Foto van een Siloking Mengwagen 18 kuub, ff wat anders proberen, 14 dagen op proef. Foto is geplaatst door rubencasecs op 07-02-2022 om 20:33:07, met 88 reacties.

Siloking Mengwagen 18 kuub

rubencasecs
Foto van een Siloking Mengwagen 18 kuub, ff wat anders proberen, 14 dagen op proef

Reacties

EA_MF
Mooi werk 👌 staan al redelijk wat uren op zeker?
+1
rubencasecs
@EA_MF ja, 8500 uur, wel alles gereviseerd van vijzels tot invoer
Marcsteffens6265
Daar valt vast aan te wennen.
+2
fan van trekkers
Dit lijkt mij ook altijd nog wat, loop alleen tegen de aanschafprijs en onderhoudskosten op
+1
J asper
@fan van trekkers De meesten denk ik 🙈 Wel heel mooi werk zo👌👍🏻
rubencasecs
@fan van trekkers zou onderhoudskosten zoveel meer zijn dan van een trekker, wagen en een shovel? we hebben nu een oude shovel, als je een andere of een nieuwe wil hebben kost het ook veel geld.
CaseCS130
@rubencasecs Wat vind je er van tot nu toe? Bespaart het je ook tijd?
+1
rubencasecs
@CaseCS130 eerste keer duurde dubbel zo lang, nu na 4 dagen ben ik wat sneller, denk na een 2 weken dat je wel behoorlijk sneller bent, gras duurt lang.
CaseCS130
@rubencasecs oké, dat zou voor mij wel mee wegen in zo'n beslissing.
Qua onderhoud maakt het denk ik niet heel veel uit tov een normale voermengwagen trein. Maar dan heb je een trekker en shovel die je ook voor andere dingen kan gebruiken en wat sneller kan wisselen als er grote reparaties zijn.
rickboer blija
@CaseCS130 als je een zelfrijder vergelijkt met een normale mengwagen, trekker en shovel ga je je rot schrikken met de kosten van een zelfrijder.

Het grootste voordeel van een zelfrijder is dat je niet met voer over het erf heen hoeft en deze dus schoner blijft
HansN
@rickboer blija Spreek je uit ervaring? Hier al 15jaar een zelfrijder. Aanschaf was hoog ja, maar onderhoud echt niet..
rommert14
@HansN aantal jaar zegt niet echt veel, wel hoeveel uren je er mee gedraaid hebt
HansN
@rommert14 7000u nu denk ik
rommert14
@HansN wat kan zo'n slagschip halen aan uren? 10000 15000? Of houdt het met 8000 op
CaseCS130
@rommert14 Dat is maar net hoeveel je blijft repareren en reviseren toch? Een volvo shovel haalt ook geen 20.000 uur zonder dat er ooit iets aan gebeurt.
In Oost Duitsland reden ze vroeger iig zo 20.000 uur op die rmh zelfrijders.
EA_MF
@rommert14 uren zegt niet eens het meeste bij die machines, heat cycles (aantal koude starten) zeggen mij meer. Met koude of te hete olie slijten hydropompen en motoren veel harder dan wanneer ze netjes op bedrijfstemperatuur zijn.
+2
HansN
@rommert14 Ik heb niet zo'n groot slagschip. Maar die vraag is te vergelijken met een nieuwe trekker denk ik. Koop je die voor 8 of 15000 uren? Als je bij aankoop niet bespaard op kwaliteit en dikte van kuip en vijzel, kun je er volgens mij veel uren opzetten. Na 8 of 10000uren mss een grondiger onderhoud. Maar in de basis is zo'n machine ook maar een motor met een serie hydrauliek pompen tegenaan gebout. Zoals er zoveel machines rijden.
rommert14
@HansN zou er wel eens een demo willen proberen.
rickboer blija
@HansN zijn zelf wel eens bezig geweest, maar door de 'negatieve' verhalen (en gehoorde bedragen) toch besloten om door te gaan met een gewone mengwagen. Collegaboer is al aan zn 3e zelfrijder toe in 10 jaar, terwijl onze vorige mengwagen 18 jaar meegegaan is. Loonwerker die loonvoeren doet heeft er nu standaard 1 op backup staan omdat ze zo onbetrouwbaar zijn
+1
cb6520
@rickboer blija dat is natuurlijk een waardeloze vergelijking. Er lopen daar 2x zoveel koeien als bij jou, en ook jongvee wat jullie(dacht ik) niet hebben. En al die tonnen rotzooi wat in de biogas gaat ook niet vergeten...
rommert14
@cb6520 ja dat lange bermgras toch? Ben er ook eens geweest.
rickboer blija
@cb6520 jij weet idd wie ik bedoel, is niet het enige geval hier in de buurt. Maar wel 1 waarbij ik het van dichtbij meemaak. Zijn hier in de buurt al een paar afgefikt, en er is ook een reden dat de loonwerker in de buurt die dingen weer inruild voor de 5000 uur
+1
Noorderling
@rickboer blija
Loonvoerder hier in de regio liep ook helemaal vast in onderhoud, op den duur is die achter de cabine doormidden gebroken.

