Vanmiddag de zaag maar weer aangeslingerd om nog wat pallets te kapot te zagen. De zaag was altijd een onding om aan en af te koppelen. Dus nu maar met de pallet drager oppakken. Even stukje vooruit,

Onbekend eigenbouw

+5
KlaasM
Vanmiddag de zaag maar weer aangeslingerd om nog wat pallets te kapot te zagen. De zaag was altijd een onding om aan en af te koppelen. Dus nu maar met de pallet drager oppakken. Even stukje vooruit, aftakas er tussen en zagen maar

Reacties

+2
Rondeutz06
Pas op de vingers 😇
+2
KlaasM
@Rondeutz06 komt goed. Kheb er al een aandenken aan 😬
+1
casejxu
@KlaasM stukje of hele vingers? Grootste gemis is nu 9 ipv 10 bier kunnen bestellen is mijn ervaring😅
+2
KlaasM
@casejxu viel mee. Keer een hele dag takken afkorten voor brandhout en 1 van de laatste stukjes willen pakken en met met de middelvinger het blad aantikken. Vel en de nagel een beetje geruïneerd.
+1
casejxu
@KlaasM dan valt t zeker mee idd
+1
SJB533
@KlaasM
9 bier en een whiskey bestellen! Ken ik ook al 😬 Idd, ook een cirkelzaag.
+1
YaMaGa
@casejxu oei, jij mist dus al een stukje? 🙉
+2
casejxu
@YaMaGa hele pink
YaMaGa
@casejxu oei... das pijnlijk (denkik) hoe is het gebeurd? En heb je er nog veel last van?
casejxu
@YaMaGa cirkelzaag.... geen last. Je grijp wel eens mis
+1
YaMaGa
@casejxu leuk is anders denk ik dan... ja die zagen zijn gevaarlijk...(of beter gezegd die erachter staat 😬, ik reken mezelf er ook bij 🙈)
de-wit
Ja ik vind het ook aardig link zo, die aftakas. Het zal wel nooit fout gaan maar als het fout gaat, gaat het wel meteen flink fout
KlaasM
@de-wit wat zou er mis moeten gaan?
de-wit
@KlaasM Te dicht bij de kruiskoppeling van de aftakas komen
BuvaM
@KlaasM aandrijving sterker dan het zaagblad
KlaasM
@BuvaM zou in theorie kunnen maar als de zaag het te zwaar krijgt dan slipt het wiel op de poulie
BuvaM
@KlaasM en zo draait het om de juiste spanning
+2
Fendt926Driver
[quote="@KlaasM" p="5835942"] wat zou er mis moeten gaan?

Hier een zager een keer een forse hoofdwond gehad omdat de zaag een klos pakte met een tand en de klos weg slingerde.
En daar stond die man voor.
Hechten kon eerst niet eens. Moest geopereerd worden.

En een opspringende klos die er 1 net onder de neus/bovenlip kreeg en die kon je zo achter in de keel kijken.
Zijn niet de mooiste dingen met zagen.

Maar ik heb zelf ook zo n zaagbok voor de kleine takken.

Was ook niet prettig..
Preciese toedracht weet je nooit omdat je er niet oplettend steeds bij staat om te kijken hoe alles precies gebeurt als het mis gaat
KlaasM
@Fendt926Driver klopt. Maar zoiets kan met elke zaag gebeuren. Direct de afgezaagde stukken van je afgooien en zorgen dan ze niet tegen de achterkant van het blad kunnen komen. En ik ga er niet recht voorstaan.. probeer ik tenminste.
Deze is ook voornamelijk bedoelt voor takken klein zagen.
cyrus-van-gelder
@KlaasM collega van me in de bouw zaagde net door een noest die in de plank zat. Die noest vloog uit de plank, gelukkig net niet in z,n oog
+1
KlaasM
@cyrus-van-gelder noesten is altijd uitkijken. Ook met de gewone afkortzaag
+1
cyrus-van-gelder
@KlaasM klopt wat je zegt.
Met dat soort machines moet altijd opletten. Een noest wil er makkelijk uitspatten.
Zelf heb ik toendertijd in de bouw wel eens een vandikte bank naar de kl...geholpen
Eerst de balken op de vlak bank, niks aan hand. Toen machinaal op dikte schaven. Dat ging dus flink mis, want er zaten granaat scherven in het hout. Wist ik veel.
Was wel een duur geintje
  • 🥴🥴🥴🥴🥴🥴
+1
KlaasM
@cyrus-van-gelder oeps. Dat was dus hout met een verhaal. Ken je het verhaal van de granaatscherven ook?
cyrus-van-gelder
@KlaasM die granaat scherven komen waarschijnlijk uit ww2 he
  • 🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪
cyrus-van-gelder
@Fendt926Driver met motor ketting zaag wil ook wel mis gaan hoor. Vooral als de zager geen zaagbroek aanheeft.
Losschietende staalkabels tijdens het uitlieren van bomen kunnen ook heel vervelend werk maken
Zelf ook wel hel nodige gezien.
Bert353
Aftakas direct op de as van het zaagblad? of nog een overbrenging tussen?
+1
KlaasM
@Bert353 nee de aftakas drijft een autoband aan en die zit op een poelie.
Dat is ook direct een soort slipkoppeling. Je moet de band even op de juiste spanning hebben.
+1
JD 6110
Dit is erg link inderdaad. Op zen minst zou ik de ruimte tussen het achterwiel tot aan de hoek van de tafel al afschermen met een hekje dan. Je hoeft maar een stukje zaagsel in het oog te krijgen en per ongeluk uit balans richting de aftakas te struikelen en je bent er geweest. Is geen aanval maar mijn mening 😉
+2
bartjuh
@JD 6110 en dan onderweg ook nog struikelen over de lepel van de pallet drager...
+1
KlaasM
@JD 6110 haha meningen stel ik altijd op prijs. Kheb al vaker wat in m’n ook gehad met slijpen ed. Maar door de regel blijf ik dan stil staan en ga niet dansen 😁
+2
Deutz fahr 5206
Waar is de beschermkap en het spouwmes ?

