Eerder deze week de laatste lading wintertarwe lossen in de kieper. Met goede verlichting op de combine kon het nog mooi afgemaakt en worden toen het donker was.

Deutz-Fahr Maaidorsers

deufi
Eerder deze week de laatste lading wintertarwe lossen in de kieper. Met goede verlichting op de combine kon het nog mooi afgemaakt en worden toen het donker was.

Reacties

arjanvw
Meer pret met led! Als je eenmaal aan de (goede) ledlampen begint, wil je het liefst alle halogeen vervangen.

Tarwe er mooi vroeg af, hier vandaag een begin gemaakt en hield niet over tussen 16 -16,5%.
deufi
@arjanvw dat is zeker met goed licht. Met 16,5 zou ik op dit moment de tarwe nog een paar dagen laten staan. Ze geven nog mooi weer op. Laten drogen op het land is goedkoper.
+1
valmet6400power
@deufi
Hier in de Wieringermeer mag je het tot 17% vocht zonder kosten brengen dus dan zou ik zeggen rij maar door. Wij zijn gister begonnen om 12:00 met 16% en om 19:00 was het vocht 14.8%. Gaan vandaag weer verder op een andere kavel 😄
deufi
@valmet6400power dat is ideaal. Hier starten de droogkasten boven 15,5 procent. Dan ben je extra voorzichtig.
valmet6400power
@deufi
Dat was het hier tot een paar jaar terug ook, maar dan hadden ze vaak dat men pas eind van de middag begon met dorsen en als de dauw kwam iedereen weer moest stoppen. Een concurrent van de coöperatie waar wij aan leveren had al eerder die 17% als grens dus toen moesten ze ook wel mee. Voordeel is nu dat men rond de middag kan beginnen in rijpe tarwe en zo heb je ook geen extreme drukte meer bij de los plek 😄
zettelmeyer
@valmet6400power hier in de nop haalt de grote coöperatie het op met vrachtwagens en kan de boer het mooi opt erf kiepen
+1
valmet6400power
@zettelmeyer
Agrifirm zit bij ons niet zoveel in de polder. Ik hoef maar 2 km te rijden om het te kunnen lossen dus daarom is het met onze (tegenwoordig) kruiwagens die 11 ton tarwe meenemen nog bij te houden. En we hebben maar een 4,80 meter maaibord aan de combine met bijpassende graantank 😄
+1
zettelmeyer
@valmet6400power de 8550 heeft die kieper zeker in de hef?😋
+1
valmet6400power
@zettelmeyer
Ja dat is eigenlijk gênant, als je het gaspedaal laat vallen trekt hij op alsof er niks achter hangt. Maarja voor die 3 dagen dat we daarheen moeten rijden in een jaar is nieuwe kiepwagens kopen ook budgettair onverantwoord..
Overigens met die Joskin erachter van m’n buurman met aardappels erin hoor je hem ook nauwelijks werken, maar die wegen per kuub minder dan tarwe 😄
zettelmeyer
@valmet6400power hier rijd de akkerbouwer met een beco 12 tonner achter een t234😅
+1
deufi
@zettelmeyer met zo'n grote ervoor hoeft hij nooit gas te geven, hij kan alles stationair doen.
valmet6400power
@zettelmeyer
Haha ooooh dan valt het bij ons wel mee!
Nee het is beetje treurig, wij krijgen voor onze kiepwagens nu na 15 jaar meer dan ze ons gekost hebben destijds nieuw. Alleen als je dan beetje op wil schalen moet je 22 tonners hebben, die kosten in knappe uitvoering 55.000 euro, dan kunnen wij onze twee wagens inruilen, dan moet er nog geld bij om er 1 te kopen en dan nog eens 55.000 euro voor die andere.

Dus dan blijven we wel hiermee doorrijden haha
+1
PieterA
@valmet6400power 15 jaar geleden was 2007. Ben je niet mis? In 2007 werden nagenoeg geen 12-tonners meer verkocht.
In hoofdlijnen:
10-tonners was 1975 - 1985
12-tonners was 1985 - 1995
14-tonners was 1995 - 2005
18-tonners was 2005 - 2015
21-tonners is 2015 - ?
valmet6400power
@PieterA
Klopt, ik ben abuis. Het was 2003 😄
PieterA
@valmet6400power Zijn dat dan Bijlsma Hercules 1400 kippers? Dat zijn mooie karren vind ik.
valmet6400power
@PieterA
Klopt ja! Altijd binnen gestaan en weinig transport gedaan dus zijn nog in praktisch nieuwstaat.
PieterA
@valmet6400power Wij hebben met onze 14-tonner Mullie best wat op de weg gezeten, het onderstel bij aanschaf een slag zwaarder besteld en deze kar is ongestuurd, dus de slijtage is een stuk minder, maar het vele schuiven van het product in de bak zorgt voor de meeste slijtage. De bak is eerder doorgesleten (zowel zijwanden als bodem, de voor- en achterkant vallen mee)dan dat er iets aan het frame mankeert.
+1
deufi
@PieterA dat was bij die van ons exact hetzelfde. Daarom ingeruild op een wat grotere met hardox bak. Kunnen we weer 30 jaar vooruit hopelijk.
@PieterA
Quote:
10-tonners was 1975 - 1985
12-tonners was 1985 - 1995
14-tonners was 1995 - 2005
18-tonners was 2005 - 2015
21-tonners is 2015 - ?

