Foto van een Fendt 412, 1e snee 8-5-22 😎😎 16 km uur zonder dat die hem terug regelt, 7,5 ha uur.

Fendt 412

+1
J asper
Foto van een Fendt 412, 1e snee 8-5-22 😎😎 16 km uur zonder dat die hem terug regelt, 7,5 ha uur.

Reacties

J asper
@mdoornekamp Is zo ouwe Fendt nu zo sterk of trekt zo trommel maaier nu toch zo licht?
+1
nhfendt fan
@J asper trommelmaaier trekt over het algemeen niet ligt , omdat het gewas tussen de trommels door moet en bij een schijven maaier "loopt" het gewas erover heen . Een 412 heeft toch 125 pk ?
J asper
@nhfendt fan Klopt, 125 pk
+2
dx11
Quote Reactie van @nhfendt fan:
loopt" het gewas erover heen

Ja, waarbij de helft van de schijf tegen de gewasstroom in schuurt. Maak jij de kat maar wijs dat dat minder weerstand geeft dan dat het gewoon door de trommel meetrokken wordt. Rare theorie dit. Daarnaast heb je ook nog eens 3x zo veel tandwielen en lagers die allemaal weerstand geven
Rondeutz06
@dx11 een schijvenmaaier heeft wel meer mesjes, misschien maait hij daardoor wat lichter
+1
dx11
@Rondeutz06 elk mesje geeft ook weerstand
Rondeutz06
@dx11 vele handen maken licht werk
Valtrapowerr
@Rondeutz06 Dat lijkt zo maar is niet zo. Trommelmaaier van 3.20 heeft er 12 en een schijvenmaaier 14
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @dx11:
waarbij de helft van de schijf tegen de gewasstroom in schuurt.

Ik denk dat 90 tot 100 procent van het gras over de maaibalk gaat op de plek waar de schijven naar achteren draaien, kijk maar hoe het gras in 4 'zwaden' ligt op het screenshot wat ik bijgevoegd heb.
Of naar het slijtagebeeld van de kneuzer achter een schijvenmaaier, daar zie je ook precies waar het meeste gras langs gaat.
Dussse, beetje rare theorie... πŸ˜‰

(klik om te vergroten)

+1
dx11
Quote Reactie van @hobbyboer:
Ik denk dat 90 tot 100 procent van het gras over de maaibalk gaat op de plek waar de schijven naar achteren draaien,

Is meteen de theorie van het zwaarder draaien van de trommelmaaier (voor zover Jasper dat met deze praktijktest nog niet heeft gedaan) getackeld. Danku
hobbyboer
@dx11 neenee, bij een schijvenmaaier is er dan nog steeds veel meer ruimte, ongeveer 50% van de totale maaibreedte.
Bij een trommelmaaier maar 25%, gok ik zo ongeveer
casejxu
@hobbyboer @ford8630power @dx11 maar wen trommelmaaier heeft dan weer een vliegveld werking. Schijven maaier moet je constant aan het werk houden. Trommel maaier blijft langer zelf draaien. Grootste voordeel van schijvenmaaier is da ze vaak minder wegen, er dus een kleinere trekker voor kan dus vragen ze minder vermogen??
+3
huub
Quote Reactie van @casejxu:
maar wen trommelmaaier heeft dan weer een vliegveld werking. Schijven maaier moet je constant aan het werk houden. Trommel maaier blijft langer zelf draaien.

Zo werkt het niet. Een zwaardere trekker/auto/combinatie op snelheid houden kost ook meer energie. Ga maar een stukje maaien met de aftakas uit, ben je zo klaar 😉
Valtrapowerr
@huub met een zwaardere aanhanger moet je ook harder remmen. Je theorie klopt niet helemaal hoor een trommelmaaier kun je koffie gaan doen voordat die stil staat en een schijvenmaaier ben je de trekker nog amper af of hij staat al stil.

Mijn ervaring is dat vooral en aanzetten en optoeren een groot verschil is tussen trommel en schijvenmaaier maar gedurende het maaier is het verschil niet zo groot.

