Zowel mijn collega als ik, hebben echt wel een zwak voor Belgische landbouwmerken. Zeker de verdwenen merken zijn voor ons Belgisch landbouwkundig erfgoed. Door de jaren heen hebben we al heel wat kun

Fiat 1000

+9
MMaarten
Zowel mijn collega als ik, hebben echt wel een zwak voor Belgische landbouwmerken. Zeker de verdwenen merken zijn voor ons Belgisch landbouwkundig erfgoed. Door de jaren heen hebben we al heel wat kunnen fotograferen, folders en andere info kunnen achterhalen van zowel lang verdwenen merken als merken die onlangs maar van het toneel zijn verdwenen.
In Wallonië kennen ze ook de verdwenen Belgische merken. Bij deze landbouwer wordt steevast uitgekeken naar de maisoogst. Het moment dat de Fiat 1000 zijn duivels mag ontbinden met een OVA tandem kipper.
In West-Vlaanderen wordt wel eens de afkorting van Ova, welke is O. Vansteelandt Ardooie, verandert naar OnVerslijtbaar Alaam.

deoudedoos.be/
+2
Towaberg
@MMaarten mooi merk OVA! Ook prachtig in combinatie met deze fiat👌

Reacties

+1
DANOONTJE POWERR
De trekker is ook made in Belgium. 😉
wim-same
@DANOONTJE POWERR Ech nie, en jij weet wel beter. ha ha
+3
DANOONTJE POWERR

(klik om te vergroten)

+1
wim-same
@DANOONTJE POWERR Nooit geweten, Weer wat geleerd martin
+2
MMaarten
@DANOONTJE POWERR Dat wist ik dan weer zelf niet 😃 zo zie je maar dat je altijd wat kan bijleren 😃
+1
Kristof_m
@DANOONTJE POWERR Werden ze daar ook echt gebouwd of gewoon klaargemaakt voor levering aan de dealers. Ben niet zo op de hoogte hoe het toen bij fiat was, maar bij international zat de invoerder in Vilvoorde trekkers kwamen daar vanuit de fabriek aan kregen hun typeplaatje en papieren en gingen dan van daar uit naar de dealers voor aflevering.
DANOONTJE POWERR
@Kristof_m dat weet ik eigenlijk niet.
Kan ook zijn dat ze het voor de Fransen deden, deze werden dan onder de naam Someca geleverd.
Towaberg
@Kristof_m zal vermoedelijk ook zoiets geweest zijn denk ik!
+1
DANOONTJE POWERR
@Kristof_m @Towaberg @wim-same @MMaarten
Even navraag gedaan in de Fiat appgroep en @rudy gaf aan dat het inderdaad om de verdeling van de trekkers ging.
Volgens mij heeft New Holland nu wel een fabriek in België dus ik nam eigenlijk aan dat er toendertijd een Fiat fabriek was of een assemblagelijn.
+1
wim-same
@DANOONTJE POWERR Volgens mij worden in de New Holland fabriek in België alleen grootpak persen en combines gemaakt.
+2
rudy
@wim-same en hakselaars ook
+2
Kristof_m
@DANOONTJE POWERR De huidige fabriek in Zedelgem is van oorsprong de Clayson fabriek.
Ford heeft wel trekkers gebouwd in Antwerpen en dacht dat ze hier na de fusie versnellingsbakken voor New Holland trekkers zijn gaan bouwen.
peeke
Prachtige combinatie !!!!!!!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 1000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!