Foto van een Claas Liner 3000 Communicator (isobus), bezig met poseren. Niemeyer Twin 850 weg, Claas terug. Schiet wel op zo

Claas Hark

460 foto's van @frank_mf

+2
frank_mf
Foto van een Claas Liner 3000 Communicator (isobus), bezig met poseren. Niemeyer Twin 850 weg, Claas terug. Schiet wel op zo

Reacties

frank_mf
tractorfan.nl/picture/1477801/

We hadden voor de handel een vierrotor Fella staan en geprobeerd bij m'n ouders (en zusje). Dat ging zo mooi met hakselen dat er ook maar een vierrotor moest komen. De Fella was al verkocht, dus deze Claas opgezocht voor ze.
J asper
@frank_mf Zit er nog veel verschil in harken tussen de fella en claas?
+7
frank_mf
@J asper De Fella viel me zeker niet tegen als kon je wel zien dat die meer hectares achter de kiezen had. De Claas is wat wendbaarder. Perceelsingangen die met de Fella maar net gingen, volgt de Claas eigenlijk als een tweerotor die een beetje uitzwenkt. Wat uitvoering betreft is de Claas wel twee slagjes luxer met hydraulische hoogteverstelling, elk element apart uit te heffen met een druk op de knop (ipv voorselectie), Isobus en de mogelijkheid voor LS. (valt allemaal onder de optionele Communicator uitvoering) Dat heeft deze trekker niet dus gebruik ik de snuffelleiding niet. De Fella kon alleen de voor en achterrotor apart dmv een elektrische voorselectie en dan het ventiel bedienen (achteraf opgebouwd).
Wat harken betreft harken ze allebei schoon, maar is de bodemvolging van de Claas wel een klasse beter, ondanks wat minder wieltjes onder het onderstel. Hoewel de Fella per rotor een arm meer had was de hakselchauffeur iets meer te spreken over de zwaden van de Claas (egaler). Hoeken uitharken gaat uitstekend door hydraulisch in en uitschuiven en twee elementen in de lucht, maar vergt wel wat tijd. Maar we hebben hem in de basis ook niet gekocht om zelf veel sneller te zijn, maar de winst zit hem in de snelheid van de hakseltrein.
+2
Fendt926Driver
@frank_mf dit zijn de mooie gebruikers verhalen waar we wat mee kunnen.
J asper
@frank_mf Oké bedankt, was er wel benieuwd na. Ben niet zo fella achting maar ze kunnen nieuw wel heel scherp qua prijs.
+1
cb6520
@J asper dure fendt rijden en dan een goedkope hark kopen 😅
J asper
@cb6520 Koop helemaal niks 🤣😅
J asper
Quote:
Koop helemaal niks 🤣

Oeps 🙈
cb6520
@J asper eindelijk nieuwe mengwagen gekocht?
+1
J asper
@cb6520 Die draait nog best, en een grotere krijgt 65 pk niet rond.
zettelmeyer
@J asper fendt kon toch alles beweerde je laatst met ze 65 pk😅
J asper
@zettelmeyer Die andere Fendt kan alles ja😜
mf 6150
@zettelmeyer
23 kuub mengwagen red zo'n trekkertje makkelijk joh, daarna wel ff de aftakaskoppeling vervangen. Kleinigheidje, normen we onderhoud😜
casejxu
@Fendt612e poooh powershift💪💪
+1
J asper

(klik om te vergroten)

+1
cb6520
@J asper 👍
Voor erbij of krone weg?
J asper
@cb6520 Voor erbij gellukig, voor als er niet zoveel op zit. Deden we altijd met onze oude Niemeyer enkele hark daar staan er ook nog twee van maar die kleinste oudste enkele moet nog maar aan kleingeld 🙈
johndeere6230
@J asper

Hier ook nog een keer het plan ja, nu met de enkele hark kost het nog wel aardig tijd..
J asper
@johndeere6230 We hebben wel bredere enkele hark. Maar dit is nog breder, en zijn ook wel aardig Niemeyer achtig. Wel een raar ding om mee te rijden😅🙈🙈
+1
zettelmeyer
@J asper ff wennen joh

(klik om te vergroten)

4de snee
@zettelmeyer hoe snel rij je daar en hoeveel toeren heb je op de aftakas? Hij lijkt het gras niet te gooien, maar gewoon rustig over te draaien. Zie je ook wel anders 😅
+1
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr ongeveer 10 km per uur met 1600 motor toere. Harder wil nie ivm de klaver
johndeere6230
Quote Reactie van @J asper:
We hebben wel bredere enkele hark

Breder dan?

Is wel even wennen ja zo'n treintje, op frame zou ons ook wel passen, is ook makkelijker met slootkanten uitharken
J asper
@johndeere6230 niemeyer twin 470, 360 rotor.