Het werkt super mooi, maar bedrijven die veel voeren per dag werken toch vaak met trekker en shovels, zal z'n reden ook wel hebben.
rickboer blija
Quote Reactie van @Noorderling:
Het werkt super mooi, maar bedrijven die veel voeren per dag werken toch vaak met trekker en shovels, zal z'n reden ook wel hebben

Dat is dus ook mijn conclusie
MulderDeutz1
@rickboer blija Die op backup moet er gewoon staan bij loonvoerders, jou trekker of mengwagen gaat ook wel eens stuk. Een vergelijking maken tussen een machine die op één boerderij draait en een machine die in een dag 20 boeren en 150 kilometer doet is ook niet fair. Spring sinds kort ook bij bij een loonvoerder, maar geen enkel merk is gemaakt voor loonvoeren en ze hebben allemaal wel wat.
rickboer blija
@MulderDeutz1 nu hebben wij geen grote voermengwagen, maar in de afgelopen 22 jaar hebben wij nooit zulke grote technische problemen gehad dat de wagen stil kwam te staan. Als ik zo om me heen hoor lukt dat niet met een zelfrijder, welke omvang je ook hebt
oanejorrit12
@rickboer blija nu reken je alleen de wagen. En bij de zelfrijder ook het laden. Dus reken je trekkers ook eens mee🤷‍♀️
+1
fan van trekkers
@rickboer blija nou ja, een mengwagen zelf is ook vrij simpel, grote hydraulische deuren op de zijkant en een zware aandrijving voor de vijzels. Hoevaak is het bij een zelfrijder zo dat er echt dingen kapot gaan aan de mengkuip. Vaak is het zo dat alles daar omheen kapot gaat. Frezen slijten hard, hyrdromotoren (ligt ook aan jezelf zoals eerder aangegeven). Slangen die knappen en dan de storingen van adblue of andere sensoren niet vergeten. Het is gewoon een hele gecompliceerde machine. Vaak als er “kleine” dingen stuk gaan ben je zo de hele dag kwijt. Had paar jaar terug de ketting voor de vreeskap stuk op stage, ga je naar mechanisatiebedrijf, komen ze aan met de verkeerde ketting, weer terug… Dan nog precies goed afstellen. Voor ons is met meerdere locaties een zelfrijder wel een uitkomst maar dat het weinig onderhoud neemt dat is larikoek
+1
ronald-deutz-fahr
Quote Reactie van @MulderDeutz1:
loonvoerder

Bij die met paar rmh’s en verder wat fendt krone en goweill?
rommert14
@ronald-deutz-fahr haha wie zou dat nu zijn 🤪
ronald-deutz-fahr
@rommert14 ik noem geen namen 🤪
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr die enthousiasteling op Facebook 🙈
+1
MulderDeutz1
@ronald-deutz-fahr Robotboeren hier of TF hebben weer eens teveel tijd over om nutteloze discussie op gang te brengen en appels met peren te vergelijken zie ik 😁
+1
fan van trekkers
@MulderDeutz1 om 10 uur zijn de meeste melkstalboeren ook wel klaar met het werk toch?😉
MulderDeutz1
@fan van trekkers Ik druk ze er voor de derde keer door op het moment 😉
casejxu
@MulderDeutz1 22.00 06.00 en 14.00? Drie maal daags melken ja?
+1
MulderDeutz1
@casejxu Correct. Melk is duur, zorgen dat we er zoveel mogelijk van hebben.
ronald-deutz-fahr
Quote Reactie van @MulderDeutz1:
teveel tijd

En jij heb zelfs tijdens het werk nog tijd om te reageren? 😅
Maargoed, die dus. Maakt niks uit toch?
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
En jij heb zelfs tijdens het werk nog tijd om te reageren?

