Foto van een Duport Tank met Joskin mestverdeler. Kleine tegenvaller in de bemester. Niet geheel lekvrij en de as van de verdeelschijf ingesleten.

Duport Tank

+1
MulderDeutz1
Foto van een Duport Tank met Joskin mestverdeler. Kleine tegenvaller in de bemester. Niet geheel lekvrij en de as van de verdeelschijf ingesleten.

Reacties

leonardvdm
Haha ik heb het zaterdag ook gedaan bij ons zaten er oormerken in en een boutje dus het mes moet keer vervangen ijgenlijk heel de verdeelmolen maar het mes was krom😉
EA_MF
Die asjes zitten snel groeven in, als het niet te gek is gewoon een speedisleeve omheen zetten, dan ben je (icm een nieuwe keerring) van het probleem af.
+2
MulderDeutz1
@EA_MF Jaa precies. Maar de hydromotor lekte ook en de as is wel erg ver heen. Nu alles nieuw en dan wat beter onderhouden dan de vorige eigenaar.
EA_MF
@MulderDeutz1 ik zou dan direct een speedisleeve over de nieuwe as van de verdeelplaat zetten. Die as is van gewoon staal en staat in contact met mest. Klein beetje corrosie en je blijft keerringen vervangen, sleeve is van RVS en blijft glad 👌

Zijn niet de grootste kosten en scheelt een hoop ergernis 🙈
MulderDeutz1
@EA_MF Dat idee bedacht ik me ook net, gaan we doen. Bedankt!
casejxu
@MulderDeutz1 @EA_MF haal hier ooi einde seizoen de molen altijd los. Dus snijplaat er uit enzo. Roest ie niet vast en Jr kan m lekker in het vet zetten. En voor t seizoen altijd nieuw keerring erin👌
CaseCS130
@EA_MF speedisleeve hield het bij mij ook niet. Na 2 seizoenen aan alle kanten beschadigd. Nu maar een rvs bus laten draaien maar dat zal ook wel niet eeuwig mee gaan. Vooral grind maakt toch altijd weer krassen en groeven.
+1
dx11
deloonwerker.nl/aflevernieuws/…

Niet meteen zoiets er tussen?
CaseCS130
@dx11 heb jij dat wel? Tis goed bedacht maar niet goedkoop, kun je ook een nieuwe hydromotor van kopen. Misschien wel 2.
+2
casejxu
@CaseCS130 t blijft n overweging... mest in je trekker kost meer....
CaseCS130
@casejxu @dx11 Klopt, maar waarom hebben jullie het dan niet 😉
casejxu
@CaseCS130 gokje wagen😅
CaseCS130
@casejxu Ha, zeg het maar eerlijk. Het is jou ook te duur en omdat je hem toch elk seizoen uit elkaar haalt valt het risico wel wat mee.
Monteer jij de keerring van de molen (niet van de motor) met de open kant met veer naar boven of beneden?
MulderDeutz1
@CaseCS130 open kant naar de mest is mij verteld
CaseCS130
@MulderDeutz1 Ja zo hoort het eigenlijk ook. Maar het houdt bij mij niet lang en had al de duurste/beste keerring die er moet zijn. Probeer het nu maar een keer andersom.
MulderDeutz1
@CaseCS130 @casejxu Mijn keerring wordt richting de verdeelmolen geborgd met een snapring. Als ik die eruit laat passen er twee keerringen in, zou dat kunnen?
+1
casejxu
@MulderDeutz1 zou t proberen. Heb nog niet gezien dat ze der uit werden gedrukt
CaseCS130
@MulderDeutz1 ik heb het ook met 2 geprobeerd, maar bij mij wordt de onderste dan wel weg gedrukt en doet dan eigenlijk niks meer. Is van een vogelsang molen.
casejxu
@CaseCS130 klopt. Veer naar boven! Heb er zelf een vul plaat tussen gemaakt dar mocht de keerring vocht doorlaten dit niet op de motor blijft liggen en olie zichtbaar naar buiten komt ipv de mest in verdwijnt
CaseCS130
@casejxu O, zelf dus al zoiets gemaakt als wat Jan noemde. Foto beschikbaar?
+1
casejxu
@CaseCS130 na heb het uit een strip van 20mm dik gedraaid. Hierdoor kan ik ook 2x keerring van 7mm dik kwijt. Als extra mestkeerring
CaseCS130
@casejxu niet zo gek. En dan een langere bus in de verdeelplaat? Of de hydromotor wat minder ver in de bus?
+1
casejxu
@CaseCS130 hydromotor zit er iets minder ver in. Maar nog wel n cm of 4 a 5
jmos
@CaseCS130 heb hier van het winter wel een langere bus in de verdeelpaat gezet en de hydromotor met een paar cm ruimte gemonteerd. Een extra keerring ertussen dus mocht die gaan komt de mest naar buiten ipv op de hydromotor. Totaal 3 tientjes kwijt aan de bus en de keerring.
dx11
Quote Reactie van @CaseCS130:
heb jij dat wel?