En nog een oudere Niemeyer die is 2,5 ofzo denk
johndeere6230
@J asper

Aahh okee, jaa vergelijkbaar met hier dus, dacht dat die 3.30 was, we hebben nogal wat stukken die geren, die punten uitharken is die enkel hark top voor, maar kost altijd weer meer tijd dan je denkt 😅
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
. Ben niet zo fella achting

Hier ook niet
.de eerste fellas was niet wat.
De latere waren al met dikker ijzer uitgevoerd en vielen mij niet tegen.
Maar nu fella mf of fendt op de machines zet. Blijf ik er ook nog vanaf
Valtrapowerr
@J asper qua harken doen ze het juist wel goed daarom zelf ook aangedurfd. Maaiers hoor je wisselende verhalen over maar de nieuwe serie schijnt ook een stuk verbeterd te zijn.
GerbertXL
Mooi he, schiet lekker op.
Heb je een foto van de bediening? Ik wist niet dat je al isobus op deze dingen kon krijgen. Ook individuele heffing enzo?
frank_mf
@GerbertXL Ik zal even een foto zoeken zo.
Jazeker, alleen op de modellen vanaf 2006 was het een (prijzige) optie geloof ik.
Alles individueel te heffen, maar ook de hoogte instelbaar per rotor vanuit de cabine enzo.
frank_mf

(klik om te vergroten)

Is wel een nieuwer model monitor dan Claas er zelf altijd bij leverde geloof ik.
GerbertXL
@frank_mf aha, dat is prachtig. Hoogte instellen in de cabine ga je plezier van hebben.
casejxu
@GerbertXL vanwaar gebruik je dat vaak??
+2
cb6520
@casejxu natte ondergrond of juist droog. Nieuw ingezaaid. Hooi of herfstgras.
J asper
@cb6520 Ik heb hem gewoon altijd heel hoog, gaat prima.
+1
GerbertXL
@casejxu ik zeg niet dat ik het vaak gebruik, maar als je het nodig hebt is het verrekte handig. Als ik denk dat de tanden te diep gaan zet ik m al rijdend wat hoger totdat er gras blijft liggen, dan een stukje terug.
Beetje treurig alleen dat het bij mijn kuhn twee menu's diep zit en ik ondertussen de rest van de hark niet kan bedienen 😞
@frank_mf 4 elements hark achter een Deutz dx? 😎
+1
frank_mf
@ronald-deutz-fahr Was een foto van de verkopende partij idd. Zelf geen foto van de bedieningskast nog
MRVNDT
@ronald-deutz-fahr dat Zal hier ook wel een keer zo komen
@MRVNDT lijkt mij voor de verre toekomst ook nog wel wat, maar ben niet zo’n sleutelaar 😅

Scheelt wel dat jouw dx’en heel wat meer mans zijn als onze dx’en 😅
arjanvw
Enorme capaciteit!
mf 6150
Mooie combi frank! Waar heb je deze hark vandaan?
+2
frank_mf
@mf 6150 Uit de handel, maar is van een boer geweest en heeft volgens mij niet zoveel bunders gedaan. De curvebaanspeling is nihil dus durfde het wel aan. Wel uit voorzorg alle hydrauliekslangen vervangen, want toen ik een stukje ging proberen klapte er een. Er waren er nog heel wat poreus dus dan maar geen risico nemen als er wel haast bij is.
mf 6150
@frank_mf
Kijkaan dat is mooi! Wel voor de handel?
+1
frank_mf
Quote Reactie van @mf 6150:
Wel voor de handel?

Nee voor thuis. Maar zoek er nog wel een paar evt. Denk er in de buurt nog wel paar te kunnen slijten. De Fella draait nu in de buurt van Zegveld
mf 6150
@frank_mf
Okay, er staan er wel een aantal te koop. Zijn zulke nog goed voor een 15-18k? Of is dat segment vaak versleten
fendt308-driver
@frank_mf dat is een soort van dichtbij, waar ergens zo ongeveer precies?😜
J asper
Hele mooie hark!👍 Hoop dat die je gaat bevallen ben benieuwd.
Fendt926Driver
Stond er gisteren 1 te koop voor 11k
Een 6 jaar jongere krone voor 8k.
Zit er zo veel verschil in merk?
mf 6150
@Fendt926Driver
Is zo iets nog knap genoeg dan? Meende op tf eens te lezen dat krone meer aftakassen heeft en ze staan niet in lijn, misschien is dat een reden?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf 6150:
Is zo iets nog knap genoeg dan?

Elke machine moet je zelf gezien hebben.
Dan kun je de afweging maken of die het waard is of niet
GerbertXL
@Fendt926Driver wanneer komt jouwe?
Fendt926Driver
@GerbertXL rustig afwachten. Eerst de stikstofproblematiek eens rustig afwachten
frank_mf
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Stond er gisteren 1 te koop voor 11k

Die machine is technisch wat minder dan deze en van een grote loonwerker in Denemarken geweest.
+1
Fendt926Driver
@frank_mf is ook al verkocht hoorde ik gisteravond.
fan van trekkers
@Fendt926Driver sorry, was niet mijn bedoeling🙈. Had zelf liever weer een brede twee elementer gehad maar er dachten een paar anders over. Machine waar idd nog wat aan gebeuren moet, zal mij benieuwen of dit gaat bevallen
Fendt926Driver
@fan van trekkers heb jij die hark gekocht??
fan van trekkers