Melk stal te klein denk 😅
ronald-deutz-fahr
@J asper ik heb meestal weinig tijd tijdens melken🙈
Maar ik doe niet mee aan deze nutteloze discussie, op gang gebracht door een boer met kleine melkstal😜
Ben alleen benieuwd waarom @MulderDeutz1 zich zo aangevallen voelt..
CaseCS130
@rickboer blija Waar moeten die extra kosten dan in zitten? Zeker als je een nieuwe koopt zie ik dat niet?
rickboer blija
@CaseCS130 onderhoud, reperatie en revisie. Rijst de pannen uit als ik het hier in de buurt hoor
+1
CaseCS130
@rickboer blija Bij oudere machines kan ik me dat voorstellen, bij nieuwe of jonge wat minder. En bij gewoon mengen is dat ook niet goedkoop denk ik. Zie hier veel die begonnen zijn met oudere trekkers voor de mengwagen, die zouden praktisch gratis draaien maar na een paar jaar zijn ze allemaal vervangen door jonge trekkers. Vooral aftakas koppeling en rijkoppeling kunnen er niet zo goed tegen. Met shovels ook wel een beetje zo maar dan in wat mindere mate. Oude shovels en verreikers die zogenaamd niks kosten maar na een paar keer grote reparaties toch maar wat jongers kopen.
J asper
Quote Reactie van @CaseCS130:
Zie hier veel die begonnen zijn met oudere trekkers voor de mengwagen, die zouden praktisch gratis draaien maar na een paar jaar zijn ze allemaal vervangen door jonge trekkers.

Kan hier wel vaker niet volgens jou, maar wij mengen inmiddels alweer 9 jaar met 305 en een voerwagen uit 99.

Als die bedragen waar ik jou altijd over hoor wat normaal moet zijn tegenwoordig wist ik het ook wel. Dan ging ik ook wel voor een zelfrijder. Of laten voeren, want dan wordt je arm bij al die rommel.
CaseCS130
@J asper Het gaat mij hier om een zuiver vergelijk tussen onderhoudskosten tussen zelfrijders en de traditionele voermengwagen trein. Ik denk dat als je met een nieuwe wagen rijdt zoals @EA_MF dat het met de onderhoudskosten wel wat meevalt tov het onderhoud tegenover een traditionele nieuwe mengwagen trein.
Als het spul ouder wordt en vooral als je het zelf koopt nadat het al flink gebruikt is kan een zelfrijder wel eens tegenvallen, zeker omdat je bij een traditionele voertrein 3 onderdelen apart van elkaar kan inruilen en vernieuwen.
J asper
@CaseCS130 Lijkt mij we super voeren met een zelfrijder, hier helemaal omdat we swinters twee keer daags voeren en zomers door vers gras 1 keer. Kan je zomers snel voeren met een zelfrijder en swinters met een kleine zelfrijder net zo snel voeren maar dan twee keer daags als met een grote mengwagen met een keer daags voeren.

Alleen een nieuwe kost meer dan een ton, en een nette gebruikte. Dus geen oude rommel ben ik bang dat je alsnog leeg loopt op omderhoud.
CaseCS130
@J asper Ja dat denk ik ook wel. Goedkoper als dat je het nu doet kun je niet mengen denk ik.
J asper
@CaseCS130 Klopt, maar ineidergeval de mengwagen mengt geen 10 jaar meer die is wel dun nu.
rommert14
@J asper het is ook maar net wat je mengen noemt, wij hebben ook een wagen uit 96 maar die is puur om voer met capaciteit voor de pinken te krijgen
J asper
@rommert14 Bouwjaar heeft nu echt niet iets met mengen van doen.
rommert14
@J asper Nee maar wel met slijtage
J asper
@rommert14 We mengen wel
rickboer blija
@CaseCS130 3x een nieuwe, 1e is na 3.5 jaar weggegaan. 2e 5.5 jaar en hebben nu ongeveer ene half jaar geleden een demo machine gekocht
ronald-deutz-fahr
Quote Reactie van @CaseCS130:
oudere trekkers voor de mengwagen, die zouden praktisch gratis draaien maar na een paar jaar zijn ze allemaal vervangen door jonge trekkers. Vooral aftakas koppeling en rijkoppeling kunnen er niet zo goed tegen.

