Begin jaren '90 was het ineens bij meerdere merken een hype om trekkerneuzen te amputeren.🤔Koeling? Nee joh, nergens voor nodig.....🥵

Deutz-Fahr AgroXtra 6.17

+5
WaterDeutzer
Begin jaren '90 was het ineens bij meerdere merken een hype om trekkerneuzen te amputeren.🤔
Koeling? Nee joh, nergens voor nodig.....🥵

Reacties

+3
WaterDeutzer
Een bijzondere AgroXtra

(klik om te vergroten)

AgroXtra 3.57
+5
WaterDeutzer
Een 'geamputeerde neuzen test' uit de Profi van Juni 1992

(klik om te vergroten)

Vergelijkingstest MF - Deutz - Same
+2
Fendt926Driver
@WaterDeutzer deutz had het voordeel van luchtgekoeld.
Dus geen radiateur voor in de neus.
Wat andere merken die dat wel hadden gingen de radiateur naar achter de kabine brengen om toch maar een schuine neus te kunnen hebben...
Die zijn er later allemaal weer op terug gekomen..
En je ziet het nu op nieuwe trekkers nog maar heel weinig
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
deutz had het voordeel van luchtgekoeld.

Valt toch tegen hoor Huub! Om te koelen heeft de ventilator graag heel veel kuubs verse lucht. En daar ontbrak het aan. Heeft Deutz daar het 1e jaar nog veel lapmiddeltjes voor bedacht, zie opmerking @Deutz 8006spezial maar dat mocht allemaal niet baten. De spitse neusjes verdwenen bij alle merken al weer vlot van het toneel.

Bij de MF3065 zat de radiator echt wel in 't vooronder gepropt (foto).
De Same Explorer90 waren dan ook weer lucht.

(klik om te vergroten)

MF3065

(klik om te vergroten)

MF3065
+1
deutz d25s
Prachtig!
+3
caseboy
Mooi, ik heb nooit geweten dat same ook zulke neuzen heeft gehad
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
heb nooit geweten dat same ook zulke neuzen heeft gehad

Ik ook niet!😊
+2
poech prut
@caseboy moet je eens zoeken op same starjet. In Duitsland werd die schuine neus al door dealers als optie aangeboden voordat same het zelf deed
+5
Jaren met een agrostar 6.08 gereden. Prachtige trekker. Veel zicht en mooi om te zien. Mooier dan mening ander merk maakte of dan een agrotron

Koeling viel best mee. Liep iets sneller warm maar was met demonteren van de koelregeling naar constant koelen al een heel stuk beter. Ook hielp het cycloonfilter door de kap aanzienlijk.

Als het een 6.38 geweest was hadden we hem nog steeds, nu werd hij gewoon weg te licht voor het werk
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz 8006spezial:
Koeling viel best mee. Liep iets sneller warm

Als je de trekker niet max gebruikte tot wat er op de folder staat, had je inderdaad minder klachten. Die 6.17 op mijn foto is dan ook nog eens een slag zwaarder dan jou 6.08(?) moet dat geen 6.07 zijn?
+8
@WaterDeutzer wij hebben er 5500 uur mee gedraaid. Trekkers zijn hier niet voor de show, moeten gewoon aan de bak. Hebben vanaf 2008 tot 2015 er elk jaar mee geperst. Theoretisch moest het kunnen (benodigd vermogen 100 pk) in praktijk alleen met beleid want moter was niet taai genoeg (105 pk). Bij een 3kwart volle perskamer en een draaiende wikkeltafel kon je 5 km terug of stilstaan. Dit zal ookmet de veengrond te maken hebben, want je hebt soms best sleuren om uit stilstand weg tekomenProberen daarom tegenwoordig voor te sorteren op trekkers met genoeg vermogen bij aanschaf. Aangezien materiaal wat je financieel past en waar je daadwerkelijk ook mee vooruit gaat in capaciteit of tijd ook meest groter zijn.

De meesten geven af op een luchtgekoelde moter maar de fout zit hem gewoon weg in het schoonhouden van de koelribben. Deed je dat na het persen niet, had je idd vrij snel trammelant. Daarbij was het lapmiddel koeling constant laten draaien niet affabriek, dat hebben ze bij de dealer(s) bedacht en werkte best goed.

