Op een rit naar het aardappelproject waar adviesboer Johan Murre werkte zag ik wat onderhoudswerk langs de weg staan. Een MTZ die wat verder heen was dan een lekke band.Het stofzand al in de bak gewaa

MTZ R2

+14
WaterDeutzer
Op een rit naar het aardappelproject waar adviesboer Johan Murre werkte zag ik wat onderhoudswerk langs de weg staan. Een MTZ die wat verder heen was dan een lekke band.

Het stofzand al in de bak gewaaid werd er druk doorgewerkt om de trekker weer rijdend te maken.

De meeste Sovjet trekkers waren rond de 60pk en hadden geen accu, of werkend startcircuit meer aan boord. De trekkers werden dan 's avonds na het werk achteruit op een geprepareerde heuvel geparkeerd. Dan kan die in de morgen weer een rollende start maken.

Reacties

+6
WaterDeutzer
Er was naast de eerder vermelde oliepomp problemen natuurlijk ook ander werk te doen. Dan blijft het werk interessant. Vaak met hele drommen kijkers rond mij heen, maar soms ook met maar 1 zoals hier. Deze reparatie is in 1 bezoek uitgevoerd omdat alle benodigde onderdelen in voorraad waren uit de magazijn container van Cebeco.

Ieder project in RUS, KAZ en UZB kreeg zo'n compleet samengestelde container meegeleverd. Lieuwe Wieringa was voor de samenstelling in Nederland verantwoordelijk geweest. Een breed pakket Same parts, maar ook van alle werktuigen, inclusief hand en elektrisch gereedschap. Met magazijnrekken en een werkbankje met bankschroef. Voorzien van TL-verlichting en stopcontacten.

Helaas bleef er van de inrichting op de meeste projecten niet veel over. Stopcontacten en TL-buizen kende men nog niet op 't platte land, die zag je dan her en der hangen. Van gereedschap bleef ook niet veel over.

Zelf had ik altijd een goed gevulde Gedore gereedschap koffer mee. Met de extra tools en parts bij iedere reis.
+11
WaterDeutzer
Project in Namangan Regio, Oezbekistan.

(klik om te vergroten)

Lekkage eindaandrijving Antares100

(klik om te vergroten)

Een werktafeltje gecreëerd om schoon te werken
+8
WaterDeutzer
De huizen in de dorpen bouwen ze van leem met stro. 4 ruimtes geschakeld met in midden een ronde muur van ongeveer 1,5m wat de kachel is voor alle 4 vertrekken en de 4 daarboven. Toilet was buiten een gat in de grond met een hokje erboven en soms voorzien van een zitplank met gat, maar meestal een hurkzit. Reinigen deed men dan met gedroogde kleikorrels uit een emmer. Was het gat na een paar maanden vol, groef men een nieuw gat ernaast en verplaatst men het hokje.

Cebeco leverde per land een compleet gevulde zeecontainer met uitsluitend......wc-rollen!

(klik om te vergroten)

Thuis bij een trekkerchaufeur in Andizan regio, Tashkent op de foto met zijn gezin en Errol v Groenewoud, die mij hielp met pompen vervangen.
+8
schluterman
@WaterDeutzer mooi verhaal weer
+8
WaterDeutzer
Op mijn ritten naar de projecten voor inspectie oliepompen Same Laser 150 trekkers was het soms zoeken. In Kazachtstan, Chimkent regio, vertelde ze mij op het kantoor van de Agronoom waar hij aan ploegen was.
Ik heb met m'n tolk daarna nog een kleine dag achter een ploegspoor aangereden om uiteindelijk de trekker te vinden. Percelen van 50d a 60d met graan zijn daar geen uitzondering. Same's met 3000uur per jaar op de klok dus ook niet.

(klik om te vergroten)

Navigatie was het (verse)ploegspoor

(klik om te vergroten)

Laser 150 met 7-schaar Lemken

(klik om te vergroten)

Lichte zandgrond, waar het nog wel kan met 7-schaar en 150pk.

