Foto van een Schuitemaker Rapide, interessant hoe je na het schoonmaken van de wagen denkt 'de wagen is goed door het seizoen gekomen, en is klaar voor volgend seizoen'. Als je dan vervolgens 2 weken

Schuitemaker Rapide

rickboer blija
Foto van een Schuitemaker Rapide, interessant hoe je na het schoonmaken van de wagen denkt 'de wagen is goed door het seizoen gekomen, en is klaar voor volgend seizoen'.

Als je dan vervolgens 2 weken later om de wagen heen loop komen er toch dingen naar voren waarna gekeken moet worden. Vervolgens geef je meerder honderden euros uit aan onderdelen 🙈

Hier heb ik de hoofdlagers en loopringen van de bodemketting vervangen, omdat deze (verder dan verwacht) versleten waren
casejxu
@rickboer blija rapide die doet groenvoeren heb je de voorste om t jaar/3 jaar. Bij feedo ook. Ze gaan snel stuk masr vervangen is ook prima te doen en betaalbaar
+1
rickboer blija
@casejxu precies, had het nog nooit eerder gedaan, ook niet bij onze vorige ladewagen 🙈.

Had het bodemketting toch los vanwege de aandrijfassen achterop. Ook gelijk de bodemketting maar ingekort. Kunnen we er weer een aantal jaar vooruit
Corne S
@casejxu

En dan de vraag, stop je er b merk of a merk erin. Voorbeeld, van de maairobot zitten de lagers van de zwenkwielen na de winter altijd vast. Heb SKF geprobeerd, maar ook gopart. Maakte niet uit. Dus dan elk jaar maar gopart erin, scheelt weer 1,5 tientje 😀.
casejxu
@Corne S ja wel ja. Deed ik thuis ook vaak!
+1
rickboer blija
@casejxu @Corne S heb de lagers bij de ondersteunende dealer gehaald, die weet het beste wat er in moet. Kost miss wat meer, maar dan heb je wel zekerheid
cb6520
@rickboer blija kijk ook even naar de lagers in pickup daar kun je elk jaar wel nieuwe inzetten. Die kosten ook niks en heb je binnen half uur er in zitten
rickboer blija
@cb6520 heb ik ook direct gehaald, die draaien hier vaak 2 jaar. Was ik alleen nog niet aan toe gekomen om te vervangen
cb6520
@rickboer blija bij de rapide 3000 hebben we er vetnippels op gemaakt daar werd het ook al beter van. De wagens hadden al wat slijtage bij aankoop😅

(klik om te vergroten)

rickboer blija
@cb6520 was bij jullie de as ook beschadigd? Meinderts zei dat de tandwielkast er af moest om ze te vervangen, en dat wil vaak zo slecht dat je de as door moet slijpen. Kon gelukkig thuis de assen en tandwielkast wat draaien waardoor dit niet hoefde

Ze zeiden ook dat als de assen beschadigd waren je ze zowiezo wel door kon slijpen. Was bj ons gelukkig niet het geval
cb6520
@rickboer blija volgens mij was de as nog goed. Tandwielkast van bodemketting hebben we ook al keer uit elkaar gehad. Toen is meinderts met een nieuwe kast smiddags richting bremen gereden en de boer waar ik werkte ook om wat rijstijd te besparen. snachts hadden we de wagen weer klaar en volgende ochtend weer verder te kuilen. De andere kast zijn toen nieuwe tandwielen in gekomen die hebben ze nu als reserve liggen
rickboer blija
@cb6520 ja daar is meinderts wel super in. Zowiezo onderdelenvoorziening van sr is wel in orde. Het is ook mooi dat je alle onderdelenboeken in kan zien zodat je als klant ook weet welk onderdeel je nodig hebt
NH-Ford
@rickboer blija Ben ik dan de enige die andere ervaringen met SR heb wat onderdelen betreft..?
rickboer blija
@NH-Ford wij zijn zeer attent met de onderdelenvoorziening. Misschien wel grotendeels door de ondersteunende dealer.

Maar ik was dit najaar in oost-duitsland, daar ging zondags een tandwielkast van een siwa kapot. Deze maandagochtend besteld en dinsdagochtend om 7 uur lag hij op de stoep. Om 11 uur draaide de siwa weer
NH-Ford
@rickboer blija Jij had contact met een dealer? Of rechtstreeks?
rickboer blija
@NH-Ford thuis met een dealer, daar in oost-duitsland was het rechtstreeks
NH-Ford
@rickboer blija ja oké, vanuit dealer kom regelmatig onnauwkeurige onderdeelboeken etc. tegen. Kennis op onderdelen ook niet altijd even paraat,
rickboer blija
@NH-Ford is bij ons zeker geen probleem, zelfs met onze apparte (duitse) wagen zijn de onderdelen altijd correct.

