Hier in de omgeving heb je verschillende grondsoorten. Van voornamelijk zand naar veen en hier en daar klei grond, alles is er te vinden. Om ook op de zachte/ minder draagkrachtige percelen uit de voe

Fendt 724

+4
Siete
Hier in de omgeving heb je verschillende grondsoorten. Van voornamelijk zand naar veen en hier en daar klei grond, alles is er te vinden. Om ook op de zachte/ minder draagkrachtige percelen uit de voeten te kunnen met grondwerk hebben we naast de Combi Kilver ook nog een kleinere kilverbak. Omdat deze een stuk lichter is gaat dat er een stuk langer over. Ook zijn frontgewichten niet nodig, zodat ook de trekker zelf minder zwaar is.
Met GPS automaat en scheefstelling is dit ook zeker geen straf om mee te werken.. 😉

Reacties

+1
2850Johndeere6R
Mooi spul en een begrijpelijke uitleg Siete👌
+1
Siete
Fendt926Driver
Kun je deze kilverbak ook met de terminal bedienen?
En staat er bij de verschillende werkzaamheden ook een ideale bandendruk ingesteld?
+1
Siete
@Fendt926Driver
De druk vd banden vd trekker moet ik zelf instellen. Deze veranderd helaas niet mee met de opgeslagen machine profielen.
De kilverbak werkt met de gewone hydrauliek ventielen vd trekker. De GPS automaat werkt via Loadsensing. Die kan ik uitzetten doormidden van een aparte knop waarna ik hem handmatig kan over nemen. Normaal werkt dat via het scherm welke bij de GPS vd kilverbak hoort, maar wij hebben hiervoor een apart knopje aangesloten.
PieterA
@Siete Ja, knopjes werken vaak wel beter op de tast dan aanraakscherm.
Siete
@PieterA
Klopt. En op deze manier hou je eigenlijk de computer voor de gek.
Hij denkt dat je nog steeds op automaat aan het schuiven bent. Op deze manier kun je mooi alle waardes nog aflezen en blijft hij in het betreffende programma zeg maar.
PieterA
@Siete O, dan werkt het helemaal handig ja.
Siete
@PieterA
Bijkomend voordeel 😉
Ging me er vooral om dat je met 1 hand de automaat kunt uitzetten en meteen de bak kan overnemen. De schakelaar is mooi in de buurt vd hendel geplaatst, dus dat is ideaal.
(Krijg t nooit voor mekaar om hier in het topic nog een foto te plaatsen, anders had ik het gedaan.)
+1
Fendt926Driver
@Siete als je reageerd met iets tekst (anders doet die niet)
Op het derde icoontje onder deze tekstbalk klikken en dan vraagt die om foto uploaden.
En gaat het bijna vanzelf
PieterA
Het groene icoontje en dan upload new

(klik om te vergroten)

En inderdaad er tekst onder en boven zetten
+3
Siete
@PieterA @Fendt926Driver
Snap wat jullie bedoelen. Foto uploaden lukt. Wil ik m dan toevoegen dan wordt m'n hele scherm (op de mobiel) groen. Kan vaag op de achtergrond nog toevoegen lezen maar kan niks selecteren. Gelukkig snap ik meer van kilveren als dit soort dingen. 😂😂👍
wart
Vanwaar dat het perceel nu geschoven word in deze periode? Word grasland?
Wel weer mooi werk aan iedergeval!

Vraagje over de Fendt, waarom niet als optie variogrip gekozen en voor deze latere opbouw gekozen? Prijsverschil?
+1
Siete
@wart
Hier was eerder niet te rijden zo nat. Haha. Een beetje een uniek perceel in een unieke situatie zullen we maar zeggen. Foto is wel van 2 weken terug hoor.

