Zoals jullie weten is Stijn vorige week nog langs geweest op ons bedrijf. We hebben uiteraard weer een aantal uren gezellig kunnen bijpraten. Als kers op de taart hebben we een toertje met onze “nie

Fendt 826

+11
Gavrie Willemsen
Zoals jullie weten is Stijn vorige week nog langs geweest op ons bedrijf. We hebben uiteraard weer een aantal uren gezellig kunnen bijpraten. Als kers op de taart hebben we een toertje met onze “nieuwe” 826 gedaan met 2600 uren op de teller. Hij was aangenaam verrast door het comfort. Hij miste wel, net zoals ik, ook het Old-school schakelen met een lange pook…
+9
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
Hij miste wel, net zoals ik, ook het Old-school schakelen met een lange pook…

Kan ik beamen. Hij komt niet veel buiten, maar als er een ritje is met mijn Volvo FM9-300 trekker doe ik dat graag.
Handgeschakelde bak met splitter & hoog-laag. Dan heb je beter geen bijrijder die graag kletst want anders ben je soms de tel kwijt bij opschakelen.😊 De jonge garde chauffeurs (20-gers) weten niet eens meer hoe dat moet. Laat staan als je ook nog eens over "dubbel-klutsen" begint.🤔
+5
catfan55
@WaterDeutzer wat je zegt is wel heel herkenbaar. Hoewel al onze trekkers vario zijn, maar de vrachtwagens zijn deels automaat en deel ongesynchroniseerd 18 versnellingen. Hoog / laag en iedere gear kun je splitten. Deze gearboxen moet je “floaten” dus zonder koppeling schakelen bij het juiste toerental of dubbel clutchen. Het is soms komisch om te zien hoe mensen er mee stuntelen, zo simpel is het niet 😂
MaxxuM4ever
@catfan55 blijven die bakken hee dan met onkundige chauffeurs erop?
+2
catfan55
@MaxxuM4ever tot op de dag van vandaag hebben we nog geen enkele tranmission failure gehad. Dat is ook de reden dat we John Deere's hebben. de trekker, en tranmissie zijn bullet proof gebleken voor ons, zelfs met twijfelachtige chauffeurs.

Beide 2019 8295R's zijn uit elkaar geweest bij john deere voor een PIP (product improvement program) door een serie defecte tandwielen. dit was een "fix as fail program" wanneer je in de eerste 1.000 uur meldingen kreeg dat je hydrauliek filter restricted was betekende dat dat de coating op de tandwielen los liet. Onze viel in die regeling en beide trekkers hadden de meldingen al bij 6-700 uur. ze zitten nu op goed 4.000 uur zonder problemen.

Het enige probleem wat wij met de 8R's hebben is 100% onze eigen schuld. We hebben 2x een 8R in brand gehad bij de uitlaat door het niet goed afblazen van de trekker in de mais, onze mais is veelal droog en dat levert bij de uitlaat een risico op. In beide gevallen was de schade heel minimaal, 1x is een kabel boom vervangen door de dealer, de andere keer hebben we een paar draden weer aan elkaar gesoldeerd en de trekker reed weer. Dit was trouwens de oude serie. Bij de nieuwe serie is de uitlaat veranderd en kan dit niet meer gebeuren
+1
Glenn IH
@WaterDeutzer het is wat je gewoon bent. Ben 23 en ik doe niet liever dan dubbel-klutsen schakelen. Ik rij met een IH423 en een 1466 (op de 1466 zitten we met sliding mesh moeilijkste variant voor dubbel klutsen) en dan nog een 633 en 1455xl bijde gesynchroniseerd en zelfs daarbij schakel ik liever met dubbel kluts voor het plezier.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Glenn IH:
het is wat je gewoon bent.

Daar heb je gelijk mee Glenn! Maar dan ben je wel een uitzondering op jouw leeftijd. Heb je een goede leerstoel gehad.👌🏻
+1
PieterA
@WaterDeutzer Het zou het best voor iedere chauffeur zijn om dat dubbel clutchen eerst onder de knie te krijgen vooraleer met een gesynchroniseerde versnellingsbak gereden zou gaan worden.

Ik doe het bij onze schakeltrekkers ook nog vaak. Het is denk ik wel het behoud van de versnellingsbak als de assen al ongeveer hetzelfde toerental draaien, voordat je de synchromessen het werk laat doen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
best voor iedere chauffeur zijn om dat dubbel clutchen eerst onder de knie te krijgen

Mee eens Pieter, maar de allerjongste generatie (leeftijd @Glenn IH ) en jonger weet vaak überhaupt niet eens wat schakelen is. Die zijn geboren tussen de automatisch schakelende bakken. Bij auto's kun je denk ik nog steeds kiezen tussen een "automaat-rijbewijs" en een "schakelbak-rijbewijs". Is dat bij trekkerrijbewijs ook zo?
+1
PieterA
@WaterDeutzer Nee, bij het trekkerrijbewijs wordt heel vaak gebruik gemaakt van tractoren met automatische versnellingsbakken. De jongens die ik vaak aan het werk heb hebben allemaal op zo'n trekker examen gedaan en mogen nu gewoon met alle trekkers de weg op.
+1
cyrus-van-gelder
@Glenn IH ik heb zelf een 644 uit 1975. Volgens de technische gegevens is de trekker gesynchroniseerd. Maar ik ben ook van het clutchen hoor. Dan kraakt de bak ook niet. Met terug schakelen ook altijd hoor..

