NieuwVennep met de opdrachten om in het toen nog communistische Tsjechoslowakije het Vicon HP systeem in bedrijf te stellen inclusief dia presentaties in plaatselijke cafe's voor de boeren. Tijdens mijn 2e reis (steeds 1 week), ik belde naar thuisbasis 2x/dag, had ik een huilende vrouw aan de telefoon. In paniek. Ik ben toen meteen vertrokken uit regio Bratislava met de Toyota naar huis. Aangekomen 's morgens heel vroeg, trof ik een leeg huis aan, geen vrouw, inrichting verdwenen. Schoonouders waren van mening hun dochter te moeten "terughalen".

Ik had absoluut geen ruzie met mijn vrouw, integendeel. Dus dat was de zoveelste klap in 2 jaar tijd. Ik heb nog ongeveer 2 weken met de ziel onder m'n arm vanuit Neck kunnen werken. Op gegeven ogenblik heb ik m'n ouders verteld dat ik "even op adem ga komen" bij een oude schoolvriend in Valkenburg (L).

Al binnen 1 week in Limbrug, met mijn vader en familie overlegd dat we het bedrijf gaan beëindigen en ik een nieuw leven ga opbouwen in 't Zuiden, want die omgeving beviel mij wel. Met de verkoop van de bedrijfspanden/woning en de HP1600 trein, was een afscheid met gesloten beurs gegarandeerd. De bedrijfsresultaten waren op dat moment voor het eerst rooskleurig door de "sanering fase2" maar Nico was er doorheen. Ik kon niet meer door.

Maar......
Wat er zich de maanden daarna afspeelde heeft mijn latere leven en die van mijn familie volledig overhoop gehaald.
Machines te koop aangeboden, dagelijks contact met pa vanuit 't Zuiden. In de weekeinden naar Neck voor bijstand pa die alles regelde voor mij. De HP1600 is naar Friesland gegaan en ik heb hem zelf op een zaterdag ingewerkt. De bedrijfpanden/woning stonden bij een makelaar te koop. Veel belangstelling maar weinig toehappers. Wel kreeg pa last van "Anonieme bellers" die het pand graag wilde kopen. We hadden onze gedachten.

Toen we een koper hadden, was er nét een nieuwe wetgeving in NL die een bodemonderzoek vereiste bij zakelijke verkoop panden. Een buro met maanmannetjes aan de slag, nog eens aan de slag, nog eens....
Eindrapport: Wat huizen links en rechts te saneren inclusief uw gehele terrein. Maarrrrrrrr: De NL overheid had iets bedacht: "Als u het onroerend goed aan een partij verkoopt die niets met techniek heeft, mag u het voor een symbolische gulden verkopen en hoeft er niets gesaneerd worden". Wij met de rug tegen de muur hebben dat geaccepteerd en kwam er een marktgroothandelaar in te zitten.

Maar u zal nu zeggen: wat met die schulden bij de RABO? Wel, mijn ouders hebben hun mooie grote huis in de polder verlaten om te ruilen tegen een piepklein huisje bij de ophaalbrug in Neck plus nog eens een dikke hypotheek op dat kleine huisje. Ik met mijn salaris van baas in Limburg meebetalen aan aflossing van deze hypotheek. Dan kom je er pas achter als de familieband perfect is! En dat is die vandaag nog.

Mijn verbazing was heel groot toen een paar jaar na dato de marktgroothandelaar het pand had doorverkocht aan een autobedrijf. Nico ging later in België herstarten als ondernemer, NL "never nooit meer". Maar ja de tijd slijt.😉

Dit is het einde van de serie over Loonbedrijf Gebr. de Jong op Neck.

(klik om te vergroten)

Vicon HP1600 systeem in Tsjechoslowakije
+3
newholland-
@WaterDeutzer Dat hele saneren is tot op de dag van vandaag één grote wasse neus.Maar wat jou en veel andere de spaarpot heeft gekost.Triest en waarschijnlijk nu nog niet gesaneerd.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @newholland-:
Dat hele saneren is tot op de dag van vandaag één grote wasse neus.

Klopt, olievervuiling lost zich vanzelf op, maar niet zware metalen. Er is inderdaad nooit gesaneerd in Neck. Ik schreef al eeder over de nieuwbouw van '85/'86. Ver vooruitlopend op wetgeving heeft pa gekozen voor een dubbelwandige ondergrondse dieseltank met lekmeting, maar onwetend nog op dezelfde plek als oude tank in de grond geplaatst.

Daarnaast is er geïnvesteerd in een Nering&Bögel olie&vetafscheidings installatie voor de wasplaats. Ook ver vooruit wetgeving.

Als derde is toen het buitenterrein achter en naast de gebouwen aangevuld met gefreesd asfalt van de oude Rijksweg P'end-Zaandam bij aanleg A7. Dat laatste heeft ons vooral genekt met het bodemonderzoek. Ik vroeg mij toen wel eens af "Of er nog grond in de grond zat" met al die ingewikkelde schadelijke stoffen. Vele dammen in landerijen van veenboeren zijn destijds ook verhard met dit "mooie" product: freesasfalt.
+4
siem
@WaterDeutzer Indrukwekkend verhaal, heb zelf ook wel paar lastige dingen meegemaakt in mijn leven,maar toch weer klein verder gegaan en weer een bestaan opgebouwd. maar dit is nogal heftig allemaal, bedrijf weg relatie over, bewondering dat je de draad toch weer opgepakt hebt, ben ook benieuwd naar de verdere foto's
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
bewondering dat je de draad toch weer opgepakt hebt, ben ook benieuwd naar de verdere foto's

Dank je Siem, Alles Kump Good, zeiden ze in Limburg.😉
+2
siem
@WaterDeutzer zo is het, als je maar gezond bent en positief blijft en je kunt je werk weer oppakken, komt het meestal weer goed. Ben benieuwd naar je buitenland foto's (rusland?)
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
Ben benieuwd naar je buitenland foto's (rusland?)

С 1992 г. в Узбекистан, Казахстан и Россию.😎
+7
a3vandiejen
@WaterDeutzer Krijg spontaan kippenvel bij het lezen van dit laatste deel.. ongelooflijk veel respect van mijn kant Nico...aan de vechtlust en doorzettingsvermogen heeft het absoluut niet gelegen, diepe buiging..👌👏
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
diepe buiging.

