Foto van een Valtra 8950 met zelfbouw gps. Foto is geplaatst door Valtra man op 20-04-2022 om 20:54:04, met 44 reacties.

Valtra 8950

+5
Valtra man
Foto van een Valtra 8950 met zelfbouw gps

Reacties

+1
Valtra man
Vorig jaar ben ik begonnen met het uitzoeken hoe gps systemen functioneren en of zelf zoiets te bouwen is. Ik kwam al snel op de bekende forums uit van Cerea en AgOpenGps. Na wat vergelijken ben ik voor AOG gegaan omdat me die software completer lijkt. Het systeem kan U turns maken, werkt een veld volledig zelf uit door het overslaan van werkgangen en kan een signaal sturen naar een elektrische hef.

(klik om te vergroten)

Stap 1: het verzamelen van componenten, ik kocht deze via Autosteer.cc
+1
Valtra man
Het leuke aan de software is dat je ze gewoon op pc kunt draaien en er in simulator modus kunt mee ‘oefenen’

(klik om te vergroten)

Spielerei op de laptop
+1
Valtra man
De installatie zelf dan: het eerste is de stuuhoeksensor. Dit is eigenlijk gemaakt voor de ophanging van een luchtgeveerde american car. Ik heb geluk dat de constructie van de vooras veel ruimte toelaat om de hoeksensor te positioneren.
Hierdoor maakt de arm een mooie parallelogram met de stuurstang. Een nadeel van deze setup is dat links/rechst andere hoeken geeft. Maar dat is in de software ondervangen door het aanpassen van de ackerman setting.

(klik om te vergroten)

Het zoeken van de middeste positie van de sensor bij rechtuit sturende wielen
+2
Valtra man
Volgende was het installeren van de tablet en elektrobox. Dit heb ik met velcro zelfklevers gedaan zodat ik in de winter alle componenten binnen kan opbergen.

(klik om te vergroten)

Positioneren van de tablet, is eigenlijk gewoon een rugged windows pc

(klik om te vergroten)

Achteraan de tractor was er mooi veel ruimte voor de elektrobox
Valtra man
De oude boordcomputer moest helaas plaats ruimen, maar zit nog mooi onder de tablet verstopt nu.

(klik om te vergroten)

massey6465
@Valtra man welke tablet gebruik je en hoe bevalt hij?
Valtra man
@massey6465 ik heb een pokini tablet FS10a , kostte 2 jaar geleden ongeveer 500€.
Die gaat tot zover zeer goed. Enige minpunt is dat ik 5 seconden moet drukken op een redelijk harde toets voor hij opstart. Maar voor het overige lekker snel en stabiel
+2
Fendt280S
Leuk dat je dit deelt!
+1
Valtra man
De eerste gedachte dit jaar was om met hydraulische sturing te gaan werken, maar door het niet verkrijgbaar zijn van verschillende speciaal ventielen zou ik dit jaar enkel met behulp van de leds rijden.

Bij de eerste tests op weiland vond ik dat zo teleurstellend dat ik toch maar de optie elektro motor heb onderzocht.

