Rond 1995, toen de kunstmest nog betaalbaar was.. Foto is geplaatst door wart op 20-03-2022 om 13:27:01, met 41 reacties.

Deutz D6507c

+6
wart
Rond 1995, toen de kunstmest nog betaalbaar was.

Reacties

+3
Fendt926Driver
Op deze foto kun je inderdaad zien dat de voorwielen verder naar voren staan dan normaal
+1
Ronijn
Vooras omgedraaid? Deden ze bij de 3-cilinders ook vaak. Werd ie stabieler van op de weg
+1
langeslagdiesel
Vooral het karretje onder de strooier vind ik altijd een slimme zet. Deze verdienen zich zelf snel terug op brandstof. Praat ik niet eens over gemak.
+1
casejxu
@langeslagdiesel nadeel van die karretjes vind ik zelf de kleine bandjes....
langeslagdiesel
@casejxu ook daar kan je wat aan veranderen.
+2
casejxu
@langeslagdiesel gooi onze trekker op dubbellucht. Dan heb ie meer draagvermogen als andere banden. Hoge brede kunnen niet onder n strooier
+1
Quintto
@langeslagdiesel hoe bespaar je brandstof met zo'n karretje dan?
+2
Fendt926Driver
@Quintto je kunt met 6507c strooien wat een 7807c niet kan tillen.
En er kan zoals bij ons een 52pk 3 cyl voor een bak waar een 100pk moeite mee heeft.
En ik heb niet kleiner.
Maar een 3006 zou ook onze strooier kunnen trekken en aandrijven
+1
@Fendt926Driver @langeslagdiesel hier pa met de gedragen strooier vaak genoeg met de 4007 gestrooid. Geen volle bakken natuurlijk, maar hij redde zich er prima mee👌🏻
Grote voordeel van getrokken strooier lijkt mij dat die altijd goed afgesteld staat, geen geknooi met hefstangen topstang hefhoogte achterbanden die fors indeuken met volle bak waardoor die lager en achterover hangt etc…
+1
langeslagdiesel
@Quintto het antwoord is reeds gegeven door @Fendt926Driver
NH-Ford
@langeslagdiesel Jou vermeende besparing op brandstof raak je aan bodemverdichting dubbel kwijt.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @NH-Ford:
raak je aan bodemverdichting dubbel kwijt

Een 80pk trekker die op het punt van achterover kippen staat met een volle strooier verdicht de bodem niet?
Met zijn eigen 4 ton gewichten nog ruim 2 ton in de hef dus 6 ton op 2 18.4T34 achterbanden?
+1
@Fendt926Driver
Quote:
6 ton op 2 18.4T34 achterbanden?

Met nog 2 14.9-38 er naast.
Of 2000kg op 2 500-17 wielen
Scheelt dat nog zoveel?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Scheelt dat nog zoveel

Ik ga er niet aan rekenen als je dat denkt.
Maar heb sinds 86 een pendelstrooier in de hef.
De laatste jaren op wielen.
Bij ons is het verschil enorm in het voordeel van de getrokken strooier
+3
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Bij ons is het verschil

Het verschil in bodemverdichting ja? Kan mij het niet voorstellen, zeker niet als je met een opraapwagen die vol 20 ton weegt op 40cm brede banden door het land rijdt als ik heel eerlijk ben
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
an mij het niet voorstellen, zeker niet als je met een opraapwagen die vol 20 ton weegt op 40cm brede banden door het land rijdt als ik heel eerlijk ben

Wat heeft dit met een getrokken kunstmest strooier te maken?
Beetje verveat driewieler heeft vol 22 ton op de achteras.
Dan is 20 ton op een tandemas nog mooi
+4
dx11
@Fendt926Driver dat heeft met een nuance in het gigantische verschil in bodemverdichting te maken wat jij duidelijk merkt te maken. En idd, een vervaet zou ik ook niet ver zien komen in mijn land op de bandjes van jou opraapwagen of kunstmeststrooier
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
in mijn land op de bandjes van jou opraapwagen of kunstmeststrooier