Nooit eerder gehoord..
Watvoor orde van grootte moet ik dan aan denken?
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr eentje met jou favoriete merk, Deutz dx 6 cilinder. Andere met een Fiat 6 cilinder, denk een 1100 of zo. En dan was er nog eentje, maar weet niet meer wat voor trekker hij hiervoor precies had. Hier zie je iig niet veel oude trekkers meer voor mengwagens
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 en daar hangt dan een grote 2 vijzeler achter?
Hier op tf nog zat oudjes voor de voermengwagens😄 als snap ik dat je weleens wat anders wil als je op een grote koppel 4 vrachten daags doet..
J asper
@ronald-deutz-fahr grote twee vijzelige wagen is natuurlijk ook wel heel wat anders dan jullie en ons wagentje. Zoek er maar eens een oude dikke 312 ofderlijks bij. Valt ook aardig tegen bijna allemaal tot de draad versleten 🙈
ronald-deutz-fahr
@J asper dat klopt. Die grote oude trekkers hebben meestal wel werk verzet in de jonge jaren, vaak ook bij loonwerkers of akkerbouwers.. wel wat anders als een kleintje die beetje kuilsnijden en hooischudden heeft gedaan 🤪😅
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Ja, 20 kuubs of iets groter dubbele vijzelwagens. Geen 500 koeien bedrijven, maar 250 en de helft daarvan denk ik.
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr @CaseCS130 wij draaien met de jxu ook goedkoper en veel plezieriger als met de 845.... verwacht bij ons niet zomaar meer een inter terug iig😋
+1
ronald-deutz-fahr
@casejxu haha, kan hier van de laatste dx ook niet zeggen dat die goedkoop rijd tot nu toe.. hopelijk blijft het hierbij voorlopig 😅 (ja, de druklager draaide stuk voor de voermengwagen) 🙈

Idee van die oudjes hier is toch dat ze voor een appel en ei rijden, en in de praktijk schrijven ze weinig af (heb je pas iets aan bij verkoop, maar de 4.31 heeft in 12 jaar echt bar weinig afgeschreven)

De K vinden we een fijne trekker, maar zeker niet goedkoop in onderhoud, toch vaak kleinigheden die het onderhoud weer duur maken.
Natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijk, K gaat naar de dealer, de rest komt daar nooit 😅

Haha, ik weet niet beter als dat jij monster tevreden bent met jxu, zijn simpele no nonsense trekkers denk? Oude techniek, ge-update met omkeer en powershift?
casejxu
@ronald-deutz-fahr ja klopt. Is gewoon een opgewaardeerde fiat🤣
ronald-deutz-fahr
@casejxu veel toeren weinig gang?🤪
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr veel toeren zeker. Maar dan loopt ie evengoed 42.... langs de weg om huis rijden we vaak 35. Scheelt veel brandstof 🤣
+1
ronald-deutz-fahr
@casejxu oow das hard zat 👌🏻
EA_MF
@rubencasecs hoeveel vermogen heeft deze? Die van ons (175pk) laad behoorlijk vlot, maar je krijgt m wel tam (of soms zelfs gewoon uit 😅 ) in de graskuil.

Kan me dr wel wat bij voorstellen dat met de 18 kuubs kuip je iets minder vermogen over houd op de frees.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @EA_MF:
maar je krijgt m wel tam (of soms zelfs gewoon uit ) in de graskuil.

Heb je dan raapwagen gras of gehakseld gras?
Toen ik de loonvoerder liet komen die met een storti frees kwam laden deden wij de helft van de messen maar in de raapwagen om er niet helemaal zon fijn gras van te krijgen door de frees.
Nu is alles gehakseld maar zou ik geen frees op de mengwagen willen.
Dan kwam er een trioliet met zaagklep vooraan. Dat maakt prachtig werk
EA_MF
@Fendt926Driver hier gaat alles weer door de hakselaar na 4 jaar met opraapwagen ingekuild te hebben.

Ik kan geen noemenswaardig verschil zien in deeltjeslengte hoe t in de kuil zit tov hoe het in de mengwagen komt, maar op dat gebied zit er wel enorm veel verschil tussen de merken.

Hier komt er nooit meer een snijraam in de buurt van een kuil. Dit jaar ook nog een slag korter hakselen dan afgelopen jaar, loonwerker hakselt standaard op +/-25mm, dat is naar mijn idee te lang.
+2
cb6520
@EA_MF hier hebben ze de jd op 17 en de krones op 12 of 13 volgens mij en dan is het resultaat het zelfde. Ik vind het ideaal, dat lange spul wil niet mengen en structuur groeit op het land als je dat met deeltjeslengte wil gaan sturen ben je naar mijn idee verkeerd bezig
Noorderling
@EA_MF
dan zitten er nog een heel aantal delen van 4cm in denk ik, die dwars door de kooi gaan?
Haksel gras en mais op 12-14millimeter, dan vind je weinig delen meer die langer zijn dan 3centimeter. Bevalt prima, structuur veranderd er niets van, dat is lignine en verander je niet meer.