Dank je Adrie, maar een standbeeld is ook weer niet nodig.😂
+12
a3vandiejen
@WaterDeutzer En mens kan veel hebben, dat heb ik van m,n vader geleerd die op jonge leeftijd heeft gevochten in Indonesië, en later alles verloor bij de watersnoodramp. Standbeeld is niet nodig, maar mijn respect word er niet minder om.
+4
Wimariete
@a3vandiejen Bij de woorden van Adrie sluit ik mij helemaal bij aan. Petje af voor jou Nico.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
Petje af voor jou Nico.

op de valreep, nog m'n dank in 2021.
+5
langeslagdiesel
Ik sluit me eigen ook aan in het tonen van respect. Ik had het vanmorgen al vroeg allemaal een beetje gelezen. Ik had niet de behoefte om gelijk te reageren. Er zijn te veel input punten om het verhaal zomaar ff te beoordelen. Er zijn meerdere spanningsvelden in zeer korte tijd gepasseerd toen. Ik heb zelf dan altijd de behoefte voor me eigen om in de spiegel te kijken en me te verplaatsen in die andere persoon, met zijn wil en eisen. Op die manier heb ik zelf privé redelijk extreme passages van het leven op de juiste plek tussen mijn oren kunnen plaatsen. En daar vanuit ga je weer verder. Respect beste man. Als ik een hoed op had, dan was hij nu af. Een gezond en opgeruimd 2022 toegewenst.
+12
Massey 2705
Ik heb groot respect voor je verhaal , je door zettings vermogen , en het allemaal zo openbaar te vertellen !
It's not how many times you got beaten down , but how many times you got back up , that shows character ..... !
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
It's not how many times you got beaten down , but how many times you got back up , that shows character

Dank je Jaco!
+4
Siete
@Massey 2705
Mooi verwoord 👍👍
Groot respect ook hier voor de man achter de verhalen!!
+3
cyrus-van-gelder
@Massey 2705 now you speak my language Jaco
  • 👍👍👍👍👍👍👍
+3
casejxu
Wat een verhaal/halen!!! Prachtig. Erg van genoten. Al is het natuurlijk jammer van de afloop. Mag hopen dat je nog wel foto's blijf plaatsen?😁😁
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
Mag hopen dat je nog wel foto's blijf plaatsen?

Natuurlijk! "HP1600 OostEuropa" "Ferguson TE-F" "WasserDeutz" "Cebeco G.O.S."
+3
DEUTZ1972
Wat een bizar verhaal.
Je hebt wel wat meegemaakt zeg, maar het wordt wel allemaal duidelijk nu.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
Je hebt wel wat meegemaakt zeg, maar het wordt wel allemaal duidelijk nu.

Dat was ook precies mijn doel: Komaf maken met hardnekkige indianenverhalen. Alleen mijn familie en ikzelf weten hoe het zat. Positieve (je weet wel, dat half volle glas van mij) is dat het daarna nooit meer slechter kan.
+11
mklok
@WaterDeutzer Eerst wil ik je bedanken voor de openheid en delen van je verhaal. Ik hoop dat je na deze donkere tijd weer licht aan het eind van de tunnel weer heb kunnen zien en dat je na deze tijd weer positief in het leven sta. Denk ook wel dat deze gebeurtenissen je als mens je heeft gevormd en daar weer leergeld uit trekt .

Je bent niet de enigste met zo'n verhaal , hier in de buurt is ook zoiets met een loonbedrijf gebeurt. Niet precies hetzelfde maar in grote lijnen wel .

Wens je een goed en gezond 2022
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Denk ook wel dat deze gebeurtenissen je als mens je heeft gevormd en daar weer leergeld uit trekt

Klopt, dankjewel voor het compliment. Ruim 30 jaar na dato is er tijd voor nuance.
+6
jehan
@WaterDeutzer dapper dat je het allemaal verteld ..en knap dat je het van je afschrijft..hoop dat het helpt voor jou om het zo te vertellen..ik kijk elke dag weer met verwondering over het aantal fotos wat jullie hebben..en bij elke foto zit bijna een verhaal..wens je nog veel schrijf plezier ..dan hebben wij nog weer mooi wat te lezen
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jehan:
dan hebben wij nog weer mooi wat te lezen

Dank je Johan, de volgende verhalen zullen absoluut een positievere noot hebben!
+5
2850Johndeere6R
Prachtige verhalen over de start, het opbloeien, het overnemen en daarna helaas de teloorgang van het bedrijf. Wat ik in de foto sessies met bij behorende verhalen erbij heb gezien hadden jullie een prachtig bedrijf👌 wat innovatief en oplossings gericht was zoals wij dat graag zien. Maar man man jou is echt weinig ellende bespaard gebleven met als klap op de vuurpijl die naaistreek van de staat. Respect dat je dit hier allemaal hebt willen delen en dat maakt wel een eind aan de indianen verhalen in de buurt.
+13
Herminator
Goedemorgen Nico,
Allereerst mijn complimenten over je openhartige verhaal, ben blij ook jouw kant van het verhaal een keer te horen!
Ome Maarten is vaak genoeg langs geweest op z'n wekelijkse fietsronde even trekkers kijken maar uit respect voor hem het onderwerp altijd gemeden.
Als jong jochie meerijden, gek van trekkers, met een enthousiaste Gerard de Goede en opgenomen in het warme familiebedrijf Gebr. de Jong in Neck. Opgegroeid tussen allemaal vakmensen op trekkers en kranen en tot op de dag van vandaag een begrip in de regio. Net voor de corona ellende een prachtige reünie gehad en met m'n 49 jaar nog steeds de jongste medewerker! Twee van deze mensen werken nog steeds bij mijn bedrijf waar ik trots op ben.

Ik heb je perfectionisme altijd bewonderd en heb op het gebied van sleutelen heel veel van je geleerd waarvoor dank. Tot op de dag van vandaag nog elke dag plezier van.
Maar ook van de andere ervaringen zoals ik ze toen beleefd hebt denk ik bij mijn eigen bedrijfsvoering nog vaak terug.
Natuurlijk heb ik ook een mening maar zou het op prijs stellen daar persoonlijk onder het genot van een bak koffie met je over te hebben ,zeker niet om met een vinger te wijzen maar om van te leren want deze mening heb ik in de loop van de jaren al een paar keer bijgesteld.
Jouw plotselinge vertrek en stilte rondom jouw persoon gaf uiteraard wel ruimte voor indianenverhalen.

