Foto van een Case International 845 XL . Wintertarwe zaaien in de jaren negentig.. Foto is geplaatst door mklok op 18-03-2022 om 16:12:45, met 50 reacties.

Case International 845 XL

+8
mklok
Foto van een Case International 845 XL . Wintertarwe zaaien in de jaren negentig.

Reacties

+4
a3vandiejen
Mooie foto..
+4
mdoornekamp
Toen kon je met 80 pk nog heel wat doen.
+2
Corne S
@mdoornekamp

Zijn de pks net zoals de inflatie? Met dezelfde hoeveelheid kun je steeds minder?
+2
Fendt280S
@mdoornekamp ja tegenwoordig moet dat met 200 pk en een trekker van 7 ton op een combinatie van 3m.
+1
mdoornekamp
@Fendt280S ja klopt. Ze hebben mij laatste nog een zaaicombinatie van Lemken aangeboden. Die weegt meer dan 3 ton leeg. Dan nog even 500 kg tarwe erin. Denk dat deze case 845 dat maar amper weegt.
+4
JD 6430 The Best
@mdoornekamp nou kan je met de moderne schijvenzaaiers ook wel een veel beter resultaat halen dan met ouderwetse kouterzaaiers. En een pneumatische zaaier kan je een BB in legen, wat veel gesjou met zakjes zaad scheelt. Daarnaast zat er vroeger vaak een kooirol, of geen rol in de kopeg. Natuurlijk wil dat ook wel zaaien, maar voor gewassen die kort bij de grond afgeknipt moeten worden is een stevige pakkerol die de kluiten goed de grond in drukt wel een uitkomst. Evenals in droge omstandigheden, dan moet het zaaibed goed aangedrukt worden.

Dus ja de zaaimachines zijn veel zwaarder tegenwoordig, maar dat is niet allemaal onnodig geweest.
mdoornekamp
@JD 6430 The Best j klopt. Kun jij nog met de 6430 zaaien. Of moet de 6150R ervoor
+1
JD 6430 The Best
@mdoornekamp ja dat gaat mooi. 6130r staat er ook wel veel voor, omdat dat echt een fijne trekker is om mee te werken. Maar die heeft het ook makkelijk in de macht. Van de week nog paar stukjes verslempte tarwe overgezaaid met gerst. Banden kunnen op 0.6 bar.

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@JD 6430 The Best ok. Ik vind dat een 4 cil moet volstaan voor een 3 m zaai combi. Doe nu nog met 6630. Maar als die weggaat vind ik een 155 te groot/zwaar. Dus dan ook een 130 R of M
JD3010
@mdoornekamp Denk dat je 6630 minder weegt dan een 6 130R.
Soms snap ik niet helemaal waar ze al dat gewicht laten.🤔
Mauritsdb
@mdoornekamp daarmee heb je ook de goede opvolger t pakken een 6630 heeft een 4cil achterbrug met een sterke motor. Een 6140M of R ook. Banden die eronder kunnen zijn vergelijkbaar. Grootste verschil is de motor en de vooras.
mdoornekamp
@Mauritsdb @JD3010 ja zo'n nieuwe 4 cil moet wel bijna hetzelfde kunnen als de 6630. Ik heb de 6630 ook wel voor de dikke strautmann opraapwagen. Ik weet niet hoe dat met zo'n 4 cil loopt
JD3010
@mdoornekamp mijn 6320 heeft dezelfde vermogenskromme als toen die van de 6600
mdoornekamp
@JD3010 6630 is 160 pk
+1
JD3010
@mdoornekamp Maar dat is niet origineel, bij mij wel. Mijn 6420 niet, die zal ruim 150pk zijn
JD 6430 The Best
@mdoornekamp onze 6130R is met boost 155 of 160 pk ofzo. Echt felle trekkers. Als ik met de kipper vol aardappels optrek gaat ie er als een malle vandoor. Een 6630 is standaard 145 pk ofzo toch?
mdoornekamp
@JD 6430 The Best ja die nieuwe 4 cil willen ook wel. 6630 is normaal 155 pk met boost. Die van mij gaf ietsje meer. Is niet getuned zover ik weet.
+1
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Ja 30 series zijn altijd ook wel fel. Onze 6430 is een beetje getuned en geeft zon 150/155 pk. Dat is ook een hele fijne trekker. Een maatje van me werkt bij groenoord, die meet ook wel 130r's met dikke 160 pk voor de waterrem. Er lopen hier best veel 130r's bij akkerbouwers en loonwerkers. Ik ken nog niet een die er niet blij mee is
+1
PieterA
@JD 6430 The Best Bij de NKG-telers komt hij minder goed uit de bus. De hefkracht is te laag voor het vermogen. Ook gaat de CVT voor de woelrotorzaaicombi's te snel door de overdruk.

