Mart Munsters met de MAN en Agroliner afschuifwagen voor het eerst in actie. (2022). Foto is geplaatst door FerreV op 08-07-2022 om 20:01:11, met 41 reacties.

vrachtwagen M.A.N.

+3
FerreV
Mart Munsters met de MAN en Agroliner afschuifwagen voor het eerst in actie. (2022)

Reacties

+2
MF 2725
Bruut span.
+3
wim-same
@MF 2725 maar wel een M.A.N. ha ha
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @wim-same:
maar wel een M.A.N. ha ha

Maar wel uit de fabriek van Paul Nutzfahrzeuge GmbH. Daar komen al decennia prachtige creaties vandaan voor landbouw en bosbouw. Mooi ook met een hele lange rechte pto as naar achter. Stond dat altijd te bewonderen op de Duitse beurzen.
+3
wim-same
@MF 2725 Iveco heb ik ook al gezien, maar nu Scania nog.
+1
caseboy
Wel een dik ding.
+1
catfan55
Moet je hiermee nog steeds voldoen aan vrachtwagen regels? (Rij/rust tijden, keuringen, digitale tachograaf etc) of is dit op papier een “trekker”
+1
maikwolsink
@catfan55 op papier een trekker, ze hebben er ook een aanvoertank bij
+1
catfan55
@maikwolsink dan is het wel interessant. Zolang je maar niet aan al die regels hoeft voldoen, dan is het voordeel gauw weg.

Wij kunnen hier met geen mogelijkheid een vrachtwagen als trekker gebruiken. Ongeacht uitvoering of banden etc. Zulke regelgeving is hier niet. Dus dan maar weer opzoek naar een andere oplossing want we kunnen geen vrachtwagen chauffeurs vinden 🤔
2850Johndeere6R
@catfan55 cabine omdraaien en dan achteruit gaan rijden dan lijkt het weer meer op een trekker 😉
+1
valtraaa

(klik om te vergroten)

Dan had dit een mooie optie geweest staat als trekker op kenteken toegestaan op autosnelwegen. Maar weet niet hoe de regelgeving in Canada hiervoor is.
+3
Favorit614
@valtraaa

Ik weet niet of hij nu officieel op kenteken staat, maar hij mag dus de snelweg wel op.
+1
caseboy
@Favorit614 deze heeft een kenteken: BS-VV-12
rdwdata.nl/kenteken/BSVV12/
+2
catfan55
@valtraaa ik geloof dat dat rare ding voor niemand een mooie optie is 😂
Wij hebben geen kentekens voor trekkers, en wij mogen met trekkers gewoon op de highway. Ons probleem is dat we geen vrachtwagen chauffeurs kunnen vinden voor seizoenswerk.

Met vrachtwagens rijden kost de helft tot een derde t.o. Het gebruik van trekkers. Plus we nemen 30% meer mee in een opleggen vs Penta kieper,
In aanschaf, in onderhoud en in brandstof verbruik zijn trucks veel goedkoper. Dat is dus veel aantrekkelijker voor ons mits je de chauffeurs kan vinden. En laat dat nou net het probleem zijn 😅
Fast Eddy
@catfan55

Dan maar weer terug naar de Fastrac.😉 Rijden er ook Unimog`s bij jullie in de buurt? Die hebben een efficiëntere versnellingsbak dan een trekker.
+1
catfan55
@Fast Eddy unimog’s zie je hier niet. En NEVER NOOIT weer fastrac’s 😂
2850Johndeere6R
@catfan55 dan is een Unimog het overwegen wel waard 😉
+1
catfan55
@2850Johndeere6R Wel nee. Geen dealers, geen service & geen back up. Laat dat spul maar mooi in Duitsland lopen 😂
Fast Eddy
@catfan55

Rijden er ook Mercedes trucks in Canada? Of is de Sprinter het grootste wat er te krijgen is?
Hoe zit dat in Canada, moet je als loonwerker een professioneel vrachtwagenrijbewijs hebben?
+1
catfan55
@Fast Eddy ik heb nog niet iets Mercedes gezien hier op personen auto’s na. Kan me ook niet herinneren dat ik hier ooit een sprinter gezien heb maar er op letten doe ik eigenlijk ook niet als ik eerlijk ben
+1
Fast Eddy
@catfan55