Helaas niet
+1
EA_MF
@dx11 heeft joskin al jaren 😉
MulderDeutz1
@dx11 Ja zoiets zit er al tussen, de onderste heft tussen die flens en hydromotor kun je vol vet drukken volgens mij
+1
EA_MF
@CaseCS130 gaat hier nu 3 jaar goed, voorheen (met alleen nieuwe keerring) na een paar tanken steeds weer lek 😅
@EA_MF die bus midden in de rotor dus. Is los te vervangen, complete rotor was me te duur, kwam er pas later achter dat die bus ook los te vervangen is…🙈 maar daar tik je een rvs bus over ofzo dan?

(klik om te vergroten)

NH-Ford
@ronald-deutz-fahr als dat een Duport verdeelmolen is dan heeft ie volgens mij al een verwisselbare stalen ring die middelste bus.. Een IR lagerring.
@NH-Ford klopt! Nog Ff bestellen
MulderDeutz1
@ronald-deutz-fahr Die van jou is nog verder heen dan de mijne haha. Je brengt de hydromotor elk jaar weg voor een nieuwe keerring om de as?
@MulderDeutz1 eerlijk gezegt weet ik niet wat ze precies doen. Nieuwe afdichtingen, zo noemen ze het volgensmij🙈
hadden keer licht vervuilde olie, toen advies elk jaar ding ff brengen. Deed daarvoor preventief elke 2-3 jaar
Maar indd die bus ff vervangen dan moet het wat langer kunnen. Ondertussen trouwens 1200 kuub verder en geen enkele keer vast geslagen, bevalt prima met nieuwe plaat en messen.
Nu ff zuchten voor jouw, maar nu voorkom je wel dat gedonder van half versleten rommel en maak je vanaf nu een goede 2e start 🤪😎
MulderDeutz1
@ronald-deutz-fahr Jaa precies. Morgen offerte 😁
@EA_MF kan zo’n speedysleeve? (Ken het niet) over onze bestaande (ingevreten) bus heen, andere maat keering, en voorlopig kan die weer?
Was eigenlijk van plan nog een andere bus te monteren, heb m vandaag toevallig schoon gespoeld met half tankie water
+1
EA_MF
@ronald-deutz-fahr zo’n speedisleeve is bedoeld om lichte groeven in een as weer glad te maken zonder een overmaatse keerring te hoeven monteren (bus is een paar tiende mm dik).

als ik die as op jouw foto zie is die te ver heen voor een sleeve, oplassen, afdraaien en daarna eventueel een speedisleeve monteren lijkt mij in dat geval beter toe.
@EA_MF @CaseCS130 was er al bang voor!
Word nieuwe bus. Zal ff informeren naar die speedy

Wat ik mij nog afvraag
Hoe doen jullie dat dan als je snijmolen vast heb zitten en die plaat eruit moet? Dan loopt toch alsnog de mest op de hydro motor?
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Die plaat hoeft er nooit uit bij ons, wij hebben zo'n plaat met ronde mesjes. Jij hebt nog een kruis?
@CaseCS130 ja klopt, kruis. Lees er hier niet teveel positiefs over, maar bevalt hier tot zover wel aardig, nu het eerste gedonder in 4 of 5 seizoenen. Zou een rvs bus laten maken ook wat zijn? Ipv speedy? Of slijt uiteindelijk dat ook in?
EA_MF
@ronald-deutz-fahr nadeel van rvs is dat het zachter is, hierdoor krijg je waarschijnlijk sneller ruimte op de spiebaan, zeker als verdeelmolen een automatische omkeerinrichting heeft.
@EA_MF
Quote:
spiebaan
owja, die zit er ook nog in 🙈
Dacht dat rvs harder was? Het boort altijd zo geweldig 🙈🙈
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Ik heb hem nu wel van rvs. Nieuwe van gewoon staal was in 4 jaar compleet weg. Bij de vorige joskin zat er een hele dikwandige bus in, daar hebben we toen zelf een stukje afgedraaid en een schil rvs overheen gezet, dus dan is de buitenkant rvs en binnenkant nog staal.

