1981, ik kreeg een nieuwe VW T3 diesel van m'n baas met inlevering van de oude T2. Samen met nog 1 andere T4 de 1e transporter diesel in NL.

Zetor Crystal 8011

+9
WaterDeutzer
1981, ik kreeg een nieuwe VW T3 diesel van m'n baas met inlevering van de oude T2. Samen met nog 1 andere T4 de 1e transporter diesel in NL.

Reacties

+9
WaterDeutzer
1e klus met de bus: koppeling vervangen Crystal bij klant ter plaatse in de Beemster.

(klik om te vergroten)

Koppeling reparatie Zetor 8011
+11
WaterDeutzer
Niet bij alle klanten was het zo netjes als hierboven. Hieronder kon je best je laarzen al in de auto aantrekken.🙊

(klik om te vergroten)

Baggeren in Landsmeer

(klik om te vergroten)

Baggeren in Landsmeer
+2
Rondeutz06
@WaterDeutzer baggeren in Landsmeer? Is die dijk dan de ring A10 in aanleg
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
baggeren in Landsmeer

Was bij een grote boer en dito klant van m'n baas: fam. Knibbe.
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer ok dus de ring A10 in aanleg
+3
Fendt280S
@WaterDeutzer onder het mom een paar laarzen is goedkoper dan erfverharding, wat in Frankrijk vaak zo is en ook gedeeltelijk bij ons.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt280S:
is goedkoper dan erfverharding

En het is 100% zelfonderhoudend!😂
+10
WaterDeutzer
Wisseling van de wacht van T2 naar T3

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer had je die t2 nog maar. Mooie foto's Nico, in Purmerend?
+4
Towaberg
@Rondeutz06 en de T3 ook, zou een mooi kapitaal zijn inmiddels 😉
+2
Rondeutz06
@Towaberg inderdaad, 2 campers maken 😅
+8
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
inderdaad, 2 campers maken

Of gewoon de sleurhut er achter en een weekendje bieren in Valkenburg!😂

(klik om te vergroten)

Sleurhut aangekoppeld in de Purmer bij fam. Langeveld.

(klik om te vergroten)

Gearriveerd op (zuip)camping in Valkenburg.
+3
mklok
@WaterDeutzer Toen was er geen bijtelling en kilometer registratie voor bedrijfsbusjes. Kon je met goedkeuring van de baas heel het weekend ermee weg. Vrijdags tanken en maandag ochtend weer.😎
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Vrijdags tanken en maandag ochtend weer.

Dat laatste zou ik niet willen. Als je zo'n fijne baas (bazen: 4 broers!) hebt die je zoveel vrijheid geeft, wil je dat alleen maar respecteren. Er zat inderdaad geen teller op de dieselpomp aan de zaak, maar dat hoefde ook niet.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
T3 ook, zou een mooi kapitaal zijn

Die was niet best. Maar dat is het risico van pionieren, de 1,6 Golf motor een aantal graden op z'n kant kon het werk niet aan. Later zijn daar zwaardere motoren in geplaatst. Maar de stap van 4 cil boxer in de T2 op LPG naar deze diesel was al enorm natuurlijk!
+2
mklok
@WaterDeutzer In die LT lag toch een Audi zes cilinder in?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
een Audi zes cilinder in

Ja, een hele dikke ongeblazen VW/Audi 6 pitter van..........75pk.😅 Maar wel trekken, dik in de toeren. En lawaai in 't hok! 3,5ton aan de kogel.
+2
mklok
@WaterDeutzer dezelfde motor lag ook in de volvo , de grotere volvo dacht 240 en de 740 .
+1
RVM
@mklok later ook 940, of een afgeleid blok ervan, buurman had er 1
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
dezelfde motor lag ook in de volvo , de grotere volvo dacht 240 en de 740

Klopt, mijn 2e wagen in België was een Volvo 740GL. Puur gekocht vanwege dat blok, maar toen ook verknocht geraakt aan Volvo. Heb nu nog een 960 3.0 en een 960 2.5 beide benzine.

(klik om te vergroten)

'86 Volvo 740GL 6 cil diesel 65pk
+2
Towaberg
@WaterDeutzer op lpg mag ik hopen?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
op lpg mag ik hopen?

