Vandaag maar eens aan de motor begonnen. Ging allemaal vlot moet ik zeggen, op een kleine 4u tijd was alles rond de motor gedemonteerd en lagen de cilinderkoppen naast de motor. Eenmaal de cilinderkop

Schlüter Super 950V

+12
Schluterfan
Vandaag maar eens aan de motor begonnen. Ging allemaal vlot moet ik zeggen, op een kleine 4u tijd was alles rond de motor gedemonteerd en lagen de cilinderkoppen naast de motor.

Eenmaal de cilinderkoppen eraf waren, kon ik al voor een deel zien hoe de staat van de motor is. Tot mijn grote verbazing blijkt de motor omgebouwd te zijn op 110 boring! Oorspronkelijk heeft hij de fabriek met 108 boring verlaten, dat staat ook zo in de Maschinenkarte. Hoogtwaarschijnlijk hebben de fransen dus het blok al eens gereviseerd. De reden dat er nu 110 ingebouwd is kan maar 2 oorzaken hebben, ofwel wou de Franse eigenaar dat er op de aftakas wat meer aankwam (gelukkig heeft de brandstofpomp wel nog zijn origineel afstelling gehouden...), ofwel waren er op dat moment geen 108 zuigers en bussen beschikbaar.

De motor reviseer ik sowieso, en alles wat nieuw moet, nieuw erin. Alleen weet ik nog niet goed of ik er 108 bussen en zuigers inbouw, of toch weer 110. Misschien ook maar eens luisteren wat het prijsverschil is.

Ik zag ook bij een bus, dat de verbranding veel dieper sporen naliet op de bus. Ofwel ontbreekt daar een zuigerveer, ofwel zit ik met een raar probleem... Dat zal zichzelf later wel weer uitwijzen...
Ook hebben 2 zuigers stempels van de uitlaatklep erin staan. Of dit komt uit verleden, of dat dit nu ook het geval is, is ook nog een vraagteken...

Wordt ook weer ongetwijfeld vervolgt!
schluterman
@Schluterfan hoe is het afgelopen met de versnellingsbak as Simon
+1
Schluterfan
@schluterman Ben ik nog mee bezig.

Reacties

+1
Toch maar iets apart bij schluter de boring 108 , ik zou de boring 110 houden , 108 is niet meer te krijgen en namaken lijkt me een kostige zaak
+1
David Bakker
Wordt dat niet een probleem in de toekomst ? schluter motor onderdelen of is er een bedrijf die dat nog maakt ?
+3
Schluterfan
@David Bakker

Er word nog veel nagemaakt, enkel krukassen zijn (nog) een probleem. Ik vraag nog offerte van wat ik nodig heb, dan weet ik gelijk wat er nog leverbaar is.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Schluterfan:
enkel krukassen zijn (nog) een probleem.

Krukassen kun je laten opspuiten & slijpen.
+3
RPCounty
@WaterDeutzer daar heb je weinig aan want ze breken
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RPCounty:
daar heb je weinig aan want ze breken

Dan klopt er iets niet in ontwerp.
schluterman
@RPCounty de meeste breken bij de 8 cilinders in lijn motoren
RPCounty
@schluterman dat had ik al ns gehoord ja. En dat er schrikbarend veel geld voor een krukas betaald wordt.
@schluterman 2 cilinders bij schluter breken ook graag de krukas omdat die in het midden niet gelagerd zijn
+2
SchluterMarco
@schluter jan van samang Dan krijg je dit

(klik om te vergroten)

+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @SchluterMarco:
Dan krijg je dit

Nou, ik krijg sinds vandaag wel een beetje vreemd gevoel van het merk Schluter. Alle verhalen bij de liefhebbers de afgelopen jaren maakte het tot een "luxe merk" bij mij. Maar........krukassen maken kennen ze niet!
Het radiale smeerkanaal bij de afgebroken tap is nodeloos ver (diep) geboord voorbij het axiale kanaal.
Verder laat de vorm van breuk zien dat het ook een materiaalfout (te zwak) is.