Variogrip is bij mijn weten (nu nog wel iig) beschikbaar vanaf de 8 serie toch?
+1
wart
@Siete Ah ja duidelijk. Zal er nu wel van opknappen dan hopelijk haha

Nu je het zegt ja, niet aangedacht. Laat ze dat maar snel eens als.optie aanbieden dan..
+2
arjanvw
Mooie foto en uitleg! Werkt de scheefstelling ook automatisch? Vorig jaar is er bij ons ook een stuk geëgaliseerd met (volgens mij) dezelfde kilverbak als die jij er nu achter hebt. Deze had links en rechts een ontvanger om zich te corrigeren zowel de hoogte als de schuinte.
+2
Siete
@arjanvw
Deze niet. Dan ben je idd twee ontvangers nodig. Dan moet je ook eigenlijk puur op GPS schuiven. Dat ga je hier bij ons niet redden met al dat akker land. Doormiddel van Optisurface software kan ik de percelen wel tekenen op de laptop, maar daar zijn de meeste percelen te klein voor. Daar gaat veel te veel uren aan werk in zitten zeg maar. Wij werken vaak met een combinatie van de GPS en ouderwets handwerk. 😄
arjanvw
@Siete Precies, op een mooi perceel gaat het idd prima. Snap dat het op de beschreven percelen te duur gaat worden. De chauffeur die er bij ons op zat zei dat zijn gevoel vaak niet overeen kwam met de kilverbak. 😂 Dan ben je als klant wel blij dat je iets meer uitgeeft aan de laser.
+2
Siete
@arjanvw
Ach vele wegen leiden naar Rome.
Een laser of gps houdt vast aan een absolute maat. Is maar net wat jij in stelt. Dat wil niet meteen zeggen dat het gevoel vd chauffeur niet goed is. Op het oog kan het best goed afwateren terwijl er nog wel een slinger in de hoogte zit zeg maar. Die wil de laser er ook uit halen. Die maakt overal strakke vlakken van.. 😅
stannetje96
@Siete waarom rijden jullie niet op laser dan? Is in principe wel nauwkeuriger en de echte kilver fanaten houden daar toch wel aan vast
+2
Siete
@stannetje96
Omdat wij in ik denk wel 95% vd gevallen werken met akkerland. Dan is gps een stuk makkelijker.
Laser is voor vlakke percelen wel heel erg mooi hoor. Maar dat de echt kilver fanaat daar aan vast houdt ben ik het ook niet mee eens. Is maar net hoe je situatie is. Ken d'r zat die al werken met GPS, en daar ben ik 1 van 😁😁
stannetje96
@Siete het verschilt inderdaad per situatie, hier blijft voorlopig iedereen in de polder op laser rijden. Het echt rond leggen is ook wel een beetje achterhaald en er wordt meer over gegaan op vlak of kleine afschot met een kopakker die wat extra afloopt het eind.
+1
Siete
@stannetje96
Bij jullie wel.
Klopt helemaal. Daar werkt een laser ook prima. Als je een keer in de buurt bent dan geef je maar een gil. Zal ik laten zien waarom ik hier liever gps heb dan laser.
Nederland is maar klein, maar de verschillen zijn groot... 😉
stannetje96
@Siete in de buurt kom ik toch niet haha maar ik begrijp wat je bedoelt. Jullie houden waarschijnlijk de natuurlijke glooiing er meer in en zorgen dat de afwatering op basis daarvan verbeterd wordt
Siete
@stannetje96
Klopt. Als je alles 100% strak wil hebben dan kan dat hier ook zeker. Alleen gaat dat in sommige gevallen ten koste van teveel teelt grond.
Zolang het gras of maïsland is, dan is het belangrijk dat het water van het land komt. Verder hoeft niet alles 100% strak als dat beter is voor de teeltgrond.
+1
stannetje96
@Siete hier wordt steeds meer 100% vlak gelegd voor het onderwater zetten
+1
Siete
@stannetje96
Dat is idd weer een hele andere hobby.
Wel mooi werk 😁
Dan ben je met een laser ten alle tijden nauwkeuriger. Zie ook steeds meer gecombineerde systemen trouwens. Dat werkt ook wel mooi denk ik.
+1
PieterA
@Siete @stannetje96 Dat laser voor vlak land beter is dan gps ben ik het niet mee eens. Met gps wordt ook rekening gehouden met het nazakken van de opge rechte grond. Met deze verdichtingsfactor houdt de laser geen rekening. Vaak zie je de natte plekken in de laagtes dan al na 1 jaar terugkomen. Met gps kun je dit ondervangen door een verdichtingsfactor in te voeren.