Nogmaals dank voor de mooie foto's en een terugblik op m'n jeugd heb het met plezier gevolgd en om het verhaal compleet van jou te horen expres niet eerder gereageerd. Het was namelijk Theo Witteman (Morrie).

Groeten Herman.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Herminator:
Nogmaals dank voor de mooie foto's en een terugblik op m'n jeugd

Dank je Herman, dit is een compliment uit onverwachte hoek! Ik zal je een pb sturen. En excuses aan de echte Morrie.😅
+2
FarmerJ
Was het bedrijf dan de uiteindelijke reden dat uw schoonouders hun dochter kwamen 'terughalen'?
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @FarmerJ:
Was het bedrijf dan de uiteindelijke reden

Ja en Nee. Mijn ex-vrouw en schoonfamilie kwamen uit een burgergezin met een heel sociaal leven en werkte als ambtenaar en grootbakkerijmedewerker. Ik kom uit een loonwerkersnest: "hard werken, de rest komt daarna".
Mijn ex-vrouw was enig dochter en had nog een gehandicapte broer. Dan is het begrijpelijk dat de ouders zich zorgen maken over hun dochter die dan soms alleen in Neck zit tussen "de hete vuren" die ons bedrijf meebracht.

Ik heb nooit geen contact met mijn ex-vrouw meer gehad, maar mijn ouders hebben mijn ex-schoonouders jaren later een keer ergens op een feestje gesproken. Ze hebben toen aangegeven een verkeerde beslissing te hebben gemaakt en waren nog steeds vol respect naar mij. Maar die "koeien achteraf" heb je natuurlijk niets aan.
+7
mklok
@WaterDeutzer Maar scheelt wel in het schuldgevoel, je was en bent altijd voor het gezin bezig. Dat zien ze misschien nu wel maar toen der tijd niet. Helaas dat het zo gegaan is .
+4
Siete
Weer een heel verhaal op de vroege morgen. Hier zal ik straks eerst koffie bij moeten hebben.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Siete:
Hier zal ik straks eerst koffie bij moeten hebben.

Doe rustig aan Siete want deze laatste post Loonbedrijf zal vandaag nog wel groeien.😉
+3
Siete
@WaterDeutzer
Ik ben weer up to date.
Wat begon met genieten van de foto's (wat ik nog doe hoor) is een beetje verschoven naar lezen met respect en bewondering. In de 1e plaats om het feit hoe open je bent en dat je dit allemaal zo neer tikt. Op de 2e plaats voor je leven op zich. Bewondering voor hoe je je daar door heen geslagen hebt. Denk dat menigeen de knuppel lang in de hoek had gegooit. Qua instelling kan ik je de hand geven, maar jou verhalen zijn nu ook wel een inspiratiebron geworden. Zal er nog vaak aan terug denken. Bedankt daarvoor. 👍😊
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Siete:
Zal er nog vaak aan terug denken. Bedankt daarvoor.

Heel graag gedaan, Siete!
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Respect dat je dit hier allemaal hebt willen delen

Ook dank voor al jou reacties Koen, want dat werkt natuurlijk motiverend!
+4
wolseley
@WaterDeutzer jammer dat deze fotoronde is afgelopen.
Respect om zo over het bedrijf te vertellen en zo de hele geschiedenis in beeld te hebben gebracht.

Was toendertijd een heel bedrijf met heel mooi materiaal
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @wolseley:
Respect om zo over het bedrijf te vertellen en zo de hele geschiedenis in beeld te hebben gebracht.

Dank je graag gedaan!
+5
deutzisthebest
Ik heb genoten van je foto's met alle verhalen eromheen. Stuk voor stuk mooie foto's met een groter verhaal erachter dan eerst lijkt.
Ik vind het enorm knap dat je dit hebt durven delen.

Heb je nog wel eens gezocht waar de machines heen zijn gegaan zoals de aangepaste dx6.10 of een D8006? Of ze überhaupt nog draaien?
+3
Herminator
@deutzisthebest de 8006 draait nog steeds in de buurt voor een voerwagen
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Herminator:
de 8006

Het waren er 3 Herman.
+2
Herminator
@WaterDeutzer klopt maar de laatste die geveild is (de Beer) draait nog in edam
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deutzisthebest:
Of ze überhaupt nog draaien?

Dankjewel "prutser"😉 De aangepaste Ridder greppelfrees is naar Meester gegaan in de Wijdewormer. De HP1600 naar Dijkstra in Friesland. De dikke DX6.10 naar een groot veebedrijf in Friesland, weet helaas niet waar. Maar deze moet goed te herkennen zijn met z'n dikke spatborden.
+1
Siete
@WaterDeutzer
Weet je al welke Dijkstra dat was? Denk met redelijke zekerheid een foto van die pers te hebben met een Ford er voor. Zal ns zoeken, die komt van Facebook dacht ik.
+5
WaterDeutzer
Foto van bij inbedrijfstelling verkoop HP1600MPF bij Dijkstra in Friesland. Ik dacht te weten dat ze later een keer overdekop zijn gegaan en doorgestart op andere naam?

(klik om te vergroten)

+3
Siete
@WaterDeutzer
Heb met deze foto even na vraag gedaan bij een bekende. Zou idd Dijkstra Koudum zijn. Wordt gekeken of die nog meer foto's heeft van deze machine, mocht je dat leuk vinden kun je die gerust krijgen of hier plaatsen.
+6
mklok
@Siete Hier op TF plaatsen is altijd goed.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Hier op TF plaatsen is altijd goed.

@Siete Onbegrensde plaatsingshonger op TF😚
+4
Ford-NH_fan
Indrukwekkend verhaal. DANK
Als je in de hoek zit waar de klappen vallen...
Bewust gepland? Dit deel op Oudejaarsdag
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Ford-NH_fan:
Bewust gepland? Dit deel op Oudejaarsdag

🤣🤣🤣 Nee, toch echt heel toevallig! Heb trouwens helemaal geen Oudjaarsdag-gevoel vandaag. Dat virus😣
+1
schluterman
@WaterDeutzer kan ik je een hand geven je kunt mag niks rot virus
+5
mdoornekamp
Tjonge, hele geschiedenis met ups en downs. Zo blijkt maar weer dat het ondernemerschap niet eenvoudig is. En dat het door ongrijpbare factoren snel bergafwaarts kan gaan. Ondanks dat je er hard voor werkt.

