Er is een periode geweest dat hij meer stilstond dan reed. De laatste tijd zijn we er weer dagelijks mee aan de slag. Vandaag heeft hij meer dan een halve dag aan een gehuurd kilverbord moeten sleuren

Fendt 818

+4
Gavrie Willemsen
Er is een periode geweest dat hij meer stilstond dan reed. De laatste tijd zijn we er weer dagelijks mee aan de slag. Vandaag heeft hij meer dan een halve dag aan een gehuurd kilverbord moeten sleuren. Tellerstand gaf vandaag 19300 uren aan. Wat wel opvalt is dat hij best hard begint te roken de laatste tijd. Ik weet niet of dat te verhelpen is zonder zware ingreep?

Reacties

willemk
Wat voor moter zit erin? Bij ons heeft de moter,711 vario, het 24.400 uur volgehouden. Nu is die gereviseerd
casejxu
@willemk zal nog wel een 1012 zijn
willemk
Denk dezelfde moter, een 2013c
casejxu
@willemk 2012 dan denk ik? Dacht dat 2013 7L is
+1
MaxxuM4ever
Motor nog niet los geweest in die 19300 uur?
+1
Gavrie Willemsen
@MaxxuM4ever nee, nog geen bout. Alleen is de gehele motor er wel is uitgehaald om de dichting van de krukas te vervangen aan de kant van de Vario
+2
guus hiddink
De motorkap is mooi en uniek bestickerd 👌
Gavrie Willemsen
@guus hiddink dank je, dat is inderdaad onze “huis-stijl”…
josje
Zit de egr klep niet te klote, als die er bij deze erop zit.
+3
unipower
@josje Dat was bij de com3 pas, dit is nog een com2. Bij de com2 hebben ze de pompverstuivers later afgesteld voor lagere verbrandingstemperatuur (minder NOX uitstoot) met als gevolg meer roet. Daardoor word de motorolie ook erg zwart bij deze type’s. Ik weet dat er veel com2’s zijn waar de pompverstuivers weer op de afstelling van de com1 zijn gezet. Vroeger inspuiten dus hogere temperatuur, minder roet, meer vermogen en gunstiger brandstofverbruik 😉
MaxxuM4ever
@unipower haha precies dat, uiteindelijk een stuk duurzamer dus.
unipower
@MaxxuM4ever Is destijds gedaan voor de emissie eisen, met een andere afstelling was het toen goed genoeg om weer een tijd vooruit te kunnen zonder andere aanpassingen 😜
Gavrie Willemsen
@josje nee, deze heeft gewoon nog 6 kleine pomp-verstuivertjes
+1
Towaberg
Alvast een mooie urenstand💪💪💪
+1
Jan mf6465
Zijn de injectoren al eens vervangen?
Gavrie Willemsen
@Jan mf6465 nee, nog geen bout aan losgeweest
Jan mf6465
@Gavrie Willemsen
Dan is de kans vrij groot dat die hun beste tijd gehad hebben.
unipower
@Jan mf6465 Daar zijn al de nodige kuubs brandstof door geweest in die uren 😅 bij zo’n urenstand zou ik ze sowieso preventief een keer vervangen, dat kan je een motorrevisie besparen 😜
+3
Gavrie Willemsen
@unipower 36,6 m3 per verstuiver heb ik net berekend 😅
+2
jesperb
@Gavrie Willemsen als er dik 36 m3 door is geweest dan zouden ze best versleten kunnen zijn haha
+3
john deere 7810
@Gavrie Willemsen

hopsa gewoon een mestoplegger aan diesel per verstuiver 😂 dan mag het wel een keer vervangen worden volgens mij.
misschien klepspeling en ik weet niet hoe het met deze nokkenassen is? maar als die versleten is kunnen ze ook gaan roken.

maar zou beginnen met klepspeling en de pompverstuivers vervangen.
+1
Jan mf6465
@Gavrie Willemsen
Ik denk dat het eerder is dat ze beginnen te verslijten van 20000x60x1500 keer open en dicht te gaan dan van die 36 kuub mazout wat erdoor gegaan is😉
@Jan mf6465
Quote:
20000x60x1500

De helft komt eerst…
Of loopt die 3000 toeren?😏
dx11
@ronald-deutz-fahr 750 toeren is stationair he 🤣
@dx11 ja? 2 omwentelingen per 1x dat de verstuiver inspuit toch?
+1
dx11
@ronald-deutz-fahr daar zou je wel eens een punt kunnen hebben 🤣🙈
+2
MaxxuM4ever
@unipower heeft zo’n motor hydraulische klepstoters of mechanisch? Mijn golf 4 TDI uit ‘98 had hydraulische klepstoters, die hoefde je nooit na te stellen. Die motor had ook pompverstuivers. Daarn een BMW E46 330D gehad. Na een tijdje rustig gereden te hebben het gas ff intrappen gaf ook een onmundige berg rook. Dat bleek te komen door versleten klep seals. Geen idee of de motor uit deze 818 last zou kunnen hebben van versleten klep seals?
unipower
@MaxxuM4ever Dit zijn gewoon mechanische klepstoters jaa, ik denk niet dat daar het probleem zit. Vermoed eerder wat @Jan mf6465 zegt dat de injectors slecht zijn 😉
+1
MaxxuM4ever
@unipower slechte verstuivers kost uiteindelijk zuigers met grote motor schade tot gevolg heb ik hier wel eens gelezen dacht ik.
unipower
@MaxxuM4ever Klopt helemaal 😉
+1
lucas712
Onze dealer raadt het altijd wel aan om bij deze motoren de injectoren preventief te vervangen/testen koste destijds bij de 711 een goede 100 euro per stuk omdat deze nog vervangbare nozzles had

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 818 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!