Maaibeeld van een trommelmaaier blijft -ondanks dat ik erg content ben met onze disco’s- wel het mooiste
casejxu
@huub maar een trommelmaaier kom je veel verder als schijvenmaaier
@hobbyboer realistisch gedacht heb je met een schijvenmaaier veel eerder pieken omdat die met aftakas uit eerder stil zal staan.

Maar het vermogensverschil is n kansloze discussie hier op t forum. Zat al tijdje te zoeken naar de test bij trekker en werktuig maar kan die niet vinden. Die kwam volgens mij op 50/50%
rubenv
@casejxu dat was toch met die niemeyer/ziegler maaiers? staat mij ook wat van bij
casejxu
@rubenv juist dat ja. En heb ruim 100 t&w op zolder liggen maar allemaal door zoeken is nogal wat πŸ˜…
EA_MF
@casejxu tot een paar jaar terug stond er altijd een lijst met titels van alle artikelen achterin de december of januari uitgave. Scheelt een hoop zoekwerk 😉
casejxu
@EA_MF klopt. Zal als ik tijd heb eens op zolder gaan verstoppenπŸ˜…
+1
hobbyboer
@casejxu die vliegwielwerking heb je alleen voordeel van om piekbelastingen op te vangen bijvoorbeeld bij een pers ofzo.
Bij een maaier heb je er alleen maar het nadeel van bij het inschakelen/optoeren.
+1
@casejxu
Quote:
maar wen trommelmaaier heeft dan weer een vliegveld werking. Schijven maaier moet je constant aan het werk houden. Trommel maaier blijft langer zelf draaien.

Als die theorie zou kloppen, had toch elke aftakas aangedreven machine een immens vliegwiel gehadπŸ˜…
J asper
@hobbyboer Mooie theorie, alleen volgensmij zit er ook nog een balk onder, bij een trommel maaier niks.
SJB533
Quote Reactie van @hobbyboer:
neenee, bij een schijvenmaaier is er dan nog steeds veel meer ruimte, ongeveer 50% van de totale maaibreedte.Bij een trommelmaaier maar 25%, gok ik zo ongeveer

Ik geloof dat dit pas verschil maakt, als we nu 3 maanden regen krijgen. En dan ook elke dag. Hele dikke snedes tussen de trommels doorpersen kost vermogen. Dit effect zou ook op moeten treden, als je bijvoorbeeld 25 kmh rijdt, ipv 16...
+2
ford8630power
@dx11 Bij een trommelmaaier, vooral met grote trommels, moet het gras over een grotere lengte getransporteerd worden. Vraagt ook vermogen.
+2
J asper
@ford8630power Als het meer vermogen vraagt, waarom loopt β€œmaar” 125 pk er zo mee weg dan?
+2
ford8630power
@J asper Ik denk dat die dat met een schijven triple ook had gedaan
Fendt926Driver
@J asper 16kmh maal 8m werkbreedte is 12.8 ha per uur.
Gaat beetje draaien op kopakker af moet je toch vlot 11 ha per uur kunnen.
Waarom dan maar 7.5 ha per uur maaien?
Hier met 255pk halen we de 10 ha per uur vaak net niet.
Maar dat is met kneuzers erin
+1
J asper
@Fendt926Driver Is de eerste keer maaien en is inclusief losmaaien en reistijd.
+6
J asper
+1
Fendt926Driver
@J asper dat gaat wel heel vlot.
Zou op de kopakkers toch wel een stuk langzamer rijden.
Maar dat komt nog wel denk ik
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Zou op de kopakkers toch wel een stuk langzamer rijden.