Heeft dit een praktische reden, of was dat gewoon de groei van de bedrijven en trekkers? Iemand die bijv ‘pas’ in 2005 12 tonners kocht, kocht in de regel gebruikte omdat die er toch zat waren?

Is het altjjd al zo geweest dat nette kiepers ongveer opbrengen wat ze ooit kostten, of is dat iets van de laatste jaren?
+2
PieterA
@ronald-deutz-fahr Alles wordt steeds groter en daar groei je dan als akkerbouwer langzaam mee mee.

In 1980 kochten we onze eerste 5-tonner. Daarmee brachten we het graan weg naar de coöperatie, een reis van 12 km heen en terug die duurde van 3 uur 's-middags tot half zeven 's-avonds.

In 1983 verkochten we deze 5 tonner en kochten een 6-tonner terug.

We hadden er in 1993 een groter perceel bij (3,5 hectare) en kwamen er achter dat een kar er bij wel handig zou zijn. Dat werd een 8-tonner, omdat een 10-tonner niet helemaal omhoog kon kiepen in onze schuur.

In 1997 kochten we er een gebruikte 14-tonner bij. Een grotere was te fors voor onze MF 3065, bovendien konden we bij de aardappelhandelaar en het koelhuis met deze kar niet terecht om te lossen. De 14-tonner werd in 2000 ingeruild op een nieuwe 14-tonner omdat die grotere wielen kon hebben en bovendien starre assen had, wat veel minder onderhoudsgevoelig is. Wel waren de bovenste borden afneembaar wat nodig was voor de Amac D2 aardappelrooier en de New-Holland 1545 combine. Ook waren er geen grotere kipperbanden leverbaar, waardoor we te veel structuurschade zouden krijgen.

Nu zijn er grotere banden, hogere schuren, grotere trekkers, grotere oogstmachines en ook de afnemers zijn er beter op ingesteld. Nu zouden we wél met een 21-tonner overweg kunnen.
+1
deufi
@valmet6400power dat klopt wel. Onze 14ton uit 1988 hebben wij in 30 jaar € 3000 afgereden. De huidige 18 tonner kunnen we nu verkopen voor een hogere prijs dan wat hij ons gekocht heeft. Hij ziet er wel als nieuw uit.
+2
valmet6400power
@deufi
Ik zeg nu al een tijdje voor de grap eigenlijk moet je nu €1.000.000 lenen, dan alles nieuw kopen (ploeg, kopeg, zaaimachine, veldspuit, aardappelplanter, aardappelrooier, twee of (((of drie want nu zijn ze goedkoper dan later)) kiepwagens, bietenzaaier, etc) want het wordt in de toekomst alleen maar duurder en geld minder waard. Misschien ook wel twee trekkers als dat nog binnen budget past. Dan heb je wel een hypotheek bedrag per maand waar je u tegen zegt maar ben ik wel klaar tot m'n pensioen wat betreft machines.
deufi
@valmet6400power ervoor gaan lenen vind ik een aardig risico. Het is wel per machine verschillend. Een gebruikte kopeg is relatief weinig waard. Met name kiepers zijn waardevast. Andere machines moet je goed beoordelen.
+1
valmet6400power
@deufi
Het was ook meer als gekkigheid hoor, ik heb geen miljoen euro op de plank liggen. Maar inderdaad een kopeg is in de toekomst ook nog wel redelijk betaalbaar en is ook zeker niet waardevast voor de tweedehands markt.
arjanvw
@valmet6400power dan ben je eigenlijk al te laat. Sinds dit jaar zijn de prijzen voor nieuwe machines extreem gestegen. Wat je hoort tot wel 20%. Denk niet dat je er rijk van gaat worden.
valmet6400power
@arjanvw
Nee maar stel dat er volgend jaar weer 20% bij op komt en de jaren erna de gebruikelijke 2% minimaal dan kun je ze alsnog beter nu kopen dan volgend jaar 😃
@valmet6400power waarom niet de keuze voor 1 nieuwe kieper er bij dan? Of werkt dat niet lekker? En waarom een 22 tonner? Als ik zie dat je 18 tonners koopt die nog wel een stukje scherper zijn als jouw 55.000😅
+2
casejxu
@ronald-deutz-fahr @valmet6400power idd. Als ik die beco 1800 bekijk waar ik mee bollen rijd weet ik niet waarom ik veel groter zou willen...
+1
valmet6400power
@casejxu
Als je toch het geld moet lenen pak dan maar meteen flink uit in mijn voorbeeld als ik tot m’n pensioen klaar wil zijn 😄
+1
valmet6400power
@ronald-deutz-fahr
Om wat voorbeelden te geven:
- Met tarwe combinen staat de combine dan na 2 rondjes stil als de wagen geleegd moet worden dus dan is de productiviteit 0
- Met aardappels rooien hebben we er ook twee nodig
- Met bieten rooien heb je er ook twee nodig maar daar huren we nu al twee wagens voor omdat je dan hoger kunt storten dan met onze 12 tonners.

