Foto van een JCB Fastrac. Ritchie Bros Meppen/Versen.. Foto is geplaatst door Lucas Ensing op 21-02-2022 om 10:43:08, met 30 reacties.

JCB Fastrac

+1
Lucas Ensing
Foto van een JCB Fastrac. Ritchie Bros Meppen/Versen.

Reacties

+4
catfan55
Het hadden zulke mooie trekkers kunnen zijn, een droom van iedere loonwerker. Ze hebben het uiterlijk mee, ze zien er stoer uit. Zonder twijfel de meest comfortabele trekker op de markt, 70km/uur op de weg. Alles leek zo mooi, en het had zo mooi kunnen zijn 😂

Wij zeiden altijd, als ze half zo goed waren als ze er uit zagen was het een hele goeie trekker.
TTolner
@catfan55 Wat maakt deze trekkers ''slecht'' / onbetrouwbaar?
caseboy
@TTolner daar ben ik eigenlijk ook wel beniewd
+8
catfan55
@TTolner omdat er JCB op de motorkap staat 😂

We hebben 2 8330’s gehad en hebben er weinig geluk mee gehad. Motorisch, bak en assen zat wel goed, hoewel deze trekker geen trekkracht heeft, als er 250pk daadwerkelijk op de wielen kwam was het veel, was wel mooi geweest als ze het verbruik hadden van een 250pk trekker, maar dat leek meer op 450pk. De Fendt vario bak heeft ons nooit laten staan, wel jammer is dat ze alleen de bak hadden, en niet de software. Dit was merkbaar want de souplesse van de Fendt was nergens te bekennen, het is een ruig ding in de transmissie,

Veel kleine dingetjes mee gehad, airco werkte eigenlijk nooit, ruitenwissers waren ook wisselvallig. Deuren die uit de cabine vielen / af braken, spiegels die afbraken. Cabine was totaal niet stof dicht. Slecht design binnen in de cabine, stoel kan draaien maar kan eigenlijk niet draaien want je armleuning raakt alles wanneer je omdraait. Zicht naar rechts is beroerd slecht door rare plaatsing knoppen (dikke cabine stijl) en het scherm. Geen ergonomische instap in de cabine. Je kunt er alleen addblue in tanken als je de juiste kant op schuin staat, want de vuldop mag misschien hij de instap zitten, er loopt een pijp volledig horizontaal naar de tank toe die aan de andere kant zit. Ondanks de 600 liter brandstof tank red je het hier nog geen volle dag mee, bij 13-14 uur werken (mais zaaien) is hij echt leeg. Als je er hard mee werkte kon de motor niet koel blijven.

Op beide binnen 3000 uur de cardanas die de motor met de transmissie verbind kapot gehad. Hiervoor moet de complete cabine er af en willen ze alleen bij de dealer in de werkplaats doen, de eerste keer ruim 4 weken de trekker kwijt geweest 2e keer 3 weken omdat onderdelen uit Engeland niet opschoten. Ook lopen er een gros van hydrauliek leidingen onder de cabine die je alleen kunt vervangen als de cabine er af is, ook erg frustrerend.

Als deze trekker kon meekomen qua kwaliteit en ergonomie van de A merken dan was het DE loonwerkers trekker geweest en hadden we er zonder twijfel nu een hele floot van gehad. Want qua rij comfort kan zich geen merk meten aan de JCB. Het is een echte transport trekker. Ik vind het echt heel jammer dat ze zo tegen vielen, want voor ons met alle lange afstanden was het echt een uitkomst geweest.

(klik om te vergroten)

+1
olro 61
@catfan55 Als je zo over al die - toch wel heftige - mankamenten leest, is het eigenlijk nog een wonder dat JCB nog steeds trekkers bouwt...
+1
catfan55
@olro 61 wat ons vooral tegen viel is dat JCB als merk volledig de kop in het zand stak. Ze zijn wezen kijken uit Engeland maar volgens hun mankeerde er eigenlijk niks aan 😂 toen hadden wij het helemaal wel geschoten.
We zaten er 3 jaar aan vast in een lease constructie (inclusief alle onderhoud) maar waren blij toen ze de farm verlieten. De grap was dat de dealer ze daarna nooit heeft kunnen verkopen en ze bij Ritchie brothers zijn belandt waar ze voor een schijntje geveild zijn.
+3
mdoornekamp
@catfan55 trekkers worden bij jullie ook wel echt gebruikt denk ik. En niet om de krant te halen of met de weidesleep rond te rijden. Gewoon volle belasting en onder zeer uiteenlopende buiten temperaturen. Dan komt de ware kwaliteit wel tevoorschijn
TTolner
@catfan55 Klinkt alsof het een onvoltooid prototype in dat opzicht, met al deze kwalen/design mankementen.
+2
catfan55
@TTolner dat is precies hoe het leek inderdaad. Maar geloof niet dat het inmiddels veel beter is. Robinson farms in Texas was er net zo ingetrapt als ons, alleen met 9 van die ondingen ipv 2 😂 die waren na de 3 jaar lease ook direct weg, ook zelfde problemen als ons.