En waar zit de dodemansknop ?
+1
KlaasM
@Deutz fahr 5206 en de automatische aanvoer?
En de transportband de schuur in?
Helaas zit er allemaal niet op zoals je kan zien
Fendt926Driver
@KlaasM als gezegd hier ook net zo iets.
Hoeveel aftakas toeren geef jij de zaag?
Heb er zelf een haakse kast van een rivierra cassallis pers tussen zitten.
Maar een 750 tot 850 aftakas toeren ben ik wel nodig voor een beetje mooi vlot kunnen zagen.
KlaasM

(klik om te vergroten)

Ik draai 1200 motor toeren. Dat is nog geen 540 op de aftakas. Maar zoals je kan zien zit er nogal een versnelling op.
Fendt926Driver
@KlaasM dit is ook wel de overtreffende trap van denken in oplossingen.
Die aandrijf banden waren ook nooit zo n succes
Onze loopt op dubbele v snaren
KlaasM
@Fendt926Driver ken je wel meer machines die je zo aandrijft dan? Er zit inderdaad gewoon een stukje achteras van een auto of autokar onder gelast.
BuvaM
@KlaasM Die autobandaandrijving ipv riem is oud, 25 jaren geleden heb ik dat gezien bij toen al een zeker 20 jaar oude zaag. Ik heb ook geen aftakasaangedreven zaag (al waren dat er maar een paar) gezien zonder. Nu bedenk ik mij dat er vermoedelijk ergens een smid is geweest die daarmee begon, maar welke; geen idee.
Wrijvingswiel (met overbrenging) is bekend en wordt bijv ook gebruikt bij de caravanverplaatser.
Rendement en daarmee slip zijn vooral de belangrijke factoren.
cyrus-van-gelder
@Deutz fahr 5206 zonder spouwmes kan het idd flink mis gaan . Weet van iemand dat ie een glas lat dwars door z,n been kreeg. Hij zou de lat op breedte zagen, maar het klemde dus mooi wel. ( geen spouwmes!!!!) Kreeg ie die glaslat als een speer door z,n been
roscho
Quote Reactie van @Deutz fahr 5206:
dodemansknop

Ik wou het net typen, je was me voor. Bij een kettingzaag heb je een kettingrem en als je het handvat loslaat, geef je geen gas meer. Bij een elektrische zaag is er in de regel een rode noodknop. Hier is van dat alles niks, wil je de boel uitzetten, dan moet je langs het apparaat (met mogelijk wegslingerende attributen) naar de trekker om de aftakas of de hele trekker uit te schakelen.
Zoals altijd: het gaat meestal goed, maar als het fout gaat, kan er ook van alles fout gaan.
Mijn mening is dat je op de plaats waar je werkt te allen tijde het apparaat onmiddellijk moet kunnen stoppen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @roscho:
Mijn mening is dat je op de plaats waar je werkt te allen tijde het apparaat onmiddellijk moet kunnen stoppen.

Dat is mogelijk.
Maar is het altijd wenselijk?
Een kooi van een hakselaar die bij uitzetten van 8000 toeren in 2 seconde naar 0 moet.
Een schudder of hark die bij uitzetten direct 100% stil staat gaat niet oud worden
Ook maaiers zijn daar niet echt van gediend.

Volvo heeft jaren geleden op vrachtwagens wervelstroom remmen getest.
Werkte magnefiek.
Vrachtwagen stond binnen enkele meters stil.
Alleen overleefde een bestuurder zo n abrubte stop niet volgens de dummie testen.

Een ongeluk zit in een kleinhoekje bij alles wat je daags doet.
roscho
@Fendt926Driver Ben ik gedeeltelijk met je eens. Soms is het niet mogelijk om een apparaat zeer snel te laten stoppen. Maar in dit geval ben je achter de zaag aan het zagen. Om de machine te laten stoppen moet je langs de zaag lopen, door het pad waar de scherven van het zaagblad misschien heenvliegen.
In dit geval was het misschien op te lossen door een elektrische motorbeveiliging (zoiets als bij regeninstallaties), die in dit geval vanaf de werkplek achter de zaag bediend kan worden.
Fendt926Driver
@roscho theorie en praktijk liggen vaak nogal ver uit elkaar.
Over hoe het moet. En over hoe het gedaan wordt.
Maar ik snap jou punt.
Elk ongeval wat voorkomen kan worden is er 1
roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
theorie en praktijk liggen vaak nogal ver uit elkaar

Oftewel: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend eigenbouw ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!