Foto van een John Deere 4630. Pa aan het cultiveren/ lostrekken met onze 4630. Trekker was nog bijna nieuw dus zal rond 1979 geweest zijn. De Trekker is destijds gekocht als overjarig model bij Louis

John Deere 4630

+11
mdoornekamp
Foto van een John Deere 4630. Pa aan het cultiveren/ lostrekken met onze 4630. Trekker was nog bijna nieuw dus zal rond 1979 geweest zijn. De Trekker is destijds gekocht als overjarig model bij Louis Nagel.

Dit land was ca 1 m diep geploegd met de 4630 en 4040 samen voor een 1 schaar. Daar zijn helaas geen foto's van. Achterom de 4630 dubbellucht met Molcon 5 ster. De rechtse was er met ploegen inmiddels afgebroken. 7 ster bestond nog niet. Voorop de 4630 een extra frame zodat er 2 rijen gewichten aan konden en tevens een solide sleep oog waar de 4040 aan trok.

Hier is pa het geploegd land een beetje fijn en vlak aant maken. De grond brokken waren erg ongelijk met grove bulten en gaten in de klei grond na het ploegen.

Reacties

+2
Henk 1120
Prachtige trekkers dit! Mooi, dat je er nog foto's van hebt.
+1
wim-same
@mdoornekamp Dan moet de vochtigheid van de grond ook precies goed zijn om dit fijn te krijgen.
+3
mdoornekamp
@wim-same wij moesten het een beetje begaanbaar maken, zodat de boer er zelf met een kopeg overheen kan. Gemiddelde trekker was toen minder dan 100 pk.
+4
MF 2725
@mdoornekamp Dit was toendertijd voor Nederlandse begrippen een reusachtige tractor.
wim-same
@MF 2725 Hoeveel pk was die dan ?
+1
MF 2725
@wim-same De eerste generatie 166 en de tweede 180.
+3
Henk 1120
@mdoornekamp
tractorfan.nl/picture/187000/…
tractorfan.nl/picture/187001/…
Heb zo vroeger ook stukken vlak gemaakt met een 2130 zonder voorwielaandrijving met een rumpstad vaste tand met een balk er in geknoopt. Was een mooi gehobbel de hele dag en dan moest je ook nog ik weet niet hoeveel boomstammen, stobben en veldkeien verwijderen, voordat je er fatsoenlijk over kon. Maar mooi om te doen, zoiets 😄
+1
mdoornekamp
@Henk 1120
Quote:
gehobbel

Ja dat zeker. Zelfs nog een keer vast blijven zitten met een grote homp grond onder de buik en de wielen in een gat. De Lemken Onyx heb ik nog steeds. 5 poten van ca 70 cm.
806
@mdoornekamp ja wij ook super woel en goed staal
mdoornekamp
@806
Quote:
super woel

Ja Lemken kan wel wat maken. Daarom later ook Lemken ploeg gekocht.
806
@mdoornekamp onderdelen onyx zijn nu wel aardig op
Wij laten het nu maken van hardox
+1
mdoornekamp
@806 Ok. aantal jaren geleden nog paar beitels gehaald. Wij werken met 5 of 3 poten. Sommigen hebben wel 8 of 9. Eigenlijk kun je best mooi varieren met diepere of oppervlakkige bewerking.
+2
806

(klik om te vergroten)

En beetje opgeknapt
+1
mdoornekamp
@806 Mooi opgeknapt en aangepast. Was deze orgineel met 3 poten?
+1
806
@mdoornekamp had er 6 is versmald
Is van 1974 en is veel gebruikt in verkavelings werk
+1
mdoornekamp
@806 Ok. Ja die van ons is ook al heel oud. En ook gebruikt in verkavelings werk vroeger.
+1
hooidonk
Mooie foto!
Is dit een trekker met een hydraulische voorwielaandrijving? (MFWD)
+3
mdoornekamp
@hooidonk ja hydraulisch. HFWD.
+2
hooidonk
@mdoornekamp
Ah, okee.
Ik heb daar wel eens minder positieve verhalen van gehoord, of viel dat in de praktijk wel mee?

Ohja, HFWD , mijn toestenbord maakt er automatisch MFWD van 😅
+4
Henk 1120
@hooidonk Het scheelde zo wie zo. Heb ook wel gedumperd, met een 2130 met HFWD en het hielp zekers met de trekkracht en je kon toch nog mooi krap sturen, maar de mechanische vierwielandrijving, die later kwam, die trok toch beter door natuurlijk.
+2
hooidonk
@Henk 1120
Je kon er niet echt mee moren zeker?

Ik had toen ook een hydraulische aandrijving op de carrier zitten, maar dat viel (ook) tegen wat dat deed.
+5
Henk 1120
@hooidonk Je kon er op zich wel mee moren, als je de schakelaar op het dashboard om zette van serie geschakeld, naar parallel geschakeld. Als die serie geschakeld stond, dan was er ook een soort differentieelslot in werking en hielp hij mooi mee, maar echt doortrekken deed die niet. Maar onder moeilijke omstandigheden zette je de parallelschakeling in (die verdubbelde het draaimoment, maar het zogenaamde differentieelslot deed het dan niet meer en als je dan in de modder zat, dan kon het zo zijn, dat 1 wiel als een gek in de ronde begon te slippen en de modder je tegen de trekker aan spoot. Je kon de serie schakeling gebruiken in bijna alle versnellingen, op de hoogste na en de parallel schakeling alleen in de eerste 4 vooruit en achteruit.
+4
mdoornekamp
@Henk 1120 goed verwoord. Bij onze 4240 werkte de zware stand t/m B1. In de zware stand kostte de hfwd wel veel pk's
+2
hooidonk
@Henk 1120
Oh, werkte dat zo!
Dat is wel slim uitgedacht!

Ook dat je geen aandrijflijn nodig had en scherp kon blijven sturen, zijn wel voordelen.
Je kon het er waarschijnlijk ook makkelijker achteraf op bouwen.

Bedankt voor de goede uitleg!
Roeldeutzdx
Mooie foto! Mooi dat dit bewaard is gebleven👌
dutchgamer
Geloof dat er in de VS binnenkort een hd 4640 met voorwielaandrijving te koop komt met 11.700 uur van
+1
a3vandiejen
Prachtige foto en trekker.
+1
JD-4450
Dikke trekker met een mooi verhaal. Leuk om te zien en lezen!
+2
huub
Voor een 4wd heeft ie ook relatief kleine voorwielen.
+1
mdoornekamp
@huub
Quote:
kleine voorwielen

De wielen waren in het begin altijd 24 inch. En speciale velgen eigenlijk zonder binnen plaat omdat daar de hydro motor zit.
+2
Gerwinb
De meeste mensen verwarren hfwa met fwd.
Wat onder deze trekkers zat was geen volwaardige 4 wiel aandrijving. Dit was een 4 wiel assistent, je kunt het niet vergelijken met de 4 wiel aandrijving die we nu kennen. Voor die tijd werkte dit systeem wel goed

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 4630 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!