(klik om te vergroten)

De steppen van Kazachstan
+7
WaterDeutzer
Op dit plaatje in de ochtend op project 'Yassafi' Tashkent regio start Lieuwe Wieringa de dag. Links zie je een 200liter ton wat de watervoorraad is voor de douche. Een heerlijke douche die overdag door zonlicht word opgewarmd en 's avonds met een afsluiter en sproeikop gebruikt kan worden. Wel zuinig doen om beiden de warmte te gunnen.

(klik om te vergroten)

Opstaan in Oezbekistan
+9
WaterDeutzer
Cebeco was niet alleen in de contreien, Dit is een verlaten Israëlisch landbouwproject in Andizan regio Oezbekistan. Een schuur vol en buitenterrein met een 20tal John Deere trekkers en een nog groter aantal zelfrijdende JD katoenplukkers. De problemen waren vooral de hydrostatische voorwielaandrijving. Maar dat kennen wij wel van bij ons! De zilvergrijs geverfde wielen had iets met 'smaak' te maken.

(klik om te vergroten)

John Deere

(klik om te vergroten)

John Deere
+6
WaterDeutzer
Vaak moest ik op de projecten mijn eigen Lada laten staan en werd ik door een chauffeur rondgereden in zijn eigen auto. Meestal ook een Lada 1200, maar hier een 35jaar oude Russische Wolga. Mooie wagen! Regio Andizan, Oezbekistan

(klik om te vergroten)

TTZ trekker en een Wolga

(klik om te vergroten)

Chauffeur met z'n eigen Wolga
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
TTZ trekker en een Wolga

Dat heuptasje met waardevolle spullen heb ik maar kort gebruikt. Ben in Alma-Ata, Kazachtstan eens met de lijnbus naar een noordelijker gelegen project gereden samen met een tolk. Bij aankomst van de (lege) bus was het drommen om naar binnen te gaan een zitplaats te bemachtigen. Was 2uur rijden.

Kort nadat de bus vertrok kwam er iemand naar achter lopen met de vraag van 'wie dit paspoort was'. Ik kijk gelijk naar m'n heuptasje: opengesneden met mes en alles weg! Bleken getrainde criminelen te zijn die als 1e met 2 de bus ingaan en 1 gaat er met mij in gesprek, naar boven wijzend. De andere snijd m'n tas open.

Hebben ze gelukkig net voor sluiten van de deuren m'n paspoort teruggegooid. Geld weg.😣
+5
DEUTZ1972
Prachtige reportage weer Nico en heel interessant om te lezen hoe het de mensen daar leefden en de manier van werken.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
interessant om te lezen hoe het de mensen daar leefden

Ja Onno, zelfredzaamheid is wel de rode draad binnen die families. Grote voordeel daaraan is dat er geen druk staat op prestaties en er tijd genoeg is om te 'leven': morgen weer een dag!
+8
Massey 2705
Mooi verhaal weer. Je heb in die 2.5 jaar veel gezien !
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Je heb in die 2.5 jaar veel gezien

Ja, denk er nog vaak aan terug.👍🏻
+6
arjanvw
Weer een prachtige reportage!
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @arjanvw:
Weer een prachtige reportage!

Eigenlijk is dit de laatste van die periode. Morgen een rits foto's van de 'staat Same's' op een aantal projecten 4 jaar na dato tijdens mijn vakantie naar Oezbekistan.
+7
bob de bouwer
Prachtig als je dit soort uitdagingen houd, dit was niets voor mij.
Je hebt natuurlijk veel mooie dingen meegemaakt en dat nemen ze niet weer af.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @bob de bouwer:
Prachtig als je dit soort uitdagingen houd

Heb je gelijk in Bob, je moet natuurlijk wel avontuurlijk ingesteld zijn en van improviseren houden.
+6
angelo-nabben
@WaterDeutzer Nico is een man met gouden handjes en door zettings vermogen. Prachtige verhalen om te volgen.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @angelo-nabben:
Prachtige verhalen om te volgen.