Ik vind het netjes en vlot gaan zo, geen gehobbel, maaiers mooi rustig omhoog en omlaag. @J asper πŸ‘ŒπŸ‘
Ik heb genoeg chauffeurs gezien waar het veel lomper gaat.
Vlak land scheelt natuurlijk al veel, maar hef en daalsnelheden mooi instellen wordt ook nog weleens 'vergeten'.
Ruben-Wind
@hobbyboer dat gaat ook niet altijd. Veel maaiers zijn enkel werkend volgens mij.
+1
J asper
@Ruben-Wind Fronthef staat ook op enkelwerkend, eerst 2 seconden op de - daar kun je liters van instellen dan pas in de drukloos.
+1
PieterA
@hobbyboer @J asper Ziet er zeker goed uit πŸ‘Œ.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hobbyboer:
Ik vind het netjes en vlot gaan zo, geen gehobbe

Vaak gooien de voorwielen bij meer dan 10kmh de zode eruit met scherp draaien op de kopakker.
Maar dat zie je na het maaien vanzelf
J asper
@Fendt926Driver Hier trekt die er helemaal niks uit, dan deed ik het niet.
+2
johndeere6230
@J asper

Machtig, als een speer zo. Scheelt een bult een 4 pitter ertussen, kunt mooi kort draaien zoπŸ‘Œ
+1
J asper
+1
T60401
@J asper Komend voorjaar wil ik eigenlijk nog wel eens een filmje zien van 1 moment. Denk dat jij wel kunt raden welk moment dat is. 😅
+1
J asper
@T60401 Opstarten? πŸ˜… Wil wel hoor maar zit wel gebruiksaanwijzing bij ja🀣
RaHeados
@J asper 540 vol gas dan aftekas uit en op schakelen naar 1000 touren?
rommert14
@RaHeados arme trekker
Fendt926Driver
Quote Reactie van @RaHeados:
540 vol gas dan aftekas uit en op schakelen naar 1000 touren?

540 volgas is helemaal niet nodig.
Het is een trommelmaaier die hoeft alleen maar het begin moment te hebben met draaien.
En iets gas bij en je kunt al doorschakelen naar de 1000 toeren aftakas.

Maar dat is alleen als je er geen verstand van hebt.
Je kunt met een aftakas code (voor voor een andere als achter) in het dashbord (bij mijn 926) of scherm bij de nieuwere het aanloopmoment van de achter aftakas programmeren.
Dat toets je die code in en schakeld de aftakas in.
En dat wordt dan in het vervolg je aanloop koppel en slaat de trekker nooit af met opstarten van die machine
rommert14
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Dat toets je die code in en schakeld de aftakas in.En dat wordt dan in het vervolg je aanloop koppel en slaat de trekker nooit af met opstarten van die machine

Dan onthoud die hoe snel of traag de koppeling inschakelt? Dat is wel handig. Kan je bij onze 7820 ook instellen, maar weet niet op dezelfde manier.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rommert14:
Dan onthoud die hoe snel of traag de koppeling inschakelt?

Ja klopt.
En bij een schudder start die dan ook zo op maar dat loopt makkelijk dus dat maakt niet uit dat het een seconde of 3 langer duurt.

Kan me ook zo maar indenken dat je bij de latere trekkers per machine het aangrijpkoppel in de vario terminal zou kunnen in stellen.
+1
rommert14
@Fendt926Driver heb het hier nog nooit nodig gehad wij hebben op dit moment niet zoveel vermogen te kort πŸ€ͺ
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rommert14:
heb het hier nog nooit nodig gehad wij hebben op dit moment niet zoveel vermogen te kort

Met mijn deutz fahr tripple trommelmaaier had ik vermogen genoeg.
Maar die op 1000 toeren opstarten was bijna onmogeljjk.
En in 2 keer op 1000 toeren is ook niet wenselijk omdat de 2e keer binnen 4 seconde schakeld de aftakas de volle belastings stand in om bijvoorbeeld een prop in een invoer van de opraapwagen er door te drukken.
Dus moest ik eerst wdl op 540 en dan door naar 1000.
Maar bij de 2e keer maaien had ik het boek erbij genomen voor de code

(klik om te vergroten)

rommert14
@Fendt926Driver Ja maar wij hebben schijven, dat merkte je met 24 ook wel als de bandjes ook aan stonden, de 8730 slingert hem zo aan
+1
J asper
@Fendt926Driver Schakelen van 540 naar 1000 wil niet bij ons. Is beveiligd hij schakelt pas over als de aftakte stil staat. Tegen die tijd staat maaier ook weer stil. In ons boek staat dat die het aangrijpmoment van zichzelf leert, maar bij de maaier is die alsnog te snel. Maar zet hem gewoon uit voor dat die afslaat, op adem komen en dan weer aan. Als je dat gewent bent wil het wel.
+1
T60401
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
of scherm bij de nieuwere het aanloopmoment van de achter aftakas programmeren.

