21 mei 2022 Foto van een Fiat 880/5 met Bauer E51 haspel. En New-Holland T7.190 met uitsleep, oprol en pompcombinatie.Stond klaar om te beregenen. Na die tijd nog wel wat aan de pomp gesleuteld, aanvo

Fiat 880/5

+4
PieterA
21 mei 2022 Foto van een Fiat 880/5 met Bauer E51 haspel. En New-Holland T7.190 met uitsleep, oprol en pompcombinatie.

Stond klaar om te beregenen. Na die tijd nog wel wat aan de pomp gesleuteld, aanvoerslangen verlegd en nu zijn we nog wat aan het schilderen. Hier hebben we nu 51 mm gehad deze week, dus het wordt op z'n vroegst half juni voor we weer gaan starten met beregenen.

De Fiat is eigenlijk niet geschikt voor de haspel, omdat de spoorbreedte niet macht, maar dat geeft voor sommige percelen niet en als de grote broers (de 6-,cilinders)dan al andere bezigheden hebben en de kleinere 4-cilinder ook, dan de 5-cilinder er maar voor.

Blij dat hij weer eens een klusje had denk ik.

Reacties

+5
PieterA
De achterkant

(klik om te vergroten)

Fiat 880/5 met Bauer E51 en SLNA 8034 motorpomp.
steyrlanzboy
Mooi
Dik voor elkaar. Die slanggeleider aan de haspel werkt ook wel mooi lijkt me?
PieterA
@MaartenMandemaker Jazeker. De slang ligt vaak in de berm en als hij op het land ligt kunnen we nu in het spuitspoor blijven rijden (op gps) en toch van links naar rechts oprollen.
+2
casejxu
Verwacht je de tulpen nog een rondje te moeten beregenen? Wij starten volgende week donderdag met rooien als het goed is en dan stoppen we met beregenen ook

Edit. Dit seizoen zijn ze al gestopt😅
+1
PieterA
@casejxu Nee, tulpen waren we al gestopt. Dit is een foto van een paar weken geleden.

Hier beginnen we met de White Prince, maar die verwacht ik volgende week nog niert
+1
DANOONTJE POWERR
Mooi genieten van de unieke 5 cilinder brul!
MaxxuM4ever
Spoorbreedte is toch zo aangepast? De pannen lijken nu allemaal naar binnen te staan dus breder gaat vrij makkelijk met de huidige pannen en velgen toch?
PieterA
@MaxxuM4ever Daar heb ik nog niet eens aan gedacht🙈. Nog geeneens een slecht idee! Misschien weet iemand hier de aanhaalmomenten van de wielbouten?

Ik ga er dan nu maar eens over denken. Even nagaan wat we er jaarrond mee doen en of hij dan op breed spoor kan blijven staan.
MaxxuM4ever
@PieterA loopt hij ook wat mooier voor de Mullié op XS banden haha, die zal ook wel op 1.80-1,90 staan zeker?
PieterA
@MaxxuM4ever Ja, de Mullié staat inderdaad volgens mij op 1,80. De Fiat brengt er wel eens graan mee weg, dat loopt er toch wel uit ook al kun je maar 2,5 trap van de cilinder kippen. Maar voor de rest staat hij het meest voor de kleinste Mullié die op 1,50 staat.
deufi
@PieterA banden links en rechts omwisselen, dan sta je al een heel stuk breder en al bijna op spoor van je haspel.
+1
PieterA
@deufi @MaxxuM4ever Ik heb het net globaal gemeten. Dan wordt de spoorbreedte ongeveer 2,20 meter. Dat is me net iets te gek. Als we in de tulpen gaan kan hij misschien voor een platte wagen. Dan moet er maar weer een andere trekker voor de haspel. Allebei bedankt voor het meedenken hoor👌.
deufi
@PieterA Je kan ook altijd nog de schijven draai of aan de andere zijde monteren. Je kan zo op vele wijze combineren. Wij zijn zo ook weleens aan het puzzelen geweest totdat we op de gewenste spoorbreedte van 2 meter kwamen.
PieterA
@deufi Ja, dat is waar en doen we ook wel eens, maar we zetten er wel gewoon een andere trekker voor. De Fiat op 1,50 is toch ook nog wel eens makkelijk
+1
deufi
@PieterA als je diverse trekkers hebt is dat makkelijk inderdaad. Bij 2 moet er regelmatig wat gewisseld worden.
+1
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
aanhaalmomenten

Kwartslag voor breken toch?
+2
PieterA
@casejxu We hebben bouten van 700 (6190 TTV) en van 225 (TM 135). Sinds we vastzetten met de momentsleutel draaien we geen bouten meer dol en loopt er niet zo vaak meer iets los.
+1
mieras
@PieterA deze kaart hebben wij hangen op het werk met aanhaal momenten. ik hoop dat je het kan lezen anders maak ik morgen een nieuwe.

(klik om te vergroten)

PieterA
@mieras Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke (fijne) draad dit is en of het 8.8 of 10.9 bouten zijn. Wel een handig blad. Ik heb van de wielen die ik wel eens wissel de aanhaalmomenten in mijn onderhoudsboek staan. Van de Fiat nog niet.
+1
BuvaM
Als het niet beschikbaar is de standaard gegevens gebruiken, bijv deze:
wurth.nl/nl/wuerth_nl/…
Voor de echte 'techneuten': werktuigbouw.nl/sub9.htm/
Altijd smeren, en schroefdraad in diameter en spoed (verplaatsing bij één omwenteling) meten vervolgens die het er dichtst bij is kiezen, of zelf gaan 'middelen'.
Bij twijfel tussen 8.8-10.9-12.9 zelfde. Te hoog aanhaalmoment geeft sneller kans op breuk dat is het risico. Maar meeste (wiel)bouten zijn wel iets overbemeten.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 880/5 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!