16 maart 2021 Foto van een New Holland TM 135 met Doggen neuswiel, Steketee grondverkruimelaar en Steketee maxisprint.Op dit perceel met 8% lutum hebben aardappelen gestaan, na het rooien geculterd,

New Holland TM 135

+5
PieterA
16 maart 2021 Foto van een New Holland TM 135 met Doggen neuswiel, Steketee grondverkruimelaar en Steketee maxisprint.

Op dit perceel met 8% lutum hebben aardappelen gestaan, na het rooien geculterd, twee weken geleden varkensmest er op. Een paar dagen later geploegd en nu een zaaibed voor uien klaargelegd.

Hier komt de combinatie goed van pas. Op lichte grond is het vaak moeilijk om de ondergrond egaal aan te drukken en om niet te veel grond in je eg mee te slepen. Om dat laatste te voorkomen til je de normaalgesproken de eg op de zandkoppen een beetje op. Zo gaat hij ondieper werken, maar gaan je achterwielen meer dragen en dus ook weer meer zakken.

Wij hebben het anders opgelost: Tussen de 2 eggen zit een knikdissel die omhoog kan. Je stelt de machines af op de zwaardere stukken met de dissel omlaag. Als je bij een lichtere kop in het perceel komt zakt de trekker terug in toeren(hier reden we in b6 +/- 14 km per uur) Hier moet je zeer alert op.zijn,want dan moet de knikdissel naar boven. Je tilt zo de ganzevoeten uit de grond en de eggetjes en egalisatieplaten ook. Een deel van dit gewicht komt op de grondverkruimelaar en een deel op de achterste rolletjes van de maxisprint.

In dit geval konden we het perceel in 1x klaarleggen. Op lichte zavel vaak goed te doen (daar kun je vaak wel rond de 20 km per uur rijden; dan spetteren de meeste kluiten wel kapot) maar op de lichtere percelen zit je vaak met dat ongelijk aangedrukt zijn. Vele boeren rijden dan toch 2x om de bodem egaal aangedrukt te krijgen, terwijl dit voor het fijn maken van de grond niet nodig is.

Nadeel van deze combinatie is wel dat afstellen altijd wel een behoorlijk karweitje is (vooral de egalisatieplaten in de maxisprint) en eigenlijk zouden we achterop de trekker een beetje hogere bredere (90 cm) banden willen hebben die net zo soepel als deze zijn. (Maar ja, prioriteiten hè; je rijdt er toch maar een weekje mee in het land)

Reacties

+1
valmet6400power
Denk je lekker rustig klusje in het voorjaar, land klaarmaken. Moet je nog opletten dat je op tijd remt anders sta je met 20 km/u in het water 😂
PieterA
@valmet6400power Ja, nu hebben we altijd best wat werk te doen in het voorjaar. We zijn nu tulpen aan het selecteren en aardappelen aan het afleveren. Het voorjaarswerk moet er dan een beetje tussendoor (vaak een beetje rond het weekend; als er wat schooljongens tijd hebben) en dan is het toch wel lekker dat het wat opschiet.

Wij legden zelf voorheen niet veel land klaar (dat deed een buurman) en dit was voor ons een makkelijk te bouwen combinatie. De grondverkruimelaar en de trekker met brede achtervelgen waren al aanwezig. Zo'n Doggen neuswiel en 10 jaar oude Steketee Maxisprint waren beide ongeveer 6.000 euro, de oude 800/65r32 Michelins kostten 1.000 euro en het aan elkaar maken vond ik toen wel een leuk hobbyprojectje.
+2
PieterA
Op deze 6 jaar oude foto is te zien hoe de machine is opgebouwd.

(klik om te vergroten)

Steketee grondverkruimelaar en maxisprint
hobbyboer
Hoppa, neuswiel aan de fronthef, fronthef weer aan de vooras die kan pendelen en meesturen (het is toch een supersteer, als ik het goed zie), knap dat het allemaal heel blijft!
hobbyboer
@PieterA zet je de vooras vast als het neuswiel eraan zit?

Anders zou bij scherp sturen de hele contructie (vooras, fronthef,neuswiel) heen en weer kunnen pendelen en hard tegen de aanslagen klappen, toch?
+1
PieterA
@hobbyboer Ja, dat klopt hoor, en niet alleen bij scherp sturen. Na het eerste proefperceeltje in 2006 hebben we direct afneembare pendelaanslagen op de vooras gemaakt. Je reed de helft van de tijd met het wiel overzij.

