18 maart 2022 Foto van 2 Linde Heftruck's aan het wachten op de eerste vrachtauto om aardappelen te laden.Het zijn allebei H 25's trucks. Gebouwd eind jaren '80? Met een Deutz diesel er in.Beide truck

Linde Heftruck

+5
PieterA
18 maart 2022 Foto van 2 Linde Heftruck's aan het wachten op de eerste vrachtauto om aardappelen te laden.

Het zijn allebei H 25's trucks. Gebouwd eind jaren '80? Met een Deutz diesel er in.

Beide trucks hebben hun diensten bij ons al ruimschoots bewezen. De achteras van deze types is een beetje het minpunt, maar voor de rest zijn het reuze machines.

Ze zijn solide genoeg voor de schepbak. Ik zou liever met de electrische scheppen, maar dat wordt dri geld afgeraden vanwege de lichtere eindaandrijvingen in de vooras.

Vorig jaar schepten we vaak met de verreiker, maar die is verkocht. Nu met de heftruck heb ik er meer moeite mee om elk uur een vracht vol te scheppen. Dan maar met z'n tweeën doen. De tweede man ruimt de kokers op, schept de grond weg, zet koffie en als hij nog tijd over heeft doet hij ook een schepbak aan de heftruck en helpt om de auto's sneller vol te scheppen. Dan ben je eerder klaar, of je hebt wat langere koffiepauze's.

Het onderframe van een schepbak was compleet vergaan; ook pastte de bak niet aan de electrische Linde (te brede, dikke lepels) Daarom hebben we de bak een beetje gepimpt. Gelijk de slechtste plekken uit de bak voorzien van nieuw plaatwerk en de bak voorzien van een nieuw verfje.

Voor dit jaar gaan we het redden met de heftrucks, maar ik hoop dat we volgend jaar toch weer een verreiker met schepbak hebben. Dat werkt rustiger want met de heftruck moet je toch altijd even gang maken de hoop in en de bak is kleiner. door de snelwissel kun je zonder uit de cabine te komen kokers uithalen en scheppen. Het gaat allemaal wel, maar is wat minder comfortabel en je hebt sneller een mannetje extra nodig.

Reacties

+7
RVM
Rond 1995 heb ik als 13 jarig manneke leren aardappels laden met wifo, bij de aardappelhandelaar in de straat. Aardappelen werden daar na het rooien opgekiept, door de loonwerker of boer. Grote betonnen plaat ( 40x30? ) met verschillende partijen aardappelen langs elkaar gekiept. Kan me niet voorstellen dat dat nu beter zou gaan met een verreiker in deze beperkte ruimte. Verschil is wel dat aardappels niet ingeschuurd zijn, dus je komt makkelijker in de hoop. Rond 1997/98 een toen nieuwe 3 tons tcm, super apparaat. Vele uren plezier op gehad. Mooiste blijft dat die ruige mannen van Farm, Lamb Weston, Korteweg, Verboon, etc altijd aan mij vroegen waar degene bleef die ging laden. 45 min later waren ze wel stil, en vol 🤗
+1
PieterA
@RVM Laadde je dan in de stortbak of direct op de auto? Drie kwartier is netjes👌. Ik heb er nog geen chauffeurs van 13 bij gehad die dat ook zouden kunnen.

De wifo bakken die niet vast aan het vorkenbord gemonteerd zitten hebben een bodemplaat die enigszins steil staat om de heftrucklepels er onder kwijt te kunnen. Ook kunnen ze niet echt ver achterover kiepen. Bij de verreiker gaat dit beter. Minder geweld nodig om in de hoop te rijden en door het verder achterover kiepen een betere bakvulling, waardoor je minder hoeft te "schudden " Ook is onze verreikerbak wat groter waardoor je minder vaak hoeft te rijden.

Ruimte is inderdaad wel belangrijk; maar ik zorg altijd dat ik dat ruim voldoende heb.
+1
RVM
@PieterA nee niet rechtstreeks maar met behulp van een climax stortbak. Of dat het Arbo technisch verantwoord was, dat laten we in het midden, maar ik bleek er talent voor te hebben. Mooie tijd.
+1
JD3010
@PieterA 30 minuten een auto vol, zo heb ik vroeg avond. 👋
barteltie
Waarom heb je je verreiker verkocht? Beviel altijd goed toch?
+2
PieterA
@barteltie Jazeker, maar ik had tegen het LMB gezegd dat zehem mochten verkopen voor het bedrag wat we er bij aanschaf (2.000 uur geleden) voor betaald hadden en dat spul is nu roofgoed, dus dat lukte makkelijk.