Als je vergelijkt met een 6430 valt het natuurlijk al gauw mee, maar zet je het naast een vergelijkbare Valtra n135 of Deutz-Fahr 6140 TTV dan vallen de prestaties nog niet alles mee.
mdoornekamp
@PieterA de hef kracht van jd 6140M en deutz 6140 is gelijk volgens test T&W
PieterA
@mdoornekamp Ik snap ook niet waarom dat zo moet, met die lage hefkrachten. Vroeger had je bij Deutz-Fahr de agrotron 150.6. 150 pk met een hefkracht van 9.200 kg. En alsnog beneden de 6 ton weegbruggewicht.
mdoornekamp
@PieterA een 4 cil blijft toch vaak iets met veel aftakas pk's.

Zo'n woel rotor zaai combi zou ik ook niet aan een 4 cil hangen. Dan vraag je ook om problemen. Helemaal met een vario bakje ertussen
+1
JD 6430 The Best
@PieterA hefkracht is niet het sterkste punt van jd. Ik moet zeggen dat ik de vario in 2500 uur nog nooit door de overdruk heb gehad, hij loopt daarbij ook wel voor de woeler. Wat voor woelzaaicombinatie moet ik dan aan denken? Woeler kopeg nokkenradzaaimachine? Of met pneumatische zaaier. Ik ken er een enkeling waar is een extra gat in de heflat geboord voor een dergelijke combinatie.

Bij ons kan de 130r de 9 schaar rumptstad ecoploeg niet goed tillen, opzich wel jammer. Maar de 150r kan het dan weer makkelijk tillen, voor zulke grote machines is het ook wel fijn om wat extra trekker ervoor te hebben
PieterA
@JD 6430 The Best Ik vind een 6130R ook wel een mooie trekker; vooral met de cabine onderscheidt John-Deere zich in dit segment van de concurrentie. De lage hefkracht is gewoon jammer, maar dat hebben er meer zoals @mdoornekamp al aangaf.
+1
JD3010
@PieterA smaken verschillen. 😂
JD 6430 The Best
@PieterA de hefkracht hebben ze wle verbeterd met de nieuwe serie die begin dit jaar uitgekomen is. Met hoeveel weet ik niet, maar het probleem is bekend dan denk ik.
mdoornekamp
@JD 6430 The Best @PieterA ik vind de hef kracht best meevallen. Je moet gewoon een passende trekker voor de zware machines zetten. Of andersom. Daarom kijk ik ook serieus naar het gewicht van bijvoorbeeld een zaai combi.