De eerste versie bestond uit een paar mechanische verbindingen tussen een bestaande support die zich op de a stijl van het voorraam bevond en een elektromotor met schuimen wieltje. Het aan- en uitschakelen doe ik dan door het stuurwiel weg te trekken.
Echter 2 nadelen:
- de bediening van het stuurwiel gebeurd door een pedaal tussen de rem en koppeling. Het gebeurde tijdens de tests al eens dat ik me vergiste tussen beide pedalen en dat wil je eigenlijk nooit voor hebben.
- 2de nadeel: het mousen wiel dreigt er zo nu en dan af te lopen doordat stuur en motor niet in dezelfde aslijn staan.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Jeroen 86
@Valtra man mooi project om te volgen. Zelf kocht ik 13 jaar geleden een trimble ez 500. Ook om op de leds te rijden. Dit viel helemaal niet mee om op te rijden. En met een vrij signaal kan je elke keer nieuwe lijnen uitzetten. Toen op het einde van het jaar op Agribex geinformeert voor een stuurmotor er bij op te zetten. Maar dat vonden ze daar geen goed idee. Toen hebben ze de ez 500 ingeruild op een FMX met hydraulische sturing. Die toen fors gedaalt was tegenover het jaar voordien.
En met dat systeem draaien we nu nog steeds. Ondertussen ook nog een zelfdr 2de systeem erbij waarmee we op 4 voorberreide trekkers kunnen rijden. Maar de voorbereidingen voor een hydraulisch systeem per trekker zijn vrij duur vind ik 5500 per stuk voor enkel een hydraulisch blok, stuurhoeksensor , druksensor en bedrading en steun voor het scherm. Dus ik ben benieuwd wat het bij jou zou kostrn voor het hydraulisch sturen
Valtra man
@Jeroen 86 1800€ voor een ventielblok met proportionele schuiven, een isoleer ventiel, druksensor en wat koppelingen. Maar zoals ik hierboven schreef, niet leverbaar in 2022.. ik was eerst niet zo pro-tandwiel/elektromotor, maar nu het erin zit zou het wel eens kunnen dat ik er langer mee rij dan gepland.
Jeroen 86
@Valtra man ik ben benieuwd naar de ervaringen.
+1
Valtra man
En dus kwam ik in contact met m’n buur die een 3d printer heeft. Die heeft op basis van een tekening op het forum een tandwiel voor me geprint die ik vrij discreet kon bevestigen.

Het tandwiel is in 3 delen geprint, zodat ik het stuurwiel niet hoefde te demonteren.

De motor staat op een scharnier. Zo kan die op straat weg worden geklapt uit veiligheid overweging. Ook merkte ik dat de motor het stuurwiel vrij zwaar maakt doordat die in vrijloop toch wat tegenstand bied bij snel draaien.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Valtra man
Aan- en uit schakelen geschied door een drukknopje die ik in de buurt zette van de lift bediening.

(klik om te vergroten)

Op de achtergrond de rode tuimelschakelaar die switcht tussen automatische bedieneing van de hef of originele bediening via de tractor.
+1
Valtra man
Doordat de meeste supports gemaakt zijn van recup materiaal, en vooral Mockups zijn die deze winter worden vervangen door afgewerkte producten. Had ik hier en daar wel wat verbeterwerk: het asje waar de motor in draait is 21mm terwijl de bout een M20 is. De motor ‘wobbelt’ hierdoor wat..
Op een overmoedige avond dan maar een nieuwe bout opgelast en deze afgedraait op een geïmproviseerde draaibank 😛😛

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
deufi
Mooie setup! Hoeveel was je hier nu aan kwijt?
+5
Valtra man
Zo, hopelijk hiermee wat inzicht in een project dat op het eerste zicht complex kan lijken maar in de praktijk de meesten onder ons gewoon zelf kunnen. Aan materiaal heb ik zo’n goede 1.600€ besteed + heel wat knutsel-
en leesplezier op forums.

Ik deel binnenkort nog wat ervaring tijdens het echte veldwerk, ik heb nu toch de handen vrij 😛
+1
105ls78
@Valtra man heel knap gemaakt...
+1
houthandel1056
Prachtig dat je dit kunt maken zeg!
+1
zettelmeyer
Mooi gemaakt!!
+1
valtraaa
Prachtig hoe je dit zelf doet en je draaibank werkt goed👌
+1
Valtra man
@valtraaa haha thx, als je hem op cilindriciteit nameet zal het niet fantastisch zijn. Maar voor de toepassing is het voldoende
+1
a3vandiejen
Prachtige trekker.
mdoornekamp
Mooi project. En zo hou je het nog goed betaalbaar
+2
Valtra man
@mdoornekamp thx, kleine bedrijven, kleine budgetten he 😛
2850Johndeere6R
Mooi verhaal om te volgen met een duidelijke omschrijving over hoe en wat 👌
+1
Valtra man
roscho
Geweldig hoe je ons je ervaringen vertelt en daarbij ook de missertjes aangeeft, plus hoe je die hebt opgelost.
Hiermee blijkt dat een GPS-systeem niet zo ingewikkeld is als het lijkt.
Misschien kun je met dit verhaal wel commercieel bezig gaan als je de onderdelen met gebruiksaanwijzing als bouwpakket aanbiedt.
Ook leuk is dat je "droog" met de software kunt oefenen op je eigen pc. Hiermee voorkom je dat een experimentele gebruiker op de 1e dag meteen op z'n kant in de sloot ligt.
+1
Valtra man
@roscho bedankt! Ik hou ervan anderen te helpen met de ervaring die ikzelf opdoe. Tenslotte gebruik ik software die is ontwikkeld en gratis wordt aangeboden op het net.
fendt308-driver
Mooi project en verhaal👌🏻
Is het ook mogelijk om met een machine te communiceren? (nmea verbinding kan dat?)