Is dat geen zware belasting van de aftakaskoppeling? je bent de tijd dat de koppeling mag slippen aan het verlengen. Komt overeen met in zijn hoogste versnelling weg rijden door middel van poot op de koppeling. (bij de trekkers van vroeger). je moet wel wat om hem aan de gang te krijgen maar in twee trappen is de belasting minder.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @T60401:
Is dat geen zware belasting van de aftakaskoppeling? je bent de tijd dat de koppeling mag slippen aan het verlengen. Komt overeen met in zijn hoogste versnelling weg rijden door middel van poot op de koppeling.

Het is een instelling af fabriek.
En dan zal het toch getest zijn
+2
J asper
@RaHeados Nee, van 540 naar 1000 overschakelen kan niet. Ik geef gewoon 1000 motortoeren en dan 2 of 3 keer aan zetten en meteen uit weer voor die afslaat en dan draait die welπŸ‘πŸ‘
RaHeados
@J asper πŸ˜‚πŸ˜‚ dat kan ook
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
Nee, van 540 naar 1000 overschakelen kan niet.

Jawel kan wel.
Op 540 aan zetten.
Uitzetten.
Knop voorkeuze 1000 indrukken en als de aftakas rem de aftakas stil zet voor de vrijloop koppeling zodat de maaier door kan draaien dan springt het lampje van 540 over naar 1000 en kun je hem weer aanzetten
+1
J asper
@Fendt926Driver Nee wil hier niet, hij gooit hem als die stil staat door de aftakas rem. Voor die hem in de 1000 gooit in de 0 en dan gaat die weer draaien. Heb het al geprobeerd.
+1
Fast Eddy
@J asper

Nieuwere tractoren werken nu eenmaal anders dan oudere tractoren. Dat gaat er nog niet altijd in bij sommige mensen.
mdoornekamp
@J asper
Quote:
door de aftakas rem

Heb je wel een werkende vrijloop koppeling op de aftakas van de maaier
+2
J asper
@mdoornekamp Jawel, en als de aftakas op de rem staat staat de aftakas ook stil. Alleen voor de trekker hem in de 1000 schakelt gaat de rem eraf en dan gaat de aftakas weer draaien.(even een punt bij in mijn vorige reactie gezet nu is het wat duidelijker)
johndeere6230
@J asper

Dacht dat een trommelmaaier zo weinig vermogen vroeg😜
J asper
@johndeere6230 Daarom ook, opstarten is bar zwaar en daarna heeft die al zijn kracht bewaard en loopt het vanzelf😜😜
Fast Eddy
@J asper

Met de Agrotron met versnipperaar ook. Daar kon je gelukkig wel met de aftakas doorschakelen. Op 540 op gang maken en dan schakelen naar de 1000E. Als het maar draait dan valt de vermogensbehoefte wel mee.
+1
oanejorrit12
@Fast Eddy Hier ook zo met de triple maaier. Als ik een 1000 motertoeren heb en m dan aanzet op 1000 pto dan gooit de trekker m zelf weer uit. Beveiliging. Laat m daarom eerst even op 540 draaien en dan over op 1000. Als de olie warm is kan het wel in een keer op 1000 aan.
deutz dx 470
@oanejorrit12 die 630 moet een triple toch zo aan krijgen gezwierd? Hier vroeger een fendt 514c kreeg de maaiers ook ineens aangezet, wel 1200toeren handgas eerst zette 🫣
oanejorrit12
@deutz dx 470 Zal wel kunnen, met meer moter toeren. Maar aftakas gebeuren van n 630 is niet t beste punt, dus hou de boel liever heelπŸ™ˆ
deutz dx 470
@oanejorrit12 inschakeltijd kan ook met de laptop aangepast worden normaal
oanejorrit12
@deutz dx 470 Ooh dat zou kunnen ja. Ag zo gaat het ook goed 😛
johndeere6230
@J asper