Bij ons is het ook wel vaak; eerst loonwerk, dan de rest. Maar er is toch ook meer in het leven. Een boer hier zei vaak: als er rust in het voorhuis is, heb je ook rust in het bedrijf.

Gelukkig heb je weer een nieuw leven en bedrijf kunnen starten. En ben je uiteindelijk weer uit de schulden gekomen.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Gelukkig heb je weer een nieuw leven en bedrijf kunnen starten

Dank je Martijn, wel in een heel andere branche: Container Sideloader Systemen, maar ook techniek & innovatief.
+2
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
techniek en innovatief

Maar dat was toch altijd al je passie. Vicon was ook één en al techniek. Als loonwerker moet je toch wel een beetje een technische knobbel hebben. Anders wordt het ook niks. En met projecten als Tsjechoslowakije heb je waarschijnlijk ook een hoop geleerd.

Heb je nu eigen bedrijf of samen met compagnon.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Heb je nu eigen bedrijf of samen met compagnon.

Nee, zit al die tijd nog alleen op de bok. Ben wel opzoek naar een overnemer voor m'n sideloader activiteiten want over 10 jaar is mijn batterij ook wel leeg denk ik.
+3
Rondeutz06
@WaterDeutzer over 10 jaar??, dan ben je 70, je moet nog wel kunnen hobbyen met je deutz en genieten van het leven. Maar als je werk je hobby is en je geniet ervan moet je gewoon doorgaan
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
over 10 jaar??, dan ben je 70

😂😂Klopt, maar die overname zal geen 10jaar duren hoop ik? Moet inderdaad dringend aan m'n WasserDeutz gaan werken. Die staat al weer 25jaar te poseren voor 't raam.

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
@WaterDeutzer Klein kippetje erachter en een keer mee met ons in de mais Nico..😃👌
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Klein kippetje erachter en een keer mee met ons in de mais Nico

Dat is al een goede reden om m'n best te gaan doen!
+5
Jan mf6465
@mdoornekamp
Een oude loonwerker zei ooit tegen mij, loonwerker word je niet om geld te verdienen, dat is om andere mensen te helpen.
Hij bedoelde dat hij dag en nacht werkte en uiteindelijk veel te weinig verdiende.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Jan mf6465:
loonwerker word je niet om geld te verdienen

Kan zijn Jan, maar ik heb m'n hele leven m'n werk als m'n hobby gezien: doen wat je passie is. Dan is iedere verdienste die deze hobby instant houd meegenomen.

Ik heb er nog 1 die op mij van toepassing is: "Een loonwerker krijg je misschien wel uit z'n trekker, maar de trekker krijg je nooit van z'n leven uit de loonwerker!"
+5
Siete
@WaterDeutzer
Ben t levende bewijs van die 2e stelling 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
+2
rommert14
Mooi leesvoer schrijf je @WaterDeutzer wel erg jammer van al je tegenslagen
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rommert14:
Mooi leesvoer

TF moet het maar eens bundelen als lesmateriaal op scholen.
+3
Siete
@WaterDeutzer
Doe mij dan alle Vicon pers foto's ook ff apart in een bundeltje 😉😊🙈
+6
spoorkraan
Jammer dat het zo heb moeten eindigen,nico.dit laatste wist ik ook niet,je hoorde veel verhalen op neck en in de polder.ik vond het mooi om te volgen.het leest als een mooi prentenboek,met een bar slecht eind...
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Ford-NH_fan:
De spiraalveer.

Scherp gezien! Maar de functie van de spiraalveer is louter de koppelwig vlak te houden bij aanpikken. Eenmaal aangepikt heeft deze geen functie meer. Was echt wel een doordacht apparaatje.😎
+5
Rondeutz06
Nico, wat een indrukwekkend verhaal met prachtige foto's waar ik heel erg van genoten heb en mede hierdoor besloten heb om ook mijn oude doos met foto's te delen en lid te worden van tf. Wat is het jammer genoeg slecht afgelopen met dit prachtige bedrijf uit onze regio. Zoals eerder al vermeld haalt het verhaal achter de foto's een beetje de glans eraf. Nico nogmaals bedankt voor je openhartige verhaal van de geschiedenis van dit bedrijf en ik hoop dat we nog lang kunnen genieten van jou bijdragen hier op tf. Prettige jaarwisseling
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Nico nogmaals bedankt voor je openhartige verhaal van de geschiedenis van dit bedrijf

Mooi bericht Ron, laten we elkaar en de andere TF-ers nog veel mooie plaatjes delen.
+3
Rondeutz06
@WaterDeutzer aan mij zal het niet liggen, ik geniet hiervan.
+5
Mavid
Zoals waarschijnlijk meer hier was ik ook een van de stille lezers en was het elke dag toch een beetje uitkijken naar een volgend deel en nieuwe mooie foto's! Bedankt daarvoor! In die paar jaar tijd heb je toch behoorlijk wat voor je kiezen gehad en uiteindelijk begrijpelijk hoe het is geëindigd. Mooi dat je ons hierin hebt meegenomen ook omdat het voor meerdere hier om een bedrijf uit de regio ging, al heeft het wel meer voor mijn tijd afgespeeld. Nogmaals dank!
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Mavid:
elke dag toch een beetje uitkijken naar een volgend deel en nieuwe mooie foto's!