Reacties

+7
wim-same
@stijn-de-bock Dat is toch veel te modern voor jou ?
+18
stijn-de-bock
@wim-same is inderdaad meer voor ventjes met sloefkes dan mannen met baarden.😅👍🚜
+10
Gavrie Willemsen
@stijn-de-bock inderdaad Stijn, een terechte opmerking
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @stijn-de-bock:
dan mannen met baarden

🍻
+2
cyrus-van-gelder
@stijn-de-bock ik heb anders een flinke baard Stijn. Dus ik mag mee doen he?
+4
Towaberg
Zal wel geen straf geweest zijn voor Stijn om zonder pook te mogen rijden 😉
+4
stijn-de-bock
@Towaberg de eerste steyr vario in België heb ik een paar duizend uur op de klok gezet.
+2
rubenv
Echt de cabine schoon houden staat minder hoog in de prioriteiten lijst zie ik 😅
bartjuh
@rubenv dacht ik eerst ook... Later bedacht ik dat het misschien ook wel de lichtinval is via een nat raam...
+10
catfan55
@rubenv ik weet dat het een controversiële opmerking kan zijn, maar is dat dan zo belangrijk? Ik heb liever jongens die het spul goed onderhouden en goed opletten als jongens die zich alleen maar druk maken om ieder stofjes of korreltje zand in de cabine. De cabine vloer lijkt netjes uitgeveegd op de foto, en zo hoort het! Handveger er in en aan einde van iedere dag uit vegen.
Ik hecht in ieder geval een stuk meer waarde aan een goede, vakkundige chauffeur dan een poetsende chauffeur. Natuurlijk kunnen die dingen hand in hand gaan, maar ik denk dat je mn punt wel snapt. Er zijn deze dagen veel tapijtje & gordijntjes chauffeurs die moeite hebben een patroon in de vetspuit te doen 😂 dan mist het z’n doel een beetje denk ik.
+1
GoVario
@catfan55

Als je er zelf 1600-2000 uur per jaar op zit is het wel fijn als het spul van binnen een beetje netjes is, vind ik zelf dan vooral als het m'n vaste trekker gaat. Maar wat jij zegt klopt natuurlijk ook, al zien we hier in de omgeving wel degene die dikke trekkers rijden als 'eigen/vaste' trekker ook wel echte chauffeurs zijn, denk aan dagelijks smeren en zulk soort dingen. En die rijden er dan ook wel puik bij. Je moet het ook wel een beetje verdienen, en dat doe je niet snel als je het vaste onderhoud van een trekker/machine niet bijhoudt. 😅
catfan55
@GoVario het is hier natuurlijk een beetje een ander verhaal maar moest eens zien wat voor volk wij over de vloer krijgen.. en het rijd allemaal met dikke nieuwe deeres… zowel Europese (en ja, Nederlanders) als noord Amerikanen. Sommige fantastisch goeie jongens en andere stuur je liever met het eerste vliegtuig weer naar huis 😂
+1
rubenv
@catfan55 dat is zeker ja. smeren en onderhoud is zeker belangrijk en hecht daar zelf ook veel waarde aan.
maar zijn idd zat chaffeurs waar alles spik en span is maar je een half uur kan pompen op t spul voordat er vet uit kom en die ook nog niet eens kunne rijden of sturen
eerste wat ik doe na t schoonspuiten is alles royal doorsmeren dat t vocht er uit is
+1
PieterA
@rubenv Beetje flauwekul hoor. Hier zijn de trekkers meestal niet zo netjes als deze Fendt. Keurig uitgevogen, de ramen goed schoon ondanks het aanhoudende slechte weer. 👌
+4
Gavrie Willemsen
@rubenv wij spuiten niet alle dagen onze spullen af met een hogedrukspuit maar de machines krijgen wel op tijd andere olie en filters en als er een lekkage is of zo dan wordt dat wel in het oog gehouden ofwel zo snel mogelijk opgelost
+4
Svendt28
Schitterend! Stijn op een Fendt 😍
Jaja: Wer Stijn fährt führt! 👍
+2
husky
Al eens een tijdje met een 515 gereden en inderdaad die trekkers schakelen super, beter dan die elektronische meuk

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 826 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!