Weer even naar af...Zondag olie op de versnellingsbak en motor van Calimero gedaan. Eerste uren niets te zien. Kom ik maandag in de werkplaats, ligt er olie onder het koppelingshuis... Eerst dacht ik

Schlüter s450

+7
Schluterfan
Weer even naar af...

Zondag olie op de versnellingsbak en motor van Calimero gedaan. Eerste uren niets te zien. Kom ik maandag in de werkplaats, ligt er olie onder het koppelingshuis... Eerst dacht ik dat het van de motor vandaan kwam, maar ik kon zien dat het vliegwiel droog was...

Dan moest het toch van ergens anders komen. Gisteren begonnen sleutelen en vandaag gesplitst. Blijkbaar dicht de dichting van de ingaande as niet goed af... Zit anders wel een nieuwe in. Helaas moet ik hiervoor ook het complete koppelingshuis weer afnemen. Weet weer wat gedaan komende weekend...

Reacties

+1
gaituuth
Dat is balen. Nu maar hopen dat het die dichting is
+4
hooidonk
Ai, dat is altijd zuur!
Niet per ongeluk de keerring beschadigd met monteren?

Bij de 155 is het stuurhuis na een jaar weer gaan lekken, ook van die leuke ontdekkingen. 😞
Maar ik heb het idee dat ze met dit warme weer ook nog wat liever een drupje laten vallen.
De olie zal misschien wat dunner wezen dan in de winter.
+1
Sojaboontje
Price as keering? Die kun je toch vervangen zonder het koppelingshuis te demonteren.
+1
Kramer U800
Price as keerring kan je zo vervangen meestal zonder al te veel ellende, of je slaat de nieuwe vóór de oude. Ik heb het een keer gehad dat ze een te grote keerring geleverd hadden en met een millimeter ruimte rondom kan ik je vertellen dat hij ook aardig hard gaat lekken.
Schluterfan
@Kramer U800

Misschien een domme vraag, maar hoe dan? Ik kan mij voorstellen dat jullie bedoelen door het gat bovenaan het koppelingshuis, waar de hendels van het schakelen zitten?
Fendttrisixfan
@Schluterfan kan je dichting er niet uit trekken aan de voorkant?
Kramer U800
@Fendttrisixfan Meestal gaat dat wel inderdaad
Kramer U800
@Schluterfan Misschien begrijpen wij elkaar niet helemaal, ik dacht dat jij bedoelde dat je via de versnellingsbak bij de keerring moet komen bij die Schlüter. Bij de meeste tractoren is het alleen nodig om het koppelingshuis te splitsen. Vervolgens kan je de keerringen er zo uit halen door middel van een grote holle bouten waar deze in zit, of met een schroef erin draaien en vervolgens met een slag trekker eruit trekken. Maar wat ik ook een keer heb meegemaakt bij een cormick D319, dat je de hele price as kon demonteren via onderen zonder het koppelingshuis te splitsen.
Schluterfan
@Kramer U800,

Ik kan de keering enkel vervangen als ik het koppelingshuis wegneem. Dan kan ik erbij. Er is in het koppelingshuis na de ruimte van de koppeling nog een holle ruimte. Daar kan ik enkel van bovenaf in. Daarvoor moeten de schakelhendels weg. Helaas moet hiervoor dan ook weer de hefinrichting eraf... Ik heb denk dat dit probleem zich niet afspeelt mocht ik de hefinrichting met dieptecontrole hebben, maar die heb ik dus niet (freiganghydraulik, enkel heffen en zakken, en die komt meer naar voor...). Veel gesleutel dus.