Nu willen we met een wat jongere machine gaan werken.
+3
PieterA
Foto van de andere kant. Op de voorgrond het lasapparaat op de 2e locatie. Op de achtergrond de fontane frietaardappelen. De voorwand van kuubkisten is al weggehaald. De drie ventilators staan er nog in. Dit was de oogst van 8,4 hectare. Daarachter staat een wandje met stro en daarachter zit nog een celletje van 750 ton Melodie tafelaardappelen. De aardappelen zijn nog kiemvrij na een mh-bespuiting en 1 x gassen met Argos, maar rond deze tijd van het jaar moet je op gaan passen voor drukplekken op de aardappelen. Ook is de prijs nu redelijk en zijn de toekomstige marktontwikkelingen onzeker.

(klik om te vergroten)

Linde Heftruck's met schepbakken
rickboer blija
@PieterA dit lijken ook de simple schepbakken van wifo. Wifo heeft ook (aardappel)bulkbakken, deze zijn groter en kunnen verder achterover. Hier werken wij op ons melkveebedrijf ook mee
+1
Fendt612e
@rickboer blija dan heb je vast niet veel buren😜
J asper
PieterA
@rickboer blija De bak met de zelfgebouwde opzetten is geen Wifo, maar namaak. De felrode is wel een fijne Wifo bak. We hebben naar aanleiding van o.a. jouw advies een nieuwe bak gekocht.

Deze kan ruim 100 kg aardappelen meer bevatten. Hij schept heel fijn, maakt geen stukken. Een nadeel is dat hij wat meer morsaardappelen heeft. Je moet er harder mee schudden bij de hoop en kunt er dan ook langzamer mee rijden. Ook lijkt de cilinder iets groter, waardoor hij langzamer leeg kipt.

Wel is de bouw wat robuuster en is het makkelijker om zó te scheppen dat een beginnende chauffeur geen aardappelen kapot maakt door schepfouten (klem tussen de lepels, aardappelen die op de lepels achter de bak blijven liggen).

(klik om te vergroten)

Nieuwe Wifo schepbak, 165 breed, 1300 liter, rvs-bodem.
rickboer blija
@PieterA mooi om te horen dat de nieuwe bak ook goed bevalt!🤗

Wij hebben altijd (al bijna 25 jaar) met wifo schepbakken gedraait, wij hebben altijd de 225 brede bakken. Dus dan neem je al een bult meer mee.

Op verschillende momenten wel andere merken geprobeerd, maar geen enkele andere bak komt (in onze ervaring) aan een wifo.

Het helpt natuurlijk ook dat wifo op maar 4 km afstand van ons zit 😅
PieterA
@rickboer blija Ja, wij hebben ook 4 Wifo-schepbakken. De felrode op de hoofdfoto is onze 1e voor de heftruck (2003) (1,65 1.100 liter) De Wifo voorladerbak (1992) 1,80 1.100 liter) gebruiken we ook nog geregeld. De 225 bak met rvs bodem (2017, 1.700 liter is in combinatie met de verreiker veruit de fijnste combinatie om mee te scheppen.

Dat wifo niet naast de deur zit is geen enkel probleem. 1x gekocht hebben we ze niet vaak nodig. Af en toe een bakmes en dat is het dan wel.
rickboer blija
@PieterA ze willen hier in de kuil en mais (en stront) wel slijten, en ze worden hier gemiddeld per dag toch zeker een uur gebruikt. En dan slijt er wel eens wat, of er gaat wat kapot. Bijvoorbeeld de cilinder (in een bocht, of lek zoals het momenteel is)

Ook is het handig dat ze bij wigo blokjes hebben die op je vorkenbord passen, dan kan je met een bok aan de machine bijna alles aan het vorkenbord maken (zie foto van kuilsnijder)

Onze schepbak eigenlijk helemaal op, is een aantal jaar geleden al een keer opgemaakt. Maar de bak is in de achterste hoeken weer lek en ook de cilinder lekt behoorlijk (het is naast diesel ook olie tanken elke week). We laten hem nu nog 1x opmaken, en dan volgende jaar of het jaar daarna maar een nieuwe.

