8 juni 2022 Foto van een Manitou MLT 634.Toch maar een andere gekocht. De Perkins ingeruild voor een Mercedes. Hier zit zo'n omkeerbare ventilator op. Ook is hij 10 jaar nieuwer dan de vorige (2014) .

Manitou MLT 634

+2
PieterA
8 juni 2022 Foto van een Manitou MLT 634.

Toch maar een andere gekocht. De Perkins ingeruild voor een Mercedes. Hier zit zo'n omkeerbare ventilator op. Ook is hij 10 jaar nieuwer dan de vorige (2014) . Bij de vorige hadden we dat als de giek moest zakken je gas moest geven. Dat werkte iets minder precies. Het formaat beviel wel, dus dezelfde maar teruggekocht. Wel jammer dat we de banden niet gehouden hebben. Dat zijn binnen een paar jaar toch weer kosten.

Hier ligt een powershift versnellingsbak met 6 versnellingen in. Hij rijdt 40. Ook de spiegel boven de trekhaak bevalt erg goed. Verder is de bakvergrendeling electrisch vanuit de cabine te bedienen en apart electrisch te vergrendelen.

De cabine is 15 cm breder. Zo heb ik iets meer ruimte om een kind mee te nemen. Ook zitten er nu een paar opbergbakjes voor wat klein gereedschap extra in. We hebben de traptrede weer een 10 cm naar buiten geplaatst (hoe stap je er anders fatsoenlijk uit?). De vorige eigenaar had al ledlampen gemonteerd. Ook heeft hij wat speerpunten verplaatst, zodat ze wat centraler staan.

De vorige verreiker hebben we altijd goed onderhouden, maar dat liep best in de papieren. Ik ben er van overtuigd dat dat met deze niet perse beter wordt, maar toch willen we het concept verreiker nog een kans geven. We hebben een shovel, heftruck, trekker met voorlader, ander merk verreiker bekeken, maar kwamen toch weer uit bij Manitou. Ik sta er van te kijken dat je ze vooral bij veehouders niet meer ziet. Met name de aanschafprijs ligt toch een stuk lager dan een shovel die hetzelfde kan. Ook is hij behoorlijk sneller en wendbaarder dan een trekker met voorlader.

Hier zijn we het stukje openbare weg voor ons huis weer wat breder aan het maken. In de loop der jaren werden de bermen steeds breder. Daar hebben we nu weer een stukje vanaf gehaald.

Reacties

+1
Fast Eddy
Veel probleemloze draaiuren toegewenst. Hopelijk is deze beter dan de vorige.
jjthefrenchman
Ik heb dezelfde. Redelijk goede machine als je het mij vraagt.
Wat was je onderhoud bij de oude?
PieterA
@jjthefrenchman veel dingen aan de Perkins, maar ook nieuwe pennen en bussen, smeervet en -olie, transmissieonderdelen, computer, radio
ken-adams
@PieterA
Quote:
nieuwe pennen en bussen, smeervet en -olie, transmissieonderdelen, computer, radio

Die dingen zitten dus ook op een wiellader en kosten daar evenzeer geld.

Mensen beseffen in de discussie over degelijkheid schijnbaar niet hoeveel sterkte en stabiliteit er gewonnen wordt door dat knikpunt achterwege te laten.
CaseCS130
@ken-adams Jawel, dat beseffen we wel. Maar we weten ook hoe gevoelig en duur de reparaties aan fusees zijn. Per draaiuur vallen die kosten misschien nog wel mee, maar dure reparaties komen altijd ongelegen. Maar goed dat is een afweging die iedereen voor zichzelf niet maken.
JohnDeere5085
@CaseCS130
Quote:
hoe gevoelig en duur de reparaties aan fusees zijn
Is dat zo gevoelig dan, op onze ahlmann az4 staat 11.000 uur en die fussees zijn nooit aangeraakt goed smeren en met beleid sturen en spul gaat lang zat mee, vind zelf knikshovel maar behelpen met pallets enzo zoals @bartjuh al zegt
CaseCS130
@JohnDeere5085 zoals ik al zei, dat moet iedereen voor zichzelf afwegen, ik ken ook hele andere gevallen waar het wel echt een kostenpost is.
+1
ken-adams
@CaseCS130 Tuurlijk zijn die gevoeliger, maar met fantsoenlijk onderhoud gaat dat naar ons idee heel lang goed. En ons gebruik is niet bepaald licht te noemen.
Tis zoals je zegt een afweging die iedereen zelf moet maken, maar vind de schrik van sommigen tov een verreiker toch overdreven.
+2
dx11
Quote Reactie van @ken-adams:
knikpunt achterwege te laten.