Ik geloof dat hun shovels en verrijkers wel beter moeten zijn. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee, weet ook niet of dat ooit nog gaat gebeuren naar de zure smaak van die fastrac’s 😅
TTolner
@catfan55 Heb gehoord dat kwaliteit van de shovels wel goed zit, maar de onderdelen verschrikkelijk duur zijn.
+1
catfan55
@TTolner dat was mijn indruk ook, 9 van de 10 loonwerkers in Engeland & Ierland rijd met een jcb op de kuil. Dus dat moet toch wel goed zitten. Maar je ziet eigenlijk nergens veel JCB trekkers, ook daar niet. Zal toch wel niet zonder reden zijn
+1
Quote Reactie van @catfan55:
9 van de 10 loonwerkers in Engeland & Ierland rijd met een jcb op de kuil.

Veel boeren zelf een jcb tm, viel gelijk op! Degenen die koeien in een stal houden athans..
de weiders hebben alleen een trekker voor de mestschuif 👌🏻😎

Paar jaar terug met school paar dagen geweest, machtig mooi om te zien hoe ze zo dichtbij toch compleet anders boeren met al dat weiden. Ze Verklaren ons voor gek 😅
+1
EA_MF
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Ze Verklaren ons voor gek

En op andere fronten verklaren wij hun weer voor gek 😆
+1
@EA_MF zoals?
Daar hebben ze
Goedkopere grond
Makkelijkere koeien (door lagere productie)
Minder kosten
Deel van het jaar lekker druk, als alles eenmaal drachtig is, is het siësta tussen melken door
Geen onderhoud aan stallen machines voeropslag etc

Koeien wachten buiten, swing over melkstal onder stuk damwand, koeien lopen over puinpaden naar de percelen..

En wij maar druk doen hierzo🤪
+2
Ritchie
@ronald-deutz-fahr

De eerste investering die je daar doet is het aanschaffen van een regenpak. Moet je ook maar zin in hebben om meer dan de helft van het jaar ofzo in je regenpak te lopen 😅
@Ritchie Laatse weken hebben wij hier in Nederland echt veel beter weer gehad ja🤪
+2
EA_MF
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
En wij maar druk doen hierzo

Wat houd je tegen 😜

Ook in het VK en Ierland zie je steeds meer bedrijven over stappen van seizoen melken en puur weiden naar overdekte ligboxenstallen en jaarrond melken, zal niet zonder reden zijn schat ik zo in.
@EA_MF niet elke verandering is een verbetering, hypes zijn hier ook wel🤪

Hangt ook van het gebied af natuurlijk. In het heuvelachtige was machinaal bewerken niet eenvoudig, en grond goedkoop.

Of het alles is weet ik niet, maar vond het mooi om te zien
+3
EA_MF
@ronald-deutz-fahr eens, vind het zelf ook mooi (en belangrijk) om te zien en horen hoe er in andere delen van de wereld gewerkt wordt met uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen, zet je aan het denken. Met oogkleppen op kom je geen stap vooruit.
EA_MF
Quote Reactie van @catfan55:
Robinson farms in Texas was er net zo ingetrapt als ons, alleen met 9 van die ondingen ipv 2 die waren na de 3 jaar lease ook direct weg

Fendt hield het daar ook niet lang vol 🙈 Alles is weer groen geel volgensmij? Lijkt wel of Europeese merken niet bestand zijn tegen de hitte in TX, NM en AZ 😅
+2
catfan55
@EA_MF ze hebben een jaar of 2 Fendt gehad daar. Die hebben ze inderdaad ook niet meer. Inmiddels is ook daar weer alles 8R
Johny power
@catfan55 Is de 8r een goede trekker ook kwa koeling vermogen enz?
+3
catfan55
@Johny power wij hebben er nog nooit problemen mee gehad, dat zal ook mede komen omdat wij 8R’s hebben uit midden in de range (8R280’s, 8295’s 8320’s) als ze een 370-400-410pk koel kunnen houden hebben wij natuurlijk nooit issues.

Van de vario trekkers die wij gehad & geprobeerd hebben brengt hij zonder twijfel de meeste vermogen over op de banden (minste verlies in de bak) maar eerlijk is eerlijk, we hebben nog nooit een T8 autocommand of magnum CVX geprobeerd.

Wij zijn happy met de deeres, oer degelijke trekkers waar eigenlijk nooit wat mee is. maar vooral de beste dealer in onze regio. En dat weegt toch wel het zwaarst.
rommert14
@catfan55 inderdaad jammer, mogen julie er wel gewoon met een trekker rijbewijs mee rijden of vrachtwagen rijbewijs? Had hier ook wel mooi geweest zo'n ding, voerwagen erachter en gaan bij de locaties langs
catfan55
@rommert14 is een landbouwvoertuig, trekkerijbewijs kennen we hier niet, om met een trekker op de openbare weg te mogen moet je 16 jaar of ouder zijn. That’s it

Ik zou er niet van uit gaan dat hij een voerwagen vol naar de 70km/uur trekt. Was ons met een volle silage kieper nog nooit gelukt, leeg kom je er amper, en dat laatste stukje van 50 naar 70 gaat heel langzaam 😂
+1
rommert14
@catfan55 wij krijgen wel gang in de heuvels naar beneden 😜
fendt308-driver
@rommert14 tijd voor een voerkar op een vrachtauto? 😜
+3
catfan55
@rommert14 volgens mij heb jij zoiets nodig 🤔

(klik om te vergroten)

rommert14

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de JCB Fastrac ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!