Hahah mooie praatjesmaker ben je😜😜

Maar van 540 naar 1000 wil niet nee? Zo startte ze eerder de grootpakpers ook altijd op met de 415 er voor, maar goed, dat is ook wel een iets groter vliegwiel
+1
J asper
@johndeere6230 Nop, heb het wel geprobeerd. Maar tegen de tijd dat die naar 1000 geschakeld heeft staat maaier al weer bijna stil.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
Maar tegen de tijd dat die naar 1000 geschakeld heeft staat maaier al weer bijna stil.

Dan lijkt het er op dat je geen vrijloop koppeling op de aftakas hebt.
Want net als de opstart zwaar is. Is de uitloop ook langer.
J asper
@Fendt926Driver Als ik de aftakas uit zet staat de aftakas stil en op de rem, maar als ik hem naar 1000 toeren overschakel schakelt die hem eerst naar de 0 en dan is de rem eraf, dan gaat de aftakas weer draaien en wil die niet over schakelen. Dan moet je poosje wachten tot de aftaks weer stil staat zonder dat die op de rem staat. Maar tegen die tijd draait de maaier veel te langzaam meer.
+2
RaHeados
@J asper hier met de 415 als ik met de giertank stond te zuigen en aftekas uit deed en op 540-540E zette ging de aftekas weer draaien tot die stil stond en dan over net als bij jullie 412.
J asper
@RaHeados πŸ‘πŸ‘ Zo is het hier dus precies zo.
mdoornekamp
@J asper denk dat het opstarten nog wel iets meevalt. Je hoeft voor en achter niet tegelijk aan te zetten toch.
T60401
Quote Reactie van @mdoornekamp:
t opstarten nog wel iets meevalt. Je hoeft voor en achter niet tegelijk

nee dat valt niet mee als het in 1 keer op de 1000 pto moet. Je moet teveel massa van in 1 keer uit stiltand aan de gang brengen. de trommels van de twee achtermaaiers wegen wel samen nog al wat. Blauw weigert het hier gewoon. Elektronica schakelt hem gewoon uit omdat het te zwaar gaat. Op 540 en zelfs 540 E gaat hij zonder moeite aan de gang. even een beetje gas aftakas uit doorschakelen naar 1000 en weer aan.
RaHeados
@T60401 hoop dat het soepeler gaat als bij onze brok ellende. Krijg hem vanuit stilstand amper zonder te krassen in de 1000.......
Vloek er bijna dagelijks op. Dat is voor ons gewoon n min punt van die blauwen. Verder doen ze t prima maar die aftekas bah.
+1
T60401
@RaHeados ja gaat wel soepel. schakel hem met mest rijden ook altijd over. Ben wel blij dat het met zon hendel is want elektronische toerenschakeling heeft zo ook zijn nadelen. 😄
casejxu
@T60401 bij jxu is dat overschakelen nog niet vanzelf. Helaas nu 1000 toeren pomp dus heeft t ook geen zin meer maar als het weer nodig is maar iets verzinnen om de aftakasrem er af te krijgen simpel. Dan gaat t wel
+1
T60401
@casejxu Zit er geen knopje naast om de aftakasrem uit te schakelen. Deed ik altijd met de hark want daar zat geen vrijloop op.
BEboer
@T60401 Onze deutz agroplus had ook geen vrijloop, iedere keer kreeg de hark gigantisch op zen kloten. Ben dan maar begonnen met hem uit 540 of 1000tpm te halen ipv die drukknop te gebruiken. Je gaf wat gas bij je loste de gas en voelde dat je het tandwiel los kon koppelen.
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
minpunt van die blauwen

