In de regio Taskent, Oezebekistan ben ik even gestopt bij de oogst van een perceel mais. Dat gaat op een iets andere wijze dan bij ons. De kolf gaat er in zijn geheel af en via een koker op een dwarsk

XTZ Onbekend

+16
WaterDeutzer
In de regio Taskent, Oezebekistan ben ik even gestopt bij de oogst van een perceel mais. Dat gaat op een iets andere wijze dan bij ons. De kolf gaat er in zijn geheel af en via een koker op een dwarskiep aanhanger geblazen. De stengel en blad worden grof gehakseld op een naast rijdende kiepaanhanger geblazen.

Reacties

+11
WaterDeutzer
Voor de hakselaar staat een Oekraïense XTZ trekker (Kharkiv Tractor Plant). Op internet kun je ontdekken dat XTZ een lange geschiedenis kent met best mooie trekkers. Zal vandaag helaas wel niets meer van over zijn dan puin.😥

(klik om te vergroten)

Maiskolven oogsten rond Tashkent

(klik om te vergroten)

De oogstploeg zat net aan de lunch op 't land langs de weg toen ik kwam kijken.
+8
Massey 2705
@WaterDeutzer Nico, jij komt wel overal als het etens tijd is....! Gisteren ook al fotos van lekker eten.... haha 😅
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
ook al fotos van lekker eten

Ja, zoals ik al eerder schreef: Oezbeken zijn heel sociale mensen. Leven staat op 1, daarnaast nog wat werken.😉
+3
SJB533
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Kharkiv

Wel netjes, dat je de naam in het Oekaiens schrijft!
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @SJB533:
in het Oekaiens schrijft

Я роблю все можливе, щоб публікувати коректно.
Перевірка Вікіпедії є частиною цього.
У цьому випадку у мене був Харків з сайту XTZ.🧐
+2
SJB533
@WaterDeutzer
En dan zoek je waarschijnlijk op de Engelstalige Wikipedia?

Ik weet niet welke trouwens de officiële Engelse benaming is van de stad. Ik hanteerde altijd, uit onwetendheid, Kharkov, maar tegenwoordig heeft de Oekraïense naam mijn voorkeur.

(even een foutje uit jouw reactie: XTZ is in cyrillische schrift ХТЗ, wat vertaald naar het Nederlands eigenlijk KhTZ is 😉)
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @SJB533:
Engelstalige Wikipedia

Yep: en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_Tractor_Plant/
Ik gooi alles door elkaar: NL, GB, Rus, Uzb, UA. Dan is alles goed. Een "3" in Russisch is een "z" voor ons. Omdat veel lezers geen weet hebben van bijvoorbeeld betekenis van de "3", schrijf ik dan liever de "z". Met "XTZ" heb ik er dan een mix van gemaakt met 'Харківський тракторний завод' en 'Kharkivskyi Traktornyi Zavod'. Maar in principe heb je gelijk en is het XT3 of KhTZ.😉
+5
MF 2725
@SJB533 Goed verhaal Sjoerd, doen we niks mee! 😂😂😂
+11
WaterDeutzer
Hier op project Yassafi, regio Taskent dus dicht bij m'n apartement. Er waren maar enkele projecten die ik alleen op 1 dag bezocht, zonder overnachting. Deze Same Explorer 90 was van de 3 Explorers uit allereerste projectjaar '91. Een "oude" trekker dus!

Hij was toe aan een 'vitamine kuur'. Gebruikte wat meer olie en wat onderdruk. Oplossing: nieuwe veren, bussen hoonen, kleppen slijpen, nieuwe nozzles, drijfstangschalen. En de Same kon er weer tegen.

