Ondertussen ben ik begonnen de motor te demonteren voor revisie. En wat ik daaruit haalde...Deze zuiger, met nog een andere die net zo erg is, heb ik uit de motor gehaald. Bij de andere 4 resterende i

Schlüter Super 950V

+5
Schluterfan
Ondertussen ben ik begonnen de motor te demonteren voor revisie. En wat ik daaruit haalde...

Deze zuiger, met nog een andere die net zo erg is, heb ik uit de motor gehaald. Bij de andere 4 resterende is er van deze schade geen of nauwelijks sprake, maar waren er ook gebroken zuigerveren te vinden.

De motor moet kennelijk ooit een heel heet geweest zijn. Op de bovenkant van de zuiger zijn zelfs restanten van blaasjes te zien... Wel opmerkelijk dat ik geen groeven in de bussen zie.
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Wel opmerkelijk dat ik geen groeven in de bussen zie

En nog opmerkelijker dat de siliconenringen onderaan de bussen nog dicht waren. Of ze zijn al eens vervangen.
Schluterfan
@roscho

Geen idee, de bussen moet ik er nog uit toveren... Maar voor zover ik gezien heb geen water in de olie.
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
zover ik gezien heb geen water in de olie

Dan zijn ze dus nog dicht. Maar nu alles uit elkaar gaat, kun je ze toch het best vervangen. Het zal je maar overkomen dat alles weer in elkaar zit en er lekt er een.
Schluterfan
@roscho

Dat is de standaardregel dan ook, alles nieuw erin. Weet alleen nog niet of ik de krukas eruit haal of niet. Die ziet er opt eerste zicht nog het best van al uit... Trillingsdemper moet ook gereviseerd worden.
+1
Sanderford
@Schluterfan als je al zover gaat, zou ik de krukas ook meenemen denk ik. Mijn ervaring is dat nameten, polijsten en dan met nieuwe lagers weer monteren niet de kosten zijn.

Reacties

+2
hooidonk
Meestal zou het niet fijn zijn, maar soms was het handig geweest als trekkers konden praten. 😉

Succes met de revisie!
+2
Schluterfan
@hooidonk

Aan deze motor hoorde je het ook niet dat er wat aan de hand was. Enkel 2 verstuivers die niet dicht waren. Onderdruk en olie uit de carterontluchting. Dan weet ik ook genoeg, maar dan ga je er nog niet vanuit dat je de onderdelen er zo uithaalt... En al zeker niet omdat de motor goed starte, ik denk moest ik compressietest gedaan hebben dat ik aardig zou gekeken hebben...
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
omdat de motor goed starte

Met die 2 dikke accu's op 24V start een Schlüter altijd goed. Hooguit een keer op 5 poten als er een rotte verstuiver in zit.
schluterman
@Schluterfan ik heb dit ook gehad bij mijn schlüter super 850v een zuiger alle zuigerveerringen gebroken oorzaak een verstuiver niet goed
hooidonk
@Schluterfan
Nee, als hij zo mooi loopt, verwacht je niet zulke schade.
Weet je al iets van prijzen van de onderdelen?
schluterman
@hooidonk hahahaha duur dat kan je zeggen
hooidonk
@schluterman
Dat zal wel, maar wel fijn dat het nog te krijgen is.

Je ging toch nog afwegen of je hem met een 108 boring ging opbouwen of een 110?
Of verwar ik deze nu met een andere trekker?
+2
Schluterfan
@hooidonk

Ik moet nog de prijzen opvragen. Als 108 nog bestaat en het prijsverschil valt me mee, komt er weer 108 in. De extra pk's heb ik niet vandoen, en als hij eens voor de ploeg komt rijd ik wel een versnelling trager als het moet.
Klein Rot
@Schluterfan
Hoe zien de drijfstanglagers en de hoofdlagers eruit? Ook aan hun eind?
Towaberg
Je pakt het grondig aan! De motor zal je dankbaar zijn👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 950V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!