Op plekken waar kalveren echt een kunst is vanwege hoogteverschillen en verschillende grondsoorten kon je met de laser vaak niet veel beginnen. Het was dan vaak op de hand of niet of tobben met de laser.

Daar zijn met bijvoorbeeld optisurface wel behoorlijke verbeteringen mogelijk. De uitdaging zit nu in het juist interpreteren van de hoogtekaart gecombineerd met teeltrichting, teeltdoel(en) en hoogteligging van de buurpercelen. Ik probeer daar wel eens met de maker van de kaartjes over te stoeien maar dat vergt van beiden behoorlijk wat inzicht.

De laser is simpeler, maar het resultaat is vantevoren vaak eigenlijk niet in te schatten op bovengenoemde grondsoorten.
+2
Siete
@PieterA
Sluit je helemaal aan bij jou verhaal.
Mooi uitgelegd en mooi verwoord.
Ik bedoel niet te zeggen dat laser beter is, maar dat laser nauwkeurig is. De afwijking is in mm en bij gps loopt dit in cm'ers.
Verder ben ik van mening dat kilveren ook voor een groot deel bestaat uit vast rijden van de verzette grond. Wanneer je dit los neer kwakt kan het mes van je bak ( of het nu door laser, gps of op t oog bestuurt wordt) wel de beoogde hoogte aanhouden, maar dat zal niet lang duren..
Vanaf heel erg jongs af aan is kilveren altijd mijn passie/ interesse geweest. Ben met heel veel mannen vroeger mee geweest te schuiven, heb er nog veel meer gesproken door de jaren. Velen hadden hun eigen werk wijze waarbij die van een ander dan vaak als helemaal niks werd beschouwd, maar over 1 ding waren ze het altijd eens.
Elke kuub grond die je verzet moet je ook weer vast rijden. Losse grond in een gat gooien is geen gat opvullen.
+1
PieterA
@Siete Dat bedoel ik. En vastrijden is nog weer iets anders dan nazakken.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @stannetje96:
waarom rijden jullie niet op laser dan

