Zo af en toe moest de cabine eraf om zoals hier een reparatie aan de versnellingsbak te kunnen uitvoeren. We staan hier ergens langs de weg bij Kolchoz

Same Laser 150

+11
WaterDeutzer
Zo af en toe moest de cabine eraf om zoals hier een reparatie aan de versnellingsbak te kunnen uitvoeren. We staan hier ergens langs de weg bij Kolchoz "Engels" in de regio Chimkent, Kazachtstan niet ver van mijn standplaats Tashkent, Oezbekistan.

Het regelen van zo'n kraan is al zowat een dagtaak en als die er dan is, zegt het nog niet dat ie ook werkt.🙉 Bij deze kraan was de bediening van de lier elektrisch en daar zat een probleem, wat na een paar uur verholpen was.

Reacties

+7
WaterDeutzer
Nadat ik met de lokale monteurs alle vrij en losgemaakt had om de cabine te kunnen hijsen, vroeg ik de kraanmachinist om eerst voorzichtig een stukje te heffen waarna nog een controle te maken.
Maar in no time hing de cabine tot bovenin de kraan, en zie je mijn schrikreactie op de foto.
Bleek er een relais van de kraanlier te blijven plakken. Na een paar meppen met een hamer was dat weer 'gerepareerd'.

(klik om te vergroten)

+9
WaterDeutzer
Ook het lossen van de Cebeco containers met machines gebeurde met horten en stoten door de opgeroepen kranen. In die jaren had ik zelf natuurlijk ook nog nooit van sideloaders gehoord.😂

(klik om te vergroten)

Maschio rotorkopeg
+2
mklok
@WaterDeutzer ook een aanhanger die er niet echt geschikt voor is voor container vervoer 🙈.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
aanhanger die er niet echt geschikt

Zo te zien ook als eens achteruit losgetrokken met haak onder de rand.😅
+2
mklok
@WaterDeutzer zie in de schuur een mtz staan. Denk dat er toen ook wel westerse werktuigen achter deze trekkers zaten. Dat zal ook weleens wat geweest zijn .
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
in de schuur een mtz

Zou je denken ja, maar dit project is rond Tashkent in Oezbekistan. En daar staat ook de 2e trekkerfabriek naast MTZ uit Minsk uit de voormalige Sovjet Unie: Tashkent Tractor Plant met TTZ trekkers.😉 TTZ had vroeger zelfs mooie gloeikop trekkers! Ik had eens een tolk die Ulogbek heet, die noemde ik gemakshalve 'gloeikop'.😅

Verder uitsluitend USSR werktuigen in die landen. Het viel mij verder op dat in alle 3 landen RUS, KAZ en UZB er enorm grote vloten met machines en trekkers van allen bouwjaar 1989 stonden. Kennelijk was de regie in Moscow al voorbereid op 1991.
+3
DEUTZ1972
@WaterDeutzer Als je de kranen en het hijsgereedschap ziet kan je er al niet veel van verwachten 😉. Maar vaak gaat het net goed.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
Als je de kranen en het hijsgereedschap ziet kan je er al niet veel van verwachten

Klopt Onno, maar je moet er ook voor zorgen dat je respect blijft tonen. Ook als je dit ziet gebeuren. Zij moeten roeien met de riemen die ze hebben en weten niet beter. Dan zijn wij maar verwend. Mij viel het wel op dat er bij veel mensen een hoog niveau van technische kennis aanwezig was. Ik had vaak geen tolk nodig om mijn kennis over te dragen. Lichaamstaal was al voldoende.
+3
Massey 2705
Bij de aflevering van vandaag , moet ik toch wel lachen hoor ! Ik zie het hele gebeuren met die cabine al voor me.....! En dan continue dat taal gebrek , en de verschillen in cultuur van mensen en om geving .
Het lijkt me , dat het wel eens het maximale van je geduld gevergd heeft.

Een vraag die ik heb is , Wat was het achterliggende business plan van Cebeco hier in deze Landen ? Zoveel mogelijk trekkers en landbouw machines verkopen , of ging het meer in het opzetten van grote boerderijen , en daar de winst uithalen ?
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Wat was het achterliggende business plan van Cebeco hier in deze Landen

Goeie vraag Jaco! De uitleg was om de Hollandse kennis van teelt over te dragen voor de toekomst. Een nobele gedachte. Maar in werkelijkheid was het gewoon enorm cashen! Ik ben eens naar de haven Rotterdam gestuurd om 600stuks Antares100 te inspecteren op welk van de 3 merken startmotoren en dynamo's er gemonteerd waren af fabriek. Wel zo makkelijk te weten als er een probleem is in de rimboe.