Dank voor de lof, Mavid.
+5
new holland koen
@Mavid Je neemt de woorden uit mijn mond.
@WaterDeutzer Nico, bedankt voor deze prachtige foto's en verhalen. Respect hoe je hier mee om bent gegaan destijds en hoe je het nu beschrijft hier op Tractorfan!
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @new holland koen:
Nico, bedankt voor deze prachtige foto's en verhalen

Tot je dienst, Koen! De eigenaar van TF @Grasbaal heeft al aangegeven dat de gemiddelde leeftijd van TF'ers flink is gestegen door mijn "verhaalfoto's" met vooral de jaren '50 en '60 foto's. Helemaal mooi!
+6
new holland koen
@WaterDeutzer Ik ben inmiddels 3 weken 18, maar vindt deze verhalen over vroeger fantastisch om te zien en te lezen.
Zo vind ik het ook heel interessant om veel te weten over de geschiedenis van ons bedrijf thuis en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt in het verleden!
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @new holland koen:
Ik ben inmiddels 3 weken 18, maar vindt deze verhalen over vroeger fantastisch

Dat vind ik stoer op jouw leeftijd, Koen! Word nog heel wat met je als je blijft doorgraven in het verleden en daarvan steeds wijzer word.👌🏻
+4
new holland koen
@WaterDeutzer Ik kom zo wel veel te weten over het verleden en dat is erg leerzaam.
Zo was mijn opa vroeger veel met fokkerij bezig en had altijd wel 15 fok stiertjes staan voor de handel naast de melkkoeien. Deze verkocht hij aan boeren maar soms ook wel aan ki-organisaties in het binnen en buitenland. Voor hetzelfde geld was ik dat nooit van mijn leven te weten gekomen.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @new holland koen:
Voor hetzelfde geld was ik dat nooit van mijn leven te weten gekomen.

Heb je goed, het is ook mijn insteek geweest met het loonbedrijf verhaal te beginnen omdat mijn vader (bijna 90) het niet lang meer zal halen. De afgelopen weken meerdere keren gelogeerd en de bedrijfsgeschiedenis a.h.v. foto's besproken. Ondanks zijn lichte dementie ben ik weer veel bijzondere nieuwtjes wijzer geworden en heb ze hier gedeeld.
+5
RVM
@WaterDeutzer een heel verhaal Nico, wat, laten we eerlijk zijn, natuurlijk een opperbeste voedingsbodem was voor allerlei indianenverhalen.
Ik ga dr vanavond nog eens goed voor zitten, nu vluchtig door gescrold
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
Ik ga dr vanavond nog eens goed voor zitten,

Veel leesplezier!
+5
schluterman
@new holland koen je kunt inderdaad niet zat te weten komen over het verleden. Ik vindt het ook gewoon prachtig zoals @WaterDeutzer hier allemaal schrijft en ook gewoon de tegenslagen in zijn leven mijn pet af hoe ij het allemaal voor elkaar hebt gebokst.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
je kunt inderdaad niet zat te weten komen over het verleden

En ik geniet van de jonge garde die zich daarvoor openzet!
+2
schluterman
@WaterDeutzer ik sta er in ieder geval voor open voor zoiets ik kan niet anders zeggen dan alleen maar respect joh. Bij onze tractorclub de KLW hoor je links en rechts ook ooit van die verhalen gewoon weg schitterend. En als je ergens staat met mijn schlüters en dan die reacties en de verhalen van die oude mannetjes schitterend.
+3
Krispax
Bedankt voor je verhaal Nico, ik heb het van het begin gevolgd omdat oude foto's mij interesseren. Nu had ik nooit gedacht dat het zo een interessant verhaal zou worden, spijtig genoeg met een mindere afloop. Toch knap wat je allemaal gerealiseerd hebt met telkens nieuwe ideeën. Groeten uit BE Limburg
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Krispax:
Groeten uit BE Limburg

Dank u Kris! Heb nog tot de oprichting van Oudsbergen bij u in de buurt gewoond/gewerkt, op Jagersborg.
+4
Grasbaal
Nico, bedankt voor je openheid, ook ik heb genoten van de foto's en vooral verhalen uit de tijd toen ik zelf ook nog dagelijks met tractoren aan het werk was. Als beeldspraak zie ik mijn leven vaak als een reis naar Rome, de weg daarnaar toe is niet een rechte snelweg maar heel veel kleinere wegen met regelmatig een kruispunt met weer een keuze gaan we rechtsaf, linksaf of rechtdoor?. Uiteindelijk hoop ik ook een keer in Rome te belanden maar denk dat de reis daarheen uiteindelijk leuker was als Rome zelf 😄
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Grasbaal:
Als beeldspraak zie ik mijn leven vaak als een reis naar Rome

Daar gaan we komend jaar eens op klinken met Sjaak en liefst ook Roen erbij bij jou! Was vroeger een pretgarantie als de Koenissen erbij waren. Sjaak ging ons rijden op de trouwdag met z'n oude MB. Sjaak was wat later want hij moest om de paar km water bijvullen uit sloot met een emmer.😅
+2
oerne
Respect Nico voor het hele verhaal.
Een genot om te lezen, helaas met een abrupt einde.
Het bijzondere is dat ik al bijna 25 jaar werkzaam ben in het gebied en niet eerder iets over jullie bedrijf gehoord had.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @oerne:
en niet eerder iets over jullie bedrijf gehoord had

Kan toch wel kloppen Oerne. Het is nu exact 30jaar geleden dat de deur definitief dicht ging op Neck. En rust in 't dorp....
+1
oerne
De eerste keer naar Spijkerboor, geen idee dat er een ringweg was om Neck heen, door de dorpstraat was nog wel even zweten met een trekker op 90cm banden en al die geparkeerde auto’s bij die woonboten.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @oerne:
geen idee dat er een ringweg was om Neck heen

Klopt, een hele verbetering. Maar de laatste 150m was nog steeds "smalspoor" naar de zaak.
+1
Krispax
@WaterDeutzer Ik kom er regelmatig langs als ik naar de new Holland dealer moet.
Ben je dan in Maaseik gestart met je zijladers of is dit eerder toevallig tot stand gekomen?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Krispax:
Ik kom er regelmatig langs als ik naar de new Holland dealer moet.

Doe Julien Brouns de groeten van mij! Ik kon minder met z'n broer Jozef opschieten....🤔
Vanaf '91 vanuit Elen-Dilsen met kleine werkplaats en daarnaast groter bij gehuurd bij Jef Goyens op Jagersborg (Keijers metaalwerken). Vanaf '05 een eigen plek op Jagersborg wonen & werken tegenover vuurwerk "Roger". Vanaf '94 al onderhoud voor sideloaders. Maar door grote nieuwe plaats in '05 1 jaar later exlusief importeur kunnen worden voor Steelbro sideloaders uit Nieuw-Zeeland. Alleen mocht dat uitsluitend in België. Toen heb ik in 2007 Beltruck BV opgericht net aan de andere kant van de Maas om ook in NL te mogen verkopen. En dat heeft stap voor stap een vlucht genomen met momenteel mijn eigen merk: Niconlift. Volledig zelf ontworpen & gebouwd met 2 wereldwijde patenten. Nu een volledig elektrisch/hydraulisch aangedreven sideloader aan afbouwen met Lithium batterijen. Vorige week op kenteken, maar nog veel werk aan. Sinds eind 2018 zit ik nu in de Achterhoek, Zieuwent.
+1
angelo-nabben
@WaterDeutzer Een prachtig verhaal, je mag nu heel trots zijn wat je hebt opgebouwd een echte ondernemer👍.
+2
mklok

(klik om te vergroten)

WaterDeutzer
@mklok Toevallig is de huidige aanbouw voor dezelfde klant in Hoogvliet. Kranen staan binnen, moeten nog opgebouwd.

