Schlüter, Anno 1974!Uit de tijd dat het Schlüter goed voor de wind ging...Een mooi voorbeeld van het Schlüter gamma uit 1974. Foto is uiteraard eentje uit de Archieven van Schlüter zelf en gemaakt

Schlüter Meerdere

1.720 foto's van @Schluterfan

+14
Schluterfan
Schlüter, Anno 1974!

Uit de tijd dat het Schlüter goed voor de wind ging...
Een mooi voorbeeld van het Schlüter gamma uit 1974. Foto is uiteraard eentje uit de Archieven van Schlüter zelf en gemaakt op het "Versuchszentrum", of nog beter bekend als "Gut Schlüterhof", de boerderij waar Dr. Anton Schlüter woonde, waar de prototypes gebouwd en getest werden. Deze locatie is hedendaag in bezit van Weihenstephan, een bekende duitse melkerij en bierbrouwerij.

Op de foto 6 Super's te zien en de 2de Profi Trac 3000TVL, te herkennen aan de ZF assen. Door modificaties is deze trekker later omgebouwd tot Profi Trac 3500TVL en zelfs een tijdje actief geweest op een belgisch landbouwbedrijf, waar oa ook nog een Compact 850V liep. Na een lang leven kwam de trekker via Egelseer (die de trekker gerestaureerd heeft) in handen van Ludwig Streitberg. De man die deze trekker bracht tot wat het nu is, Profi Gigant.

Vanaf hier gezien is het moeilijk te zeggen om welke Super trekkers het gaat, de eerste is sowieso een Super 2000TVL, de eerste in seriegebouwde Schlüter met 8 cilinder in lijn turbo motor met 185pk. Gelijk ook een succesvolle trekker in de export, want de helft ging gelijk naar Joegoslavie onder typebeduiding Super E9500TV.

De trekker ernaast lijkt mij een Super 1250VL te zijn, al is het moeilijk te zien of het moedergewicht een verlengstuk heeft of niet... De achterste 2 zijn Super 850's, aangezien deze nog een vooras hebben zonder einvertragingen. De verste lijkt mij een exporttrekker te zijn, zo zonder voorwielspatborden, maar wel met de uitlaat naar onder. Opmerkelijk dat een uitlaat naar boven een optie was, en menig Schlüterkoper deze optie wel aankruiste. Ook de rode/grijs/beige kleurstelling stond doen nog in de optielijst. Hoogstwaarschijnlijk werden deze beide opties door menig verkoper aangekruist en als soort "kortingsstrategie" bij de eventuele aangekoop gebruikt... Ook hebben al deze trekkers al de "Super Silence Kabine", met gesloten achterkant.

De 2 middelste Schlüter's zijn een beetje een vraagteken. Het kunnen zowel 850, 950 als 1050's zijn... Alleen aan de hand hoe deze foto gemaakt is, kan ik dit helaas moeilijk zien.
Detail, Schlüter maakte in die tijd al geen trekkers meer onder de 70pk...

Foto: Werk Schlüter Freising

Reacties

+4
MF 2725
Mooie foto en een mooi verhaal erbij.
+6
WaterDeutzer
Bij 1e aanzicht dacht ik een miniatuur opstelling te zien.😊
+5
schluterman
@WaterDeutzer die foto's waren altijd zo voor het huis van Anton schlüter
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Had precies hetzelfde.
+5
Zoete
@WaterDeutzer dacht ik ook toen ik de foto zag. Mooi dat daar in de tijd tijd voor gemaakt werd! Zal wel voor niet veel merken gebeurd zijn.
+3
a3vandiejen
Mooi om te zien en lezen.
+3
Valtra man
Zeer mooie foto 👍
+3
olro 61
Bijzondere foto! Soms denk je alle folderfoto's al eens gezien te hebben, en dan duikt er toch nog weer een op die ik ook nog nooit gezien heb. Bij nadere bestudering zijn dit volgens mij dezelfde trekkers - alleen anders opgesteld - als op de Schlüter Traktomobile folder afgebeeld op pag 155 van het Schlüter Prospekte Buch 1936-1993.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!