Cebeco koos, begrijpelijk, voor een standaard machinepark per project over alle landen. Maar in de praktijk loop je op zware gronden bijvoorbeeld vast met een 7-schaar Lemken aan een Laser 150. Ik zag op meer plaatsen waar de laatste meter met 2+2 scharen eraf gebrand waren. Dan klopt je treklijn natuurlijk niet meer.
+4
Rondeutz06
Geweldig leesvoer op de zondagmorgen. Het lijkt mij heel apart en primitief om een ingrijpende reparatie uit te voeren langs de weg. Kon de trekker niet naar een werkplaats of zijn die niet in de buurt.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Kon de trekker niet naar een werkplaats

Nee, deze stond vast met afgebroken schakelvork in 2 groepen. Afslepen geen optie, werkplaats is ook vaak een dak met zandvloer. In de zomer wel lekker, maar voorjaar kan goed buiten. Regent zo goed als nooit.
+6
WaterDeutzer
Vandaag maak ik er een 'hijs-spektakel-special' van, anders kom ik niet door m'n foto's heen.😉
Hier op een project in de Fergana regio in Oezbekistan ging een repartie van lekkage hefdeksel een stuk beter gecoördineerd dan met de draadkranen.

(klik om te vergroten)

Vader en zoon, beide Same chauffeur, helpen met de reparatie.

(klik om te vergroten)

Een 3 wieler 60pk TTZ kraantrekker als tilhulp. Ging prima!
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer dat ziet er beter uit, een uit de kluiten gewassen motorlift
+10
WaterDeutzer
Een ander project 'Savai' Andizan regio, Oezbekistan. Nieuwe motor monteren aan een Laser150. Driekwart van de Same's overleefden de eerste 1000uur niet. Lag niet aan Same, maar kapotgezogen luchtfilters en asfalt als smeerolie.

(klik om te vergroten)

2 bijna dezelfde foto's: zoek de verschillen

(klik om te vergroten)

+4
mklok
@WaterDeutzer gevalletje motorwissel.
+3
JarnoDrenthe
@WaterDeutzer Was daar gebrek aan goede olie of werden adviezen in de wind geslagen ?
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JarnoDrenthe:
gebrek aan goede olie of werden adviezen in de wind geslagen

Meestal beide: Hoewel Cebeco de Russische TAD10 motorolie geadviseerd heeft en overal verkrijgbaar is, helaas geen verversingen. Ik heb mij 1x goed kwaad gemaakt toen ik op een veld het luchtfilter eruit moest trekken en een emmer zand mee trok. papier was al open gezogen.

Die mensen zijn dagelijks olie bijvullen gewend met de veel ruimere toleranties in USSR motoren. Bovendien hebben ze allemaal oliebad luchtfilters. En bij vreemde geluiden als kraken en piepen nemen ze geen aanstoot. Alleen bij olielek, dan trekken ze aan de bel.

Maar er waren ook enkele projecten waar wel alles volgens 't boekje gedaan werd en netjes.

(klik om te vergroten)

Same Explorer90 met Dubex spuit op een van de weinige projecten waar supernetjes met het materiaal werd omgegaan. Dit was project 'Dardak' in Andizan regio, Oezbekistan. Deze trekker was ook nog eens 1 jaar oud uit de eerste 3 Cebeco projecten 1991-92

(klik om te vergroten)

Een van de weinige nog nette onderdelen containers, waar niet alles was gestolen.
+4
mklok
@WaterDeutzer Toen der tijd niet wetend dat Same later met Deutz Fahr samen verder gingen. Omdat bij jullie op het loonbedrijf met Deutz reden en dat je hier op de foto's met same bezig bent. Mooie verhalen.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Toen der tijd niet wetend dat Same later met Deutz Fahr samen verder gingen

Toch wel al: de groene reuzen uit Treviglio. Toen ik met een smeeroliepomp probleem werd geconfronteerd en daar een fabrieksfout in zag, ben ik samen met collega Lieuwe naar de SDF fabriek geweest in Italië. Helaas nu voor mijn Same-vrienden had ik met m'n camera alleen oog voor het groene geweld.🙈 Over de oliepompen later meer.