Tja, als je er een Fendt gewend bent. Jullie gebruiken de 516 ook vrij veel als ik je foto's bekijk. Misschien de NH maar een keer ruilen voor een mooie 720.
rommert14
@mdoornekamp of de newholland als mengslaaf maken
RaHeados
@rommert14 is die ook al, daarom doen we veel met de Fendt 😜.
RaHeados
@mdoornekamp die t7 maakt amper uren, die doet t prima en staat altijd voor de opraapwagen dat kan die super doen. Die keer dat die voor de mest tank staat wil wel, maar ben idd blij als de Fendt er weer voor staat. Verder keer roteren wil ook prima met de t7 alleen dan is de draaicirkel weer z'n nadeel door het formaat.
mdoornekamp
@RaHeados ok. En 's winters gewoon vast voor de meng wagen.
+1
J asper
@mdoornekamp Opstarten wil ook prima, maar in een keer aan slaat die af. En een boel gas geven wil ik niet lijkt mij niet erg lekker voor de maaier. Dus zet hem gewoon aan en net voor die afslaat meteen weer uit. En dan weer aan en dan draait die meestal wel.
+1
Valtrapowerr
@Fendt926Driver moeten je percelen ook naar zijn. Theoretisch zou ik ook 8 ha per uur kunnen doen maar op het snelst haal ik 5
J asper
@Valtrapowerr Idd, en ik reken ook altijd alles. Van perceel naar perceel en in en uitklappen.

Heeft je oom hem nog ?
+1
Valtrapowerr
@J asper Jazeker die heeft hm ook nog ja die heeft er een 513 tussen (vgm 516 software)
J asper
@Valtrapowerr Had er eerst een 714 tussen ofniet?
+1
Ruben-Wind
@Fendt926Driver hoe snel maai jij dan wel niet. Dacht dat jij ook niet de meest grote percelen had.
+1
J asper
@Fendt926Driver Je zoon doet β€œmaar” 6,8 Huub.
+1
Fendt926Driver
@J asper draaien en kleine stukken halen het gemiddelde omlaag

(klik om te vergroten)

+3
J asper
@Fendt926Driver We moeten hier toch ook draaien, en kleine stukken. Maar waarom heb je hem eingenlijk in de weggroep?
+4
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @J asper:
Maar waarom heb je hem eingenlijk in de weggroep?

Denk dat hij graag nieuwe vario wilt πŸ˜…
+1
J asper
Terwisscha
@Fendttrisixfan een nieuwe vario? Ik weet inmiddels dat je de joystick nooit mag terug trekken omdat de vario dan op z'n kloten krijgt, maar hoe zit het dan met die veld en werk groep?
+1
EA_MF
@Terwisscha fendt vario (behalve 2 en 300 serie) heeft 2 versnellingen (0-25 km/h en 0-50(65)km/h).

Bij de lage snelheid in de groep rijdt de trekker met het grootste aandeel hydraulische overbrenging, bij de hoogste snelheid is de overbrenging 100% mechanisch. Wanneer je veld werk gaat doen in de weg groep belast je de hydraulische componenten in de vario onnodig zwaar wat tot overmatige slijtage kan lijden.
+2
casejxu
@EA_MF dus als je aankom op t perceel rijdende voort naar veld groep schakelen en dan houd je transmissie het langer vol?
Terwisscha
@casejxu nee niet rijdende doen. De trekker moet stilstaan.
+3
casejxu
@Terwisscha 🀣🀣🀣🀣
+2
oanejorrit12
@casejxu is een Deutz ttv toch makkelijker πŸ˜›
+1
casejxu
@oanejorrit12 ja ik had t wel gewetenπŸ’ͺ
+1
dx11
Quote Reactie van @oanejorrit12:
Deutz ttv toch makkelijker

Die indruk krijg ik ook steeds meer. Daar rijdt een deutz06-boer zelfs zo mee weg
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Terwisscha:
De trekker moet stilstaan

Waarom moet de trekker stil staan??
+4
@Fendt926Driver @Ruben-Wind @J asper
Kwam toevallig deze pas tegenπŸ™ˆ zal wel een reden hebben πŸ˜…

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr voor alle klungels zijn dat prima teksten.
De gevorderden weten zelf vaak wel wat kan en wat niet kan
+2
J asper
@Fendt926Driver Van somigen moet het wel volgens somigen is het onzin, maar als je stil staat hoor je hem niet en wil hem graag heel houden dus ik sta ook stil.
Fendt926Driver
@J asper prima. Zeg ook niet dat iedereen dat moet.
Maar het hoeft niet
+1
Terwisscha
@Fendt926Driver ooit een versnellingsbak rijdende weg in de kruipbak gezet? Dat zal dan raar kraken. Lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de vario. Als ik dan een keer met zo'n vario rij, dan ga ik stilstaan met het wisselen van de groep.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Terwisscha:
Als ik dan een keer met zo'n vario rij, dan ga ik stilstaan met het wisselen van de groep.