Rij je met of zonder abonnement
+1
Valtra man
@fendt308-driver ik heb een gratis abonnement op Flepos, dat is een RTK netwerk in Vlaanderen van de overheid. De tablet linkt met de iphone en die verzamelt via 4G de data.

Machine combinatie kan in de vorm van sectieafsluiting. Hiervoor heb ik 8 relais in de elektrobox.
+1
fendt308-driver
@Valtra man had net op het andere topic zitten neuzen mooi systeem. Zoiets lijkt me ook wel wat als tweede gps trekker voor spaakwiel.
Valtra man
Vandaag nog wat aan de ‘veiligheidsfuncties’ gewerkt van het systeem. Omdat de motor in vrijloop toch wat meer tegenwerk bied bij het manueel sturen dan verwacht, wou ik een snel systeem om de tandwielen te ontkoppelen.

(klik om te vergroten)

Met wat restjes van kogelgewrichten en een lineaire actuator het eerste prototype samengesteld

(klik om te vergroten)

De bevestiging op de elektromotor

(klik om te vergroten)

Tandwielen gekoppeld

(klik om te vergroten)

Ontkoppeld
Jeroen 86
@Valtra man zit de stuurmotor niet in de weg voor je benen?
Valtra man
@Jeroen 86 neen, eigenlijk niet. Ik zou hem zelfs nog iets verder naar achter kunnen draaien maar dan moet ik eerst de basisplaat op de rug van de motor iets smaller maken.
Jeroen 86
Ik heb mij ook effe verdiept in het Agopengps gebeuren. Lijkt mij wel intressante software. Met mijn trimble kan ik niet automatisch draaien en de hef bedienen. Nog effe een vraagje.
Welke satelieten kan je allemaal ontvangen met het AOG.
Ik zie ook dat er verschillende antenbes mogelijk zijn. Hoe heb jij je keuze hiervoor gemaakt
Valtra man
@Jeroen 86 ik heb de gewone kleine anonieme u blox antenne. Hiermee ontvang ik alle klassieke sattelieten die je ook met commerciele systemen kan hebben. Ik zal eens kijken volgende week of ik hier een foto van kan maken.
Jeroen 86
@Valtra man bij trimble is het standaart gps signaal. Glognas is optie. Galileo weet ik zo niet. Ik zie dat jou antenne alles ondersteund. Bij trimble word het software matig geblokeerd en als je betaald krijg je toegang. Ik beging ook altijd maar meer geintresseerd te geraken in AOG. Misschien probeer ik deze winter ook 1 te bouwen. En als ik dan mijn hydraulische voorbereiding van trimble kan gebruiken. Zou het leuk zijn.
Valtra man
@Jeroen 86 de commerciële merken schermen links en rechts inderdaad zaken af die je dan tegen betaling kan bekomen. Overigens geen slecht product Trimble, ik heb er een paar jaar support op gegeven tijdens m’n tijd bij NH. De EZ250’s en 500’s waren toen vrij stabiele producten
Valtra man
@Jeroen 86 u-blox.com/en/product/…

Dit is de antenne alvast.
Jeroen 86
@Valtra man ik voel veel voor de dubbele antenne
Valtra man
@Jeroen 86 dat lijkt the next thing.. versie 5 van AGO is daar eigenlijk klaar voor. Ik heb het niet nodig. Boven op mijn elektrobox heb ik de tiltsensor. Die doet goed zijn werk
massey6465
@Jeroen 86 het nieuwe ding is panda, directe verbinding tussen antenne en imu, gebruikt dat nu zelf ook werk super direct en snel.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra 8950 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!