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
@fan van trekkers ja dat zou hem zo maar kunnen zijn. Wij zijn niet wezen kijken omdat de verkoper nog niet gereageerd had op onze inruil.
En goedkoop zou ik hem ook nog niet willen noemen. Maar de fotos en beschrijving zagen er wel correct uit
+2
frank_mf
@Fendt926Driver Voor dat geld koop je geen Liner 2900 met dezelfde leeftijd. Dus echt duur is die niet.
Fendt926Driver
@frank_mf dat zou goed kunnen. We zijn niet echt zoekende.
Maar als er iets leuks voorbij komt reageren we wel eens
+1
fan van trekkers
@Fendt926Driver moet ook nog wel wat aan gebeuren. Ben wel benieuwd of dit gaat bevallen, gaan er eigenlijk maar anderhalf meter op vooruit. 80 pk trekker moet het gaan doen
@fan van trekkers krone ingeruild dan?
+1
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr ja krone ingeruild
dx11
@fan van trekkers wat voor krone? Swadro1000 dan ofzo? Deze liner is wel 12meter toch?
fan van trekkers
@dx11 ja krone swadro uit 2012 9,60 harkbreedte. Volgens mij haalt deze liner de 12 meter niet. Is slecht informatie over te vinden
Fendt926Driver
@fan van trekkers waarom de jongere goedkopere bredere krone niet gekocht dan die daar ook te koop stond?
frank_mf
Quote Reactie van @fan van trekkers:
liner de 12 meter niet.

12,5 meter zelfs op z'n max. Minimaal 9,90 als ik het goed heb.
cb6520
@fan van trekkers was dat de krone tc 1000 die bij broekens op de site stond of is dat een andere
Fendt926Driver
@fan van trekkers denk wel dat het gaat bevallen.
Heb hier wel gedraaid met de 4 elements van een kameraad.
Bochten mooi binnendoor leggen door met de breedte te spelen gaat mooi.
Mijn 62 pk 305 kon de hark in de weide prima hebben
Alleen geen olie stroom (liters) genoeg om de elementen mooi gelijkmatig te laten zakken (olie gestuurde kleppen gaan dan klapperen)
+1
fan van trekkers
@Fendt926Driver vandaag ding uitgeklapt en doorgesmeert. Veel pennen en bussen waar ruimte op zat (daar sta ik niet zo van te kijken op die leeftijd) maar ook jammer genoeg storingen in de bediening. Behoorlijk wat lagers vervangen, hopen dat we woensdag kunnen beginnen te harken. Het was niet mijn idee om deze hark te nemen. Wat mij betreft kwam er aan het einde van het jaar een brede twee elements kuhn hark waar we weer een 10 jaar probleemloos kunnen draaien
J asper
@fan van trekkers Kun je met die laatste zin niet beter wachten tot na woensdag dan ?😆😅
Fendt926Driver
Quote Reactie van @fan van trekkers:
een brede twee elements kuhn hark waar we weer een 10 jaar probleemloos kunnen draaien

Hoe lang gad je met de (nieuwe of 2e handse) krone geharkt dan?
fan van trekkers
@Fendt926Driver bouwjaar 2012. Hark heeft heel veel beleefd, maar qua bouw vind ik kuhn echt een stuk robuuster. Ook in de bediening werkt Kuhn veel simpeler
+1
mf 6150
@fan van trekkers
Die kuhns harken super, onze loonwerker heeft er 2 👌
Ruben-Wind
@fan van trekkers wat mankeerde er aan de Krone ? Zoveel ha doen jullie toch niet.
fan van trekkers
@Ruben-Wind het is best een hele zware machine met hele grote elementen. Tandwielen intern die de geest gaven, krones inklapsysteem voor transporthoogte komt snel ruimte op tandwielenkast die niet stevig genoeg vast zit en elektronische bediening die vaak stoort. Hark heeft wel een hoop beleeft. Eerste snede harkt hij toch wel een 230 hectare
+5
GerbertXL
@fan van trekkers Die bunders en toch een oud ding kopen, vind ik dapper.
fan van trekkers
@GerbertXL zitten we op 1 lijn
Fendt926Driver
@fan van trekkers ben zelf de harken niet wezen kijken. Maar de ervaring uit het verleden met de krone heeft jullie dus doen besluiten niet die krone te kopen die er ook te koop stond?
Of was die er nog slechter aan toe dan de claas
frank_mf
@Fendt926Driver Die Krone is nog 6 jaar ouder dan die Claas
Fendt926Driver
@frank_mf oeps. Dan haal ik 2 advertenties door elkaar.
Sorry
fan van trekkers
@Fendt926Driver ik heb zelf ook niet gekeken. Hadden dit jaar nog wel grof geld tegen de krone gegooid dus was helemaal niet van plan om hem in te ruilen. Ik had ook niet verwacht dat ze hem zouden kopen
Fendt926Driver
@fan van trekkers ok dank je voor de info.
Ondanks alles toch succes met de claad
frank_mf
Quote Reactie van @fan van trekkers:
grof geld tegen de krone gegooid