Maar er staat ook nergens dat je het niet stilstaand mag doen.
Ik zeg alleen dat het niet hoeft.
EA_MF
@Fendt926Driver bepaalde modellen/bouwjaren schakelen niet voordat je stil staat, zal toch een reden voor zijn schat ik zo in.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @EA_MF:
bepaalde modellen/bouwjaren schakelen niet voordat je stil staa

Dat zal zeker zo zijn.
Ik ken niet alle series
En ik wil elke beginner ook niet aanmoedigen dat ze alles af moeten breken.
Maar mijn 900 kun je gewoon rijdend (natuurlijk onder voorwaarden) in de veldgroep zetten.
+1
Valtrapowerr
@EA_MF de 300 heeft ook twee groepen toch
SJB533
@Valtrapowerr
De oude iig niet
+1
Valtrapowerr
@SJB533 nou ik heb zo’n 300 gereden maar weet bijna zeker dat die twee groepen had. Die serie met die tennisbal als pook en die ouderwetse kruishendel
+3
KOETIE
@Valtrapowerr nop, heeft die niet
+1
deutzisthebest
@Valtrapowerr

De vario in de 200 en 300 serie heeft maar 1 groep. Met de knop 1/2 stel je het rij bereik van je pedaal in.
Valtrapowerr
@deutzisthebest oh dan is dat puur het rij bereik geweest dus
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
Denk dat hij graag nieuwe vario wilt

Als je er nooit mee gemaaid hebt weet je er toch ook niets van denk ik dan maar.
Waarom zou de transport groep in acceleratie stand 2 meer op zijn donder krijgen dan in 4 in de veldgroep??
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Als je er nooit mee gemaaid hebt weet je er toch ook niets van denk ik dan maar.Waarom zou de transport groep in acceleratie stand 2 meer op zijn donder krijgen dan in 4 in de veldgroep??

Aan deze reactie bewijs je dat je zelf de werking van veld en weg groep niet snapt. Accelaratiestand heeft hier niks mee te maken...
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan en jij bewijst dat je nooit op rufa achteruit gemaaid hebt
Dan werkt de grote stand maar tot 30 kmh
Met de tripple vooruit maaiend deden we ook in de veld groep
+1
GerbertXL
@Fendt926Driver de groep maakt toch niks uit met je achteruit rijden, rijd toch hydrostatisch achteruit?
Ruben-Wind
@GerbertXL zeker wel, ben hem wel eens vergeten achteruit tegen een kuil op. Verneem je gelijk.
GerbertXL
@Ruben-Wind ja verrrek nu je het zegt. Ik heb pas op een mf dyna vt gezeten waarvan me niet werd uitgelegd hoe dat werkt, achteruit in de hoge groep met een kipper tegen een helling viel niet mee.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
Maar waarom heb je hem eingenlijk in de weggroep?

Weet niet of je het gevolgd hebt..
Ik zat in denemarken.
En dan maait er iemand anders
+3
Ruben-Wind
@Fendt926Driver maar tis toch wel jouwn trekker? Als ze hier in de weg groep op het veld rijden zeg ik d’r gelijk wat van, komt eigenlijk alleen maar voor bij volk wat er normaal niet op zit.
Fendt926Driver
@Ruben-Wind met maaien met de 900 werkt het niet fijn in de veldgroep.
Daarom in transport groep in acceleratie stand 2.
Wordt die ook niets slechter van. Als je maar weet wat je doet
+1
roscho
Quote Reactie van @J asper:
Is zo ouwe Fendt nu zo sterk of trekt zo trommel maaier nu toch zo licht