Dankjewel, Angelo!
+5
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer met die kennis word je wijzer en leer je van niets iets maken Nico. Dat is iets wat veel jeugd hier niet meer kan en dat is zo zonde.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
en leer je van niets iets maken

Ik wilde eens een achterlichtglas vervangen van een Laser 150. Was op voorraad. Maar geen sterschroevendraaier te vinden. Konden ze niet in USSR. De chauffeur pakte zijn gewone schroevendraaier, een hamer en een koudbeitel. In mum van tijd werd er een sterschroevendraaier gesmeed op het frontgewicht.😊
+7
selectford
@2850Johndeere6R klopt wel voor een deel. Maar waar ik op school zit (techniek en mechanisatie) zijn ze ook niet echt motiverend om van niets iets te maken. Of als het kapot is zeggen ze op school zet het er maar nieuw op. Nu heb ik bij iemand stage gelopen die ook alles kan dan leer je zulke dingen allemaal wel zoo als gietijzer lasssen en creatief zijn om dingen te maken. Maar dan zeg je dat op school en dan staan ze je nog net niet uit laggen.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @selectford:
dan leer je zulke dingen allemaal wel zoo als gietijzer lasssen

Mooie opmerking van je! Pas als je van school af gaat, begint het leren. Hoewel, in mijn tijd zat ik nog op de LTS, dat bestaat helaas niet meer. Daar had je vakken als 'gereedschapsleer' en 'materialenleer' en leerde je echt de basis. Dat jij stage hebt gelopen, of loopt bij iemand die jou gietijzer leert lassen is goud! Probeer bij dat soort werkgevers te blijven en je hebt er je hele leven profijt van. Zelf heb ik als 14 jarige ook zo'n leermeester gehad. Die leeft nog en heb ik toevallig 2 maanden geleden weer bezocht en verhalen opgehaald. Maar laat je nooit meer uitlachen.😉
+5
2850Johndeere6R
@selectford Ach het is de weggooi maatschappij waar we in leven hoor zet er maar nieuwe op dat is goed voor de economie het geld moet blijven rollen. Maar als je dan bij een school aankomt om te vragen of je een blik verf ofzo mag halen om je project af te werken doen ze al moeilijk, ja ik snap wat je bedoelt.

En @WaterDeutzer heeft gelijk als je op stage of op werk zulke dingen leert neem het tot je er zijn niet heel veel bedrijven die de tijd en moeite in een stagiair willen steken om ze dat soort dingen te leren. En laat je nooit uitlachen om dingen die je kunt en dingen die je weet want er komt een moment dat jij of iemand het nodig heeft en dan ben je de lachende derde.
+3
selectford
@2850Johndeere6R daar ben ik het helemaal met eens.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
er zijn niet heel veel bedrijven die de tijd en moeite in een stagiair willen steken om ze dat soort dingen te leren.

Ik heb een groot deel van mijn leven jonge mensen als stagiair opgeleid in Vlaanderen en nu ook als S-BB leerbedrijf in Zieuwent. Ik moet helaas wel vaststellen dat de basisvorming bij techniek vandaag de dag belabberd is. Einde stage, zijn de meeste dan ook dankbaar.
+5
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Ze zijn niet allemaal vakman zoals jij Nico, het verstand en de kunde hebben is 1 maar het overbrengen op de jeugd dat is 2. Dat vak van overbrengen word steeds meer een vak apart.
+6
selectford
@2850Johndeere6R als je maar wilt leren dat is het meestal
+5
2850Johndeere6R
@selectford Wij zeggen altijd: waar een wil is is een weg. Maar als de wil weg is is er dubbel pech
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Dat vak van overbrengen word steeds meer een vak