Wat is er zoal aangepakt afgelopen jaren?
fan van trekkers
@frank_mf phoe, aan beide kanten nieuwe tandwielen in de rotoren, mechanische bediening van gemaakt. Elektrische hoogte instelling werkend gemaakt. Tandwielenbak zit er nu stevig onder, nieuw kruisstukje voorop en nieuwe banden
+1
Hobby boertje
@fan van trekkers Volgensmij hebben ze de nieuwe 10m harken wel verbeterd. Wij hebben een hele andere aandrijving erop zitten dan die van jullie. Misschien dat de tandwielen van de rotors ook wel verbeterd zijn.
Alleen vind ik die van ons nog erg snel door de slipkoppeling gaan, vooral met de 8560 met +/-180pk moet ik er echt goed om denken. Ook de keuze voor zwenkwieltjes zonder lagers begrijp ik niet helemaal, de voorste zwenkwieltjes hebben wel lagers dat lijkt mij veel beter.
J asper
@fan van trekkers Hoe is afgelopen
+2
fan van trekkers
@J asper haha leuk dat je dat vraagt. Vermogensbehoefte valt me niets tegen. Ze zijn drie dagen aan het klussen geweest waarvan er een halve dag door de lmb is geklust. Hark is behoorlijk gecompliceerd in de bediening. Elementen appart van elkaar heffen doe je eigenlijk niet omdat dat te “moeilijk” is. De capaciteit valt mij vies tegen. Harder dan 10 kmh zit er niet in, dan krijgt de hark het niet netjes overgepakt. In en uitklappen duurt ook lang, intussen is een twee elements al een keer heen en weer geweest en daar kun je ook een veel hogere rijsnelheid mee behalen. Conclusie: hark valt mij tegen in onze situatie. Als het aan mij ligt komt er weer een twee elements of een nieuwere 4 elements waarvan de vermogensbehoefte laag is
+2
frank_mf
@fan van trekkers Hier gebruik ik t uitheffen wel heel veel, vooral bij gerende percelen en met kanten/greppels uitharken. Voor de capaciteit hebben we hem niet gekocht, al gaat het wel sneller dan met onze Niemeyer 850. Ik rij ongeveer 12 km/h met harken.
Noorderling
@fan van trekkers
Uiteindelijk draait het om het totaalplaatje, bespaart het niet vooral veel tijd bij het inkuilen?

2x rondom harken kost met iedere machine en elk perceel zomaar een half uur wil je het netjes doen. Hoe groot hark of perceel ook is. Pas op middenstuk pak je de capaciteit. Harken gaat niet snel op kleine stukken, opraapwagen of hakselaar scheelt het wel erg veel draaien.

Zou zelf niet kunnen werken zonder individueel heffen. Bij hoeken gaat je binnenste element stil of achteruit, zwaait over de sloot heen, geren uitharken of geen haakse kopakker. Zijn budget machines die zo verkocht worden, hoe je daarmee kunt werken is me een groot raadsel.
fan van trekkers
@Noorderling het gaat maar om 2,5 meter extra en beide keren zit ik er met de laadwagen achterop te drukken. Voordeel van 25 meter rondom is dat je sneller over het kopakker kunt dus scheelt schakelen. Van te voren gaan we er vaak al met een kantenhark onderdoor dus dat bespaart al tijd. Wiers rondom wordt wel echt een acrobaat wiers als hij langs 4 elementen is geweest.
Noorderling
@fan van trekkers
Quote:
het gaat maar om 2,5 meter

Dat scheelt theoretisch op 1ha 200meter wiers. Op 50ha al 10kilometer. Dat tikt op jaarbasis wel aan, zeker met meer hectares. Je kunt nooit zoveel sneller rijden dat je die tijd inhaalt, laat staan met oprapen.
J asper
@Noorderling Waarom koop je dan geen liner 4000 je laat nu een boel geld liggen.
+5
fan van trekkers
@J asper ik denk dat we maar aan een swadro 2000 moeten als we zo gaan rekenen
cb6520
@fan van trekkers wat komt er nu dan een ga 9531 of 15131😜
+1
J asper
@cb6520 swadro 2000
fan van trekkers
@cb6520 onze kleinste trekker heeft 80 pk en die moet er voor kunnen. Ik denk dat de 15 meter hem een behoorlijk stuk te zwaar wordt. Verder wel een mooie machine, stuk minder smeerwerk en een grote variatie in werkbreedte. Ga 9531 lijkt mij een hele mooie hark. Hark kan met deze ladewagen op zijn breedst en je kan er ook behoorlijk snel mee rijden
+1
NH-Ford
@fan van trekkers technisch gezien vindt ik een GA 9531 een pracht hark, alleen kom je dan al in vrij grote elementen. Dat is te nadele van je bodemaanpassing.
Heb ervaren dat het in relatief vlak veenland geen nadeel is, maar zandgrond met verschillende soorten en niet al te vlak wel...
Een 13131 is dan echt top.. mja, ander geld en heel andere hark..
johndeere6230
Quote Reactie van @NH-Ford:
GA 9531 een pracht hark

