Foto van een Bunning Lowlander MK4, widebody 230. Ik snap nooit goed waarom fabrikanten geen vetnippels in de naven maken. Dus alles er even af, vetnippels er in gemaakt en wiel naven vol vet gepompt.

Bunning Lowlander MK4

+3
catfan55
Foto van een Bunning Lowlander MK4, widebody 230. Ik snap nooit goed waarom fabrikanten geen vetnippels in de naven maken. Dus alles er even af, vetnippels er in gemaakt en wiel naven vol vet gepompt.

Reacties

+2
porschestandard
Dat doen ze om te voorkomen dat de naven TE vol gepompt worden met vet🙈
+2
catfan55
@porschestandard dan mogen we maar weer van geluk spreken dat de fabrikant het beter weet als de eind gebruiker. Dit is hoe alle lagers er uit kwamen…. Er zaten misschien 5 knepen vet in de lagers, en de naaf was volledig leeg. Naaf zat vol vocht / condens en alles was roestig.

(klik om te vergroten)

porschestandard
@catfan55 Natuurlijk is te weinig ook niet goed maar teveel ook niet. Misschien is er wel vocht langs de naafdop naar binnen gelopen ik dicht ze nog wel eens af met vloeibare pakking om dit te voorkomen. Ja of de keering is lek dat zou ook kunnen.
CaseCS130
@porschestandard wat is het nadeel van teveel vet? Weerstand?
porschestandard
@CaseCS130 Ja meer weerstand waardoor dus meer warmteontwikkeling en dan wil het vet wel eens door de keerring of een keerring naar buiten drukken en zodoende water naar binnen werken. Geldt ook voor olieniveau in bijv. eindaandrijving etc.
catfan55
@porschestandard ik geloof toch dat ik liever te veel vet er in heb als te weinig
porschestandard
@catfan55 Dat heb ik liever ook😅
CaseCS130
@porschestandard oké, ja van eindaandrijvingen wist ik.
Had vorig jaar net zo'n akkefietje als @catfan55 met de kalkstrooier. Ene kant had al een vetnippel op de dop van de as, andere kant ook maar één opgemaakt en beide volgepompt met vet 🙈
O N
@catfan55 Hoe oud is de wagen dan dat je de naven al opnieuw dient in te vetten ?
catfan55
@O N ze zijn nu 1 jaar oud, vorig jaar april zijn ze gekomen
O N
@catfan55 Wat zegt de verkoper hierop ? lijkt me toch niet normaal . . .
catfan55
@O N niks. Want iets tegen hun zeggen heeft toch geen zin. De lichten op de strooier hebben ook nog geen dag gewerkt. Dat vervang ik nu ook allemaal, De strooiers werken goed maar ze hebben betere mensen nodig in de fabriek 😅
O N
@catfan55 Ook een leuke verstandhouding zo , weinig concurrentie voor de dealers daar of weinig klantbinding ?
Bij een machine van een jaartje zou ik hier toch verhaal halen , maar achja tis een andere wereld daar he 😀
Verder tevreden van de strooier ?
deufi
Af fabriek zijn ze vaak te zuinig met vet. Hoe heb je de nippels erop gemaakt?
+3
catfan55
@deufi gat boren, draad tappen en vet nippel er in
deufi
@catfan55 ik bedoelde waar?
+1
catfan55
@deufi tussen beide lagers in de naaf een gaatje boren en draad tappen. Kun je altijd vet in de lagers pompen. Is uiteraard geen dagelijkse smeer nippel maar het is een stuk makkelijker als elke keer de hele boel uit elkaar
+1
JohnDeere5085
Wel iets om natekijken idd, zeker een wagen met zon tandem. Van de winter balenwagen gemaakt van oude schamelwagen uit jaren 90? Zaten BPW assen onder die al heeeel wat transport hebben gezien, alles uit mekaar gehaald maar die zagen er als nieuw uit, zat ook wel goed veel vet in.
BuvaM
Weegsysteem?
Lijken de draaipunten van het tandem ook niet al te groot uitgevoerd, diameter en vooral lengte?

(klik om te vergroten)

O N
@BuvaM Lijkt me mooi werken zo met weegsysteem , vooral als je nauwkeuriger dient te strooien weet je toch meer exact wat je doet . . .

Snap wel wat je bedoelt met de draaipunten , die van men record wagen zijn veel zwaarder uitgevoerd terwijl dat maar een 12 tonner is 😉
BuvaM
Zie op andere foto's de weging voor ook, vermoed ik.
Hoe/waarvoor gebruiken jullie dat?

(klik om te vergroten)

cb6520
@BuvaM in het buitenland wordt veel per ton gewerkt. Dus ook wel handig om dan te weten hoeveel ton je daadwerkelijk gestrooid hebt
BuvaM
@cb6520 Dank
'Eigen gebruik; calibratie niet nodig?
catfan55
@BuvaM wij werken met de strooiers gewoon per uur, maar weten nu wat we strooien, en hoeveel we strooien per hectare. Dit wordt ook terug gecommuniceerd naar de klant.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Bunning Lowlander MK4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!