Ik heb het altijd graag overgebracht en doe dat nog steeds met plezier.
+5
2850Johndeere6R
@selectford Ik bedoelde niet alle jeugd ik denk dat het met de meeste die op TF zitten wel goed zit of goed komt. Het was niet aanvallend bedoeld
+7
Wimariete
Prachtig. Kan niet wachten tot morgen.
+7
Rondeutz06
Prachtige reportage weer Nico, mooi om meegemaakt te hebben. Had je toen het gevoel om die mensen te helpen en wat te leren qua onderhoud en reparaties of zag je het echt als werk?
Zoals ik het begrijp repareer je de machines en de mensen zijn blij maar als het weer kapot gaat gaan ze er naast zitten te wachten tot Nico weer komt.
Heb jij het idee dat deze projecten zinvol waren?
+8
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
toen het gevoel om die mensen te helpen en wat te leren qua onderhoud en reparaties of zag je het echt als werk

Ik zag het echt als mijn missie om kennis en noodzaak van preventief onderhoud bij te brengen. Cebeco deed dit ook 'voorschijnen'. Later bleek de harde werkelijkheid. In de zomer van '94 toen ik als gebruikelijk daags voor m'n reis het hoofdkantoor in Deventer bezocht, kreeg ik niet de nieuwe reisinfo, maar werd ik ontslagen!

Reden was als smoes dat er commentaar van een paar sovchoz leiders was omdat ik me negatief had uitgelaten over de 'toestand van hun trekkers (same's)'.

Maar in werkelijkheid was de oorzaak mijn 'innovatieve wijze van werken'.

voorbeeld: Net voor rooiseizoen aardappelen was er in Tashkent regio een Antares 100 door de achtervelg heen gebroken. De cultuurwielen bleven er meestal altijd onder, dus met al dat hobbelen door de gaten in de wegen is het een keer over.

Ik heb het hart van beide velgen op het dak van m'n Lada meegenomen naar een leegstaande machinefabriek in Tashkent. De directeur en wat bewakers waren de enige aanwezigen. Geen werk meer sinds het 'kaartenhuis' USSR was ingevallen. Ik zag al een grote draaitafel staan waar mijn wens op uitgevoerd kon worden!

Verzoek: gebroken hart uit de velgschelpen draaien. Een nieuw hart snijden wat 2x zo dik is (20mm) met verzonken gaten voor de standaard wielbouten. Dat begreep hij en morgen klaar!
Ik kwam terug, de velgen zelfs in juiste kleur gespoten klaar, kosten: niks! Hij was zeer vereerd een 1e klus voor een Hollands bedrijf te hebben mogen doen. Hij blij met pennen, aanstekers en vlaggetjes.😅

Maar......later in Deventer kreeg ik het verwijt dat ik niet had meegewerkt om de '10% onvoorziene post parts' te hebben aangesproken! Daarom kon Cebeco dit niet incasseren en moest het verrekend met nieuw projectjaar. Het was eigenlijk de bedoeling geweest dat ik nieuwe wielen in Treviglio had besteld en deze per vrachtvliegtuig rechtstreeks naar Tashkent had laten vliegen.

1: dan had de klant dezelfde lichte velgen gehad
2: dan had het rooiseizoen al lang voorbij geweest
3: nu heeft hij velgen die zeker nooit meer kapot gaan

Maar daarvoor had ik al minpunten gescoord met het laten oplassen van krukassen.
Ik was Freelancer, dus onze wegen scheidde helaas met onmiddellijke ingang.

(klik om te vergroten)

Draaitafel voor reparatie cultuurwielen in Tashkent
+8
a3vandiejen
@WaterDeutzer Knap oneerlijk allemaal, maar daar wordt niet om gevraagd.
+6
John k
@WaterDeutzer das wel erg jammer dat de wegen zo scheiden.......wat ben je daarna voor werk gaan doen?
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @John k:
wat ben je daarna voor werk gaan doen?