Is alleen met tandarmen erop 4.5 metee hoog? Of is dat al zo'n nieuw type welke naar beneden zakken?
NH-Ford
@johndeere6230 Met de tandarmen er nog aan 4,40, is al wel type die zakt, elementen liggen al aardig bij de grond, met hef zakken kun je nog wel iets minder bereiken.
johndeere6230
Quote Reactie van @NH-Ford:
Met de tandarmen er nog aan 4,40

Ja precies, vind ik een groot nadeel persoonlijk, liefst onder de 4 meter blijven zonder armen af te hoeven nemen. Hier die liner 2900 heeft elementen van ik dacht 3.80 doornede, maar geen klagen over de bodemaanpassing, harkt ondiep ook netjes weg met een knappe snelheid vanuit het maaizwad
+2
NH-Ford
@johndeere6230 Snap het wel, blijf liefst ook onder 4mtr. Maar zoals bij een opraapwagen wil iedereen de grootst mogelijke banden hebben, gaat meniging zo boven 4mtr.. dan hoor je ze er niet over..
T60401
@johndeere6230 ben ook een beetje aan het rondsnuffelen. claas 2900 of krone 930 denk ik. enigst punt waar ik bij claas over val is de minimale zwadbreedte. in de folder geven ze 1.6 meter aan. krone geeft 1,3 meter op. Heel soms raap ik nog zelf wat op maar mijn pickup is maar 1,4 meter. Zat wat in je fotos te kijken maar daar lijken de zwade niet heel breed. wat is je ervaring?
johndeere6230
Quote Reactie van @T60401:
wat is je ervaring?

Moet heel eerlijk zeggen dat ik er nog niet heel veel mee heb geharkt, alleen heb wel het idee dat je flink toeren moet houden om hem voldoende in elkaar te schuiven zeg maar, met de oude hark harkte we rond de 430 omw, nu gewoon 540. Op het filmpje wat ik hierergens heb neergezet hark ik ook tussen de 8 en de 8.30, om zo het middelste maaizwad nog wat op te duwen. Voor de pers is het in ieder geval geen probleem, al zal die bredere pickup dan 1.40 hebben.

(klik om te vergroten)

Dit is een bij elkaar geharkte wiers, maar zou geen idee hebben hoe breed of dat die is en hoe pa dit geharkt had. Maar kun je misschien een indicatie maken of die hem mee neemt.
ford8630power
@T60401 Er zit geen aanslag op als je de elementen inschuift, dus ze kunnen nog tegen elkaar aan draaien als je niet oppast. Daardoor kun je wel hele smalle zwillen maken
frank_mf
@ford8630power Op z'n smalst kan zo'n 2900 niet tegen elkaar aan komen hoor. Zit volgens mij een positieventiel op een van de elementen die m dicht gooit als die te smal gaat.
ford8630power
@frank_mf Nou op onze niet, heeft 3 kromme armen gekost
cb6520
@ford8630power dan moet je hem bij het uitklappen eerst verder uitschuive anders komen ze wel tegen elkaar. Dat is bij kuhn ook zo
T60401
@frank_mf Zit er ergens een blokkade op zodat hij niet smaller kan in schuiven in werkstand ? Lijkt mij als hij opgeklapt wordt de rotors ver naar beneden moeten schuiven om onder de vier meter te komen. Als dit het geval is valt daar misschien nog wat aan te knutselen. @johndeere6230 je hebt er een dus................
frank_mf
@T60401 @ford8630power
Volgens mij is dat aanslagventiel halverwege de tweede arm degene die de werkbreedte in de gaten houdt. Je kunt hem ook bijstellen. Dit is dan van een 2800 die ik dit voorjaar had, maar is hetzelfde.

(klik om te vergroten)

T60401
@frank_mf werkbreedte kan 1 rotor maar een 40 cm schuiven. Op de foto die jij plaats is inderdaad goed te zien dat een rotor veel verder kan schuiven is wel een meter.
frank_mf
@T60401 Als je smaller wil zou je dat ventiel moeten verplaatsen. Maar denk dat die wel smal genoeg harkt hoor voor de pickup van je wagen.
ford8630power
@frank_mf Hij zit er wel ja zag ik net, zal wel vastzitten ofzo
J asper
@T60401
Quote:
claas 2900 of krone 930

Weet niet hoeveel pegels er tussen zitten ter nadele van de krone, maar anders was het mij niet zo moeilijk kiezen 😅🙈
T60401
@J asper Dan wordt het vast een claas. 😅 Prijzen zijn onderweg maar ik denk dat er qwa kwaliteit niet veel verschil in zit. Rotors lopen bij beide merken in een olie/vet bad. Het enigste wat krone in mijn inziens voor is dat de rotor 1 arm meer heeft.
J asper
@T60401 😂😅 Krone ja, maar ben bang dat zo 930 een heel stuk duurder is.
+1
dx11
Quote Reactie van @NH-Ford:
bodemaanpassing

Valt mij met de Lely 1015 reuze mee moet ik zeggen!
fan van trekkers
@NH-Ford hiervoor altijd een swadro 1000 gehad, grootste twee elementer op de markt denk ik? Bij echt oneffen land harkt hij minder en soms moeilijk de slootkant weg te krijgen. Verder wel hele mooie vierkante luchtige swaden die heel makkelijk oprapen. Ga 8731 kan precies onder de 4 meter blijven dus dan zal de 9531 een 25 cm hoger zijn.
+1
frank_mf
@fan van trekkers Nog even met de instellingen spelen denk. Op dit filmpje vind ik de zwaden niet verkeerd. (4 minuut 45)

+1
rickboer blija
Quote Reactie van @fan van trekkers:
grootste twee elementer op de markt denk ik?