(klik om te vergroten)

Niconlift NCL1045LD
+1
mklok
@WaterDeutzer ook voor De Jong en Graus ? Zit zelf ook in het transport. Kom ze vaak tegen .
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
ook voor De Jong en Graus ?

Ja dit is nr.4 van mij voor hun. Ze hebben ook nog 1 ander merk om reden dat ik 1 groot probleem heb: extreem uitlopen van beloofde levertijden.😥 Perfectie 1 oorzaak, maar ook problemen met toelevering. En dan niet vanwege grondstoffen.
+1
Krispax
@WaterDeutzer zal ik doen. Dan ben ik niet ver van je deur geweest, niet zozeer voor vuurwerk maar bij je andere buur voor een startmotor of alternator.
Toch nog altijd ondernemer en innovatief met techniek bezig dus. Uiteindelijk toch een verhaal met goede afloop moeten we eigenlijk zeggen.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Krispax:
Uiteindelijk toch een verhaal met goede afloop moeten we eigenlijk zeggen

"Bij de pakken neerzitten" prima, maar moet je nooit te lang laten duren. Daarna weer snel 't gas d'r op!
+2
@WaterDeutzer Knap dat je je verhaal zo met ons deelt, heb ik wel respect voor. En het brengt ook nog veel prachtige foto's voort. Gelukkig heeft het in jullie familie geen scheuren achter gelaten.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
Gelukkig heeft het in jullie familie geen scheuren achter gelaten.

Dat is het voornaamste in het leven, je familie.
+5
zettelmeyer
Bedankt voor het delen van je verhalen en de ups en de downs te beschrijven. Ik bewonder je openheid over deze periode en persoonlijk haal ik daar ook weer kracht uit. Zit een beetje in de zelfde rollercoaster als jou toen je het bedrijf in gestapt ben met up en downs.
Mooi dat je nu een mooi bedrijf hebt met de zijladers.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Zit een beetje in de zelfde rollercoaster als jou toen je het bedrijf in gestapt ben met up en downs.

Durf je daar wat meer over te vertellen of hou je dat liever privé? (vraagt de therapeut)😅
+14
zettelmeyer
@WaterDeutzer ben er ook heel open in.
Vorige jaren best wel wat mee gemaakt overleiden van me compagnon, waardoor ik er alleen voor stond op de 2de locatie. De afwikkeling is een drama, duurt nu al bijna 2 jaar en wat rechtzaken rijker tegen de overheid en familie van hem...
Daarnaast bezig geweest met grond aan te kopen had alles rond toen kwam de bank erachter dat ik een pas melder ben (nu zonder vergunning) wegens stikstof....
Van het zomer was me vriendin op eens vertrokken en me huis leeg omdat ik te veel werkte volgens haar...
Daarnaast best wat problemen gehad met de gezondheid van de koeien door het samenvoegen van de 2 bedrijven.
Daarnaast ook wel hoogtepunten gehad dit jaar voor het eerst meer als 100 koeien aan de melk gehad en sinds kort weer nieuwe vriendin
+7
schluterman
@zettelmeyer hopen dat het nieuwe jaar veel goeds brengt voor jou en iedereen
+5
@zettelmeyer Hopelijk brengen de komende jaren meer geluk voor jullie. Hier ook ziekte onder de koeien vorig jaar en dit jaar, maar dat vreet ook aan je
+4
zettelmeyer
@MaartenMandemaker @schluterman komend jaar zal ook erg zwaar worden omdat me moeder heel hard achteruit gaat (longkanker).
Klopt ziek vee vreet je helemaal op...
+4
@zettelmeyer Dat meen je niet 😔. Veel sterkte man
+4
casejxu
@zettelmeyer sterke komende tijd! Komt altijd weer goed💪💪
+3
schluterman
@zettelmeyer het zit je niet mee inderdaad. Maar inderdaad zoals @WaterDeutzer @casejxu @MaartenMandemaker kop op en het komt zeer zeker weer goed
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Daarnaast ook wel hoogtepunten gehad dit jaar voor het eerst meer als 100 koeien aan de melk gehad en sinds kort weer nieuwe vriendin

O wouw! Men zegt wel eens "ieder huisje heeft z'n kruisje", maar daar is bij jou ook goed mee geslagen!
Nog een paar uurtjes en we kunnen weer dromen van goed wensen! Dat die van jou ook in stijgende lijn blijven.
+6
Siete
@zettelmeyer
Gatver Kerel.. Geen leuke dingen om te lezen. Hoop dat 't nieuwe jaar mooiere tijden voor je mee brengt. Zoals je merkt kan je verhaal hier delen therapeutisch werken..
+1
WaterDeutzer
@mklok Heb je wel toestemming van de foto eigenaar?🙊🙉🙈
+1
mklok
@WaterDeutzer 🤫🤫 omdat ik lid ben van bigtruck kwam ik dat tegen , nu valt alles bij elkaar.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
nu valt alles bij elkaar.

De wereld blijft/blijkt soms klein!
+1
schluterman
@WaterDeutzer inderdaad dat klopt maar dat is een mooie oplegger en er zal zeker veel werk voor zijn.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
dat is een mooie oplegger en er zal zeker veel werk voor zijn.