Een dagje uithuilen thuis. Daarna besloten om mij in te schrijven bij de Handelsrechtbank (KvK) in Tongeren als zelfstandig ondernemer machineonderhoud onder de naam: Nicotech.
Pa gevraagd om mijn MB200D over te nemen voor 1000gulden. Dan had ik daarvoor een 12 jaar oude Ford Transit op 't oog als servicewagen. Pa zei 'je bent gek', maar heeft 't wel gedaan.😂

Per fax een groep aannemers grondwerken aangeschreven. Na 3 maand weer wat geld van pa geleend om te eten....Toen er 1 zich via via melde: Wim vd Vorst in Kinrooi. Was daarna 2 jaar lang mijn grootste klant.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
12 jaar oude Ford Transit

Staat op website van Nicotech: nicotechbv.nl/portfolio/
+5
RVM
@WaterDeutzer prachtige bedrijfshistorie
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
prachtige bedrijfshistorie

Is nog maar een overzicht. Ben met de website verhuist, moet nog meer diepgang in de projecten plaatsen. Nicotech in BE ben ik gestopt in 2018 en heb Nicotech Machinery er voor in de plaats opgericht vanuit Zieuwent.
+5
draaipiet
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
op website van Nicotech: nicotechbv.nl/portfolio/

Ook dit is indrukwekkend wat je hier als bedrijf hebt neergezet. Met de toertocht in Polsbroek heb ik nooit in de gaten gehad met wat voor een bijzonder man ik aan tafel zat. Ook wel mooi om mee te maken dat je ook zo gewoon blijft en kan genieten van de kleine dingen, dat siert je Nico 👍👍👍
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @draaipiet:
een bijzonder man ik aan tafel

Neeeeh, Piet! Niks bijzonders hoor. Gewoon gek van trekkers.😍
+3
BuvaM
@WaterDeutzer Wat een foto's
Die busopbouw met "NEUSS" daar gaan vast heel wat 'TF-hartjes' harder van kloppen. (staat helaas toch nog iets anders boven)
+4
a3vandiejen
@WaterDeutzer Niet bij de pakken neerzitten was jou motto...geweldig...
+7
Rondeutz06
@WaterDeutzer dat gevoel had ik al datje geen ontwikkelingswerk deed maar gewoon een pion in een commercieel web was. Lekker ondankbaar maar de ervaringen nemen ze je niet meer af.
+9
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Lekker ondankbaar maar de ervaringen nemen ze je niet meer af

Commercieel kan je er wel wat van zeggen, maar de basis was al heel goed boeren. Cebeco wilde steeds meer. Er kwamen eind '93 ook steeds meer managers op kantoor Deventer en werd er vergaderd om te vergaderen.

En er was al eerder iets opmerkelijks gebeurd wat mij niet in dank werd afgenomen:

AEC de tussenpaus van Cebeco in UZB had eind '93 een bus vol studenten van de Nijenrode businessschool naar Tashkent gevlogen om de jaaronderhandelingen te gaan voeren met het ministerie van landbouw in Tashkent. Typetjes 'Roderick' en 'Diederik' zeg maar.🤔

De opbrengstrapporten van de projecten '93 werden getoetst en op kantoor wat opgedikt.
Na 1 dag onderhandelen, kwamen ze mij vragen of ik de volgende dag mee wilde naar het Ministerie want de minister had wat kritische vragen gesteld....

Die minister van landbouw was een Russin, Mrs.Umarova. Een typetje Ma Vlodder zeg maar, een landbouwingenieur die je niets wijsmaakt over trekkers en machines. Wij noemde haar voor 't gemak Mrs.Potato.😅 Ze vond de 7-schaar ploeg te groot, maar ook op andere oogstwerktuigen had ze gedetailleerde problemen. De AEC studentjes hadden daar geen antwoord op. Ik wel, maar dat was uiteraard naar wens van de minister. Weg uniformiteit van de Cebeco projecten!