(klik om te vergroten)

Same Explorer 90 met open motor
+5
mklok
@WaterDeutzer Wat vonden ze verder van de kwaliteit en comfort van de Same's? Dit was voor hun toch een nieuwe wereld , denk ik, lijkt mij beter als wat ze gewend waren.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Wat vonden ze verder van de kwaliteit

Ja, de uitverkoren Same chauffeurs waren natuurlijk apetrots! De minderheid was er heel netjes op met wassen en poetsen. Helaas de meeste deden goed hun best om de Same's niet te laten opvallen tussen de oude Sovjet trekkers. (afraggen)😥
+10
WaterDeutzer
Ook in primitieve omstandigheden kun je toch vakwerk afleveren al kost 't wat meer tijd.
De boormachine zat in Cebeco kit, de hoonstenen nam ik zelf mee. Uitgevoerd in een emmer met een paarliter diesel. Met wat losse draadjes aan je stekker voor de nodige 220. Wat dan vaak varieerde tussen 200 en 250v. Je zit de gloeilampen soms golvend reageren.

(klik om te vergroten)

Hoonen van cilinderbussen naast gedroogde uien.
+10
WaterDeutzer
Heb al eerder geschreven dat mijn vervoermiddel een Lada Niva 1500 van Cebeco was. Tussenpaus AEC (Karel Albers) was in Oezbekistan de baas (en NL-consul voor UZB naar Beatrix!). AEC had een 15tal ex NL-leger landrovers laten invoeren. Het was fun om daar mee te rijden, maar ze hadden hun beste tijd wel gehad.

Duurde niet lang of de helft stond als donor in Tashkent achter een hek geparkeerd.
Je kon wel op enorme belangstelling rekenen als je ergens stopte of zelfs aan een verkeerslicht. Landrovers hadden ze nog nooit eerder gezien.

(klik om te vergroten)

Gebroken kruiskoppeling onderweg. Dan gebruiken we gewoon de greppel als werkput! Toevallig reden we hier in convoi nog achterelkaar vanaf kantoor Taskent naar de verschillende projecten. De andere auto's waren van meerdere adviesboeren.
+5
walker1
@WaterDeutzer De kruiskoppeling is sowieso al zwakke plek bij die oude LaRo's.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
zwakke plek bij die oude LaRo's

Ik heb niet hoeven dienen, misschien jij wel en weet je dat?
+4
radium45
@WaterDeutzer Tijdens de koude oorlog was ik onder andere monteur van die Engelse prut. Wat een bagger als je het vergeleek met de latere Mercedes terreinwagens.
+5
MF 2725
@radium45 De Mercedes G van toendertijd was bijna onverwoestbaar. 😀
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MF 2725:
Mercedes G van toendertijd was bijna onverwoestbaar.

Tot een paar weken geleden in Patriot transport naar Slowakije.🙈

(klik om te vergroten)

Mercedes G, einde oefening
+3
Rondeutz06
@WaterDeutzer dikke daf achterop 🙈
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
dikke daf achterop

Ja, een museumknal.🤔
+8
WaterDeutzer
Hier zit ik met adviesboer Chiel Nusselder en zijn tolk Juri langs de weg bij een sjasliek restaurtant aan een lunch op weg naar zijn project in de regio Tashkent. Sjasliek is in dit land bijna basis voedsel. Je hoeft niet lang te rijden of je vind ze langs de weg. Een soort lange varkenstrog met roosters schapenvlees met uien en paprika zonder saus, maar met veel heel lekker ingebakken kruiden. Met de bekende Turkse broden om te smullen!

De Oezbeekse taal is nauw verwant met de Turkse. Er is een drukke handelsroute over de weg met trucks tussen Ankara en Tashkent. Verschil is wel dat de Oezbeekse taal in cyrillisch word geschreven.

(klik om te vergroten)

Lunchstop met de Landrover rond Tashkent
+3
Wimariete
@WaterDeutzer Goed eten zo te zien. Van vliegen geen last, en het vlees wordt gratis gerookt. Gezien de damp en rook van auto's op de achtergrond. 😉😊😅
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
Gezien de damp en rook

Die rook is toch echt van de braadbakken, Wim!
Zo trek je ook de aandacht van chauffeurs op straat dat er iets te eten valt....😄
+5
WaterDeutzer
Nog een plaatje van de gedemonteerd Explorer onderdelen

(klik om te vergroten)