Soms wil je een perceel ook rond leggen. En dat moet zo n laser dan ook nog maar net snappen.
stannetje96
@Fendt926Driver echt rond was het toch nooit
Siete
@stannetje96
Niet? Akkers van bijv 24m zijn prima rond te leggen hoor 😉
stannetje96
@Siete meestal was het een dak en niet rond, dat bedoelde ik meer met niet echt rond
+1
Siete
@stannetje96
Ja bij jullie idd wel. Hier valt dat echt wel mee hoor. Beslist niet aanvallend bedoeld hoor, maar dat is echt het verschil tussen de omgeving waar jij woont, en waar wij hier zitten. 🙂
+1
stannetje96
@Siete dat komt ook wel naar voren in me reactie hierboven denk ik mbt tot de natuurlijke glooiing
2850Johndeere6R
Ik schuif.sinds jaar ook zelf maar ook op het handje hoor. Het lukt me vrij aardig om het vlak te krijgen opgevoel, dat wil zeggen dat er geen water op staat nadien. Al scheelt het wel dat wij grasland zwart maken en er grasland van terug maken denk ik.
Siete
@2850Johndeere6R
Weet niet of dat scheelt. Als daar water blijft staan verzuipt het ook. Haha.
Je kunt er dus vanuit gaan dat je t wel goed doet hoor. Bij JD heb/ had je trouwens ook altijd een hoogte indicator in de GPS voor t recht rijden. Daar kun je niet op schuiven, maar vond het soms wel eens makkelijk toen ik verder nog niks had.
+1
Siete
@2850Johndeere6R
Weet niet of dat scheelt. Als daar water blijft staan verzuipt het ook. Haha.
Je kunt er dus vanuit gaan dat je t wel goed doet hoor. Bij JD heb/ had je trouwens ook altijd een hoogte indicator in de GPS voor t recht rijden. Daar kun je niet op schuiven, maar vond het soms wel eens makkelijk toen ik verder nog niks had.
+1
Eite62
Interessant om te volgen deze discussie over gps of laser.
Ik heb altijd geleerd dat vlak hol is en er dus water opblijft staan.
Hurli356
@Eite62 heb je een punt natuurlijk, de aarde is rond dus in het midden van een vlak is de afstand tot de aardkern korter dan op de hoeken van het platte vlak. Dus. Zal de zwaartekracht zorgen voor een plas middenin het vlak
arjanvw
@Hurli356 leuke theorie, de ronding van de aarde is zo minuscuul dat dat op perceelsniveau geen invloed heeft. Wat @Siete siete zegt een perceeltje van 24m breedt is prima rond te leggen en van 100 misschien ook nog wel. Maar van 500 wil dat niet. Mijn gedachte is dat als een perceel vlak is komt er overal net zoveel water met een bui regen, dan krijg je geen plasvorming.
+1
Hurli356
@arjanvw uiteraard is het zwaar overtrokken, maar de theorie klopt wel. Plasvorming is ook altijd interessant, want wat is de oorzaak van een plas op precies die plaats? Is het daar het laagst of de grond het meest verdicht?
+2
arjanvw
@Hurli356 en dan is het nog weer, waarom is het verdicht? Komt dat door een laagte die daardoor natter blijft en bij erdoor rijden weer meer verdicht wordt...

Wij laten als we de kans hebben regelmatig een perceel egaliseren, bij ons ontstaan plassen door laagtes. Maar moet wel door vakmensen gedaan worden. Voor 5 jaar terug een bedrijf 13 ha laten doen. Achteraf had ik de 14000,- beter kunnen beleggen of mee naar het casino kunnen gaan. Dan was er nog kans geweest dat het meer werd...
+1
CaseCS130
Ik was al bang dat de dozerbak weg was toen ik deze foto zag, maar die is er gelukkig nog wel las ik. Binnenkort een uitdaging voor je met een perceel met voor veen en achter zandbakzand. Denk dat er wel een halve meter hoogteverschil in zit en zodra het 2 weken droog is groeit er niet veel meer op dat zand.
Siete
@CaseCS130
We gaan het mee maken. 😁
Ding is er alweer een week achter weg, dat is veel te lang al.
+1
CaseCS130
@Siete zo snel had ik je nog niet verwacht 🙈
Maar ik ben los.

(klik om te vergroten)

+1
Siete
@CaseCS130
Ik wist het ook niet hoor.
Maar dit zijn leuke berichten om de week mee te beginnen. 😁
+1
Siete
@CaseCS130
Ik wist het ook niet hoor.
Maar dit zijn leuke berichten om de week mee te beginnen. 😁
+1
Eite62
Vind dit wel leuk om te volgen. Al die verschillende meningen en ideeën .
Er is geen grond soort gelijk en elke streek heeft zijn eigen behandeling nodig. Maar de percelen die ik hier in de buurt gezien heb wat gedaan is op gps met dempingen er in vallen mij vies tegen. Wil niet opscheppen maar wij hebben na twee jaar nog nooit water op een demping staan. Zal wel te oud wezen maar ik doe het nog op de ouderwetse manier 👁
+4
Siete
@Eite62
GPS is en blijft net als Laser een hulp middel. Ik blijf het zien als ondersteuning in ieder geval. Als je verder geen kennis hebt van waar je mee bezig bent dan heb je ook niks aan die GPS. Maar dat is met alles zo.
Old Skool kennis blijft belangrijk. Gelukkig heb ik veel mogen leren (en nog steeds trouwens) van diverse mensen met kennis op dit dit gebied. 🙂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 724 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!