Foto van een International 533. Het probleem van de lekkage gevonden. De vorige eigenaren hebben de olietoevoer dicht geslagen voor de tuimelaars etc…. Er kwam olie uit de uitlaat spruitstukken en l

International 533

+2
Yanmarthomas
Foto van een International 533. Het probleem van de lekkage gevonden. De vorige eigenaren hebben de olietoevoer dicht geslagen voor de tuimelaars etc…. Er kwam olie uit de uitlaat spruitstukken en liep zo langs het koppelingshuis weg. Ik heb geen woorden voor deze actie. Nu nog gaan oplossen.

Reacties

lukasbelarus
Zal wel een reden voor zijn
Yanmarthomas
@lukasbelarus de vorige eigenaar vertelde mij toen dat ze het olie kanaal wel eens deden vernauwen ivm rotte klep seals. Dit is echter helemaal dicht. Dat bronzen ding lijkt mij op een doorslag die afgebroken is aangezien de breuk
casejxu
@Yanmarthomas kans op versleten tuimelassen? Verliest ie teveel smeeroliedruk en gaat t lampje aan. Zo is onze ook weggegaan(633)
Yanmarthomas
@casejxu nee er kwam behoorlijk wat olie uit m’n uitlaat poorten. Er zitten blijkbaar olie kanalen in de klepgeleiders en die kregen meer olie druk als normaal en daarom komt het bij m’n uitlaat eruit
casejxu
@Yanmarthomas bedoel dat als je die prop er uit haal je teveel oliedruk verlies omdat misschien de tuimelas tever versleten is.... daar hadden wij last van
+1
Yanmarthomas
@casejxu ah op die manier. Ja dat gaan we dan zien haha. Dit is geen doen zo. Olie spuit eruit
+1
casejxu
@Yanmarthomas nee snap ik. Maar dan heb ik je voorbereid. Scheen vaker voor te komen bij deze serie en heb wel eens vaker gehoord van oudere ervaren monteurs over n prop of smoring inbouwen
+1
schluterman
@Yanmarthomas dat is een lompe actie. Je maakt het goed of helemaal niet jonge jonge eigenlijk geen woorden voor. Maar goed dat je het gevonden hebt dan kun je het maken en door. 😉
+1
Yanmarthomas
@schluterman zo is dat. Repareren en door
+2
cyrus-van-gelder
@schluterman waar wat je zegt. Heb bij m,n 644 ook wel dingen ontdekt, dat ik bij me zelf dacht : wat een mafketels..als voorbeeld: hadden ze zelf van alles erin geknutseld. Altijd de zekeringen eruit natuurlijk, dus hadden ze in de zekeringkast alles met dikke koperen draad doorverbonden. Gek he? Dat de bedrading dan verbrand. Tjongejonge zeg.!!!!
+2
schluterman
@cyrus-van-gelder inderdaad ik heb het mee gemaakt met een toertocht en dat was toevallig een international 1046 2wd met cabine. De eigenaar kei trots op de trekker zijn eerste rit bij onze oltimer club brand de trekker finaal uit gaan ze kijken in de zekering kast alles doorverbonden. Sinds dien trek ik alle elektrische rommel eruit als ik een trekker koop en leg het opnieuw aan zoals het hoort.
+1
cyrus-van-gelder
@schluterman Dat bedoel ik dus. Dat is toch eeuwig zonde van je trekker als je er zo van af raakt!!! De vorige eigenaar had op de 644 een luchthoorn gebouwd( deed het niet eens) zwaailamp en dat soort geknutsel!!! Heb heel wat werk ervan gehad om de trekker te krijgen zo die nu is.
+2
A.H.S.
Das balen,raar dat je olie kanalen dicht maakt 👎
Gelukkig heb je het probleem nu toch ontdekt,hopelijk is er een makkelijke/goedkope oplossing voor te vinden.
+5
Dairy-Special
Begin jaren 70 is er van IH een service bulletin uitgegeven dat de olietoevoering naar de tuimelaaras moet worden afgeknepen. Sindsdien deden we dat bij iedere nieuwe trekker bij de eerste grote beurt, alle trekkers die wij hier reviseren (en dat zijn er behoorlijk wat) worden nu ook nog afgeknepen met 2 holle spanstiften in elkaar.
Als deze smoring er niet in zit komt er teveel olie boven bij de klepstelen en kunnen de klepseals het niet aan.
Misschien heb je wel een beschadigde klepseal of is een klepgeleider ruim waardoor deze olie in de uitlaat lekt.
+1
Yanmarthomas
@Dairy-Special deze is echter helemaal dicht geknepen… 2 holle spanstiften kan ik me nog wat bij voorstellen maar deze is helemaal dicht.
+5
Dairy-Special
@Yanmarthomas Probeer hem nu maar eens rond te starten zonder tuimelaaras, je zult zien dat er door dit kleine gaatje in de buitenste holspie nog behoorlijk olie komt.
Als ie echt helemaal dicht zat had de motor nooit zo lang gelopen.
Vorig jaar hadden we hier nog een trekker waarvan de tuimelaaras verkeerd in elkaar was gezet. Hier zat gewoon stof onder het klepdeksel omdat er niks gesmeerd werd.
+4
Yanmarthomas
@Dairy-Special je hebt inderdaad gelijk. Olie spuit 20cm omhoog