(klik om te vergroten)

Voormalig kantoor te Tashkent waar AEC en CIP (Cebeco) de gehele begane grond hadden afgehuurd.
+6
mklok
@WaterDeutzer Jij denk net als ik , klant moet er zo min mogelijk last hebben van het ontstane probleem. Je heb het mooi opgelost , enkel de hoge heren willen dat er geld verdient wordt. Vind het kortzichtig, op de lange termijn kom je dat een keer tegen dat ze dan voor een ander bedrijf of merk gaan kiezen.
+5
BuvaM
@WaterDeutzer Indrukwekkende verhalen.
"Ik was freelancer" : dat is zzp'er zonder de gunstiger belastingvoorwaarden?
Of was jij in België onder andere regelingen belastingplichtig?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @BuvaM:
Ik was freelancer

Nee, het woord zzp bestond toen nog lang niet. Freelance arbeidscontract bestaat nog steeds. Word veel toegepast bij bijv journalisten. Je staat op de loonlijst van je werkgever, maar hij houdt geen afdrachten voor jou af. Maar omdat de werkzaamheden altijd buiten NL plaatsvinden was dat 0 afdracht voor mij. Betalingen zijn een vast bedrag per dag met daarop onkosten. Ik was gelijk gesteld met kantoorpersoneel Deventer maar alle adviesboeren stonden op de payroll van een uitzendburo.
+7
langeslagdiesel
@WaterDeutzer het gaat altijd uiteindelijk om de centen. En als de naam van de man achter de werkbank vaker genoemd woord op de projecten dan de naam van de man met zijn glimmende puntschoenen op de bank, dan begint het vaak al hier en daar wat wrijving op te leveren. Op die manier zijn al veel mooie, zowel kleine als grotere projecten gesneuveld. Ik had je al gemeld bij je eerste verslag van een foto / situatie dat de beperkte info die hier vrij gegeven werd als ,, gepoetst “ over kwam op mij. Het maakt je verhaal er ZEKER niet minder mooi van om te lezen.
+7
2850Johndeere6R
Mooie reportage Nico 👌met een duidelijk verhaal erbij👍 om van te smullen
+7
steyrlanzboy
Mooie foto
+7
a3vandiejen
Prachtige verhalen weer, net wat Bennie zegt..zou niets voor mij zijn.
Benieuwd naar morgen.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
net wat Bennie zegt

Is Bennie, Bob?🧐
+5
a3vandiejen
@WaterDeutzer Ja klopt..👍
+7
noordhof
Mooi , lijkt wel een artikel uit een magazine zo ! Meer van dit . gr
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @noordhof:
lijkt wel een artikel uit een magazine zo

Wanneer ga je je abonnementsgeld betalen?🤣🤣
+9
Towaberg
Jij moet daar het een en het ander beleefd hebben! Ik lees elke letter, boeiend 👍
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
Ik lees elke letter, boeiend

Merci, Toon!
+6
John k
Wat is er trouwens met dat hele Cebeco gebeuren gebeurd? Bestaat dat nog of is dat overgegaan in een andere company?
+6
mklok
@John k For Farmers is daar een onderdeel van , weet het niet precies. Agrifac ook van dat cebeco gebeuren dacht ik.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
For Farmers is daar een onderdeel van

Klopt, FF is ontstaan uit Cebeco. Ton Verhoeven (Matrix) heeft na de verkoop aan Kuiken, Agrifac gekocht. Ton heeft letterlijk goed geboerd!
+4
draaipiet
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Klopt, FF is ontstaan uit Cebeco. Ton Verhoeven (Matrix) heeft na de verkoop aan Kuiken, Agrifac gekocht. Ton heeft letterlijk goed geboerd!

Dit is ook nog een poot van Cebeco die nog bestaat, maar ik weet niet hoe het precies zit. Zit op de Boompjes in Rotterdam waar Cebeco ook gezeten hebt.

(klik om te vergroten)

+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @John k:
met dat hele Cebeco gebeuren gebeurd

De coöperatie Cebeco Handelsraad is eind jaren '90 ontrafeld en opgedoekt. In 2002 heeft Ton Verhoeven, een voormalig medewerker van CIP (Cebeco International Project bv) alle aandelen overgenomen en het omgedoopt tot Matrix vanuit Rusland. Om het 4 jaar later door te verkopen aan Kuiken NV Emmeloord. Daar had Kuiken zich in vergist.