Zijn ze een beetje leverbaar, anders mag ik m nu wel bestellen voor over 2 jaar 🤔
PieterA
@rickboer blija Ja, ik kreeg te horen 3 weken, maar met 14 dagen hing hij aan de heftruck.
PieterA
@rickboer blija Wij gebruiken de bakken minder. Er zijn dagen bij van 15 uur, maar we komen niet aan een uur gemiddeld per dag.
rickboer blija
Quote Reactie van @PieterA:
De 225 bak met rvs bodem (2017, 1.700 liter

Is dat de zelfde die ze ook op de website hebben staan?

wifo.nl/nl/producten/…
PieterA
@rickboer blija Ja, alleen heeft de onze bewust geen doorkijkrooster en een Manitou aankoppeling.
+1
JD3010
Quote Reactie van @PieterA:
Een nadeel is dat hij wat meer morsaardappelen heeft.

Ik schep de bak wat minder vol. Ik hoef dan niet zo hard in de hoop te rijden en doordat de kans klein is dat ze eruit vallen, kan ik vlotter naar de stortbak rijden. Moet dan wel een paar bakken meer scheppen om de auto vol te krijgen.
PieterA
@JD3010 Ik heb dat ook nog een paar vrachten geprobeerd, maar met deze bakvorm moet je behoorlijk wat minder aardappelen scheppen, willen ze er in de knik niet uitvallen. Ik schat dat dat bij deze bak wel 250 kg scheelt. Gek genoeg had ik daar bij de verreiker nooit last van, misschien wel omdat die behoorlijk wat soepeler loopt.

Als ik met deze bak schep, dan blijf ik het toch met volle bakken en flink schudden doen.

Ook weer even met de oude bak (die pas geverfde) geschept en dan doe ik toch wat langer over een auto, maar er vallen veel minder aardappelen af en daardoor ben ik sneller bij de stortbak, maar niet zoveel sneller om de kleinere inhoud te compenseren.
Hurli356
@PieterA dus moet je zelf weer aan de knutsel om het te verbeteren?
PieterA
@Hurli356 Nee hoor, de halve wereld schept aardappelen met zo'n bak. Ik heb al gekeken, maar als je het veranderd lever je op een ander punt weer in. Met deze bak gaat het alles bij elkaar sneller dan met de vorige, ook schuift hij makkelijker onder de aardappelen. En van een beetje schudden raakt zo'n Linde niet onder de indruk.
JD3010
@PieterA Bij m'n vorige schepbak had ik het bevestigingspunt aan de bak een stuk hoger gezet, zodat die veel verder achterover ging. Dat ging toen veel beter.
PieterA
@JD3010 Ja, ik denk dat later een fabrieksstandaard is geworden. Deze cilinder is langer dan de vorige die we hadden, de bak moet niet verder achterover; dan verliest hij aardappelen aan de achterkant.
JD3010
@PieterA Dan moet ik wel heel lomp doen. Als ik achteruit rij met een volle bak en trek hem achterover, dan rem ik als de bak bijna boven is. Dan vallen de aardappels tegen de achterkant en liggen mooi in de bak.
Heb je de bak op de lepels of aan het vorkenbord? Ik op de lepels.
+3
Ao140
Prachtig die verhalen, leer nu als veeboer best wel wat over akkerbouw. Hoeveel uur maakt zo’n heftruck dan per jaar? Verreiker verkocht😯
+1
PieterA
@Ao140 De verreiker maakte 500 uur en de ene Linde 680 uur en de andere Linde 180 uur.
+1
WaterDeutzer
Mooi verhaal bij je Linde's Pieter! Dit is de 351 serie, daarna kreeg je de 351-02 met Perkins.
Beresterke machines en destijds de enige met hydrostaat. In jaren '90 waren deze Linde's mijn hoofdwerkzaamheid.
+1
PieterA
@WaterDeutzer Die 3-tonners 351-02 met Perkins zijn gevoelig op scheuren van het motorblok of zoiets. Als je daar mee te maken hebt heb je een probleem, want die zijn gebruikt niet meer te koop. Meerdere Linde's met dit probleem gezien in de buurt.