Trouwens, een Case Puma met small frame tilt zo'n woel zaai combi ook niet. Dat zijn ook gewoon forse gewichten die er achter hangen.
JD 6430 The Best
@mdoornekamp de rest van de trekker moet die zware ook aan kunnen. Ik ken trekkers van meerdere merken zonder volledig frame zoals jd die met zware machines vroeg of laat toch gebarsten zijn. 1 met een sleepslangbemester en 2 met een grote 5 schaar ploeg. Mooi dat de trekker het kan tillen, maar over drempels of door een flink spoor komen er toch nare krachten op de trekker te staan
PieterA
@JD 6430 The Best Dat frame is ook gewicht. Ik weet niet of een trekker met vergelijkbaar gewicht van een ander merk sneller doormidden scheurt dan een John Deere?
JD 6430 The Best
@PieterA 170 pk mc Cormick was die met die sleepslang bemester, Valtra T202 was de eerste met die 5 schaar, en Case puma 165 was die andere met 5 schaar. Frame weegt inderdaad extra, maar zonder frame zal je toch een sterker koppelingshuis e.d. moeten hebben om sterkte te verkrijgen, dat weegt ook.
PieterA
@mdoornekamp Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat je met zo'n viercilinder van 130 pk makkelijk bijvoorbeeld een aardappelplanter of een ecoploeg moet kunnen tillen. Dat ging vroeger met een 6620 ook.
mdoornekamp
@PieterA 6620 is eigenlijk ook maar een 4 cil. Ik denk dat een 6130R wel net zoveel tilt. Verkeerde gaten in de treklatten en te stijle topstang is vaak de oorzaak.
Mauritsdb
@PieterA een 6630 autopowr trek je met woelen met piekbelasting in bv een spoor overdwars ook door de overdruk. 6135r 4cil met lang frame net zo. Dat is wel een dingetje idd. Schijnt dat de nieuwe 6r types een sterkere zf autopowr hebben.
Hefkracht is sterk afhankelijk van de manier van aankoppelen.
JD3010
Quote Reactie van @Mauritsdb:
door de overdruk.

Hoe merk je dat dan?
stannetje96
@JD3010 volgens mij stopt ie dan gewoon met rijden en gaat ie piepen dat je de trekker eerst weer in parkeerstand moet zetten ofzo. Tenminste die melding heb ik wel een paar keer gehad
JD 6430 The Best
@JD3010 gaat de bak naar de neutraal.

Als het zover komt met gewoon woelen, dan is je trekker gewoon te klein. En misschien zit het land té hard inelkaar gereden, door te zware machines, maar daar heb je op het moment dat je aan het woelen bent niks aan.
+1
JD3010
Quote Reactie van @JD 6430 The Best:
En misschien zit het land té hard inelkaar gereden,

Maar het zal wel los moeten. Pas wel bezig geweest en dan elke keer een meter om, anders trok die het niet.
JohnDeere5085
@JD3010 Kijk er hier ook altijd van op hoeveel pk je kan platleggen met simpele moldrain door het land trekken.
+1
JD3010
@JohnDeere5085 Ik ging er ook wel bar diep doorheen. Op plekken was het goed vast gereden, de rest mogen ze zelf maar opknappen. 😉
Mauritsdb
@JD3010 hydraulisch geluid, stopt met rijden terwijl de motor gewoon doortrekt en geeft foutcode. Dit gebeurt vaak als je veel grip hebt bv door grote banden en veel frontgewicht en de motor goed zn vermogen levert.
mdoornekamp
@Mauritsdb Daarom heb ik ook nog liever een powr quad voor het lompe werk
Mauritsdb
@mdoornekamp dit speelt maar bij een paar specifieke situaties. Is ook afhankelijk van bandenmaat en rijsnelheid ivm aandeel hydraulisch. De newholland tvt serie had ook zulke dingen. Maar dan ook als je bv de kieper in de bietenhoop drukt.
JD3010
@Mauritsdb Oke, duidelijk, dat heb ik dan nog nooit gehad met m'n trekker. Ik ben ook niet zo ervaren ermee.
Mauritsdb
@JD3010 je hoort het ook alleen bij de grootste types met de lichte 4cil achterbrug. De motor levert dan eigenlijk meer koppel als dat de hydro unit aankan kwa overdruk. Er is verder geen schade dan ofzo.
JD3010
@Mauritsdb Maar m'n 6420 is ook ruim 150pk.
+1
dx11
@mdoornekamp en een wielstel er onder? Waarom zie je dat nooit?
mdoornekamp

Bak testen
Mauritsdb
@mdoornekamp trekker gaat hier slippen dus de motor levert nog niet zn volle vermogen over de wielen. Die overdruk gaat er pas door als je ook (bijna) geen slip meer kan hebben.
Towaberg
Leuke jaren negentig foto 👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 845 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!