Poe en ik maar denken dat de michelin xs de beste radiaal band was op een raapwagen.
Hij is er zelfs nieuw op geleverd.
En als ik mij niet vergis zitten de bandenmaat van mijn kunstmest strooier in diagonaal uitvoering onder jou taarup.
Maar snap nu jou redenatie..
+2
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
onder jou taarup

Ja, ook die bandjes zijn mij een doorn in het oog. Maarja, niet alleen structuurschade kost geld, alles perfect willen hebben is niet te betalen 😅
+1
BuvaM
@Fendt926Driver Stabiliteit?
Iedereen die door zandwegen moet kent het vast.
2 Vaste assen, ze zijn er bijna niet meer, drukken de bult aan en ontwijken het gat. Onstabiel maar duurzaam voor de zandweg.
Een tandem is stabieler maar drukt het gat helaas ook aan.
De enkelas stuitert het gat in en is daardoor verreweg het onstabielst.
Nu zullen veel boeren vlak land hebben. Maar in mijn werkzaamheden tot nu toe 'hobbelde' ik toch vaak door het ogenschijnlijke vlakke land.
Ziedaar; een groot voordeel van dubbellucht tov enkel as en dan laten we diameter nog buiten beschouwing.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @BuvaM:
Stabiliteit

Iedereen met een smalspoor kent vast dat als je harder dan 15km h door de bocht gaat dat die om kipt.
Dus verantwoord rijden.
En niet uitrekenen hoeveel bandbreedte je nodig bent om stabiel door een haakse bocht te kunnen met 40 kmh
BuvaM
@Fendt926Driver Zonder meer em je geeft het een mooie wending.
Stabiliteit is meer dan het eventuele omkieperen. Dat is allereerst een stabiele bodemdruk en dat bedoelde ik. Stabiel rijpatroon en stabiel strooibeeld zijn nu eenmaal onlosmakelijk verbonden.
rommert14
@Fendt926Driver goed tegen leunen toch 😜
+1
BuvaM
@rommert14 Ha ja, met een beetje lengte hang je ook gemakkelijk buiten de smalspoor. Maar om op een getrokken strooier een volleerd bakkenist bij te plaatsen?
Kan met de dure kunstmest wel sneller uit.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
Het verschil in bodemverdichting ja?

Ik denk dat jij mijn reaktie verkeerd bekijkt.
Het verschil van de getrokken strooier achter de 305 waar 3 banden door 1 spoor gaan.
Of de 203 waar de strooier als enigste een spoor maakt omdat de smalspoor er ruim binnen loopt is duidelijk verschil waarneembaar.
Bedemverdichting ben ik niet echt bewust mee bezig.
Er is langer grond dan dat ik er ben.
Dus waar mogelijk houden we er rekening mee
bart99
@langeslagdiesel En het karretje trekt (met zulke standaard banden) de sporen terwijl je haast niet ziet dat je er met de trekker bent geweest. 😅
+3
Fendt926Driver
@bart99 trekt het karretje de sporen of komt die als 3e door het spoor wat de trekker al gemaakt heeft en zie je daarom modder?
Heb de 203 smalspoor vaak voor de strooier.
Ook in het voorjaar met de 1e snede.
En de trekker wielen lopen fors binnen de strooier wielen.
En beide zijn niet weer te vinden in het land
bart99
@Fendt926Driver Gaat inderdaad als derde door het spoor waardoor je het ziet. Trekker staat op fatsoenlijke banden dus nu de strooier gewoon in de hef. Nemen nooit meer dan 2 big bags mee. Met de cabrio (inter) strooien zou ook kunnen, maar daar voelen we ook niet wat voor 🙈
+2
langeslagdiesel
@Fendt926Driver ik hoor of lees ook niemand over het aankoppel gemak aan de op dat moment van strooien beschikbare trekker. Even een klein stukje strooien na een beweiding of vlak voor het beloofde buitje regen is met een strooier op een karretje kinderspel. Dat een setje fatsoenlijke pantoffels alleen maar geld opbrengen onder een tank of trekker is ook de waarheid niet helemaal willen zien in mijn optiek. Maar dat moet een ieder zelf weten uiteraard.
+1
@langeslagdiesel
Quote:
ik hoor of lees ook niemand over het aankoppel gemak

Beter lezen
dx11
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Dat een setje fatsoenlijke pantoffels alleen maar geld opbrengen onder een tank of trekker is ook de waarheid niet helemaal willen zien in mijn optiek.