Is het probleem van de achteras bij jou ook herkenbaar? Veel motortjes gereviseerd? Diesel gebruiken ze eigenlijk nauwelijks.
+1
WaterDeutzer
@PieterA Ook een merk als Linde heeft zaken die voor verbetering vatbaar waren. En dat deden wij dan ook. Wat mij nu opvalt is dat de prijzen van de enkele gebruikte Linde 2,5 tonners van ruim 20jr oud gelijk zijn als toen 5jr oud.
PieterA
@WaterDeutzer Hier in de buurt hadden best veel landbouwers er één, maar nu gaan ze er steeds meer uit voor het type met de cilinders boven de cabine. Dit zijn ook goede machines ,waarvan de bediening met de kleine yoisticks weer net wat gebruiksvriendelijker is.
+2
WaterDeutzer
Verhuurvloot en deels van klant eind jaren '90

(klik om te vergroten)

Linde H25D
+1
PieterA
@WaterDeutzer Mooi rijtje! De modellen die vooraan staan zijn wat groter dan de onze. Ik denk 3 of 3,5 ton.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
Ik denk 3 of 3,5 ton

Nee, allemaal H25D-02 en geheel achteraan nog 2 H25D-01 (met Deutz).
Totaal uiteindelijk 17stuks jong gebruikt, compleet gerenoveerd & gemodificeerd voor lange termijn verhuur bij 1 klant. Net voor de financiële crises kwam de importeur met een veel scherper bod, en heb ik mijn trucks heel goed in de regio kunnen verkopen aan bijvoorbeeld tuinaanleggers die klant bij mijn klant waren. Achteraf een juiste timing.
+1
PieterA
@WaterDeutzer Is het randje in het contragewicht boven de achteras dan kenmerkend voor de -02 serie? Ik heb altijd gedacht dat dat randje alleen op de zwaardere modellen zat.
+1
WaterDeutzer
D'r zijn er toch meer die korte nachtjes maken...😚
Verschil in design contragewicht is groot tussen 01 & 02 serie. Heel andere vormen ook.
+1
PieterA
@WaterDeutzer Ik slaap toch gemiddeld wel 7-8 uur op een nacht. Nu vanochtend op tijd begonnen om vandaag hopelijk behoorlijk war werk te verzetten
+3
PieterA
@PieterA NKG woelen en rotoren voor het aardappelplanten

(klik om te vergroten)

+2
GerbertXL
Pas het eerste echte mankement gehad aan m'n h30d met deutz torretje, verder nooit problemen. Dat was wel anders met de perkins versie op m'n ouwe werk, altijd wat.

(klik om te vergroten)

+1
noordhof
Jaren mee rondgereden en eigenlijk nooit problemen gehad met de achteras. Leuke dingen om mee te werken!
+1
PieterA
@noordhof Ik heb wel eens gehoord dat deze achteras niet zo lang gemonteerd is. Het is ook geen groot probleem; maar we moeten er toch elke 1.500 uur even aandacht aan schenken omdat hij dan weer te veel slingert bij volgas vooruit.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
elke 1.500 uur even aandacht aan schenken

