Zo daar zit ruimte tussen.Het is een vreselijke bende binnen in.Beste laag stof zand en vet.Eerst hebben we het stangen stelsel weer aan elkaar gehangen om te controleren of zware bedienen van de kopp

Deutz-Fahr DX 4.30

+2
KlaasM
Zo daar zit ruimte tussen.
Het is een vreselijke bende binnen in.
Beste laag stof zand en vet.
Eerst hebben we het stangen stelsel weer aan elkaar gehangen om te controleren of zware bedienen van de koppeling niet aan het schuiven van de druklagers lag. Toen konden we de koppeling met de hand wegduwen. Wel een beetje tegendruk dus daar valt misschien nog wat te halen.
Toen de koppeling van het vliegwiel gehaald. Daar kwam wel veel stof tussen uit vallen en hij kraakt wat. Na wat bewegen van de drukvingers hebben we wel de indruk niet heel erg zwaar gaat maar toch duw je je een hernia aan het pedaal. Iemand nog een idee?
Is het bekend met hoeveel kg je een drukvinger mag bedienen bijvoorbeeld?

Reacties

+1
KlaasM
Oja de as waar de koppelingsplaat over schuift zit wel een laagje troep op.
Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor het zware intrappen. Maar dan zou die ook slecht terug moeten komen. En dat doet ie niet
+1
nhmonteur
Wat ik nog wel eens gezien heb bij andere trekker is dat de as die door het transmissiehuis loopt. Waar dan weer de drukker naar het druklager aan zit. Ingelopen is in het transmissiehuis.
Soms willen de bussen daar wel eens inslijten.

Wat ik eigenlijk altijd doe is die as eruit halen en hem dan goed ingevet terug zetten.
KlaasM
@nhmonteur oké. Dat is sowieso goed om te proberen. Dan weten we ceker dat dat gedeelte goed werkt.
+2
deutzisthebest
Deze heeft nog geen bowdenkabel tussen het pedaal en de koppeling zitten? Weet van de dx4.11 dat dat ook een oorzaak kan zijn van zwaar trappen.
casejxu
@deutzisthebest ja volgens mij wel. Dacht n redelijk dikke jongen ook.
+1
KlaasM
@deutzisthebest deze niet. Deze werkt nog met stangen.
@KlaasM ook niet doormiddel van 2 cilinders waarvan 1 aan cabine en 1 boven koppelingshuis. Die doormiddel van remvloeistof bediend worden? Want die hebben wij afgelopen jaar beide vervangen maar dat gaf dag en nacht verschil. Van een knieblessure naar bedienen met de pink.

Wat ik nog weet van onze agrostar 6.08 is dat we de (imitatie)koppeling op een gegeven moment na een jaar of 7 weer vervangen hebben, trekker schakelde moeilijk, kwam dus niet goed vrij(ook na bijstellen niet) koppeling ging vrij zwaar toen. Toen de andere koppeling erin lag scheelde dat aanzienlijk.

Zou sws alles schoonmaken tot het soepel schuiven gaat. Hoe oud is de koppeling zelf, aangezien je hem doormidden hebt liggen miss een idee om die en de drukgroep direct mee te nemen.
+1
KlaasM
@Deutz 8006spezial nee deze werkt nog niet met cilinders. Het is een hele oude 4.30. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is hij zelfs geboren als DX80 maar omgestickert naar een 4.30.
De drukgroep en de plaat voor de aftakas ziet er niet heel slecht uit voor zover ik kan beoordelen. De slijtblokjes op de drukgroep zijn nog best dik bijvoorbeeld. De plaat van de rijkoppeling kan ik niet goed bekijken. We overwegen zeker om er een ruilkoppeling in te doen. Deze wordt ook nog beoordeelt door Vekoma.
Het lager van de aftakaskoppeling moet sowieso ook vervangen worden. Die van de rijkoppeling draait nog wel goed maar daar zit ruimte op de bus waar het later opzit. Dus dat gaan we ook loshalen om te kijken of daar nog wat te verbeteren valt.
Bekend beeld 😅hier schoof het grote druklager erg zwaar, die van de rij koppeling nog goed
KlaasM
@ronald-deutz-fahr en wat was toen het probleem?
@KlaasM nee grote druklager versleten. Begon te rammelen, aftakas ontkoppelde nietmeer. Drukgroep en lagers vervangen, hij moet nu nog even naar elkaar toe gerold worden..
KlaasM
@ronald-deutz-fahr schoof het lager ook zwaar omdat hij versleten was?
@KlaasM heeft wel met elkaar te maken

De druklager houder schoof gewoon heel zwaar tot niet.
Wij denken dat de vorige eigenaar heel veel met de handkoppeling omhoog heeft gereden waar het lager altijd onder druk gestaan heeft, en zodoende flink versleten was. Na een maand voermengen begaf het lager het. Waarschijnlijk door de hitte van het lager is het vet op de as helemaal
Droog en hard geworden waardoor de lagerhouder slecht schuift

Dit is van een dx3.70, ik weet niet in hoeverre dit te vergelijken is.
KlaasM
@ronald-deutz-fahr bij ons zat er ook een koek op de as. Dat zal ook wel van dat ingedroogde vet zijn.
@KlaasM ja precies. Bende😅 moest eigenlijk een vetnippel opzitten die je jaarlijks een slag kan geven..
.
Rene schut
Misschien een overbodige vraag maar heeft deze serie geen hydraulische bekrachtiging via de oliedruk vanuit de versnellingsbak zoals bij de DX 6 zit.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr DX 4.30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!