Schlüter Super 1250 VL

+16
Schluterfan
"Ein Blick in das Werk!"

Voor de Schlüterliefhebbers een heel bekende foto, maar ik wou hem toch een keer posten.

De foto staat in goed uitgeknipte versie in verschillende boeken, maar ik wou enkel de originele op TF kwijt.

Waarom? Omdat ik toch voor een stukje wou laten zien dat de "productielijn" toch niet zo heel erg klein was. De originele foto vond ik terug in het boek "Das ist Schlüter", dat is ooit door de fabriek uitgegeven naar aanleiding van het 75 jarig bestaan van het bedrijf in 1974. Dat werd toen ook gevierd met een Feldvorführung. Er stonden toen voor de fabriek 2 lange rijen met fabrieksnieuwe trekkers, een foto daarvan heb ik jaren terug al eens gepost...

Met een productie van zo'n 600 trekkers per jaar in die tijd, was het natuurlijk niet te vergelijken met de andere heersende merken... Op de foto is de productie te zien van één van de populairste modellen toen, de Super 1250VL, Baureihe 1255. In de export was dit model bekend als Super E 7200 V. In België gingen zijn er ook talrijke verkocht, net zoals in Frankrijk, Italië en niet te vergeten natuurlijk het voormalige Joegoslavië... Ook in Duitsland ging dit type toen al vlot over de toonbank, getuige de verkoopslijsten. Schlüter was geruime tijd nummer één als het over verkoopsaantalen ging boven de 100pk... Eenmaal grote concurrenten zoals Deutz en Fendt met trekkers kwamen die deze vermogengrens overschreden, konden zij deze trekkers (goedkoper) op de markt brengen. Vooral Deutz deed het goed met de 10 en 13006. Gelukkig voor Schlüter was de exportmarkt toen groeiende, zodat de afzet daar hetgeen men in Duitsland verloor weer voor een stuk rechttrok... Zo was bleef de productie voor een lange tijd stabiel, tot midden de jaren 80...

Door de foto te bestuderen, ga ik ervanuit dat deze moet gemaakt zijn in het begin dat dit model in productie was, ten eerste door het moedergewicht. Dat bestaat hier nog uit 2 delen. Ook zijn er bepaalde onderdelen, zelfs nadat ze een grondlaag kregen aangepast, zodat ze ook gebruikt kunnen worden in de grotere modellen met cabine. De cabine stond iets hoger van de transmissie weg, waardoor enkele hendels kennelijk te kort waren. Die werden tijdens de productie dan aangepast...

Moeilijk te zien op de foto, maar op de achtergrond staat een rij 6 cilinders te wachten om ingebouwd te worden. Door het wegvallen van de ZF A200 transmissie kon Schlüters geen trekkers meer bouwen onder de 70pk... De enige 3 cilinder toen was de Compact 750 (V). Onder de 4 cilinders waren er 2 types, Compact 850(V) en 1050(T(V)), waarvan de 850 de meest verkochte.
Dat de productie voornamelijk toen uit Super's met 6 cilinders, en met hier en daar een 8 cilinder er tussen, bestond was ook te danken aan de toen goede verkoop in de bovengenoemde landen.

In Dec. '74 kostte een Super 1250VL Bruto, met open cabine (Silence Kabine): 31590Euro
Met gesloten cabine (Super Silence Kabine): 34085Euro.

Foto: Boek; Das ist Schlüter

Reacties

+2
a3vandiejen
Mooi om te lezen.
roscho
"34085Euro"

In 1974 was er nog geen Euro. Bedoel je 34085 DMark (en dus ongeveer 17000 Euro) of heb je al omgerekend naar Euro's en zou de prijs dus ongeveer 70000 DMark zijn geweest?
SJB533
@roscho
70000 Westmark, klinkt logischer
+1
Schluterfan
@roscho neen, ik heb het omgerekend van DM naar Euro.
caseboy
Altijd interresant om deze verhalen te lezen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1250 VL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!