De 351 serie van Linde was de beste heftruck ter wereld in die klasse in die tijd. Onverwoestbaar, gebouwd voor extreme inzet. Maar, serieus onderhoud hoort daarbij. De stuurassen konden perfect 10.000uur reparatievrij ingezet worden. Maar dan moet je de 4 nippeltjes van stuurarmpjes wel wekelijks smeren. En bij vervanging uitsluitend originele armpjes monteren. Ik had in begin ook imitatie onderdelen van een heel grote parts leverancier uit Gullegem gemonteerd. Dat heb ik geweten...
+1
bartjuh
@WaterDeutzer maar om alle olie in zo'n ding te houden is we moeilijk.. Rijd eigenlijk niet 1 rond die niet ergens lekt. (mijn beleving)
+1
PieterA
@bartjuh Kan ik niet bevestigen. Wij houden niet zo van dat gesmeer. Dan wordt het zo snel mogelijk gerepareerd.
+1
PieterA
@WaterDeutzer Dat zou kunnen kloppen hoor. Ik schat dat wij de heftruck iedere 150 uur smeren. En of de onderdelen die gebruikt worden de originele zijn weet ik ook niet
+1
WaterDeutzer
@bartjuh @PieterA Geen vakkundig onderhoud wordt vandaag de dag (gelukkig) nog steeds afgestraft. Ik had eind jaren '90, begin jaren '00 op hoogste niveau 17 stuks Linde H25D-02 in de verhuur bij 1 klant in natuursteen. Zo'n 2500uur per jaar per machine. Wekelijks preventief onderhoud in de nacht door mij. Geen enkele druppel olie op de vloer, geen enkele stilstand of het moest een ongeval zijn. Non-stop buffelen met die machines!
+1
PieterA
@WaterDeutzer Hoeveel tijd besteede je zo'n nacht aan de heftrucks Nico? Hoeveel uur onderhoud heb je dan op jaarbasis aan 40.000 draaiuren van heftrucks?
+4
WaterDeutzer
@PieterA Ik had een 12 tons MAN14.224 als mobile werkplaats met pneumatische oliepompen, zware compressor, 380V aggregaat & onder de vloer een afgewerkte olietank van 500L.
De klant had zelf een vaste man (ex automonteur) die voorwerk deed: reinigen, vetsmering & globale controle op zaterdag. 2x wekelijks nachtwerk was voldoende om de vloot te beheren. De basis waren 3 tot 5 jr oude Linde's die ik bij een grote dealer in Duitsland inkocht. Ondanks de jonge leeftijd gingen die compleet uitelkaar in m'n werkplaats om op vele punten verbeterd (eigen inzicht) weer op te bouwen. Daarna voor 3 jaar plaatsen. Dus er zat ook een flow in van inzet en renovatie.

(klik om te vergroten)

12 tons mobile werkplaats
PieterA
Hier is de voorste cel leeg en opgeruimd en zijn we de achterste cel aan het leegscheppen

(klik om te vergroten)