Moet ik zeggen dat ik zelf de nummers opzoek en deze vervolgens gecontroleerd worden bij de dealer.
+1
mdoornekamp
@rickboer blija jullie zijn zelf wel serieus bezig met onderhoud. Dat wordt vaak wel vergeten.

Onderdelen bij kleine dealers valt vaak tegen omdat de kennis er niet is. Dat is bij Strautmann ook zo. De plaatselijke dealers zitten daar ook niet genoeg in. Daarom loop ik bij Zonna in Beilen. Maar dat is dan weer niet dichtbij. En niet iedereen komt daar zomaar binnen als klant. Dat heeft mij ook wat moeite gekost.
rickboer blija
@mdoornekamp wij zijn niet vies van onderhoud/reperatie zelf doen, vooral als we de tijd er voor kunnen incalculeren doen we het graag. En als het niet lukt (of we kunnen het niet) doen wij er ook niet moeilijk over om de dealer te bellen.

Ik snap ook wel dat niet iedereen het zelf kan, het dat (vooral) preventief onderhoud daardoor mogelijk veel geld kost en het dus minder aantrekkelijk is om te doen

Wij zijn in dat opzicht behoorlijk verwend met meinderts op ca 30 min rijden. Die hebben alles op schuitemaker gebied zeer goed voorelkaar
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
preventief onderhoud

Ja mooiste is dat je zelf de wagen weer tip top klaar maakt. Op een moment dat er even tijd voor is. Uitbesteden zal zeker veel duurder zijn. En Meimderts zal het zeker goed kunnen. Maar een minder ervaren dealer vergeer wss ook nog iets.
rickboer blija
@mdoornekamp het mooiste is dat meinderts ook wel advies wil geven over het onderhoud, als je ze belt vertellen ze je zo hoe je bepaalde dingen uit elkaar moet halen en welke dingen je op moet letten voor onderhoud
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
advies

Dat is wel netjes. Dat soort dealers waardeer ik ook altijd meer dan dat ze zeggen; breng de wagen maar hier.
+1
rickboer blija
@mdoornekamp wij zijn er natuurlijk ook al jaren klant, dat zal ook meespelen.

Al denk ik ook dat als alle wagens daar naartoe moesten ze er in een winter niet doorheen komen. Er draaien veel schuitemakers in hun werkgebied. Heb zelfs wel eens gehoord dat moneurs naar duitsland gaan vooronderhoud en reparaties
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
rickboer blija Quote:adviesDat is wel netjes. Dat soort dealers waardeer ik ook altijd meer dan dat ze zeggen; breng de wagen maar hier.

Ok, vind ik ook.
Maar dan de volgende vraag: wat mag of moet dat advies kosten?
NH-Ford
@hobbyboer Op goed vetrouwen wordt dat (bij meniging) niet berekend.
Zit vaak genoeg met klanten aan telefoon voor ondersteuning en vragen... leg je telefoon erop zie je dat gesprek 25 minuten duurde.
Had ik die in werkplaats besteed werden ze betaald...
Maar vindt dat juist de kracht van service.
mdoornekamp
@NH-Ford @hobbyboer ja lastig verhaal die telefonische consults. Veel bedrijven willen dat de monteurs wel 8 uur per dag declareren bij de klant. Dus de urenkaart moet wel vol eind v/d dag. Dan zou je dat bellen door moeten berekenen aan de klant.
NH-Ford
@mdoornekamp Er zijn bedrijven die zo rekenen ja, of waar alleen een chef werkplaats de telefoon heeft.
+1
hobbyboer
@mdoornekamp @NH-Ford ik weet ook niet hoe het moet, het viel me soms wel op dat sommige boeren erg vaak en lang aan de telefoon hangen met een monteur/mechanisatie bedrijf.
Moet toch ergens van betaald worden, extra dikke marge op de onderdelen? Of werkplaatstarief? En maar hopen dat als jou machine een keer daar in de werkplaats staat dat er niet tegelijk te veel advies aan andere klanten word gegeven?
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
advies aan andere klanten