(klik om te vergroten)

Aankomst met Lieuwe in Treviglio (wazige foto)

(klik om te vergroten)

Testopstelling van een transmissie

(klik om te vergroten)

Instructeur met ons 2 in leslokaal

(klik om te vergroten)

Het groene geweld uit Italië
+3
mklok
@WaterDeutzer cebeco was ook Fendt dealer ( althans als ik het goed heb) waarom de reden voor de keuze voor same? Was dat misschien om de eenvoud en kwaliteit ?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
cebeco was ook Fendt dealer

Ik denk dat je verward met Cehave (en De Vor) als beide Fendt importeurs. Cebeco had volgens mij alleen Same.
+3
BuvaM
@WaterDeutzer Dacht dat veel of heel aantal Cebeco LMB's ook Fendt dealer waren. In 90'er jaren verzelfstandigd, regelmatig werd bedrijfsleider eigenaar en vervolgens zijn/worden die bedrijven deels verkocht aan Abemec of De Vor
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @BuvaM:
Cebeco LMB's ook Fendt dealer

Zou kunnen, maar Cebeco International Projects BV deed op dusdanige schaal zaken dat je dit nooit op dealer niveau kunt waarmaken. Alleen met rechtstreekse contacten naar fabrikanten als importeur en ook je eigen merken, bijvoorbeeld de Cebeco getrokken veldspuit. Zelfs voor fabrieken als Same waren de omvang van bestellingen door Cebeco bijzonder groot.
+4
@WaterDeutzer Cebeco hier in Steenwijk had ook altijd Same en Fendt. Vroeger liepen er in onze omgeving best veel Same's. De Silvers waren de laatste types die hier nieuw verkocht zijn volgens mij. Begin jaren 2000
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
Cebeco hier in Steenwijk

Jij bent nog te jong, maar misschien dat je pa chef werkplaats Lieuwe Wieringa heeft gekend? Hij woonde in nieuwbouwwijk van Steenwijk, ben ik wel eens geweest.
+2
@WaterDeutzer Ik zou m'n pa eens vragen. Die is 75 en kwam daar wel geregeld. We komen er nu nog steeds trouwens. Het is nu overgenomen door Hof mechanisatie.
+2
WaterDeutzer
@MaartenMandemaker Mooi Maarten! Ik leerde Lieuwe in '92 kennen met m'n eerste reis naar UZB. Lieuwe is ergens half jaren '90 al overleden. Hij was een echte brombeer met het hart op de goede plaats.😘
+2
@WaterDeutzer Harm Dedden was daar de vertegenwoordiger. Ook een man die je nooit vergeet.
Prachtige verhalen plaats je weer trouwens, ik lees ze met veel plezier!
+2
RPCounty
@WaterDeutzer de vader van Erik wieringa. Woonde idd op de oostermeenthe in Steenwijk
+3
joop-same
@WaterDeutzer Dat klopt wel de Cebeco bedrijven verkochten in de begin jaren 80 ook Fendt, De Vor zat toen ook onder de paraplu van Cebeco.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @joop-same:
De Vor zat toen ook onder de paraplu van Cebeco.

Dat wist ik niet meer. In dat geval zat Cebeco met Fendt toch wel op importeursniveau via dochter De Vor en hadden ze ook voor dat merk kunnen kiezen naar andere dochter CIP.
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Liepen er zowel groene als oranje productie lijnen....of al hoofdzakelijk groen?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
zowel groene als oranje productie lijnen

Nee, overdaad aan oranje uiteraard!😊 En heel groot museum met nog meer oranje. Die groene jongens waren nog vers en alleen de Agrostar 6.71 en 6.81 met de MWM motoren. De probleemlijn zeg maar voor de 1e serie.😥
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Kijk, dan heb ik er mooi beeld bij, begrijp wel eens dat het nu omgedraaid is...meer groen. Het museum heb ik verschillende filmpjes van gezien.
+2
a3vandiejen
@WaterDeutzer Schitterend.
+5
JarnoDrenthe
@WaterDeutzer Tja , ook wel weer mooi en begrijpelijk hoe ze overal andere gebruiken er op nahouden , wel pijnlijk om al die motoren naar de galemiezen zien te gaan lijkt me.
Bedankt weer voor de uitleg 👌
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JarnoDrenthe:
wel pijnlijk om al die motoren naar de galemiezen zien te gaan