Explorer 90 delen
+6
MF 2725
Mooi, Nico.
+9
WaterDeutzer
De slager keurt zelf zijn vlees, zegt men wel eens. Dit is op een bazar in de regio maar vaak hangt het vlees midden in de zomer gewoon onder een afdakje aan de rand van de weg op en bloot om te verkopen. Gekke is dat je dan toch geen enkel insect kan ontdekken? Gelukkig had Cebeco goed voor ons gezorgd met complete Medical Kits op ieder project. En met compleet bedoel ik: operatie gereedschappen, plasmabloed, narcosemiddelen etc.🤩

Daar heb ik in mijn 1e reis met veel geluk gebruik van moeten maken. Ik was zó snel vertrokken dat entingen bij GGD in NL geen zin hadden (werkingstijd). Wetende geen leidingwater te drinken had ik mij aan overheerlijke watermeloenen gezet die op 't land lagen. Bij 40°C zijn die van binnen nog steeds koel.

Een paar uur later bij het huis van een trekkerchauffeur rond Samarkand kreeg ik koorts, diarree en overgeven. Koort liep op tot boven de 40°. Er werd een dokter opgeroepen. Die kwam in de vorm een een Ma Flodder in een witte jas die langs de rij van knopen meer zwart was.😕

Ik moest op m'n buik gaan liggen en de broek laten zakken. Kreeg een forse injectie in m'n bil. Een paar minuten later brak 't zweet me uit en de volgende dag was is weer de man!
Zonder medical kit had ik het misschien niet overleefd, bleek een cholera besmetting geweest.

(klik om te vergroten)

De slager zelf
+6
a3vandiejen
De verhalen van het loonwerk nog in m,n achterhoofd en dan deze avonturen, ongelooflijk allemaal.
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
verhalen van het loonwerk nog in m,n achterhoofd

Daarna nam ik wel meer risico, wat ik vandaag niet meer zou durven.
+6
Massey 2705
Met hoeveel weken op en af werken , en hoelang ging je dan weer terug naar nederland ?
Of bleef je daar ook in je vrije tijd . omdat ,,thuis,, ook niet meer echt thuis was zo als je in December geschreven had.
+8
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
hoeveel weken op en af werken

Was een beetje haat-liefde verhouding. 5-8 weken daar, bij 6-7 weken keek je al weer uit naar thuis. Maar na 1 week thuis was ik alweer blij dat ik kon vertrekken. Nee, ik had wel degelijk op dat moment een fijn huisje in Elen-Dilsen.

Daar heb ik vlak voor m'n werk voor Cebeco nog snel een oude MB200D gekocht voor 10.000Bfr.
Want na 't loonbedrijf met 'min-nul-budget' reed ik nog met bedrijfsauto's van mijn baas.
Met die MB200D reed ik dan steeds naar Pa & Ma in Neck. Die hadden ook geen auto meer. Ze brachten mij dan door naar Schiphol en zij konden al die weken met mijn MB rijden. Win-win.😅

(klik om te vergroten)

Stond in Maaseik al 10jaar langs mesthoop.

(klik om te vergroten)

M'n broer John als hulp, buiten achter m'n huisje in Elen-Dilsen

(klik om te vergroten)

2mm gezet (pantser)plaat erin.😎

(klik om te vergroten)

Met slijptol naar een sloper geweest voor passende delen. Op achtergrond m'n laatste auto van baas. @a3vandiejen kent die wel.😉

(klik om te vergroten)

Zelf spuiten bij een loonwerker in de schuur

(klik om te vergroten)

Resultaat.😍
+4
mklok
@WaterDeutzer Herkenbaar , mijn oom op de boerderij waar ik als 13/14 jarige werkte deed hetzelfde. Mercedes 200 D de herkenbare roest op de spatborden. Oude delen eruit slijpen en nieuwe stukken erin lassen. Zal eens kijken voor de foto's. Die moeten er wel zijn.
+4
Rondeutz06
@WaterDeutzer ik heb ook nog zo een oranje 200D gehad. Bij het stoplicht kon je beter achter een vrachtwagen gaan staan dan er naast want die trok je er niet uit 🥴
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
want die trok je er niet uit