Er is een 10.6 meter vicon hark, ding is meer dan 5 meter hoog

mechaman.nl/veehouderij-techniek/artikel/…
+1
NH-Ford
@fan van trekkers Zijn maten die in boek staan die ik noem, 8731 staat 4 mtr voor.
Maar daar is wel wat aan te behalen door hef te laten zakken.
Hebben ook al eens een 8731 aangepast naar afneembare tandarnen zoals de 9531.
Grootste voordeel van Kuhn vindt ik de zwadvorming, door vorm van tandarmen draaien de tanden mooier uit zodat je in lastige omstandigheden of gewas ook net zwad krijgt.
johndeere6230
Quote Reactie van @Noorderling:
zomaar een half uur

Zo lang ja? Grote percelen of hark je de hoeken nog met de hand bij?

Hebben hier thuis een 9 m hark zonder onafhankelijk heffen, maar mis het ook niet, ondanks dat we veel (bijna alles) gerende percelen hebben. Leer je gauw genoeg mee werken
+1
J asper
@johndeere6230 Dan was hier de dag tekort😅🙈
Noorderling
@johndeere6230
Elke hoek 2x door, een keer met binnenste elementen omhoog en daarna wiers mooi rond leggen en zorgen dat de hoek haaks blijft en het hele stuk geen waaier wordt. Daar zit wel even tijd in.

Kan hakselaar ook in 1x door vlammen zonder bulten of steken. Kun je ook niet doen, alleen zijn mijn uren goedkoper dan loonwerker. Wat je soms hoort over opscheppen over capaciteit kan ik niet zoveel mee, perceel van 1ha ben ik minimaal een half uur mee bezig. 5ha in een drie kwartier en 10ha lang perceel kan in een klein uur.
johndeere6230
Quote Reactie van @Noorderling:
Elke hoek 2x door, een keer met binnenste elementen omhoog en daarna wiers mooi rond leggen en zorgen dat de hoek haaks blijft en het hele stuk geen waaier wordt. Daar zit wel even tijd in.

Ja precies, doen we hier ook wel. Vaak gaan we eerst al 1 keer rond met de enkele hark, scheelt ook al een hoop. Alleen de tijd dat ik met de enkel rond rij en de tijd dat ik met de dubbele rond rij is samen geen half uur. Maar goed iedereen doet het op zijn eigen manier natuurlijk.

Ja daar ben ik het zeker mee eens, werk ook bij de loonwerker en als je sommige ziet hoe die harken, dan is laten harken gauw terug verdiend met het hakselen.


Dit is een filmpje van de 3de snede bij ons, maken normaal 2 kopwiersen, maar had ik nu naar elkaar toe geharkt, zat weinig op
frank_mf
Quote Reactie van @johndeere6230:
2 kopwiersen

Ik maak er altijd maar een. Maar kan me voorstellen dat met persen en oprapen icm met een niet te brede hark 2 kopwiersen wel lekker is.
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @frank_mf:
Maar kan me voorstellen dat met persen en oprapen icm met een niet te brede hark 2 kopwiersen wel lekker is.

Sowieso, met hakselen is het ook fijner, mits de greppelbuizen lang genoeg zijn natuurlijk. Je bent om vlot te kunnen werken eigenlijk wel een meter of 15 minimaal nodig op de kop en in de Geer eigenlijk wel 20. Anders loopt het gewoon net niet.
fan van trekkers
@Noorderling


Hier zie je wel dat hij het rondom zwaar heeft. Stond ook goed gras op. Zwad is ook niet in breedte verstelbaar, het voordeel van de xl pickup is er ook minder
+1
frank_mf
@fan van trekkers Je video staat nog op privé.
fan van trekkers
@frank_mf ik zag het, heb hem net hersteld🙈
+1
J asper
@fan van trekkers Stel nieuwe tanden op achterste elementen scheeld je vast een heel stuk
+1
frank_mf
@fan van trekkers
Het zwad kan je in drie breedtes verstellen als het goed is.
fan van trekkers
@frank_mf oke, die functie heb ik nog niet gevonden. Dit moet achterop ingesteld worden? Pen gat?
+1
frank_mf
@fan van trekkers Pen-gat verstelling inderdaad. Kan alleen als de elementen omhoog staan. Op z'n breedst moeten er wel andere pennen in. Maar dat wijst zich vanzelf. In het binnenste gat staat hij op z'n breedst,
fan van trekkers
@frank_mf oke bedankt, ik zal er naar kijken
fan van trekkers
@frank_mf ene element heb ik breder gezet, knapt eerst de aansturingskabel van de diepteregeling, en op de andere kant zit er niet eens een stang tussen die in het gat moet zitten. Ging weer lekker😂
frank_mf
@fan van trekkers ook vreemd, was die tekort geworden?
+1
frank_mf

