Foto van een Ford 7840. De nieuwe dubbellucht even gepast omdat het zo nat is.🤪. Foto is geplaatst door Pieter Buren op 10-05-2022 om 21:24:17, met 22 reacties.

Ford 7840

+5
Pieter Buren
Foto van een Ford 7840. De nieuwe dubbellucht even gepast omdat het zo nat is.🤪

Reacties

DANOONTJE POWERR
Wel erg strak op elkaar.
Pieter Buren
@DANOONTJE POWERR ik kan m'n hand er nog tussen doen aan de onderkant. Moet nog even kijken hoe het gaat met volle kunstmeststrooier. Denk dat ik daarmee het meeste gewicht op de achterbanden heb.
PieterA
@Pieter Buren Als je je hand daar nog tussen kunt steken staan ze veel te hard. Wel lekker veel rubber op de grond met een relatief lichte trekker.
Pieter Buren
@PieterA Alle 6 banden staan nu op 1 bar. Achter 2x 600 naast elkaar. Trekkerband is multibib en dubbellucht is xm108.
PieterA
@Pieter Buren Welke kunstmeststrooier heb je? Gewoon gedragen en dan zonder frontgewicht bij volle strooier de voorwielen bijna los?

(Kijk ik zo even in de tabel naar de juiste minimale bandenspanning bij 40 km/ uur)
PieterA
@PieterA Bij een 7840 met dubbellucht (6.000 kg waarvan 5.500 op de achteras) en volle (1500 kg) strooier (500 kg). Rust er 7.500 kg op de achteras. Per band is dat 1900 kg. De minimale druk bij 40 km per uur is dan volgens de Michelintabel 0,55 bar. Op 1 bar zou je (met 1200 kg in de fronthef) 3.500 kg in de strooier kunnen doen en dan nog 40 km per uur rijden.
Pieter Buren
@PieterA Zonder frontgewicht inderdaad. Kunstmeststrooier is een PZ spectra en daar kunnen 2 bigbags in. Als je goed hard optrekt kun je de voorwielen van de grond krijgen. Kale trekker is 4880 kilo. Volgensmij kom je dan op 6 ton op de achteras uit. Volgens de tabel mag je 3 ton per band hebben op 1 bar bij 40km/h. Ik snap alleen niet dat je met dubbellucht maar 2640kg mag hebben. Of moet je die 6 ton dan door 4 delen?
PieterA
@Pieter Buren Ja, klopt
PieterA
@Pieter Buren Je dubbelluchtwielen wegen ook nog wat, vandaar dat ik aan 6.000 kg kwam.
PieterA
@Pieter Buren Ik zou ze wel op 0,5 durven zetten.
Pieter Buren
@PieterA het zou inderdaad kunnen. Maar wij passen de bandenspanning eigenlijk nooit aan. Met 1 bar zouden we ook nog zonder dubbellucht kunnen strooien, wat weleens voorkomt vanwege gemakzucht😊. En op de weg schommelt en slijt het ook wat minder met meer druk.
Moet zeggen dat ik er eerst ook niet zo mee bezig was en m'n vader ook niet. Bij de Ford 10 serie stonden ze meestal op 1.8 bar maar dat was 16.9r38 agribib. Ik had die xm108 eerst ook op 1.8 bar toen ze nog om de trekker zaten dus dit is al een hele verbetering.
PieterA
@Pieter Buren Eerlijk verhaal 👌. Ik denk dat het bij velen zo gaat en bij mij ook vaak hoor. Je bent er nu wel mee bezig en mochten de omstandigheden een keertje echt kritisch worden dan weet je wel een beetje wat er wel en niet kan met je banden.
Pieter Buren
@PieterA het komt mede door deze foto dat ik er nu mee bezig ben: tractorfan.nl/picture/1463263/…

Ik dacht dat 0.4 bar alleen met trekkertrek kon en ben toen die druktabellen eens gaan bestuderen. Ik zou eigenlijk ook nog een keer met een volle giertank op de weegbrug verderop moeten staan. (Overdwars om alleen de achteras te wegen). Dan weet ik daarvoor de minimale druk ook. Vooral in de lente kan dat handig zijn als het het meest kritisch is.
PieterA
@Pieter Buren Vind ik leuk om te horen. Dat is ook wel een beetje het doel om wat van elkaar te leren op een forum. Wijzelf hebben geen dubbellucht meer, vanwege werktuigen van 3 meter, maar we hebben wel geïnvesteerd in relatief brede banden.
Fendt926Driver
@Pieter Buren dubbel 580???
Mooi zo.
Scheelt wel met insporen
PieterA
@Fendt926Driver Ik denk de binnenste 580 en de buitenste 650
+2
Pieter Buren
@DANOONTJE POWERR had zonet de landrol erachter. Die weegt ook meer dan een ton.

(klik om te vergroten)

Kan mooi zo.
+2
WaterDeutzer
Een JOZ kettingmestafvoer, dat zie je niet vaak meer!
+1
mklok
@WaterDeutzer is achteraf beter geweest dan de drijfmest.
+1
Pieter Buren
@WaterDeutzer de binnenkant. Zo'n ketting gaat bij ons ongeveer 7 jaar mee. Op een gegeven moment breekt hij zo vaak dat je de stal niet meer leeg kan draaien. Dan moet je de grup leeghalen met de schep en kruiwagen. Als je geluk hebt is dat in de zomer want dan ligt de helft van de stront al op het land. Laatste keer kostte zo'n ketting (90 meter) ongeveer 5000 euro, dus preventief vervangen doe je ook niet snel.

(klik om te vergroten)

In de linkeropening ligt het voer en stro. Als je rechts gaat is er nog een enkele rij met 8 stallen. Daar staan nu 6 koeien. De lege stallen staat in de winter nog wat jongvee. Het andere jongvee staat in de loods op roosters en in strohokken.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Op een gegeven moment breekt hij zo vaak dat je de stal niet meer leeg kan draaien

Ik weet dat ook nog goed uit m'n jonge jaren, Pieter. Voor m'n baas als servicemonteur vaak bij streng vriesweer reparaties uitvoeren aan JOZ ketting systemen of ook De Boer schuifstang/ketting systemen.

Het was niet alleen de ketting die brak. Ook hele hoekwielen of binnenbochtrails die uit het beton braken. Of versleten aandrijfwielen. Als je geluk had kon je in de winter op een plank op de mesthoop staan om dit te repareren. Zoniet op een ladder bengelen. We kregen wel altijd "mesttoeslag" op onze werkuren van de baas!

De Boer aandrijfstations in de grond, onder de koeien was het ergste om aan te werken. Alles was altijd weggerot.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7840 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!