Zit er op beide inderdaad nog op. Maar van Rutte moeten we allemaal van 't gas af. Dus ik haal beide eruit! 1 van de 2 word donor voor de ander. En de overgebleven 960 is alleen voor fun.
+3
DEUTZ1972
@WaterDeutzer Ik heb ook nog een 960 gehad, ik had ff snel een auto nodig en dat werd een oudere 960 2.0 ltr. Een fijne auto en je kon er zo een pallet achter in schuiven.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
960 2.0 ltr. Een fijne auto

(klik om te vergroten)

Mijn hobby project. De voorste heeft 360.000km. De ander 700.000km. Met die ga ik rijden.😎
+3
mklok
@WaterDeutzer Heb er ook mee gereden een 740 diesel , mooiste was dat zes cilinder geluid. En reed fijn.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
En reed fijn

Echte cruisers voor lange mensen. Heerlijke zetels en stuur bijna rechtop met je polsen op je benen.😍
+2
R Bouwmeesters
@WaterDeutzer Toevallig net met een een 1.6 van een golfje bezig. Voor een leeg golfje in nederland vind ik het een perfect motortje. Voor een bepakte T3 houd het niet over, dan leer je wel ontspannen rijden.

(klik om te vergroten)

+3
mklok
@R Bouwmeesters Achter bij zo'n T3 zit dat Luik dat toegang geeft tot de motor. Toen in m'n jonge jaren huurde we zoiets met de jongens voor de zaterdag avond. S' avonds met dronken kop het Luik open en dan gas geven. Enkel de chauffeur vond het niet leuk.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Achter bij zo'n T3 zit dat Luik dat toegang geeft tot de motor.

Was bij mij een mooie werkbank, net als bij de oude T2.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
Toevallig net met een een 1.6 van een golfje bezig

Leuk! Ik heb voor een kameraad in België, 1995 ook een 1.6 compleet gereviseerd uit een Golf-2.
Had toen 600.000km gelopen. Alle stangen van pook en pedalen waren ook uitgesleten.😅
+3
JD3010
@R Bouwmeesters Ik heb nog een 6 cilinder blok liggen.
+2
R Bouwmeesters
@JD3010 Daar is de golf te smal voor.😋
Die zal uit een LT of Volvo komen?
+1
JD3010
@R Bouwmeesters Kun je dat blok dan niet inkorten?
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
een 1.6 van een golfje

Was nog ff eerder 1992, toen ik in UZB werkte en om de 8 weken 1 week thuis was. Nog geen werkplaats, dus werk buiten en in garagekelder: revisie 1.6D

(klik om te vergroten)

Uitbouwen

(klik om te vergroten)

Sterk doen

(klik om te vergroten)

Reinigen

(klik om te vergroten)

Revisie
+1
Ritchie
@WaterDeutzer

Wij hebben nog een Golf 2 uit '92 staan met de 1.6 diesel. Heeft 625k op de teller dus net ingelopen. Eerste blok en versnellingsbak nog 😀
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Ritchie:
625k op de teller dus net ingelopen.

Niet vooruit te branden, maar dat is net de voorwaarde deze extreme levensduur.
+2
R Bouwmeesters
@WaterDeutzer Dat was al een turbodiesel zo te zien.
Ik ben wel fan van deze motoren en auto's. Motor wisselen kan in een avond, 99% van de storingen kun je binnen 5 min. de oorzaak van vinden, en je kunt overal nog fatsoenlijk bij.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
en je kunt overal nog fatsoenlijk bij.

Dat geldt voor alle oude auto's en trekkers! Ik zou vandaag geen automonteur willen zijn. Als je de motorkap open doet licht ie meestal vlak vol. Als ik dan nog aan m'n Volvo 740GL terug denk....🙏🏻
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
in Purmerend

Ja, voor de showroom aan de schapenmarkt.
+5
stijn-de-bock
@WaterDeutzer deze foto staat in een folder die vandaag in onze brievenbus zat.

(klik om te vergroten)

+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @stijn-de-bock:
een folder die vandaag in onze brievenbus zat

Wow! Mooie T2, zou die ook wel in miniatuur willen. Maar Deutz motoren in Heli's?🤔
+1
mklok
@WaterDeutzer luchtgekoeld zijn deze toch ook?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
luchtgekoeld zijn deze toch ook

De T2's en ook nog de benzine T3's hadden inderdaad de luchtgekoelde boxer motoren. Kan me nog herinneren als je met de T2 wilde vertrekken bij groen licht en er kwam geen beweging, dan was de motor afgeslagen.😅 Zo stil was die motor achterin!
+2
mklok
@WaterDeutzer zaten ook in de kever , en porsche heeft ook luchtgekoelde boxer motoren gehad.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
zaten ook in de kever , en porsche heeft ook luchtgekoelde boxer motoren gehad

En dan heb je jongens die zo'n luchtgekoelde T1 naar 530pk brengen:

Boys wil be boys!
+4
RVM
Prachtige foto’s Nico
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
Prachtige foto’s Nico

Dankjewel!
+4
Towaberg
Wat een prachtige foto’s alweer Nico, om van te smullen!
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
om van te smullen

Graag gedaan Ward!
+6
WaterDeutzer
2 jaar later ben ik 'verkast' naar de hoofdvestiging in Spanbroek en kreeg ik het betere werk: 6 cil VW LT28. Eerst een gebruikte van collega, daarna nog 2x een nieuwe tot het afscheid.