Wij hebben er jaren plezier van gehad en herkenen ons nooit in dat gemopper op de schuine neus of luchtgekoeld. Ligt meest meer aan de chauffeur en hoe hij (dagelijks) onderhoud doet dan aan de trekker
+2
@Deutz 8006spezial zelfs bij onze dx4.30 met gewoon de volle neus is dat koelen nog vast gezet omdat hij anders te laat was met koelen en zich niet meer koud kon krijgen, nu gaat het wel goed👌
+2
@Deutz-Fahr-Rijder zou het ook zo weer doen. Scheelt amper brandstof (wat in het boekje dan altijd stond) en kon wel lek gaan
+1
@Deutz 8006spezial bij onze 6.30 is het nog wel orgineel, maar als je ineens met 2 wagens hooi brug op moet, moet je wel uitkijken, want dan begint hij te laat te koelen en is de motor loeiheet voor je boven bent. Als de belasting langzaam opbouwd, gaat het wel goed.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz 8006spezial:
De meesten geven af op een luchtgekoelde moter

Nee hoor, ik ben Deutz man in hart en nieren. Met meer speciaal de 912 en 913: the best ever diesel engine! En het is goed te horen dat jullie tevreden zijn geweest met de Agrostar 6.08. Maar ik benoem gewoon feiten, geen voorkeuren. De schuine neuzen Agroxtra hebben maar 4 jaar gelopen en die van jullie de schuine neus Agrostar serie maar 2(!!) jaar. In '95 heeft Deutz de stekker uit alle schuine neuzen getrokken. En dan zijn de ontwikkelkosten zeker nog niet verdiend. Temperatuur is het onoplosbare probleem geweest, want waarom anders zou je een trekker serie met fantastisch uitzicht stoppen?
+3
deutz431dx
@WaterDeutzer u vergeet de agrotron, wij hebben de 100mk3 uit 2005 koeling heb ik nog nooit een probleem mee ondervonden als je m goed schoonhoud tenmiste, maar dat is bij elk merk het zelfde neem ik aan.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deutz431dx:
u vergeet de agrotron

De Agrotron 100mk3 is een héééél andere trekker. Andere motor en bijna dubbel zoveel ruimte onder de kap.
+4
@WaterDeutzer volgens mij had dat meer te maken met het samen gaan met same en/of emissie euro norm 1 of 2. Daardoor werden deze motoren en serie ingehaald door de eisen vanuit de regelgeving. Maar pin me er niet op vast toen huppelde ik hier nog niet om.

Alles kan, maar zoals ik aangaf geloof ik meer in een chauffeur die dagelijks de luchtspuit er door trekt dan dat het aan de trekker lag. Anders had de 608 bij ons al opgebrand of vast gelopen moeten staan
+4
Loeideutz
Ik rij al 25 jaar met een agroXtra rond. Heb nooit echt een probleem gehad met koeling. Maar schoon houden is natuurlijk wel belangrijk. Vind zelf dat de moderne trekkers waar ik nu geregeld op rij voor opdrachtgevers daar meer moeite mee hebben. Teveel radiateurs achter elkaar omdat er veel te veel op de tractor zit wat gekoeld moet worden. Daardoor krappe tussenruimtes. Als er dan ook nog vanalles gemaaid moet worden wat al in de bloei staat, gras in de boomgaard bijvoorbeeld, dan gaat het snel.
En ontwikkelkosten, ze hebben het idee “afgekeken” van een boer die zelf wat had geknutseld. Als ze door motor eisen niet “versneld” naar de watergekoelde versie hadden moeten overstappen hadden ze nog wel langer rond gereden.
+2
@Loeideutz merk zelf wel dat het bij de 6.31 wat minder serieus komt met uitblazen. Maar eenmaal schoon werd een scheve snuit idd niet warm
+1
SJB533
Das Original, zegt de folder... Het origineel is niet groen, maar rood 😬
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @SJB533:
Het origineel is niet groen, maar rood

Je zal waarschijnlijk 'oranje' bedoelen. Maar dat is niet correct: De Agrostar en de AgroXtra zijn de laatste Deutzen ever met DX trekjes die nog 100% in Duitsland zijn geproduceerd.
Pas vanaf de Agrotron zijn de Deutzen geheel in Italiaanse handen gekomen. Ik heb al eerder meermaals geschreven wat ik van die modellen vind....
+1
SJB533
@WaterDeutzer
Nee, ik doel op de Freisichthaube. Dat is geen bedenksel van KHD, al lijkt dat wel zo, gezien de tekst.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @SJB533:
al lijkt dat wel zo, gezien de tekst.

Ach ja, als je het zo bekijkt. Zou kunnen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr AgroXtra 6.17 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!