Eigenlijk doe ik al m'n hele leven hetzelfde: iets doen wat anderen niet veel of niet doen. Dat was vroeger met het grootpakpersen zo en vandaag nog steeds met m'n sideloaders. Daar zijn maar ongeveer 7 fabrikanten in de wereld van en ik ben er 1 van. De grootste, Hammar in Zweden, werkt met zo'n 300man personeel. Ik alleen. Toch was het Bengt-Olof Hammer himzelf die mij in 2010 een bezoekje bracht in Maaseik om eens te zien wat die dwarsligger daar zoal uitspookte. De bel ging op een vrijdag eind vd middag. En daar stond de Zweed. Ik had net 3 sideloaders binnen voor onderhoud. Hij vond het rustig. Ik zei dat er het in België een nationale feestdag was en "dan werkt de baas alleen". Geen woord gelogen en toch op het verkeerde been weer weg.🤣🤣
+1
schluterman
@WaterDeutzer haha niet slimmer maken dan dat ze al zijn
+1
Jan mf6465
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van een zijlader gehoord tot dat ik onlangs op tf de foto’s had gezien waar huub zijn mf 1805 mee gebracht is. Het is een geweldig systeem, maar ik vraag me af wie het koopt. Containers worden toch meestal geladen op een depot waar zo een grote heftruck rijd en je verliest toch aanzienlijk wat van je laadvermogen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Jan mf6465:
Containers worden toch meestal geladen op een depot waar zo een grote heftruck rijd

Dat heb je toch verkeerd Jan. Aan havenzijde mag je niet eens zelf "sideloaderen" en moet je beladen worden, maar aan het andere eind van de rit is er op de inland terminals na geen mogelijkheid om tot 45ton af te zetten. Natuurlijk blijft het een niche product met rond de 300K investering, maar alle SL operators groeien gestaag en dat wereldwijd. Er is altijd een volledige bezetting bij m'n klanten en continue een tekort aan machines (SL's).
+2
mklok
@Jan mf6465 Die sideloaders zijn super handig , doos eraf en een nieuwe doos ophalen. Geen kraan of laad/los dok nodig. Meestal tijdwinst en tijd kost geld.
+2
WaterDeutzer
@mklok Helemaal juist. Ook nog eens de allersnelste methode om doosjes van 35ton binnen 4(*) minuten van aanrijden tot wegrijden te laden of lossen. Kan geen systeem tegenop.
(*)ervaren operators bij klant Jan Dohmen Tanktransporten in Herkenbosch op terreinen van DSM Limburg met tankcontainers. Op m'n website van Beltruck linkje naar Youtube bovenin staan mijn sideloader filmpjes.
+1
mklok
@WaterDeutzer Had ze eerder gezien die filmpjes , niet wetend dat dit uit jouw handen komt.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
niet wetend dat dit uit jouw handen komt.

Wel een kanttekening hierbij: voor de sideloaders, begonnen met eerst alleen onderhoud en rep. daarna Steelbro verkoop. toen die kopje onder ging (patentkwestie met de Zweed) mijn heil in Portugal gezocht bij achtereen 2 fabrikanten. De laatste bouwde ik vanwege kwaliteitproblemen wel 50% zelf af. Met ook CE-keuring op naam van Beltruck. Nu voor het eerst met de 1e 100% eigen ontwikkeling en bouw bezig. Wel ook al sinds 2010 met een eigen Canbus veiligheid & weegsysteem. Zie je goed op filmpje "Zieuwent by Night".
+1
mklok
@WaterDeutzer goed bezig. Maar die Zweed wil jouw natuurlijk ook van de markt hebben , omdat hij langs geweest is.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
omdat hij langs geweest is.

2010, is al ff geleden.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer ik had de de Niconlift side loaders ook al gevonden. Volgens mij staat Nico er ook op. Hij heeft wel wat minder haar gekregen
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Hij heeft wel wat minder haar gekregen

We zijn met 6 thuis. Allemaal hebben we de genen van Ma met dun haar wat ook nog verdwijnt.👩🏻‍🦲 Pa, daarentegen loopt nog steeds met een dikke bos haar rond.👨🏻👍🏻
+1
Jan mf6465
@WaterDeutzer
Ik zie zeker het voordeel in van zelf laden. Ik vraag me alleen af hoe je dat met transport rendabel kan krijgen. Een zelflader kost gok ik 4 à 5 keer zoveel dan een gewoon containerchassis. De marges zijn laag in de transportwereld dacht ik. En dan zit je in een groot deel van Europa met mtm van 44ton. Zo een zijlader weegt wel wat denk ik. In Australië bijvoorbeeld lijkt me dat iets fantastisch, zeker omdat er vaak heel afgelegen gelost moet worden en gewicht geen enkele rol speelt.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Jan mf6465:
Een zelflader kost gok ik 4 à 5 keer zoveel dan een gewoon containerchassis.

Maak daar maar factor 10 van Jan! Je vergeet misschien dat de tarieven voor zijladertransport daar ook bij horen.
In ieder geval is het rendement op investering en chauffeur veel hoger met dit specialisme dan gewoon transport. Het grootste probleem voor mijn klanten is het vinden van capabele chauffeur/operators. Lang niet iedereen kan dat leren, en zijn er ook velen die het niet willen, want bij dit werk moet je wel een beetje je verstand gebruiken. Stap voor stap gaan wij ook naar volledige automatisatie waarmee dat probleem in de toekomst verdwijnt.

DownUnder is het nog veel mooier geregeld: daar zijn speciale sideloader ports. En hoeft de chauffeur NOOIT te wachten.....zelfservice! Dat mag helaas in EU ports (nog) niet.
+1
mklok
@WaterDeutzer Dat vindt ik een echt nadeel dat gedoe bij die terminals , iedereen heeft haast en kijken je boos aan als niet opschiet. Dus dat systeem down onder maar gauw naar hier halen. Met zo'n sideloader lijkt me prachtig werk.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Met zo'n sideloader lijkt me prachtig werk.