(klik om te vergroten)

4 jaar oude bus met na 2 jaar speedisleeve er omheen
+1
EA_MF
@ronald-deutz-fahr even schoon spoelen, water wat er wel in komt drukt er weer uit zodra ik de tussenkamer weer vol druk met vet.
oanejorrit12
@EA_MF hoe zit het met zn verticale verdeler dan met de keering enzo?
EA_MF
@oanejorrit12 geen idee om eerlijk te zijn, heb zo’n ding nog nooit van zo dichtbij kunnen bekijken.
oanejorrit12
@EA_MF aah kon wezen. Was wel benieuwd
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr die bus is echt te ver heen voor een speedi. Als je die bus los kan vervangen dat doen en evt direct een speedisleeve plaatsen zodat je een rvs loopvlak hebt. Nadeel van een speedi is dat ik ze niet zo hoog vind. Je moet ze dus wel op precies de juiste maat monteren anders loopt ie net boven of onder je keerring.
RobVolvo
@CaseCS130 Ik heb al eens 2 speedy sleeves tegen elkaar aan gemonteerd op een steekas van een Deutz DX (een nieuwe mocht er niet in 😅). Wel met de 'haakse' kanten naar elkaar toe, bij goede montage merk je eigenlijk niks van de overgang van sleeve op sleeve. Hij is ook nog niet weer geweest voor lekkage op die keerring en dat is toch al zeker wel een jaar of 2á3 terug schat ik, dus missie geslaagd. 😅
CaseCS130
@MulderDeutz1 asje van de hydromotor niet te ver heen?
MulderDeutz1
@CaseCS130 Jaa die is krokant genoeg
CaseCS130
@MulderDeutz1 weet eigenlijk niet of daar een speedi om kan, die as is meestal niet zo dik. Hier is er bij aanschaf een nieuwe onder gekomen.
Die kamer moet je idd goed vol vet houden, maar die verklikt geen lekkage denk ik, tenminste bij die van ons niet. Joskin heeft dat wel.
Ik heb gisteren een vetspuit vast gemonteerd aan die nippel zodat je om de paar tanken of zovaak je wil even een slagje erin kan doen.
Uiteindelijk is het een hopeloze constructie. Een hydromotor aan de onderkant werkt niet want je kan het nooit dicht houden tegen mest en vooral zand en grind, dat sloopt elke as en keerring.
Onze oude Veenhuis had hem bovenop staan, die motor heeft het wel 20 jaar vol gehouden zonder nieuwe keerringen of ander onderhoud.
MulderDeutz1
@CaseCS130 speedi komt dan ook om de as van de verdeelplaat, niet de as van de hydromotor
CaseCS130
@MulderDeutz1 Oke, hij lekte nog niet langs dat asje van je motor dan?
MulderDeutz1
@CaseCS130 Jawel, er lag olie op de hydromotor
CaseCS130
@MulderDeutz1 maar dat wil je eerst zo laten? Of met een nieuwe keerring proberen? Meestal heeft het niet zo veel zin als de as niet glad meer is.
@CaseCS130 ze hebben mij verteld, je moet er juist geen vet in doen, en de vetnippel eruit draaien, dan loopt er mest/olie er wel uit mocht die gaan lekken…
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Hmm, ja dat kan ook. Maar dan moet je er wel constant op letten en bij de eerste drup de boel al uit elkaar halen. Ik ga het eerst met meer en vooral veel vaker een pompje vet proberen.
+1
@CaseCS130 drup mest kijk ik al niet meer van op, je hebt die bus gezien.
Daarom hydro motor elk jaar weg brengen…
Nu die bus maar ff zien te krijgen, misschien gelijk speedy erom..
Ao140
Mooiste gesleutel wat er is😜 een bemester.
+1
assink
Kan er gewoon niet een soort van lantaarnstuk tussen de verdeler en hydromotor. En dan een soort tussenas met koppeling aan de hydromotor?
Moet je wel ruimte hebben naar beneden toe uiteraard. Als je keerring in de verdeler dan lek is, loopt het over je hydromotor in plaats van erin.
Zelfde als een verklikker, maar dan simpeler.
+2
NH-Ford
@assink Zo iets is wel het mooiste, ook duurste.
Je moet voor de verdeelmolen dan een eigen lagering hebben, nu is de hydromotor dat.
Van alle systemen vindt ik het systeem van Joskin het mooiste, van alle die ik voorbij zie komen houdt die het beste.
Mooi vet in de tussenkamer houden, het gaatje naar buiten toe jaarlijks even open maken, als ie dan lekt, lekt de olie naar buiten toe.
assink
@NH-Ford
Lijkt mij ook een behoud voor de hydromotor. Maar je moet de lagering ook goed afschermen voor de mest natuurlijk, anders gaat dat ook niet lang mee. En het heeft ook wel wat te verduren natuurlijk.
langeslagdiesel
Krijg acuut buikpijn en rechtop staande nekharen als ik zo’n verdeelemmer zie.
+1
dx11
@langeslagdiesel tja, de ketsplaat wordt ook niet aan de kant gegooid omdat het niet werkt of te complex is
langeslagdiesel
@dx11 vandaag weer genoeg troep uit de verdelers van me Tobroco mogen vissen. ( plexiglas, brokken tempex en dupanel. En klap op de vuurpijl twee keer een bkk onder me afsluiter. ) stormschade in de mestput 🙈🙈. Moet er niet aan denken dat je dan met zo’n verdeelemmer moet rijden. Maar verder liep het wel aardig vandaag met dit heerlijke weer.
+1
MulderDeutz1
Even bittere pil, maar alles komt er nieuw in. Van hydromotor tot snijplaat. Kunnen we hopelijk heel wat jaren bemesten.
+1
MulderDeutz1
We kunnen weer opbouwen