(klik om te vergroten)

Als je je oude hark weer terug wil... Vandaan aangekomen.
fan van trekkers
@frank_mf hij ziet er wel wat treurig uit daar boven op die kar🙈
frank_mf
@fan van trekkers Ja voor de hoogte. Maar hij was blijkbaar nog 4,30 zo. Gelukkig zijn ze bij Postma niet zo bang
Fendt926Driver
Quote Reactie van @frank_mf:
Wat is er zoal aangepakt afgelopen jaren?

Nadat je wist wat er allemaal gebeurt was durfde jij hem wel te kopen?
frank_mf
@Fendt926Driver Ik had hem al gekocht op dat moment 😀
+1
rickboer blija
Quote Reactie van @fan van trekkers:
Harder dan 10 kmh zit er niet in, dan krijgt de hark het niet netjes overgepakt.

Deze ervaring heb ik ook met onze hark, allen gingen wij van 7.5 tot 8.5 naar 9.8 tot 13.5. En merkten dua een behoorlijk verschil in opruimtijd
GerbertXL
@rickboer blija valt mij nogal tegen, gooit ie het te ver weg terug achter de rotor of juist niet ver genoeg vóór de rotor? Heb je een verstelbare curvebaan?
Ik ben laatst voor de eerste keer tegen een beperking van mijn kuhn aangelopen, hij wou een randje gras langs de sloot niet lekker wegpakken, terug naar 10 km/h en hij pakte het wel. Ik denk dat het kwam omdat er voor de rest bijna niks op zat. Dat was 1 slootkant, op de rest van het perceel nergens last van. Bij de kuhn 13131 kun je de voorste rotors sneller laten draaien, dat helpt wel denk ik, en de hoogteverstelling in de cabine.
Met grote percelen is 10 en 12 km/h wel een stevig verschil.
rickboer blija
Quote Reactie van @GerbertXL:
voorste rotors sneller laten draaien,

Volgens mij draaien bij krone de voorste rotoren zowiezo al sneller. En als het er op aankomt kan ik ook wel sneller rijden, maar dan ben ik minder tevreden met het resultaat. Die van ons wil ook 's avonds als het wat heiig wordt kleine plukjes weer weggooien.

De krone mag 350 tot 450 aftakastoeren hebben, maar hoorde laatst al iemand die ook wel 480 toeren maakte, ik moet daar nog eens mee experimenter om te kijken hoeveel verschil het maakt
+1
GerbertXL
@rickboer blija Ik weet niet wat je onder netjes verstaat maar als je wat laat liggen kun je gewoon niet harder rijden, dan moet je terug.
Ik vind die gebogen "lift" tanden van krone heel mooi maar misschien werkt dat bij sommige omstandigheden juist tegen.
Ik zou het wel interessant vinden bij die omstandigheden een kuhn ernaast te zetten maar het is mij iets te ver rijden 😁
cb6520
@GerbertXL hier in de buurt 1 met nieuwe krone 4 element waar ze de tanden van de achterste rotor vervangen hebben voor het oudere type tand
rickboer blija
Quote Reactie van @GerbertXL:
Ik weet niet wat je onder netjes verstaat

Hark laat het land eigenlijk altijd wel mooi schoon achter, alleen als ik sneller ga rijden wordt mn wiers breeder en krijg ik er meer klonten/bulten in wat er weer voor zorgt dat het laden minder mooi gaat

Mn buren hebben een kuhn ga 15021 hark, die harkt echt beroerd. En is zeer lastig om te bedienen. Ze laten ook iemand komen met een ga 13131, die maakt altijd hele strakker wiersen. Maar draait ook met gps
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rickboer blija:
Mn buren hebben een kuhn ga 15021 hark, die harkt echt beroerd. En is zeer lastig om te bedienen

Vertel...
Afgelopen maandag nog op gereageerd.
Maar was alweer te laat.

Elke ervaring helpt mij om een betere keuze te maken....
frank_mf
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Afgelopen maandag nog op gereageerd.

Die is wel wat zwaar voor achter een 305
Fendt926Driver
@frank_mf die is ook met luchtremmen. En de 305 is 1 van de 3 trekkers zonder luchtremmen. Dus daar had ik dan toch iets op moeten uitdenken.
Denk 1 van de 5 met luchtremmen er voor🙈🤣
+1
GerbertXL
@Fendt926Driver een boer in de buurt had zo'n eerste generatie kuhn 4 elements die had er een case cvx voor en die zei dat de trekker aan de lichte kant was.
Die harken zijn loeizwaar. Als kuhn nog steeds zulke zware dingen had dan had ik een ander merk gekocht.
De bediening vind ik veel mooier dan de mijne, lekker simpel en overzichtelijk. Maarja ik heb er nooit mee gewerkt.
+1
rickboer blija
@Fendt926Driver hark is heel erg lomp, zwaar en hoog. Hij past bij de buren niet door een gat van 4.5 meter hoog. Ze hebben er ook standaard een 7810 voor staan want de 6130r kon het niet doen

Kwa bediening, wij kunnen met de krone alle elementen induvidueel heffen. Bij de 15021 zijn de achterste 2 elementen altijd gekoppeld. Ook (weet ik niet 100% zeker) moet je voor en achter appart heffen en dalen, terwijl krone daar 1 knop voor heeft die instelbaar is.