Nou, met die trucks van destijds had de mijne toch geen moeite.😅 Motortje had net 50d gelopen. Eigenaar was overleden en de vrouw gunde mij de auto.🥰 Ik kende ze vanwege mijn hulp aan de gehandicapten vereniging als buschauffeur en praalwagenbouwer.
+5
a3vandiejen
@WaterDeutzer Ja inderdaad, ..Nemaasko/ Nemaco. De NK 1000 lijmkraantjes. Leuk...
+5
Wimariete
Bijzonder mooie verhalen. Nooit geen weet van gehad dat zoiets door cebeco is bewerkstelligd. We waren van huis uit echte cebeco boer, en hoorde of las wel eens iets over het Oostblok, maar wat hier echt speelde kregen we nooit te zien of te horen. Prachtig
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
Nooit geen weet van gehad dat zoiets door cebeco is bewerkstelligd

Ja Wim, dat was echt op een enorme schaal en superstrak georganiseerd! Het zat natuurlijk wel mee omdat de landbouw in NL op dat moment (ook) in zware crisis zat. Geen gebrek aan boerenzonen voor uitzending.
+5
Wimariete
+6
Wimariete
@WaterDeutzer We hadden alle machines en trekkers van een Cebeco zaak uit Drempt. Voer van ABC, tegenwoordig for farmers en de melk ging naar de Coberco. Alles onder coöperatieve paraplu. Nooit geweten dat dit met ons ledengeld gebeurde. Maar goed ook denk ik, hoefde ik er ook geen zorgen over te maken. Ik kijk elke morgen weer uit naar jou foto's en verhalen. Prachtig.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
dat dit met ons ledengeld gebeurde

CIP was een zelfstandige BV van de coöperatie. Maakte heel goede cijfers, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel daarvan terug in de coöperatie vloeide?
+5
siem
Wist ook niet dat op zo een grote schaal was, weet wel dat er advies boeren naar toe gingen
+6
Rondeutz06
Mooi verhaal weer Nico, met het eten weer als rode draad er door heen.
+7
jehan
Zo ik heb weer een geschiedenis les gehad ..mooi verhaal weer nico
+6
jan-kees same
Mooie reportages zo ,leuk om te lezen en te bekijken👌
+2
WaterDeutzer
@SJB533 Zie nu ook op Wikipedia dat de XTZ trekker fabriek in Kharkiv eind februari ook is platgebombardeerd door Poetin. 😥
+7
mklok
@WaterDeutzer poetin dacht natuurlijk dat daar oorlogs materiaal werdt gebouwd. Ongelooflijk dat zo'n man dit allemaal op zijn geweten heb. Eeuwige zonde. Duurt weer jaren ( als het nog goed komt) voordat het weer opgebouwd is.
+6
MF 2725
@mklok Met geld uit het westen!
+3
mklok
@MF 2725 Inderdaad, dat is achteraf wel makkelijk te zeggen. We zijn te naïef geweest. Nu weten we beter en als dit een keer klaar is zitten ze in Rusland met de gebakken peren. En dan zal er best veel geld weer naar oekraine gaan om alles weer op te bouwen. Maar voorlopig zitten we er mee.
+4
draaipiet
Prachtige indrukwekkende verhalen. Wel jammer dat ik op het moment niet altijd tijd heb voor TF, Als je een maal een paar dagen overslaat zijn jou verhalen bijna niet meer bij te houden
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @draaipiet:
bijna niet meer bij te houden

@grasbaal heeft ze ook mooi samenbracht in een Topic, kun je ze altijd teruglezen Piet: tractorfan.nl/topic/285148/
+3
draaipiet
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
grasbaal heeft ze ook mooi samenbracht in een Topic

Maar ik probeer het wel bij te houden hoor Nico, de ene keer lukt dat beter dan de andere keer, maar ik doe me best. Het is veel te interessant om het te missen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van XTZ ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!