(klik om te vergroten)

Koiter
@Dairy-Special bij welke series was dit allemaal het geval? Hier een 733 staan die ook wel olie wil gebruiken, als hier geen holspie in geslagen is zou dat een verklaring kunnen zijn natuurlijk
+1
bartjuh
Je had toch vorig jaar motor gereviseerd? Had je de kop toen niet weggebracht om na te laten kijken? Dan hadden ze 't vast wel verwijderd als dat had gemoeten
+2
Yanmarthomas
@bartjuh motor is vorig jaar gereviseerd kop is indd ook vorig jaar gereviseerd. Heb hem de foto doorgestuurd straks en hij heeft dat niet gezien en dit hoorde volgends hem niet. Maar wat dairy special nu zegt veranderd het verhaal comp,eet
+2
bartjuh
@Yanmarthomas ga je je toch af vragen of hij met z'n ogen dicht kijkt...
Yanmarthomas
@bartjuh ja inderdaad haha
+2
A.H.S.
@Yanmarthomas Maar goed dat er hier info gedeeld wordt (Dairy-special) 👍 ,maar nu moet je dus weer verder op zoek 😞
Yanmarthomas
Lekkage is opgelost was toch de klepdekselpakking. Hij is nu weer lekvrij.
+1
Corne S
@Yanmarthomas

Ik snap het alleen niet dat er olie uit de uitlaat spruitstuk komt terwijl uiteindelijk de klepdekselpakking lek is.

En wat zou die olievernauwing doen met olie in de uitlaat?
Yanmarthomas
@Corne S ik heb de kleppen gesteld alles goed proper gemaakt en hij heeft geen olie meer uit de uitlaat gelekt.
Corne S
@Yanmarthomas

Kon me al niet voorstellen wat kleppendeksel pakking met olie uit de uitlaat te maken heeft.

Wel kan het deksel krom zijn, waardoor je hem niet goed dicht krijgt.
+1
Yanmarthomas
@Corne S ik heb al een keertje via garage dijkhuizen een goede rechte deksel gekocht. Nu had ik hem te voorzichtig aangedraaid en lekte hij langs de cilinderkop en de pasplaat van het koppelingshuis naar beneden. Heb m nu een tikje strakker gedraaid en hij is dicht. Olie uit de uitlaat heeft ie niet meer gedaan. Wat dat is geweest ik heb geen enkel idee. Nu alweer enkele uren mee gewerkt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 533 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!