Foto van een Case IH Steiger 470 CVX met 12 Meter Tulip schijveneg. Naast het ploegen is er ook nog een 200 hectare te schijveneggen. Maisstoppel onderwerken waar aardappelen komen en de bijenweiden e

Case IH Steiger 470

+3
DaanLek
Foto van een Case IH Steiger 470 CVX met 12 Meter Tulip schijveneg.

Naast het ploegen is er ook nog een 200 hectare te schijveneggen. Maisstoppel onderwerken waar aardappelen komen en de bijenweiden en groenstroken onderwerken zodat daar straks nieuw ingezaaid kan worden.

Reacties

+2
Fendt926Driver
Zo lijkt de schijveneg een stuk breder dan die foto vanuit de trekker.
Machtig werk zo.
Kun je altijd de pk s overbrengen of zit er ook wel eens dubbellucht aan?
DaanLek
@Fendt926Driver Staat op 900/60 R42 met aan elk wiel nog eens 750 kg gewicht, daardoor krijgt ie eigenlijk altijd wel genoeg pk’s aan de bodem. Met schijveneg. cultivator en ploeg kun je merken dat hij meer te zeggen heeft als onze Xerion 5000. Eigengewicht speelt natuurlijk een grote rol daarbij.

Met ploegen op zware bodem krijg je deze ook plat, dan trekt de ploeg gewoon de trekker in de voor. Dan ploegen we meestal ook niet op z’n breedst.
Fendt926Driver
@DaanLek zaaien jullie bewust bijen weiden?
En op de totaal areaal hoeveel ha is daar bijenweide van?
Strategisch bij gewassen die het nodig zijn?
+1
DaanLek
@Fendt926Driver We hebben meerder kleine percelen die we compleet zaaien. Dit zijn percelen waar we verder niet veel mee kunnen. We doen een aantal hectare inrichten voor wild ivm de jacht en we doen op de locatie met de grote lappen grond op meerdere percelen 3 tot 6 meter aan de zijkanten bloemen zaaien voor de bijen en dergelijke.
+1
Fendt926Driver
@DaanLek mooi.
Dat zijn goede initiatieven.
DaanLek
@Fendt926Driver Hoeveel hectare precies weet ik niet uit m’n hoofd, maar denk rond de 20
catfan55
Mooie plaatjes weer Daan! Ik zag op je andere foto dat die breedte borden achterop de spatborden behoorlijk in het zicht zitten, nog niet de neiging gehad ze er af te trekken ? 😅

Hoe hard kun je rijden en hoe diep ga je? Wij hadden een JD 9420 op 710 duals voor de 12m protill staan, zo’n 6-8cm diep maar dat houd niks over qua pk’s en hield met 12km/uur wel op. De diepere najaarsbewerking konden we er in ieder geval niet mee doen.
Nu hebben we de 9630 er voor van 600pk op 800 duals, die kan hem goed hebben en kunnen mooi 16-20km/uur doen. Ook dieper is geen probleem. Grondsoort heeft hier ook veel mee te maken natuurlijk. En denk dat de degelman protill zelf ook het dubbele weegt van een Europese schijveneg, in ieder geval wel van de Lemken die we er voor hadden.
DaanLek
@catfan55 Ja vervelende is ook dat in het donker de werkkampen ertegenaan schijnen. Liefst trek je het eraf, maar het is verplicht dus we laten het maar zitten.

Dit is ook een vrij zware machine, grotere schijven als onze 6 meter Lemken. We gaan hier ook rond de 6/8 centimeter bij 13 km/h. Maar dan zit deze wel aan z’n limiet. Als het rijsporen zijn of wendakker dan haalt ie net aan de 10/11 km/h
catfan55
@DaanLek kun je ze niet met een pen maken dat je ze er uit trekt als je op het land bent? Als je met die felle lampen er in schijnt is het helemaal af zien lijkt me 😅

Dat is redelijk vergelijkbaar dus, wij willen/halen misschien ook iets snelheid door grotere percelen. Met de 9420 er voor moest er een goeie jonge op want je reed je makkelijk vast. Met de 9630 wil het allemaal een stuk makkelijker

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case IH Steiger 470 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!