Een diepte zucht en we gaan gewoon weer verder. Niets aan te doen. Ik ben wel benieuwd waarom de dichting lekt... Ik bekijk ook of ik het kan behelpen met een speedy slave en eventueel 2 dichtingen achter elkaar indien daarvoor plaats is.
Kramer U800
@Schluterfan Misschien is een speedy sleve of 2 keerringen achter elkaar inderdaad ook nog een mogelijkheid, maar wat een domme constructie. Dat het hefdeksel er ook nog af moest had toch niemand gedacht. Veel succes met sleutelen.
+3
WaterDeutzer
Ik heb vroeger eens een Ford shortblok gekocht van een revisiebedrijf. Na opbouw en inbouw begon de motor na 1 uur plots te lekken en niet zo'n beetje ook langs de keerring.

Was niet direct iets te zien aan de keerring. Na verder puzzelen bleek de draairichting van de keerring verkeerd. Dus ipv de olie 'terugsturen' met de 'schoepjes', pompte hij nu juist de olie naar buiten.🤔 Als je het niet zelf overkomt zijn dit wel leuke monteur verhalen.
+2
Towaberg
Ouwe meuk, is niet altijd leuk 😉
+1
hooidonk
@Towaberg

Oude meuk is alleen bij aanschaf leuk 🙈
+3
Schluterfan
@hooidonk
Of als het na herstellen/reviseren heel en/of dicht blijft 😅
+1
Towaberg
@Schluterfan het is en blijft een hobby voor toekers!
+2
Towaberg
@hooidonk dan/dat is het leukst 🥳
Sojaboontje
Welke lekt?

(klik om te vergroten)

Schluterfan
@Sojaboontje de middelste. Maar op de plaats die jij aantoont zit bij mij origineel geen dichting, wel aan de uiteinde van de as. Ik probeer morgen een foto te maken van het schema.
Kramer U800
@Schluterfan Heb je een foto van de situatie? En misschien een gekke vraag: heb je de keerring niet verkeerd om gemonteerd? Had de keerring groefjes?
Schluterfan

(klik om te vergroten)

Zo is het bij mij, hier heb ik wel de middelste as eruit getrokken. Hier vooraan zit geen dichting, wel achteraan, in de zahnwelle, die lekt volgens mij. En daar kan ik van hieruit niet bij...
Kramer U800
@Schluterfan Nou snap ik hem inderdaad, wat een stomme constructie zeg. Dan moet inderdaad de kleine price as eruit... Ik had verwacht dat de keerring tussen bijde assen in helemaal vooraan zat.
Sojaboontje
@Kramer U800 Normaal zit ie ook vooraan, alleen bij Schlüter dus blijkbaar niet 🤔
Kramer U800
@Sojaboontje Is dit een Schlüter versnellingsbak? Lekker handig gemaakt dan...
Sojaboontje
@Kramer U800 Nee zf a200 serie.
+1
Sojaboontje
@Kramer U800 Het druklager gedeelte is ook anders, maar ook op de koppeling zit een soort schijf wat andere merken niet hebben.
+1
Schluterfan
@Kramer U800

Neen, een ZF A210. Deze is de eerste generatie S450, er zijn er 3.

Het koppelingshuis is vrij lang, om oa plaats te maken voor de maaibalk.

De koppeling is een Luk van 250mm, maar idd anders dan bij de andere merken. Vekoma had koppelingen liggen, maar niet zoals deze... De revisie daarvan liep ook wat hoger uit dan voorzien
+1
Schluterfan
@Sojaboontje

Neen, in de "Hohlwelle" zit enkel een naaldlager vooraan. Dat is bij de andere Schlüters ook allemaal zo. De dichting zit in de Zahlwelle. Maar dat is een heel getover om daar nu bij te kunnen. Dat is bij de Schlüters met 300 serie en T3000 versnellingsbakken al veel beter voor elkaar moet ik zeggen.
Sojaboontje
@Schluterfan Wel apart dat vooraan in de hohlwelle een naaldlager zit, omdat je in het vliegwiel ook al een lager of bronzen bus hebt.
Kramer U800
@Schluterfan Dat naaldlager kan je dus niet smeren nemen ik aan?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter s450 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!