We zitten wel met een heel vreemde slijtage van een band op onze middelste as van de 3-asser. Precies of het as-einde scheef op de as staat. Ikzelf heb er geen verklaring voor waarom hij zo vreemd aan

Dezeure Kipper

+3
Gavrie Willemsen
We zitten wel met een heel vreemde slijtage van een band op onze middelste as van de 3-asser. Precies of het as-einde scheef op de as staat. Ikzelf heb er geen verklaring voor waarom hij zo vreemd aan 1 kant afslijt.

Reacties

+2
JD BORN 2 FARM
Dat is ook nog de as die niet stuurt toch?
+1
Gavrie Willemsen
@JD BORN 2 FARM ja inderdaad, een starre as
+6
radium45
As teveel doorgezet. Je mot hem zwaarder beladen zodat die rechter onder de kar staat...
+1
hobbyboer
WaterDeutzer
Quote Reactie van @radium45:
Je mot hem zwaarder beladen

klinkt komisch, maar gedwongen stuurassen van opleggers worden wel degelijk met zware belasting uitgelijnd.
JD3010
Doet de andere kant dit ook?
Gavrie Willemsen
@JD3010 nee eigenlijk niet
+1
hobbyboer
@Gavrie Willemsen Deze band wil zijn eigen weg kiezen (lees opzij), de andere banden houden hem tegen zodat ze wel allen te samen dezelfde route afleggen.

Reken er maar op dat alle andere banden, inclusief die van de trekker die ervoor staat, ook harder slijten met 1 zo'n dwarsligger er tussen.

Zo snel mogelijk controleren op een juiste uitlijning, zou ik zeggen.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @hobbyboer:
Zo snel mogelijk controleren op een juiste uitlijning, zou ik zeggen.

De meeste mensen beseffen niet hoeveel geld ze aan rubber en diesel verliezen met doorrijden op incorrecte wielstanden. Ook in wegtransport nog steeds: als ik op de snelweg weer eens een geladen oplegger voor me zie die 10-20cm uit de lijn loopt met meerdere assen. Zeker met de huidige brandstof en bandenprijzen niet te begrijpen.
JD3010
@Gavrie Willemsen Mijn Beco heeft het ook op de voorste as, maar dan op beide wielen aan de binnenkant. Daar hadden ze de as een kwart slag moeten draaien.
Ik laat het maar zo,
+3
lucas712
Volgens mij zijn er mensen/bedrijven die met inductie een as kunnen verwarmen en uitlijnen misschien is dat een oplossing? banden zijn nogal kostbaar op moment
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @lucas712:
Volgens mij zijn er mensen/bedrijven die met inductie een as kunnen verwarmen en uitlijnen

Klopt, ik laat het standaard uitvoeren bij nieuwe sideloader trailers. Zelfs bij nieuwe trailersassen moet er soms met inductie gericht worden.

(klik om te vergroten)

Trailerassen uitlijnen + richten met inductie 'strijkbout'.
catfan55
Wij hebben dit ook gehad met BKT ridemax banden op een Penta kieper. We hebben de band van de veld gehaald en omgedraaid, zodat ze slijtage aan de binnenkant zat. Als het eenmaal begint raar te slijten blijft hij het doen. Hebben er nog een poos mee door gereden na het draaien. Inmiddels zitten er 6 nieuwe banden onder en de nieuwe lijken niet raar te slijten
Gavrie Willemsen
@catfan55 kan misschien aan de band zelf liggen?
+1
catfan55
@Gavrie Willemsen dat was ons idee wel aangezien de nieuwe band het niet deed.

We hebben onder de 3 8R280’s ook probleem banden van firestone. Slijten raar en veel te hard. Door leveringsproblemen waarschijnlijk niet lang genoeg uitgehard
+1
jehan
@Gavrie Willemsen denk ook dat het wel aan de band kan liggen ..zoiets hebben wij een keer gehad bij een tandemasser ongestuurd.. band met wiel verwisseld naar andere kant was probleem niet mee opgelost ..na versleten te zijn alle 4 banden laten coveren ..band zelf gemerkt om niet in verwarring te komen ..na montage geen probleem meer met raar slijten

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Dezeure Kipper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!