Als je een zorgvuldige chauffeur bent word dat ook een verslaving. Als chauffeur ben je nl nog meer eigenbaas in uitvoering van je werk. En er komt veel denkwerk bij kijken. Vaak is het een grote uitdaging om bakkies uit onmogelijke hoeken te pakken. De chauffeur (Johan) op filmpje "Zieuwent by Night" kan er mee lezen en schrijven. Afgelopen jaar is hij kort van de trekker af op kantoor gaan plannen. Maar dat heeft niet lang geduurd en wacht hij nu met smart op z'n nieuwe SL.
+1
Jan mf6465
@WaterDeutzer
Misschien een domme vraag, maar zijn er ook zijladers wat een container van een ander chassis wat er langs staat kan afnemen om vervolgens op de grond of op zichzelf te zetten?
+1
mklok
@Jan mf6465 Die zijn er wel . Weet niet of deze dat ook kunnen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Jan mf6465:
zijn er ook zijladers wat een container van een ander chassis wat er langs staat kan afnemen om vervolgens op de grond of op zichzelf te zetten

Ja, met al onze machines kun je: op- & afzetten, overladen, 2-hoog stapelen.
Dit jaar gaan we de 1e dubbelzijdige Niconlift bouwen. Daarmee kan je in 1x bijvoorbeeld een trein lossen naar een andere truck-oplegger met max 45ton. Dit mechanisme heb ik in 2015 al gepatenteerd. Als je op espacenet.com bij zoekterm "beltruck" in tikt vind je mijn 2 patenten uitgelegd en tekeningen.
+2
Jan mf6465
@WaterDeutzer
Dat verandert natuurlijk de mogelijkheid om de sideloader rendabel te krijgen. Als er eentje in een groepje meerijd wat verschillende containers achter elkaar kan lossen op plaatsen waar geen los mogelijkheid ter plaatste is, dan zal een klant met plezier de extra kost ervan betalen. Als er een telescoopkraan moet komen kost het nog veel meer.
+1
mklok
@WaterDeutzer Heb de tekeningen bekeken , als ik het goed begrijp kan je van twee kanten laden en lossen.
+2
WaterDeutzer
@mklok De 1e heeft de naam "YardBoxer" kan ruim 12m overspannen van L naar R en is bedacht voor 80% havenwerk 20% transport vanwege gewicht/prijs. Een concurrent voor reachstacker. Zit in de ijskast. De ander luistert naar "TransBoxer" en is voor 20% havenwerk en 80%transport vanwege 1 "hoofdhefzijde" en 1 secundaire hefzijde (kort langs trailer). De laatste is de basis geweest voor de huidige aanbouw van een "MonoBoxer" (1 hefzijde naar keuze) en moet nog een paar dingen door ge-engineerd worden om te bouwen. Dat word een succes.
Mijn grotere klanten dubben steeds over de te bestellen hefzijde en hebben daarom verschillende lopen. Met een planning die daar bij hoort. Straks: 1 man & truck minder voor beide klussen.
+2
DEUTZ1972
@WaterDeutzer Ik heb net de tekeningen gezien van de dubbelzijdige machines en dat ziet er goed uit!!
Geloof dat daar wel een markt voor is.
Complimenten voor deze vinding
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
Complimenten voor deze vinding

Klinkt misschien gek, maar ik heb toch enorm spijt dat ik ze destijds heb gepatenteerd. Ik heb er veel te lang over gedaan om ze te bouwen, maar de (gigantische-) patentkosten blijven wel ieder jaar door drukken. Als ik het bijvoorbeeld tot nu stil had gehouden was het ook beschermd. Nu moet ik doorbetalen want ik sta al jaren met m'n billen bloot.
+1
DEUTZ1972
@WaterDeutzer Ja dat is ook weer zo en bij een eenmansbedrijf zoals dat van jouw drukken die kosten flink door vergeleken met een groter concern.
Maar achteraf........ daar heb je die bekende koe weer 😏
+4
deutzieee
Respect dat je dit zo deelt, heb het met veel bewondering lopen lezen, bedankt
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deutzieee:
heb het met veel bewondering lopen lezen, bedankt

Graag gedaan, jullie reacties werken dan ook voor mij therapeutisch! win-win.
+5
B - W
Vreselijk mooi, maar tegelijk eigenlijk een triest verhaal!!
Wat heb jij een sterke geest, dat je jezelf zo door al de tegenslagen heen gewerkt hebt, en nu toch iets moois opgebouwd hebt.. ik heb ontzag voor mensen zoals jij,
Heb je foto’s en verhalen met veel plezier gelezen, als je ooit nog een fotoboek uitbrengt met al je verhalen erbij, ben ik de eerste koper!!
Bedankt voor je verhaal tot hier, en alvast het allerbeste voor het nieuwe jaar!! Groet Willem
Ps: Zulke foto’s en verhalen zijn net snoepjes, ze zijn altijd te snel op 😜🤙
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @B - W:
Wat heb jij een sterke geest, dat je jezelf zo door al de tegenslagen heen gewerkt hebt, en nu toch iets moois opgebouwd

De tijd heeft dat geheeld Willem. Maar de 1e jaren vanaf '92 wilde ik meer niet dan wel verder leven kan ik je zeggen. Mijn karakter is er wel door gevormd. Positief dan. Ik kan nog verder tot het gaatje gaan als er iets klaar moet, nu nog steeds. Maar kan ook heel fel worden als iemand mij probeert te naaien. Mijn leven stond en staat dag & nacht in dienst van de klant, daar haal ik mijn voldoening uit. Zolang die betaald.😅
+1
FarmerJ
Hoeveel weeg zo een Sideloader meer dan een gewone oplegger? Mooi uitvinding!
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @FarmerJ:
Mooi uitvinding!

Ik heb 'm niet uitgevonden, dat was Klaus eind jaren '50, begin '60.
Voor NL wetgeving mag er met 50ton gereden worden. Dan houden wij nog ongeveer 30ton laadvermogen over. Dit is voor merendeel van de geladen doosjes voldoende. Is die zwaarder dan kun je de gok wagen. 36Ton afzetten naast oom agent is een optie. We gaan naar 45ton, mijn kranen zijn ontworpen voor 50ton.
Jan mf6465
@WaterDeutzer
Neerzetten is vaak niet meer voldoende voor oom agent. Voor mijn werk zitten wij met uitzonderlijk vervoer ivm gewicht. Alle afmetingen zijn binnen de toegestane normen. Als je ook maar iets van de reisweg afwijkt zonder er een speciale vergunning voor te hebben aangevraagd en ze zien je, dan nemen ze direct de hele combinatie in beslag. Dan kan je in Brussel een vergunning proberen te krijgen om je materiaal daar weg te krijgen waar het staat tot aan de dichtstbijzijnde reisweg. En je moet niet denken dat die gehaast zijn om je die te geven. 2 maanden wachten is geen uitzondering.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de JCB Verreiker en hebben de trefwoorden Pakken laden en pakkenrijden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!