Ik heb vroeger veel Perkins 900 3pitters in de 1e bouwrij (A) gehad met afgebroken krukassen. Hier was een te scherpe afronding de oorzaak van. Met een scherpe breuklijn.
+1
SchluterMarco
@WaterDeutzer Het oorspronkelijke ontwerp van deze motor was voor 22 / 25 PK, daar gaat de krukas niet van kapot, vervolgens hebben ze de motoren in stappen verder opgevoerd tot 38 PK zonder noemenswaardige verzwaringen. Bij de motoren vanaf 32 PK krijg je deze problemen.
+3
Schluterfan
@WaterDeutzer

Tis niet omdat de krukassen bij de 2 cilinders niet deugden, dat de rest ook niet deugt. Elk merk leert uit zwakheden. Dit zijn zelfs feiten van ver voor Schlüter als "luxe" gold. Dat de 8 cilinders niet altijd heel blijven, is logisch te verklaren, zon ding is gigantisch lang en dan ligt het ook nog voor een deel aan diegene die ermee omgaat. De trillingsdemper tijdig vervangen is hier het goede voorbeeld van.

Schlüter was in het verleden heel vaak ver voorop met het gebruik van technieken en luxe artikelen, waar andere fabrikanten pas veel later mee kwamen. Het ging zover dat ideeen niet eens gerealiseerd konden worden omdat er geen toeleveranciers van waren. Er is altijd één die de spits moet afbijten en er ofwel de vruchten van plukt, ofwel er een imago aan overhoud dat het nooit meer goed komt. Er zijn nu nog steeds merken die hiermee kampen, soms jaaaren na datum van toen de elende werd opgelost.

Ik dúrf 😅 als liefhebber hier de problemen van bepaalde Schlüters zelfs in verhaalvorm te schrijven, maar de problemen die ze gehad hebben wegen in de verste verte niet eens op tegen wat wel goed ging en waar ze naam mee gemaakt hebben. Er zijn veel mensen die ze vroeger hadden, er misschien ook een gehad hebben die ze toen vervloekt hebben, maar er nu spijt van hebben dat het weg is. En dat heeft ook in heel veel gevallen niet te maken door het geld dat er nu tegenaan word gegooit.

Dus als ik van alles wat ik van andere merken hier op TF lees "een andere negatief gevoel" zou krijgen, dan wil ik geen enkele trekker 😅.

Maar meningen worden gerespecteerd 😉😉. Maar één ding weet ik, Schlüter leer je pas kennen als je ermee werkt, eraan werkt en je je erin verdiept, dan kan je er gevoel voor krijgen 😉. Het is momenteel een bijna onbetaalbare hobby geworden om zo'n trekker te restaureren, de reacties die je krijgt als met zo'n trekker buiten durft komen, en er zeker nog mee werkt, die zijn het geld meer dan waard.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Schluterfan:
de reacties die je krijgt als met zo'n trekker buiten durft komen, en er zeker nog mee werkt, die zijn het geld meer dan waard.

Mooi verhaal Simon (ontdekt toen schluterman je noemde) . Die laatste zin zien we graag tegemoet komen!
+1
roscho
Quote Reactie van @schluter jan van samang:
2 cilinders bij schluter breken ook graag de krukas

Het blijkt dat alles te repareren is. Zie het filmpje:
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @roscho:
Het blijkt dat alles te repareren is. Zie het filmpje:

Deze word gelast bij een hoofdlagertap. De krukas van @Schluterfan is op een kruktap gebroken. Lassen uitgesloten.
+2
Schluterfan
@WaterDeutzer

Die van @SchluterMarco , ik heb geen 2 cilinders in de verzameling. 😉
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Schluterfan:
ik heb geen 2 cilinders in de verzameling.

Ok, de puzzel gaat wat beter in elkaar passen bij mij nu.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
de meeste breken bij de 8 cilinders in lijn motoren

8 in lijn klopt ook letterlijk en figuurlijk niets van. Zelfde als een 3 of 5 pitter.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @David Bakker:
Wordt dat niet een probleem in de toekomst ?

3D printers werken 24/7 David. Niks is onmogelijk (om maar eens in Zwarte Cross termen te spreken).
+1
WaterDeutzer
Het bewijs bestaat al meer dan 100 jaar: met Coca-Cola krijg je alles los!💪🏻

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 950V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!