Gras mengt vlot door het krachtvoer heen, constante molshoop in de mengwagen waardoor de laatste bakken mais er ook vlot doorheen zitten.
+1
EA_MF
@Noorderling dat is ook exact mijn gedachte. Met hakselen op 25mm is het gras haast langer dan uit een opraapwagen met volle messenbalk 😉 al doende leert men denk ik dan maar 😃
ronald-deutz-fahr
@EA_MF hoelang heb je de zelfrijder nu, en wat ben je grofweg kwijt aan onderhoud?
Je draait 1 vracht voor de melkkoeien toch, of ondertussen al 2?
+2
EA_MF
@ronald-deutz-fahr in April hebben we m 3 jaar, staat intussen 1000h op, en is nu dus toe aan zn eerste oliewissel (siloking heeft sinds de 4.0 versie 1 vd langste service intervallen) ik verwacht dat die beurt rond de €1500,- zit. Verder nog geen gekke dingen mee gehad, behalve dat ik door mn eigen fout de opvoerband kapot gedraaid heb afgelopen jaar (+/-€2600).

Ik draai momenteel 3 vrachten per 2 dagen (2x melkvee, 1x droogstand). Afgelopen jaar wel een periode 2x daags moeten voeren voor de melkkoeien maar het rantsoen wat ik nu voer (voor 95 koeien) kan ik net in 1 lading houden. Met 3-4 koeien meer aan de melk moet ik wel weer 2 porties maken.

Gemiddeld brandstofgebruik ligt bij ons rond de 14-15 liter diesel per uur en ongeveer 15 liter adblue per 200L diesel.
+1
bikkertie
@EA_MF Rekening van de beurt krijg je toch pas bij 1500 uur
ronald-deutz-fahr
@bikkertie €1500 euro voor een 1500 uren beurt van zo’n machine is wel scherp.
+2
bikkertie
@ronald-deutz-fahr haha @EA_MF snapt wel wat ik bedoel
+1
EA_MF
@bikkertie denk t niet, laat ze uit Smilde komen voor onderhoudsbeurt 😉
+1
cb6520
Houd je het verschil in dieselverbruik ook bij?
ronald-deutz-fahr
@cb6520 lastig vergelijken als je eerst flink moet wennen en daardoor langer bezig bent. Het kuilgras uitkuilen met die frees moet je beetje slag van hebben, te voorzichtig schiet niks op, te lomp slaat die vast.. sommigen merken kunnen ook bovenlangs frezen, dat gaat nog ff agressiever wat mij bijstaat
rommert14
Een mega slagschip en dan nog net 20 kuub kunnen laden
rubencasecs
@rommert14 met al die verschillende lokaties bij jullie zou het ideaal zijn, lekker alles langs toeren met maar 1 machine.
rommert14
@rubencasecs haha, doet een boer hier in de buurt ook. Dat gaat wel mooi en mooi alles met 1 machine maar dat op de weg rijden slijt zo gruwelijk hard.
EA_MF
@rommert14 deze types zijn wel loch inderdaad, heb hier al genoeg plekken waar ik net in kan draaien met die van ons, dat kun je met een dubbele wel vergeten.

Voor jullie is zo’n 3 asser net wat 😜 luchtgeveerd onderstel, en kan iets van 65 km/h halen op de weg 👌
rommert14
@EA_MF
Quote:
Voor jullie is zo’n 3 asser net wat  luchtgeveerd onderstel, en kan iets van 65 km/h halen op de weg 


Dat is ook een zelfrijder? Heb je een link?
EA_MF
@rommert14 siloking.com/de/produkte-m/…

Even naar beneden scrollen, dan zie je m wel. Gaan tot 32m3
rommert14
@EA_MF donders haha wat een ding
BEboer
Ik ken 2 boeren die 2a3 jaar geleden een faresin 17m3 (grootste 1 vijzel) zelfrijder gekocht hebben koste toen volgens mij 125 als je dan gaat rekenen en trekker en mengwagen en iets om te laden zal de zelfrijder wss goedkoper zijn. Maar de trekker en iets om te laden kun je voor andere doeleinden ook gebruiken. Maar met 17m3 zou ik nog 2keer moeten laden mss id verre toekomst een 24 of meer wagen zodat je in 1x kunt voeren maar nadeel is dan wel dat je weer een olifant van een trekker moet aankoppelen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Siloking Mengwagen 18 kuub ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!