(klik om te vergroten)

Bouwpakket
Ao140
@MulderDeutz1 zo duur is dat spul toch ook niet?
@Ao140 Inc hydromotor schat ik m op 1000-1200 euro.
Als je dan weer 10 jaar zonder gedonder rijd valt het mee, maar het blijft toch flinke bult geld🙈
Ao140
@ronald-deutz-fahr incl hydromotor gok ik wel €1500, achja idd je hoeft eerst niet weer
MulderDeutz1
@Ao140 @ronald-deutz-fahr 1500, die mesjes vielen me in prijs vies tegen.
Ao140
@MulderDeutz1 ooooh ja kan ik me wat bij voorstellen, wij versleten wel een setje in een seizoen met onze mesttank, maar nooit gekeken wat ze kosten😅
MulderDeutz1
Iemand die weet waar deze drukknop voor is? Schakelt met 12 volt een magneetklep onderop het volgordeblok.

(klik om te vergroten)

Volgordeblok
@MulderDeutz1 draairichting van de verdeel molen?
+2
dx11
Hier was de snijplaat ook verder dan ik hoopte. En ook veel duurder dan ik hoopte

(klik om te vergroten)

+1
dx11
Daarom een alternatief gesneden uit hardox

(klik om te vergroten)

MulderDeutz1
Netjes, laten snijden? Mag ik vragen wat dat kostte? Hier de eerste 500 kuub erdoor, alles nog tiptop 👌🏻
+1
dx11
@MulderDeutz1 ja, laten snijden. Heb geen prijs afgesproken. Reken op hooguit de helft van een originele
+1
dx11
@MulderDeutz1 €125,-
+1
MulderDeutz1
Update as, afgedraaid en ring erom. Dikke groef erin na een seizoen, niet verstandig om nog een seizoen te draaien. Nieuwe as +- 200 euro, nu 35. Gaan het meemaken. Slechte kwaliteit geweest denk ik?

(klik om te vergroten)

+1
assink
@MulderDeutz1
Kun je er geen Speedi sleeve omheen doen?
Ongelegeerd staal als loopvlak voor een keerring gaat niet lang goed.
+1
EA_MF
@MulderDeutz1 joskin verdeelmolen? Dan is een speedi sleeve ook een goede oplossing. Kostte bij mij voorheen 2-3 keerringen per seizoen, gaat sinds er een speedi sleeve om zit al 5 seizoenen goed.
2850Johndeere6R
@EA_MF heeft dat dan met de mest zelf te maken? Hier rijden we nu sinds 5jaar mest met een joskin weg maar kwa groeven slijten en keerringen vervangen hier nog niet noodzakelijk geweest om te vervangen. De keerringen vervangen we wel preventief aan het begin van het seizoen.
MulderDeutz1
@EA_MF Ja joskin inderdaad, ik zal eens kijken 👍🏻
+1
CaseCS130
@MulderDeutz1 speedisleeve houdt het wel langer vol als gewoon staal. Maar die groeven ontstaan vooral door grind en zand. Het zal nooit onderhoudsvrij worden helaas.
MulderDeutz1
@CaseCS130 Nee dat klopt, valt qua kosten ook wel mee zo. Deze ring is gehard lagerstaal, dus dat gaan we eens een jaar proberen.
T60401
@MulderDeutz1 Heb een roeldrama volgens sommige. Nu 9 seizoenen mee gereden. Nog geen keerring vervangen. komt soms weleens een drupje vocht onderaan uit maar dat mag geen naam hebben. Zit ook een tussenstuk tussen dus mest in olie kan ook niet. Ieder najaar even de plaat er uit en schoonspuiten daarna een klodder vet over de as en rond de keerring. De spiebaan in de as begint nu wel uit te lopen.
MulderDeutz1
@T60401 Hier sowieso elk jaar een nieuwe keerring, trek toch alles uit elkaar en dik in de olie. Vet onder de keerring is nog altijd even schoon als aan begin van seizoen
+1
CaseCS130
@MulderDeutz1 Ja zo moet het. Ik heb er nu eentje van rvs in maar dat houdt ook niet.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Duport Tank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!