Linde H25
Fendt926Driver
@PieterA waarom meld je in de begin tekst dat het waarschijnlijk niet lukt om in een uur een vrachtwagen te kunnen laden met 1 heftruck.
Is dat een regel dat dat binnen een uur gratis is en je daarna moet bijbetalen?
PieterA
@Fendt926Driver Ik weet het niet, maar als ze er bijvoorbeeld 6 sturen komt er ieder uur 1.
JD3010
@PieterA Eigenlijk is dat standaard om ieder uur een auto te sturen, als je het anders wilt, kun je dat aangeven. Meestal heb ik ze in 3 kwartier vol, maar laat ze ook elk uur komen. Effe de benen strekken, de grondwagen soms legen en koffie is ook belangrijk. Sommige genieten ervan om elk half uur de auto vol te hebben, voor mij hoeft dat niet zo. 😉
+1
RVM
@JD3010 je komt in je teksten hetzelfde over als in het echt 😉🙃
Fendt926Driver
@PieterA ok ja dan wil je het ook graag in een uur geladen hebben anders moet de laatste een uur extra wachten.
+1
GerbertXL
@Fendt926Driver toen ik nog bij een akkerbouwer werkte was dat wel zo, maar zolang je het maar niet te bont maakte zeurde er niemand over.
Fendt926Driver
@GerbertXL ok.
Laatst met de container lossen uit canada was het ook zo dat als de container aan de grond stond we een uur gratis lossen hadden en er daarna per kwartier bij betaald moest worden.
Vandaar mijn vraag
valmet6400power
@PieterA
Wij zijn ook aan het aardappels afleveren deze week, wagen zit ook binnen een uur vol (35 ton) en de Linde H30 met de schepbak zitten we op 3 liter diesel per uur (en nu dus ook vracht) +-. Daar ga je zelf de riek toch ook niet voor pakken 😂
Erg fijne heftrucks die Lindes, vooral omdat je twee voeten kunt/moet gebruiken en je niet zelf gas hoeft te geven..
RVM
@valmet6400power als je alleen Linde rijdt zijn het fijne trucks. Als je meerdere merken hebt lopen, zijn ze levensgevaarlijk met die rijrichting op de pedalen.
valmet6400power
@RVM
Klopt, en helemaal als je wisselend/los personeel hebt dan zijn het moord-machines! Die hebben we gelukkig niet, dus zijn erg tevreden. Grootste "ergernis" als je bijvoorbeeld op een diesel Hyster zit is dat je hele tijd je voet op de koppeling/rem moet houden en gas moet geven om je schepbak sneller omhoog te krijgen. Dat was bij onze vorige heftruck, een Toyota overigens ook zo. Die werd altijd schoongerookt tijdens het aardappels opscheppen 😄
JD3010
@RVM daarom zijn er ook Linde's omgebouwd met een voor-/achteruit hendel
valmet6400power
@JD3010
Dat is nog erger voor een gewone Linde rijder, dan kun je niet een beetje van rijrichting wisselen als je aan het heffen bent want dan moet je met je rechterhand dat flippertje bedienen. Dan kun je helemaal je linkervoet wel missen op zo eentje..
JD3010
@valmet6400power Ik heb er 1x met zo'n Linde gereden, maar hoe dat precies werkte weet ik niet meer. Ik heb zelf een Toyota, dus het was al wennen voor me
valmet6400power
@JD3010
Je linker pedaal is je achteruit, middelste pedaal is een anker (de rem), en rechts is vooruit. Dan heb je op je armleuning twee joysticks. De linker voor heffen/dalen (links rechts) mast voorover/achterover (vooruit achteruit). De rechter voor je externe werktuig (links rechts) en als je lepel verstelling hebt dan zit die ook op de rechter.
JD3010
@valmet6400power Ik bedoelde met zo'n hendeltje om voor- en achteruit te gaan. Met de 'normale' bediening heb ik wel vaker gereden, maar het blijft wel riskant als je het niet gewend bent.
valmet6400power
@JD3010
Die staat dan tussen de twee joysticks in, dus moet je bedienen met je rechterhand..
JD3010
@valmet6400power Bij die stond die links meen ik. Maar het was ook geen jonkie meer
+1
rickboer blija
@JD3010 @valmet6400power oude series hadden idd links onder het stuur, de nieuwe types met electrische joystick hebben het rechts zitten
+2
rickboer blija
@JD3010 je kan beide opties bestellen vanuit de fabriek. @valmet6400power mee eens, hier een paar keer een huur heftruck gehad met hendeltje. Vooral als je geregeld wisseld tussen heftruck is het zeer lastig
hobbyboer
Quote Reactie van @JD3010:
daarom zijn er ook Linde's omgebouwd met een voor-/achteruit hendel

Ik ben ook opgegroeid met Toyota en heb pas op latere leeftijd met Linde leren werken en ik was sneller gewend aan de 'originele' Linde met pedalen-omkeer dan aan de 'omgebouwde' met dat pookje rechts.
In mijn optiek is origineel beter en ook prima te leren door iedereen die er voor open staat.
Dat pookje rechts is het niet, als ze hem links bij het stuur hadden geplaatst had het misschien nog wat geweest.
JD3010
@hobbyboer wat ik me nog herinner, stond die ook links.
valmet6400power
@hobbyboer
Goede opmerking inderdaad, heb zelf ook 4 weken bij een bedrijf gezeten met zo'n hendeltje rechts voor de omkeer maar toch elke keer zit je dan met je linker voet te trappen als je achteruit wil. Dat zit er dan wel in gebakken!
+1
PieterA
@RVM Wij hebben er ook een Still bij lopen, maar we ervaren geen problemen met wisselen tussen de trucks.
+1
PieterA
En leeg..

Vandaag zijn de laatste aardappelen opgehaald. Nu is de schuur leeg en gevogen. Er zat ongeveer 1.300 ton in dit jaar. Komend jaar proberen we er wat meer hectare's aardappelen in te doen.

(klik om te vergroten)

Aardappelcel
+1
JD3010
Quote Reactie van @PieterA:
wat meer hectare's aardappelen in te doen.

Verwacht je dan minder kg's. 😄
PieterA
@JD3010 Ja kan nooit weten
. De eersten staan nog niet boven.
JD3010
@PieterA Hier ook nog niet hoor, vanmorgen de laatste gepoot. 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Linde Heftruck ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!