Ik snap niet wat je hier mee bedoelt?
+2
bart99
@langeslagdiesel Dat maakt ook weinig verschil. Hefarmen staan doorgaans gelijk. Topstang en aftakas eraan en gaan, bent met een karretje misschien een paar seconden sneller met aankoppelen maar als je het daarmee nog moet verdienen gaat er elders wat mis denk ik
+2
casejxu
@bart99 plus is het makkelijker bij verschillende trekkers de hef op hoogte te hangen als dat je doorgaans hij verschillende trekkers verschillende trekhaak hoogtes heb
+1
langeslagdiesel
@casejxu ik heb door de tijd heen toch al heel veel verschillende trekkers al dan niet op op dubbellucht zien strooien. Ook veel verschillende strooiers en rij stijlen. Tot het eerste rondje achteruit aan toe. ( slappe plekken ) als de neus niet aan de grond wil blijven kan je mij niet wijs maken dat je met een constant toerental aan het strooien bent. Je ga dan je balans zoeken tot je die eerste honderd kilo kwijt bent. Bij een twee wiel aangedreven trekker zie je bij een lege trechter vaak het omgekeerde en zijn de voorwielen met de frontgewichten de boosdoener qua insporing. Er rijden ook een x aantal moderne grote strooiers hier rond achter een 45 of 50 pk trekkertje, op een karretje.En dat gaat prachtig. Er rijd ook nog 1 penton op 710R22;5. Met een 106 tje er voor. Dat strooit werelds en erg zuinig. Combinatie is ongeveer 45jaar oud. Zolang pendelstrooiers nog steeds als 1 van de beste verdelers uit de testen komen blijft de man er mee door strooien. Er kan iedere willekeurige trekker voor gezet woorden want de loop sensor zit op het strooier wiel. Trekhaakhoogte is bij een pendel wat minder belangrijk dan bij een centrifugaal strooier. Er lopen ook een paar rauch en rotaflow strooiers op een karretje op 550x17 banden. Dat gaat ook prima. Die strooien ook allemaal met lichte 3 cylinder trekkertje en niet met zware 6 pitters om die vracht te kunnen tillen. Maar nogmaals, ieder zijn eigen smaak.
+1
NH-Ford
@langeslagdiesel Dat is wat je ziet, en inderdaad, ieder z'n eigen ervaring en mening.
Ik heb er toendertijd een berekening gemaakt voor de druk per vierkante cm voor een getrokken strooier tov 90 pk met gedragen en dubbellucht.
Dan zet je gauw de getrokken weg.
Maar dat was in onze situatie, wat gewicht, gewichteverdeling en banden betreft. Kan bij andere zo weer anders uitkomen.
NH-Ford
.
+1
NH-Ford
Strooiden eerder met 50 pk, getrokken strooier.
Zelfs na verbouw van onderstel rust nog veel gewicht op de 55cm banden van strooier, wat vaak goed te zien is.
Nu strooien we met 90 pk, die weegt 5 ton, deze rijdt met dubbellucht en volle strooier er beter over.
Brandstofverbruik zal niet meer zijn, deze kan namelijk 540 rpm op aftakas draaien bij 1100 toeren, was in oude situatie bij kleinere trekker 2000.
Ma goed, zijn natuurlijk alleen maar mijn ervaringen...
linders
Waar staat die c voor bij dat type deutz?
+1
@linders dit type cabine, met de tank achter de stoel. Met zeischakeling en kachel/radio
2850Johndeere6R
Zo zie je ze niet veel meer

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6507c ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!