Denk dat dat wel eens gebeurt. Mede daarom kom ik niet zo vaak meer bij de merkdealer. Ik heb nu een goeie zzp monteur die ook veel kennis van JD heeft. Komt gewoon bij mijn thuis, dus kan gewoon zijn werk doen zonder andere klanten die komen te zeuren. En uur tarief is een stuk beter dan de merk dealer. Ik moet ook een beetje op de kleintjes letten om een leuke boterham te verdienen.
NH-Ford
@mdoornekamp Geen idee hoe anderen het doen, maar hier heb ik veel interne uren, die telefoons en vragen worden echt niet doorberekend aan een andere reparatie.
Jouw zzp is alleen, kan ook maar op één plek tegelijk zijn en zal ook is gebeld worden neem ik aan?
(veroordeel niets, ben benieuwd naar verschillende kanten)
mdoornekamp
@NH-Ford
Quote:
zal ook eens gebeld worden

Ja klopt. Heeft ook wel eens telefoon. Ik heb hem al geadvieerd zo'n bel oortje te kopen. Die heb ik zelf ook sinds 2 jr. Bevalt me best.
NH-Ford
.
J asper
@NH-Ford bekenends?
+1
NH-Ford
@J asper was al foto hier op tf geplaatst 😉
CaseCS130
@hobbyboer Vaak komt het gewoon op de rekening van de klant waar ze op dat moment mee bezig waren. Vaak zat gehad dat ik monteurs aan het werk heb die daags zo een uur tijd verbellen aan anderen en aan het einde van de dag gewoon de uurtjes opschrijven bij mij.
mdoornekamp
@CaseCS130
Quote:
uurtjes opschrijven bij mij

Ja dat gebeurt wel eens
@hobbyboer op goed vertrouwen denk? Doe ook weleens wat kleins voor hun wat weer in hun voordeel is, zo moet je het met elkaar toch doen lijkt me? En als ik een half uur advies nodig heb kan ik er beter ff heen gaan, en 9/10 keer heb je er toch onderdelen bij nodig
+1
rickboer blija
@hobbyboer als de dealer weet dat je de onderdelen bij hun haalt, en ze opbelt als er echt een probleem is moet dit eigenlijk bij de relatie inzitten. Als je nooit bij die dealer bent en wel belt voor advies zou er in mijn ogen wel een prijs aan mogen hangen
jonathan12
@NH-Ford nee zeker niet wij hebben ook vaak problemen met onderdelen zit nu ook al een week of 6 te wachten op een messen vergrendeling
rickboer blija
@jonathan12 het kan natuurlijk eens voorkomen dat onderdelen op backorder zijn, daarnaast worden alle wagens momenteel onderhouden en zal dat op wel druk leggen op de onderdelenvoorziening
jonathan12
@rickboer blija onze dealer heeft meeste wel liggen maar als het dan wat moeilijker word dan is het Kloten. Scheelt dat die karren niet elke dag kapot gaan

Reacties

GerbertXL
Ik dacht dat het allemaal glijbussen waren bij bodemkettingen. Mooi op tijd bij 👍
rickboer blija
@GerbertXL achterop bij de aandrijfing zijn het 2 assen, de ene kant draait in de tandwielkaast en de andere kant van de as loopt in glijbussen.

Zag tijdens het schoonmaken dat de bodemketting ligt aanliep in het midden, en waren er gelukkig optijd bij zodat de dure assen zelf niet ingesleten waren.

De looprollen zijn gelagerd, hierbij heb ik de voortste 4 vervangen. De gene die als steun onder de wagen zitten waren nog goed omdat deze niet extreem zwaar belast worden
mdoornekamp
Preventief onderhoud is toch het best en uiteindelijk ook het goedkoopst. Daarom loop ik de wagens 's winters ook altijd goed na.
rickboer blija
@mdoornekamp precies, en als het je grotere kosten voorkomt is het het altijd waard
Hobby boertje
@rickboer blija Onze bus in rotor was van t najaar los gekomen waardoor de hele invoer ging klapperen, kwamen we er achter dat de rotor er al jaren lang los in lag en gewoon los tussen de afstrijkers liep. Achteraf toch blij dat die bus losgekopen was en dat we er nu achter kwamen dat de rotor los lag, de hele invoer had wel uitelkaar kunnen klappen🙈.
+1
rickboer blija
@Hobby boertje was bij een kennis van me die had het lager van de invoerrotor kapot. Wel goed gesmeerd dus rookte behoorlijk. We dachten heel even dat de wagen in de fik stond

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!