26 april 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 85 met van Dijke 1,50 kopper met HG/eigenbouw hefmast.Kopper weer uit de schuur gepakt en rijden maar weer. De tulpen heten Curry. Ze kopten makkelijk.

Deutz-Fahr Agrotron 85

+4
PieterA
26 april 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 85 met van Dijke 1,50 kopper met HG/eigenbouw hefmast.

Kopper weer uit de schuur gepakt en rijden maar weer. De tulpen heten Curry. Ze kopten makkelijk.

Reacties

fendt818vario
Hoe is de stand van de tulpen dit jaar bij jullie? Bij ons was er gelukkig dit jaar weinig nakop werk.
PieterA
@fendt818vario Zo weinig na-kopwerk als dit jaar hebben we inderdaad nog nooit gehad. We hebben 1 soort (Escape) die serieus minder staat. De rest lijkt wel gemiddeld. Ik verwacht dat we een week vroeger zijn dan anders.
fendt818vario
@PieterA Door de hogere temperaturen dit voorjaar zal het inderdaad vroeger zijn maar dat trekt wel weer bij verwacht ik.

Wat is de reden dat jullie met de trekker koppen? Mij lijkt deze trekker ook zwaar om 2 keer door elk padje te rijden. Hoe is het zicht op het kop resultaat? Bij de zelfrijdende machine vind ik dat wel goed.
PieterA
@fendt818vario Wij reden altijd al met een mf 155 of een fiat 850 voor de verstekkopper achterin. Dat ging altijd goed, maar het comfort was een dingetje. Open trekker, lawaai, slecht geveerde stoel, geen hoge transportsnelheid, geen Bluetooth radio. Kortom de 155 en 850 konden beiden wel weg.

Toen moest er een nieuwe trekker op smalle wielen komen die hetzelfde als de 155 en 850 zou kunnen. Dat is de Deutz-Fahr 85 geworden. Een fatsoenlijke trekker om bieten te zaaien met gps, kantjes te maaien, aardappelen te loofklappen, pioenrozen te rijenspuiten, bieten te schoffelen, kunstmest tussen de rijtjes te strooien en dus ook tulpen te koppen.

4 jaar geleden begonnen met netten. Toen moest er een nieuwe kopper komen. Mijn vader van toen 72 reed vaak met de kopper. Ik wilde het hem niet aandoen om op zo'n gehaktbal te zitten (leuke term, vorige week opgepikt op tf), de 85 deed het altijd al en ik moet zeggen dat het met de frontkopper zeker niet minder gaat als met de verstekkopper.

Het zicht is een beetje meer gokken en komt meer op vakmanschap aan. Je maakt met de trekker sneller een foutje qua hoogte. Wel heb je je volledige aandacht bij het koppen omdat je niet hoeft te sturen vanwege de GPS.

Als ik er zelf mee rijdt heb ik alleen de wens voor een variabele transmissies,zodat de beginnen en einden wat geleidelijker gaan.

Gewicht is wel een dingetje, maar de plant-en rooicombinaties rijden ook door die paadjes en die wegen wel het dubbele.
BuvaM
Quote Reactie van @PieterA:
Gewicht is wel een dingetje,

Heb je nog een beetje gewicht (ver) in de achterhef?
PieterA
@BuvaM Ja, een 600 kg. Misschien zou het met het 1100 kg gewicht beter lopen?

(klik om te vergroten)

Achterzijde Deutz-Fahr Agrotron 85 mk2
BuvaM
@PieterA Weet jij vast beter, ik heb amper ervaring met koppers.
Ik had laatst een babbel met iemand over zoiets.
En soms wil je vooral gewicht overdragen van voor- naar achteras en weinig bijplaatsen.
Net als bij TT - waar het amper mag- maar dan andere kant.
In dit geval is een gewicht ver achter gunstiger, wel bar ongemakkelijk bij manoeuvreren, koppen is misschien één van de weinige bewerkingen waar lengte achter de achterwielen geen rol speelt.
PieterA
@BuvaM Als het gewicht maar stabiel hangt, mag het er best iets verder achter. Nadeel van bijvoorbeeld een drieschaar ploeg als contragewicht is dat de bestuurbaarheid minder wordt. Je moet dan je rijsnelheid aanpassen anders word je haast zeeziek.
+1
Pieter Buren
@fendt818vario die hoge temperaturen hebben wij weinig van gemerkt. Het gras groeide langzaam vanwege de juist lage temperaturen.
a3vandiejen
Mooie foto.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 85 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!