Heeft John-Deere nog geen 60km bak?
+1
catfan55
@Fast Eddy snelheid is het probleem niet. Het is de kost prijs van het spul. Niks is goedkoper als trucks voor silage transporten. Trucks kosten de makkelijk de helft, als het geen derde is in aanschaf, onderhoud & verbruik MITS je de drivers kunt vinden.
SJB533
@catfan55
De Sprinter zul je waarschijnlijk wel gezien hebben met andere badges? Ze zijn er ook als Dodge en Freightliner.
+2
dx11
@2850Johndeere6R waarom zie je dat zo? Volgens mij heb je dan de nadelen van beide systemen? Dure aanschaf, matige veldprestaties
2850Johndeere6R
@dx11 ooit eens mee gereden of gewerkt?
dx11
@2850Johndeere6R nee, sowieso staat dure aanschaf mij tegen. Maar ben gewoon benieuwd hoe jij dat ziet. That's all
+1
2850Johndeere6R
@dx11 Dure aanschaffingen heb ik geen hekel aan als het werkt zoals het moet en aan de verwachtingen voldoet is het prima. Die matige veldprestaties kunnen je nog behoorlijk mee vallen, ik ben ooit met een Unimog op een kieper klus geweest tussen andere trekkers die vast reden waarom de Unimog gewoon doorging. Verder is Unimog een product waar de handige knutselaars heel veel aan aan kunnen sleutelen (al zou dat bij de nieuwere ook wel wat veranderd zijn ondertussen) het is allemaal doordachte techniek opgebouwd uit gangbare componenten.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @catfan55:
Met vrachtwagens rijden kost de helft tot een derde t.o. Het gebruik van trekkers. Plus we nemen 30% meer mee in een opleggen vs Penta kieper,In aanschaf, in onderhoud en in brandstof verbruik zijn trucks veel goedkoper. Dat is dus veel aantrekkelijker voor ons mits je de chauffeurs kan vinden. En laat dat nou net het probleem zijn

Dat verschil in kostprijs kan dan (voor een deel) toch bij het loon van de chauffeur opgeteld worden, komen die chauffeurs dan nog niet?
Of je laat de trekkerchauffeurs een vrachtwagenrijbewijs halen, dat zou je dan makkelijk in 1 seizoen terug verdienen toch?
catfan55
@hobbyboer er zijn gewoon geen chauffeurs, ongeacht het loon. Wij kunnen ze 3-4 maand werk per jaar bieden waarbij een transport bedrijf het jaar rond kan. Daar zit het euvel,

Personeel is in het algemeen een probleem. Meeste van onze trekker chauffeurs komen van buiten Canada, daar kan ik ze makkelijk vinden, lokaal is hier heel weinig, mede weer door het seizoenswerk.
hun mogen geen vrachtwagen rijbewijs halen totdat ze permanent resident zijn (dat duurt 18-30 maanden) en dan moeten ze daarna eerst nog 6 maand een Canadees rijbewijs hebben
caseboy
@catfan55 mag je met een nederlands vrachtwagenrijbewijs ook vrachtwagenrijden in canada?
catfan55
@caseboy nee, moet een Canadees groot rijbewijs zijn. Anders was het probleem ook grotendeels opgelost. Chauffeurs in Europa kan ik ook wel vinden 😅
Fast Eddy
@catfan55

Er zijn toch uitzonderingen voor landbouwgebruik? Of is dat verschillend per staat/ provincie?
+1
catfan55
@Fast Eddy er zijn uitzonderingen voor single axle & tandem grain trucks die op een farm geregistreerd staan. Ook mag je hier enkel eigen werk mee doen.

De loonwerk tak is geen farm maar een commercial business. Hierdoor gelden deze regels niet voor ons. En voor semi trucks, ook op farm, geld dit dus al niet
Fast Eddy
@catfan55

Een collega van mij zit nu bij een grote aardappelboer in Canada. Die rijden de aardappels ook met trucks van het land. Hun zullen dan ook wel onder de uitzondering vallen. Het zijn 6x4 met onder los opbouw.
+1
catfan55
@Fast Eddy dat zullen vast tandem farm trucks zijn. Alle tandem trucks zijn 6x4 hier, semi’s net zo. Als ze een tandem achter hebben zijn ze in de regel altijd beide aangedreven. Een 6x2 zoals in Europa kent men hier niet
Fast Eddy
@catfan55

Ja het zijn tandem trucks.
+2
GerbertXL
Weet iemand hoe ze het voor elkaar gekregen hebben om het op papier een trekker te laten zijn? Ik dacht dat het niet meer kon met vrachtwagens.
Wel machtig 😃
+1
SJB533
@GerbertXL
Zal op de een of andere manier wel mogelijk blijken. Ik vermoed eerlijk gezegd, dat hij door de fabrikant aangemerkt moet zijn als 'in deze configuratie is het een MMBS'. Voor een MMBS volgens de oude maas in de wet is hij eigenlijk te jong

(klik om te vergroten)

+4
maikwolsink
@GerbertXL het is nog steeds mogelijk.
Alleen ombouw kan niet meer.
Dus de truck moet nu vanaf dag 1 van de inschrijving als landbouw op kenteken staan.
Wat ze eerder deden was een ginaf of terborg vrachtwagen vaak kopen en hier hoge banden onder en dan begrenzen op 60kmh en dan laten keuren als landbouw.
Dit is niet meer mogelijk.
sallander
@maikwolsink jij had toch ook plannen in die richting?
maikwolsink
@sallander klopt, ik was van plan met een 6x6 trekker te beginnen met mesttank en silagebak of grondbak.
Maar regelgeving en financieel niet rond kunnen krijgen dus plannen laten varen.
Nu gewoon in loondienst en hobby bedrijfje.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de vrachtwagen M.A.N. ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!