(klik om te vergroten)

Vrachtje naar Wanroy '87

(klik om te vergroten)

De Hapert aanhanger had ik privé laten maken bij Hapert voor trekkertransport.
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer mooie foto's, met de Hanomag van Cor Haan?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Hanomag van Cor Haan

Weekendje met Bart en Nel en ik met m'n ex....😥
+4
Rondeutz06
@WaterDeutzer Cor Haan kwam bij ons een nieuwe argenterio kraan en mestverspreider brengen met deze auto, de mestverspreider er gewoon achter over de snelweg 😂
+2
R Bouwmeesters
@Rondeutz06 Dat is een F45 of F55 denk ik? Ik denk 1 met alleen Hanomag op de motorkap, zonder Henschel?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
Dat is een F45 of F55 denk ik

Daar ben ik niet in thuis.
+3
16045HSX
Mooie foto’s👍. Veel Zetor’s daar?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @16045HSX:
Veel Zetor’s daa

Ja, die "baggerboer" had er wel een aantal en alles nieuw gekocht. Hij maakte gebruik van studenten uit A'dam als "trekkerchauffeurs". Dus wij hadden geregeld werk te doen.🙈
+6
Massey 2705
Prachtig deze foto,s van ruim 30 jaar geleden....
Ik denk het persoonlijk contact met de klant was ook mooi.
Bij de ene krijg je koffie en boterkoek , bij de volgende ben je meer een aanhoorder van allerlei familie toe standen....
En onder tussen , doen waar je voor gekomen bent..., de reparatie van de trekker...!
+4
Rondeutz06
@Massey 2705 en tussen de middag warm eten mee eten
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Ik denk het persoonlijk contact met de klant was ook mooi.

Ik stond eens geparkeerd bij de kerk in een Westfries dorp tijdens de kermis. Lag ik (nog niet lang) te slapen op een matras achter in de bus, ging de mobilofoon op zondagmorgen 9.00u.
Een klant had mij gespot en hij had een "technische interventie" nodig.😂
Met een niet al te fris hoofd heb ik een uurtje later een NewHolland pers weer aan 't knopen gekregen.😎

Kijk dat zijn de mooie dingen in 't leven: elkaar wat gunnen! Ik reed vrij privé met de bus, alleen voor de langere ritten (zuipfeest Limburg bijv.) moest ik de diesel zelf betalen.
Daar tegenover stond een dag en nacht bereidheid om te werken voor de baas.
+3
mklok
@WaterDeutzer Beerepoot was dan Zetor dealer neem ik aan.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Beerepoot was dan Zetor dealer

Ja vanaf hun start begin jaren '60. Kort na mijn afscheid in '89 is Beerepoot ook gestopt met Landbouwmachines en trekkers om verder te gaan in de industrie. Haan Kwadijk heeft toen het Zetor dealerschap overgenomen.
+9
WaterDeutzer
Om het VW verhaal af te sluiten: nog 2 jaar met vrienden naar de Veronica Strandrace geweest in '85 'n '86. Ik was de piloot en heb daar zelfs een crosslicentie bij de Knac voor moeten halen.
Was wel enorm lachen die evenementen. 1x stond in langs Jan de Rooy aan de start.🤩

(klik om te vergroten)

Veronica strandrace '86

(klik om te vergroten)

Brede (landbouw)banden paste niet goed

(klik om te vergroten)

Veronica strandrace '86

(klik om te vergroten)

Veroncia strandrace '85

(klik om te vergroten)

Veronica strandrace '86

(klik om te vergroten)

Veronica strandrace '86

(klik om te vergroten)

Veronica strandrace '85

(klik om te vergroten)

Opladen na strandrace 1985
+4
DEUTZ1972
@WaterDeutzer Schitterend weer Nico, mooie foto's en verhalen 👌
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
mooie foto's en verhalen

Ik zou die tijd wel weer willen overdoen.😘
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Prachtig
+2
a3vandiejen
Schitterend allemaal, mooie foto's.
+2
WaterDeutzer
Dank je wel, Adrie!
+2
Kramer U800
Bedankt Nico voor al deze nostalgische foto's, dat vinden we mooi!!
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
Bedankt Nico voor al deze nostalgische foto's

We proberen dat aan de gang te houden Dirk, nog data genoeg voorhanden.😉
+3
toonvanbergen
Nieuwe koppeling in de Crystal gezet.. of was er iets mis met de Power schakeling
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @toonvanbergen:
Nieuwe koppeling in de Crystal gezet

Nieuwe drukgroep. Kan me niet herinneren veel problemen te hebben gehad met de High-Low.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor Crystal 8011 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!