AEC (Albers European Consultancy) met zetel op Cyprus, heeft nog 1 jaar de ballen hoog kunnen houden in Oezbekistan totdat de ballonnen doorgeprikt waren. De president werd rijkelijk gesponsord met NL-kunst. De regiobobo's met dure Duitse auto's. Zelf was Karel Consul voor Karimov (president) in Nederland en heeft hij met Beatrix presentaties gehouden in een grote ligboxenstal in de Flevopolder. Achteraf gezien, was ik niet te vroeg vertrokken.
+4
BuvaM
Quote Reactie van @John k:
Wat is er trouwens met dat hele Cebeco gebeuren gebeurd?

voor de liefhebbers:
boerenbusiness.nl/artikel/10851824/…
+5
draaipiet
Prachtige verhalen en foto's Het oostblok is toch wel een hele andere wereld, wij denken vaak te westers om ze te begrijpen. ik heb ook wel een beetje oostblok ervaring op een ander vront, maar de sfeer proef ik hier gelijk uit en is heel herkenbaar.

Maar ik heb ook nog een vraagje: Percelen van 50d a 60d met graan zijn daar geen uitzondering. wat is dat voor maatvoering, waar moet ik aan denken?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @draaipiet:
Percelen van 50d a 60d

Ik zag ook al iets te kort geschreven: 50.000 tot 60.000Ha.
Maar in Rusland gaan de projecten boven de 100.000Ha. Een 'tractorpark' daarvan gezien met stalling van werktuigen op een veld van 200Ha. Je bleef rijden langs de rijen met de auto.
+4
Massey 2705
@WaterDeutzer op percelen van 50000 Ha , is het wel erg bekrompen om met 100 /150 pk trekkers te gaan beginnen.
Maar als ik alles zo lees , ging het niet om het logiesche , maar om politics en geld.....!

Voor jouw weer een hoofd stuk afgesloten , wat zo niet je bedoeling was.....!
Maar zo als je schreef , kon je altijd, thuis bij je pa en moe weer even op adem komen , je hart luchten , en weer nieuwe plannen maken...!
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
wel erg bekrompen om met 100 /150 pk trekkers

Die Cebeco projecten waren dan maar een klein onderdeel van zo'n grote Kolchoz, Jacco.
+5
mklok
@draaipiet Het is moeilijk klussen tussen de Russen 😅
+2
draaipiet
Quote Reactie van @mklok:
Het is moeilijk klussen tussen de Russen

Was dat niet een uitspraak van Peja Brustrac of zijn opvolger?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @draaipiet:
uitspraak van Peja Brustrac

Kan de Belaroesjes in de Boerderij nog goed herinneren. Daar keek je wekelijks naar uit.
+4
mklok
@draaipiet van G Thieleman, oud directeur van Brustrac.
+3
GerbertXL
Ook ik vind het prachtige verhalen, en ook de achtergrond / politiek van cebeco vind ik erg interessant.
Maar hoe krijg je het voor elkaar om na deze avonturen en een plotseling ontslag amper geld te hebben voor een busje?
Ook bij je loonbedrijf en andere avonturen lijkt de financiële kant niet de sterkste te zijn geweest.
Voel je vrij om dit te negeren want het is verder niet mijn zaak, en het is zeker niet mijn bedoeling de boel neer te halen, maar aangezien je heel open over alles bent leek mij deze vraag niet te ver gaan.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @GerbertXL:
maar aangezien je heel open over alles

Als je het loonbedrijf verhaal aandachtig hebt gelezen, vooral in de laatste fase hoef je deze vraag niet te stellen.😉 Pas vanaf de start van Nicotech in '94 is alles snel in goede flow gekomen. Kun je op beeldverslag op website "25 jaar van Dilsen naar Maaseik naar Zieuwent" goed waarnemen.
Alles vanaf toen met vér onder nul en door 24/7 werken opgebouwd.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MTZ R2 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!