En we gaan verder...Toen ik het bovenste vlak van de motor reinigde viel mij de echte slechte kwaliteit van de zuigers op. Die zijn overigens niet meer de originele, aangezien de trekker ooit is omgeb

Schlüter Super 950V

+7
Schluterfan
En we gaan verder...

Toen ik het bovenste vlak van de motor reinigde viel mij de echte slechte kwaliteit van de zuigers op. Die zijn overigens niet meer de originele, aangezien de trekker ooit is omgebouwd naar 110 Boring zuigers en bussen (oorspronkelijk zaten hier 108 bussen en zuigers in). De motor moet volgens mij ook een paar keer goed heet geweest zijn, ondanks dat ik toch geen groeven zie in de bussen... Bepaalde zuigers geven allesinds een slechte indruk. En dat er gaten aan de zijkant van de motorkap gemaakt zijn, duiden er ook nog eens op, dat de trekker telkens goed op temperatuur gehouden werd, waarschijnlijk iets te goed...

De onderste zuiger is eigenlijk de slechtste. De bovenste is een origineel Mahle zuiger (die ik ooit uit de Compact heb gehaald, met 12000u), die oorspronkelijk in Schlüters worden ingebouwd. Alhoewel er ook Alcan zuigers werden ingebouwd, een merk dat ik (nog) niet ken.

Er zijn wel meerdere verschillen te zien, zo zijn er geen uitsparingen voor de kleppen, en opmerkelijk, is de verbrandingsruimte niet in het midden, maar iets naar buiten. Schlüter had bij de SD motoren ook excentrische verbranding, maar dat zag er heel anders uit dan dit. Een van de kleppen heeft in het verleden precies ook een keer getikt.
Op deze oude zuigers zag ik een klein logo staan,met daarin "Noral". Kent iemand dit?

Om van veel woorden weinig te maken, de ouwe meuk vliegt eruit, en nieuw spul komt er sowieso in.

Morgen de motor verder uit elkaar halen, benieuwd wat ik nog tegenkom...
+1
schluterman
@Schluterfan noral zuigers zitten er bij mijn schlüter super 850v ook in
+3
InsaneNL
@schluterman noral heb ik nog nooit van gehoord, zou het ook Nüral kunnen zijn? lijkt er opzich best op en is ook al best een oude fabrikant van zuigers en bussen. Zit tegenwoordig onder het Americaanse Tenneco
+1
Schluterfan
@InsaneNL
Dat zou ook kunnen, als ik er een van de zuigers uit heb bekijk ik het te goei, het staat er heel klein in.
schluterman
@InsaneNL klopt helemaal het is alweer even geleden dat ik hem open gehad heb
+1
Corne S
@Schluterfan

Fijn zo'n geval van een hobbyist. Dan wil je alles wel gezien hebben tot de laatste bout.

Hoe doe je dat als de originele bussen niet meer passen?
+1
Schluterfan
@Corne S

Het motorblok is bij elke SDM W6 hetzelfde, maar de bussen hadden gewoon een andere binnendiameter. Als ik er weer 108's er zou insteken, is dat geen probleem. De buitenzijde is dezelfde.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Schluterfan:
Er zijn wel meerdere verschillen te zien,

Daar moet je mee uitkijken. Verschillende zuigers kan nooit goed gaan. Als je die toch wilt terugzetten best eerst allemaal wegen en eventueel gewichten gelijkmaken. Maar als de verbrandingskamers niet gelijk zijn, vergeet 't maar.
+1
Schluterfan
@WaterDeutzer

Er zitten geen verschillende zuigers in, maar ik wou het verschil laten zien tussen de merken zuigers die gebruikt zijn. Ik zet er nieuwe in, meestal zijn dat er van Mahle.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Schluterfan:
Er zitten geen verschillende zuigers in

Ok, had ik niet begrepen zo. Maar dat soort fratsen kom je soms wel eens tegen.

Reacties

Sojaboontje
Hoe waren je koppen er aan toe? Zullen ook wel nieuwe klepgeleiders in moeten enz. Hopelijk valt het belangrijkste mee.. de kruk.
+2
Schluterfan
@Sojaboontje

De koppen breng ik naar een gespecialiseerd bedrijf, ik ga er vanuit dat de kleppen ook nieuw moeten. Gelijk maar alles goed doen. Ik heb in der tijd bij de Compact ook de kleppen er nieuw laten inzetten. Toen eerst enkel ook de zuigerveren vernieuwd, om later toch de het hele blok te reviseren. Deze lol doe ik geen 2 keer, dus bij deze maar gelijk alles er nieuw in.
Towaberg
Als ik het goed begrijp is er met dez motor aardig geklooid?
+2
Schluterfan
@Towaberg

Alst door een fransman zijn handen gegaan is, ben je altijd gekl**t heb ik den indruk... Iets fatsoenlijk oplossen of onderhouden staat daar precies niet in de woordenboeken...
Towaberg
@Schluterfan jammer! En zeker bij een merk als schluter! Bij andere merken ook natuurlijk, goed onderhoud zou de norm moeten zijn! Maar je kan iemand die het water aan de lippen staat ook niet kwalijk nemen dat hij naar betaalbare oplossingen zoekt 😩
+1
Schluterfan
@Towaberg

Neen, ben ik volledig mee eens. Maar die Fransen knutselen soms nogal wat om iets in gang te houden, en de manieren waarop... Terwijl goede oplossingen soms ook niet veel geld en tijd moeten kosten.
+2
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Fransen knutselen soms nogal wat

Volledig met je eens, prutsers zijn het. Ik zou er voorbeelden van kunnen noemen, maar dat doe ik hier niet op TF.
Towaberg
@roscho daarom kan je beter in Duitsland kopen! Duur maar keurig onderhouden!
schluterman
@Towaberg maar wel een stukje duurder
+1
roscho
Quote Reactie van @Towaberg:
beter in Duitsland kopen

Klopt helemaal. Voertuigen worden daar in goede staat gehouden omdat ze anders niet door de TÜV komen. En alles moet origineel blijven, of het moet eerst weer gekeurd worden. Daar heeft het voertuig een toelating en elke toevoeging moet gekeurd worden. Dus bredere banden: eerst keuren; extra werklampen: eerst keuren. Hier horen onderdelen een goedkeuring te hebben en als ze dat hebben, mag je ze monteren.
Nadeel is inderdaad ook dat voertuigen hun waarde veel langer behouden. Zo kun je een oude trekker tegenkomen, die nog goudgeld kost.
+2
john deere 7810
@roscho

maar is die wel goed en orgineel 😉 en soms kun je beter zoiets kopen dan een afgetrapt ding wat geen onderhoud kent.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 950V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!