Knikpunt is een mooi middel om simpel enorm veel wendbaarheid te creëren
+1
casejxu
@dx11 en veel makkelijker in onderhoud als fusseepennen en bussen
+1
2850Johndeere6R
Succes met de verreiker lijkt nog een knappe machine.
Voor ons bedrijf is het concept verreiker niet interessant, het is voor ons een machine die op ons formaat bedrijf teveel uren stil staat en we waren ook aan een nieuwe trekker toe dus daarom hebben wij voor een trekker met voorlader gekozen. Verder heeft het concept verreiker ons niet aan gesproken omdat er bij ons cliënten over het erf lopen en ik het overzicht naar rechts dan te minimaal vind.
+1
rubencasecs
Reden voor een shovel is een veel degelijker bouw en overzicht. Het is niet voor niks dat verreikers in aanschaf wat goedkoper zijn
+1
PieterA
@rubencasecs Verreikers wegen minder, reiken verder en hoger, zijn stabieler. De prestaties zijn beter dan een shovel van hetzelfde gewicht of van dezelfde prijs.
CaseCS130
Mooie machine, hopelijk heb je er veel plezier van. Deze heeft nog niet een traptrede in de cabine? De nieuwere hebben dat wel, dat stapt wel heel mooi in en uit.
Hier in de buurt draaien wel verscheidene Manitou's, maar komt ook omdat de grootste dealer van Friesland dicht bij zit. De boeren die er 1 hebben zijn er wijs mee al is onderhoud net als bij jou wel een dingetje.
Zelf 2x proef gereden met een vergelijkbare Manitou toen we vorig jaar een shovel of verreiker zochten, maar er niet voor gekozen vanwege het zicht rechtsvoor, onderhoud en de gratis sideshift die een knikmachine heeft. O ja, en ben wat allergisch voor Perkins 🤫
+3
johndeere6230
@CaseCS130

Hier zit een Mercedes in volgens mij, al is dat ook niet heel best, op het werk in ieder geval niet, is maar traag😅

Sideshift is met een verreiker ook wel te doen, stuur om en uitschuiven
Dennis_dB
@johndeere6230 Merlo heeft sideshift als optie.
+1
bartjuh
@CaseCS130 tot je te ver geknikt staat en je probeerd je lepels een beetje normaal uit de pallet te trekken... Vooral als je aan 't stapelen bent. Bij de onderste kan je altijd ff de wielen vrij drukken en beetje omzetten van voor
CaseCS130
@bartjuh Ja, maar ik gebruik het ook niet voor pallets. Wel dagelijks met kuil snijden, blok iets tillen en dan beetje weg sturen, breekt die mooi los.
deufi
Mooi machine. Hier in de buurt zie je ze niet. Alles is Merlo wat hier rond rijdt aan verreikers.
Had je de bakken wel gehouden of heb je die ook weer opnieuw aan moeten schaffen?
+1
PieterA
@deufi De hoofdreden dat we weer voor een Manitou gegaan zijn is omdat we alle aanbouwdelen van de oude nog hadden.
+2
Jeroen 86
Groot verschil met belgie. Hier zijn de verreikers niet meer weg te denken. Zijn heel handige machines en draaien heel kort. Hier in de buurt worden ze ook veel gebruikt om aanhangwagens te trekken. Sommigr manitous zijn uitgerust met oplegpin(piton) en in hoogte verstelbare trekhaak en luchtremmen.
Ruben-Wind
Die manitou s met perkins motoren moet je niet hebben als ik dat zo hoor? Meeste die van te koop staan hebben dat.:
jjthefrenchman
@Ruben-Wind Hier zegt iedereen juist dat je die met Mercedes motor niet moet hebben .....
Ik heb een met Mercedes motor, doet het goed. Buurman een uit 2016 met deutz motor met 10000u, start wat makelijker en klinkt wat rustiger. Hiervoor had hij een uit 2008 met Perkins motor, starte beroert, wel 10000u , ook niet slecht.
PieterA
@jjthefrenchman Die met Perkins zou ik niet nemen; die hebben ook nog geen omkeerventilator. Deutz is volgens mij beter; maar die zijn nieuwer en duurder en daarom daar niet voor gekozen.

Mercedes start langzaam. Bij ons hebben ze er iets aan gedaan; een snellere startmotor of zo. Die start nu ook goed.
jjthefrenchman
@PieterA Die omkeetventilator wors juist over geklaagt hier. Gaat vaak kapot ofzo?
Ik ben iig blij met die van mij ( zelfde als van jou @PieterA ) .
Ik heb er een zwaardere startmotor ingezet (160€ van autodoc) , en 2 zwaardere accu's . Nu is het probleem opgelost maar dat had ik 6 jaar eerder moeten doen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Manitou MLT 634 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!