Van Gaal: "Ben jij nou zo dom of ben ik nou zo slim?" πŸ˜‚
+1
mdoornekamp
16 km valt niet tegen. Staat ook wel een redelijke snee op.
J asper
@mdoornekamp Klopt, ik was niet bang dat die te licht was. Maar dat die hem zo goed deed valt ook mij mee.
+1
Fendt926Driver
Prachtig dat een (iets) gewaagde aankoop zo mooi uitpakt.
Ritchie
Dat is ook wel een klasse apart natuurlijk die 400's 💪🏻
@Ritchie dacht ik ook al aan. Blijven ze op de origine pk’s, of krijgen ze bij goed gebruik toch langzaam wat pk’tjes meer?
+4
casejxu
@Ritchie blijft geweldig die deutz motor πŸ’ͺπŸ’ͺ
J asper
@Ritchie Blijf het ook altijd nog een hele fijne trekker vinden πŸ‘Œ
+1
BEboer
Mooi πŸ’ͺ zat stiekem al even te wachten op deze positieve recentie/foto! Hoeveel heb je nu mee 8m? Veel succes met het gras!
J asper
@BEboer 8,25 staat die op, dus als je beetje je best doet maai je wel 8 meter πŸ‘

Morgen na de koffie maar eens harken.
J asper
RaHeados
Dat gaat wel mooi zo dat. Wij hebben met de 415 dubbele kuhn schijven maaier met maximaal kneuzen ook ongeveer die snelheid, maar af en toe zakt die wel heel iets in touren. Stond er alleen nog niet zo veel als bij jouw op de foto denk ik.
dutchgamer
Wij hebben voor een trommelmaaier met 2 grote en 2 kleine trommels. 2,70 breed en achter schijvenmaaier met kneuzer (lichtste stand) 2,80 breed. Ik heb van de frontmaaier de extra zwadschijven er af gehaald die bedoelt zijn voor stalvoeren. Dit omdat we tijdens de dikke 1e snede vorig jaar de maaier meerdere keren verstopt hadden. Nu zit er nog 1 stel zwadschijven aan en staan die zo breed mogelijk zodat de maaier het gras beter kwijt kan. Wij maaier met 12,8 km/h op de teller ongeveer. Dan rijden we in c4, als we in de D groep gaan kun je waarschijnlijk niet genoeg terrugschakelen op de kopakker. We kunnen ook niet altijd veel harder omdat het land daar te ongelijk voor is. Kwa vermogen zou het denk ik wel sneller kunnen, maar dan moet je wel vlak land hebben.
Verder denk dat een trommelmaaier lichter trekt door het kleinere grondcontact oppervlak. Maar met veel gras gaat het met onze schijvenmaaier wel sneller, vanwege dat die meer messen heeft en dus minder slijtage. Voor moeten we na 2 snedes omdraaien en achter meestal na 3 snedes.
+1
zettelmeyer
Reed je sneller als mij ik reed tussen de 7 en 14 km per uur. Harder trok die nie en liep de maaier vol πŸ˜…
+3
rommert14
@zettelmeyer verschilletje zand en kleigrond πŸ˜…
J asper
@rommert14 Verschil wel en niet kneuzen πŸ™ˆ
rommert14
@J asper gras op zand en gras op klei zit behoorlijk verschil in, daar waar wij vandaan komen zie je dit niet
J asper
@rommert14 Zit wel verschil in, maar zonder kneuzer wil het er altijd door.
rommert14
@J asper Ja en weegt ook een stuk minder, met kneuzer en bandje zal het wel anders worden πŸ˜…
leonardvdm
Triple maaier achter 125 pk gaat dat goed er zal dan geen kneuzer in zitten anders word het krapπŸ˜‰
+4
GerbertXL
Mooi man lekker opschieten. Ik heb met 15 km/h gemaaid met de triple, daarboven heeft het met mijn perceelsgrootte niet heel veel zin naar mijn idee. Gelukkig hoef ik zelf geen groep uit te kiezen, heb ik daar ook geen discussie over 😁

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 412 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!