Op de weg rijdt je wel als een vorst op dit ding. En de wendbaarheid van de hele combinatie is ook boven verwachting. Je kan er eigenlijk iedereen wel mee op pad sturen.
PieterA
@hobbyboer Ja, ik sta er ook van te kijken. We hebben een paar jaar geleden een nieuwe stoel in de cabine gezet, omdat het overdwars over ploegsneden best wat klappen gaf. Ik denk toch dat dit minder slecht voor de trekker is dan in de configuratie zonder neuswiel. Als we dat doen rammelen de bussen in de meesturende spatborden steeds kapot.

Ik vind ook de zefgelaste topstang doodeng. Als die dubbel gaat lig je ook op de grond.
Hurli356
Detail @PieterA: de datum staat 2021, dus of een jaar oude foto of je hangt nog een beetje in het verleden. Verder weer een interessant verhaal
+1
PieterA
@Hurli356 Ja, ik raak ook steeds ouder geloof ik 🙈. Dit plaatje is van afgelopen week.
mdoornekamp
Dat probleem van licht/zwaar zit ik ook wel eens mee. En dan is het lastig afstellen. Kopeg net zo. Op zwaardere stukken kun je er geen grond voor houden. Kom je op een licht plek , dan heb je de kopeg vol. Vooral als je de egalisatie plaat goed gebruikt
+1
JD 6430 The Best
@mdoornekamp daarom hebben wij op onze kuhn hydraulische diepte verstelling van de rol en de egalisatieplaat, heb je dat 1x wil je niet weer anders. En de meerprijs is gering
mdoornekamp
@JD 6430 The Best @hobbyboer heb ik ook wel aan gedacht. Maar dan moet je er wel een chauffeur met hersens op zetten
zettelmeyer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Maar dan moet je er wel een chauffeur met hersens op zetten

Ja dat is bij de meeste loonwerkers nog wel het probleem
mdoornekamp
@zettelmeyer Nou dat valt wel mee. Maar voor kopeggen wordt vaak de boel afgesteld, en dan kan er wel een poppetje mee rond rijden.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Maar voor kopeggen wordt vaak de boel afgesteld, en dan kan er wel een poppetje mee rond rijden.

Hmmmm, 'poppetje', 🤔

Hoe moet ik dat zien?
Heb jij 'poppetjes' aan het werk die niet in staat zijn om een, relatief eenvoudig werktuig als, een kopeg goed af te stellen?
Of beschik je zelf over beperkte vaardigheden dat je niet in staat bent om over te brengen hoe je het hebben wilt?
mdoornekamp
@hobbyboer een kopeg heeft meer afstel mogelijke als je denkt. Menig één rijd al zonder egalisatie plaat. Althans die doet niks.
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Menig één rijd al zonder egalisatie plaat.

Had ik je dat dan al verteld? Ik heb die er maar zelden in.
mdoornekamp
@JD3010 op droge harde grond toch wel. En als het zand is, krijg je 6 golven achter je kopeg
JD3010
@mdoornekamp Dan draait je kopeg te hard.
mdoornekamp
@JD3010 ohw. Anders maakt me Lely geen fijn zaaibed. Nieuwe Rabe draait ook langzamer
JD3010
@mdoornekamp Bij mij ook niet hoor, maar in 1 keer lukt me ook niet.
Ritchie
@JD 6430 The Best

Dat hebben wij ook op de Moreni, is ideaal je kunt hem dan echt precies afstellen. Iedere centimeter verschil hoor je zowat aan de trekker.
hobbyboer
@mdoornekamp daarom hebben wij op onze kopeg altijd de hydraulische topstang er tussen, heb je dat 1x wil je niet weer anders. En de meerprijs is gering
hobbyboer
@mdoornekamp en de topstang goed 'steil' met kopeggen (laag aan de trekker/hoog aan de kopeg) dan wordt het gewicht van de kopeg mooier verdeelt over vooras, achteras en rol (vooral minder op de rol dus minder wegzakken op lichte plekken) en hebben bewegingen van de trekker ook minder invloed op de kopeg.
frammi
Wat is eigenlijk het doel van dit wielstel? Wordt dit gebruikt om de druk op de grond te verdelen?
PieterA
@frammi Ja, dat klopt
frammi
Weer wat geleerd.Merci.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland TM 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!