De wiersen hebben vaak giganisch grote bulten en de hark gooit de ene wiers veel plukjes weg terwijl de volgende wiers weer brand schoon achterlaat. De chauffeur op de halselaar zit vrijwle altijd te zeuren over de wiersen van die hark
jmos
@rickboer blija klopt allemaal wat je zegt. Wat mij ook tegenvalt bij kuhn zijn de armen aan de rotor, daar is nogal eens wat mee.
rickboer blija
@jmos mn buren hebben bij de achterste rotoren allemaal plaatjes eraan gemaakt zodat de armen de tanden niet over de volgende arm heen gingen
NH-Ford
@jmos Wat bedoel je daarmee?
jmos
@NH-Ford de armen willen wel krom. En om bij de 15021 onder de 4 meter te blijven moet je er een aantal uit halen wat zeer slecht wil door de vorm van de buis. Ook willen de bouten wel knappen waarmee ze bevestigd zijn en die zijn ook lastig te vervangen doordat er een blokje met schroefdraad in de buis zit.
NH-Ford
@jmos hmm, vind de vorm van armen juist een plus, die zitten ook na 15 jaar nog sluitend in elkaar.
Als ze maar goed schoon zijn schuiven ze normaal wel vlot in elkaar.
Ruben-Wind
@rickboer blija plukjes gooien is echt een Krone kwaaltje vooral met gras wat niet geschud is. M’n kameraad heeft een 1400, die harkt in sommige situaties stationair op de 540e en 7-8km om het gras zo goed mogelijk in de wiers te krijgen.
frank_mf
Quote Reactie van @GerbertXL:
valt mij nogal tegen, gooit ie het te ver weg terug achter de rotor of juist niet ver genoeg vóór de rotor? Heb je een verstelbare curvebaan?

Of teveel aftakastoeren. Mijn ervaring met bijna alle harken is dat hij mooiere wiersen maakt met lagere aftakastoeren. Op de Ziegler stond ook niet voor niks max 450 toeren. Doorgaans reed ik meer 350-400. Prachtig vierkante zwaden.
casejxu
@frank_mf met onze ks2.60 hark kon je het nooit echt verkeerd doen. Met de swatmaster die we nu hebben kan je door spelen met snelheid en toeren een heel mooi of een heel waardeloos swad maken ben ik wel achter
@frank_mf Indd, juiste toerental op aftakas. Hier is de df zeiafleg er ook gevoelig voor, teveel toeren dan word het een erg rommelig zwad, rond de 400 gaat meestal het mooist.
Verbaas mij weleens als ik loonwerkers bezig zie met onwijs veel toeren en het gras word naar binnen gesmeten ipv rustig in het zwad gedraaid..
J asper
@Fendt926Driver Goedkoop ja of verwacht je dat je voor geld een zgan hark hebt? Heb je met je maaier helaas wel ondekt. Blijven ex’s loonwerker machines🙈
Fendt926Driver
@J asper met ons bescheiden melkvee bedrijfje vondt ik hem best wel duur.
En zeker denk ik niet dat ik een nieuwe machine zou krijgen met 2e hands geld.
Je moet er geluk mee hebben
J asper
@Fendt926Driver Klopt, dat is het net. Ook bij nieuw moet je geluk bij hebben maar tweedehands helemaal. Maar hoe meer ze gebruikt zijn hoe minder geluk je vaak hebt helaas🙈
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
Maar hoe meer ze gebruikt zijn hoe minder geluk je vaak hebt helaas

Dat klopt. Maar ik ken loonwerkers waar ik een 15 jaar oude 4 elements hark met dichte ogen zou kopen.
Maar ook waar ik een 5 jaar oude voor dezelfde prijs laat staan.
J asper
assink
@Fendt926Driver
Bij onze loonwerker staat nog een hele knappe ziegler 4 elements. Is ook niet te koop verwacht ik.
Maar de meeste van die harken zijn compleet afgeragd, zullen wel goedkoper zijn dan een claas of krone.
Fendt926Driver
@assink een ziegler wil ik nieuw nog niet eens hebben
frank_mf
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
ziegler

Ik wel, maar een vierrotor niet. De tweerotor zijn echt wel mooie boerenmachines
ford8630power
@fan van trekkers Met zo'n 10 meter 2 rotor gaat het wel wat te gek in een dik gewas als je dat zo hoort links en rechts, ze slijten wel een stuk harder dan zo'n 4 rotor

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Hark ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!