Iemand een idee om de velg van de conische kop af te krijgen? Heb er tegenbouten in gedraaid.Hebben er spieën aan achterzijde tussen gezet.Al met een andere krik geprobeerd via chassis eraf te drukke

Massey Ferguson 4880

+1
Maikel MF
Iemand een idee om de velg van de conische kop af te krijgen?
Heb er tegenbouten in gedraaid.
Hebben er spieën aan achterzijde tussen gezet.
Al met een andere krik geprobeerd via chassis eraf te drukken.
Heb bouten los gehad wat mee rond gereden en gevrongen met knikbesturing.
Maar nog steeds niet los te krijgen.
Enkele banden boeren uit de buurt gebeld en willen niet op locatie komen om hun vingers aan te branden.

Reacties

+4
RVM
Heeft hier laatst een filmpje op TF gestaan, ik dacht als de reactie op een foto van @Fendt926Driver of @John k
+3
Fendt926Driver
Ik had het geluk dat @johnk de velgen al los gedrukt .
Maar daar heb ik wel een foto van

(klik om te vergroten)

Zo kreeg ik de foto uit canada

(klik om te vergroten)

En zo ziet het er uit als het los is.
Het zit dus eigenlijk puur op "kleef"vast

(klik om te vergroten)

+1
John k
@Fendt926Driver inderdaad, daar een paar klappen rondom op geven richting de trekker zodat die los schrikt

Aanvulling: je kunt beter wel de velg eraf halen zodat alleen de binnenplaat aan de trekker zit, anders kun je niet recht met de voorhamer op het te raken vlak slaan.

Er heb er al een hele vracht op deze manier los gehaald dus dat gaat je lukken
( als ze niet gelijk met de bouten los willen dan doe ik het zo. Op de foto is te zien dat ik de bouten erin heb. Ik meen dat drie vam de vier van deze Massey los wilden met de bouten en dat dit wiel extra aandacht vroeg 😁)

(klik om te vergroten)

+1
claasfendt
Ik zag laatst een filmpje van een Amerikaan die zette m onder spanning en sloeg een paar keer met een grote voorhamer recht op het einde van de as dat was niet bij een Mf maar bij een jd
Valtra man
@claasfendt doen we hier met een oude zware as ijzer die we gebruiken als stootram. (Moeten we met 2 dragen) Veel efficiënter dan een hamer en in 1 keer los.
+2
John k
@Valtra man niet echt , ik doe het alleen en jij hebt twee man nodig.....
+1
Van-Epscheuten
Heeft zo’n onderdeel ook nog de de neiging om te barsten? Als je er een mep tegen aan geeft met de voorhamer? Bros gietijzer?
Van-Epscheuten
Heeft zo’n onderdeel ook nog de de neiging om te barsten? Als je er een mep tegen aan geeft met de voorhamer? Bros gietijzer?
+1
John k
@Van-Epscheuten op het dikke gedeelte staan, paar klappen rondom
+1
Jan mf6465
Als je de drukbouten op spanning zet en dan een mep met een zware hamer tegen de velg heeft kort bij de as, dan moet het los komen. Met 1 krik druk je schuin, dat is niet ideaal. Taperlock riemschijven is het zelfde principe. Met de drukbouten vaak niet los, maar met een slag van de hamer lossen ze altijd. Op voorhand goed met kruipolie inspuiten kan ook nooit kwaad.
+1
JD3010
@Jan mf6465 Niet alles wat je los wilt hebben, krijg je ook los. Als je die drukbouten veel te vast draait, gaat je schroefdraad kapot.
Ik ben vorig jaar een paar weken druk geweest om zo'n wielgewicht van m'n JD los te krijgen. Ik heb daar een speciale trekker voor gemaakt maar dat lukte ook niet zomaar. Met een zware moker erop slaan hielp ook niet echt.
Uiteindelijk wel los gekregen.
Jan mf6465
@JD3010
Dat niet alles wat je los wilt krijgen los gaat zonder dat je het kapot moet doen weet ik wel. Maar dit systeem van bevestigen moet echt wel los komen. Met de 2 drukbouten kan je serieus wat druk zetten. Ik kom deze toepassing zeer vaak tegen op mijn werk en de eerste wat niet los geraakt moet ik nog tegen komen. En altijd nieuwe bouten nemen en goed smeren bij het indraaien. De kop geraakt dikwijls beschadigd. Als het wiel los is draai je de bout wat dieper en snij je het beschadigde stuk eraf en de rest draai je gewoon terug los.
JD3010
@Jan mf6465 Ik heb het uiteindelijk ook wel los gekregen, maar ik zou zeker de eerste niet zijn waar die rand vd wig zou afbreken. Als dat gebeurt dan kan je nog minder.
+1
HeitecNL
Ooit eens eens dagen aan het vechten geweest met een steekas / wielgewicht van een case 2290. Uiteindelijk bleek warmstoken de oplossing.
Maikel MF
@HeitecNL warmstoken is eigenlijk het laatste wat ik wil doen ivm keringen enz
HeitecNL
@Maikel MF hoeft niet roodgloeiend te stoken, beetje gericht hitte geven kan misschien al genoeg zijn om de wig te lossen.
+1
claasfendt
@HeitecNL ik zou daar tog wat mee oppassen dat de sterkte van de as niet veranderd
+1
Jan mf6465
@Maikel MF
Die velgringen zijn volgens mij van gietijzer. Warmstoken helpt niet bij gietijzer. Door de „luchtbellen“ in de structuur van gietijzer groeit het materiaal niet genoeg om het gewenste resultaat te krijgen bij verhitten.
+1
HeitecNL
@Jan mf6465 dat kan, maar ik ben dagen aan het tobben geweest met spanners, hydraulische cilinders, voorhamers en ik weet niet hoeveel lelijke woorden. Niks lukte. Was ook beducht voor keerringen, lagers en verzwakking van materiaal. Als laatste optie dus toch maar warm gemaakt, (niet eens zo heel heet) kwam er vrij vlot beweging in.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 4880 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!