Ja ik wel, maar m'n werkgever wreef in z'n handen. Daarmee kon hij snel z'n 10%-extra-parts-quotum volmaken. Maar daarover later nog meer. Grappig ik kende het woord niet 'gallemiezen' heb 't ff opgezocht.😂
+2
JarnoDrenthe
@WaterDeutzer Hahaha zo leren we elkaar wat bij : )
+5
WaterDeutzer
En de laatste 'hijs-foto' voor reparatie hefdeksel Laser150

(klik om te vergroten)

Project 'Boszu' in Tashkent regio, Oezbekistan
+6
a3vandiejen
@WaterDeutzer Weer schitterend allemaal, gisteren bij Wim zeiden we tegen elkaar...die Nico moet bijna 150 jaar oud zijn, ongelooflijk wat jij in een mensen leven gedaan hebt.
De vele foto's was misschien ook opdracht van Cebeco?.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
De vele foto's was misschien ook opdracht van Cebeco

Nee hoor, altijd mijn hobby geweest: foto's maken van techniek. Wel op pc in Tashkent mijn reisverslagen ingeven in DOS (ja, tekstverwerkers bestonden nog niet!) en die in Deventer op hoofdkantoor afgeven.

(klik om te vergroten)

Werkverslagen op floppy schrijven, Tashkent

(klik om te vergroten)

Daarna met de chauffeur naar luchthaven voor reis naar huis.
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Wij vinden het mooi dat er zoveel foto's en verhalen zijn😅👌.
Leuk om naar uit te kijken.
+3
Wimariete
Mooi Nico. Wat een bak vol met verhalen en ervaringen heb je daar opgedaan. Hoe ging dat met het daar verblijven? Had je hotel, huis, appartement of sliep je in de werkplaats/ bus/auto?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
Hoe ging dat met het daar verblijven

Dat was door Cebeco ook perfect geregeld: diversen guesthouses die ze hadden afgehuurd waar de honderden medewerkers (projectboeren en kantoorpersoneel) bij aanvang en terugreis gebruik van konden maken. De boeren waren er alleen 2 of 3x in het groeiseizoen. Maar omdat ik het hele jaar door aanwezig was heb ik via 'regelneef' Pjotr in Chimkent, een volledig ingericht appartement kunnen huren in Tashkent. Net zo fijn om niet steeds met alles te slepen.

Het was zo omvangrijk dat het niet uitmaakte vanwaar je vloog: Moskou, Alma-Ata of Tashkent, je had altijd mede Cebeco volk in 't vliegtuig. Uitgezonderd de wintermaanden dan.
+6
a3vandiejen
@WaterDeutzer Het maakt het wel leuk na deze geschiedenis dat je bij Wim op de Corsaro hebt gereden...Cebeco ten Top...

(klik om te vergroten)

Prachtig..😁
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Cebeco ten Top

Ja, maar bij jullie in de polder vorige week vond ik ook een geweldige dag! Leven is kort, we moeten blijven genieten!
+4
a3vandiejen
@WaterDeutzer Zo is het Nico, lekker genieten....leuk om te horen.
+4
new holland koen
Prachtig om te lezen weer allemaal!
En wat een berg foto's voor die tijd! En dat terwijl je daar ook wel andere dingen aan je hoofd had dan foto's maken neem ik aan.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @new holland koen:
En dat terwijl je daar ook wel andere dingen aan je hoofd had

Ik liet de meeste foto's door m'n tolk maken, die had 't vaak toch rustig.
+5
Fendt280S
Hartelijk dank voor de reportage! Wat veranderd de wereld veel in een mensen leven.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt280S:
Hartelijk dank

👌🏻👌🏻
+3
DANOONTJE POWERR
Prachtig verhaal weer! 👍🏻
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
Prachtig verhaal weer

Dank je Martin!
+4
olro 61
Prachtig verhaal met vele foto's, leuk om te lezen!
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @olro 61:
leuk om te lezen

Dank je Olro!
+4
siem
Leuk om te zien en te lezen!
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
Leuk om te zien en te lezen

Ik geef de aanzet, jullie reacties maken het compleet.👍🏻
+4
langeslagdiesel
@WaterDeutzer we hebben allemaal wel eens een indrukwekkend verhaal. Maar dit zijn indrukwekkende reportages. Smaakvol leesbaar gemaakt. Petje af.
+4
joozt
Wat een prachtige verhalen. Ik reageer lang niet onder al je foto’s maar ik probeer wel alles te lezen en te bekijken! Ga zo door!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Laser 150 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!