Maar inderdaad, 18 tonners zou ook prima zijn voor ons hoor! Weet niet wat dat scheelt in nieuwprijs (in mijn voorbeeld). In ieder geval tweedehands goedkoper dan grotere uitvoeringen op 2 assen 😄
@valmet6400power maar dan kun je toch je oude kiepers er bij houden, bedoeld het meer als, dan smeer je de investering van grote kiepers uit over meer jaren, en heb je er nu wel plezier en capaciteid van.
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr het werkt zoveel mooier als je 2 dezelfde kiepers heb. 2 jaar bollen gereden met n 12 en n 16 tonner maar kom sneller in de knoei omdat de 16 tonner langer werk lossen heeft en de 12 tonner eerder vol zit...
@casejxu ja precies, de rust..
en bijv 2 kleine kiepers en 1 grote gaat ook niet werken?
@valmet6400power tractors-and-machinery.nl/item/654321/…
Wat is hier bijvoorbeeld mis mee? Zit nog wel een eindje van de eerder genoemde prijs af.. zullen jullie er wel dikkere banden onder willen/moeten..

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben geen akkerbouwer.. Maar ik zie niet Watvoor luxe zo noodzakelijk is op een kieper, op goede banden na 😅
+1
arjanvw
@ronald-deutz-fahr ben ik wel een beetje met je eens. Hier in de buurt rijden ook wel veel beboma's, ook bij loonwerkers. Heb je een mooie kieper voor een scherpe prijs. Een Beco is een prachtige kieper, maar heb het idee dat de naam ook betaald moet worden.
+2
casejxu
Quote Reactie van @arjanvw:
Beco

Hele dure stickers gaan daar op☝️
+1
@casejxu en die dure stickers laten 36 jaar na het verlaten van de fabriek al los 🙈😜
+1
valmet6400power
@ronald-deutz-fahr
Als ik nieuwe kiepwagens zou kopen heeft de voorkeur wel voor gedwongen gestuurd omdat het lichter draait in het land. (En die paar keer op de weg) Als geld geen rol zou spelen hè. Op zich zou het merk me niet uitmaken want meeste van de tijd is je wagen toch leeg 😄
deufi
@zettelmeyer hoe werkt het al er tegen in valt op het erf? Is dat het risico voor de coöperatie?
+1
zettelmeyer
@deufi ja is risico voor coöperatie. Als er geen water onder blijft staan is er niks aan de hand. Vormt een soort laag aan de buitenkant waardoor in de bult amper vocht komt
+1
deufi
@valmet6400power ja dat klopt. Soms starten wij daarom pas met de avond. En dan vinden ze het vervolgens raar als je om 22.30 uur tarwe komt brengen en roepen ze dat ze eigenlijk als gesloten zijn. Dan moeten ze maar zorgen dat ze tot middernacht open zijn.
+1
valmet6400power
@deufi
Ja klopt, dat vind ik ook. Opzich is niet erg als ze 22:30 dicht gaan als het de volgende dag dan maar wel mooi weer is. Toevallig blijven ze bij ons vandaag tot 22:00 open maar wij draaien zo onze laatste wagen vol en laten ze vol staan. Hadden vanmorgen technische malheur dus die verloren tijd ga je ook niet inhalen door nog 1 hectare extra te dorsen voor ze dicht zijn 😄
+2
PieterA
@deufi Als je van dat weer hebt dat het dehelenacht waait en ze de volgende ochtend noodweer afgeven kun je meestal gewoon dorsen tot het 's-ochtends gaat regenen. Ik heb al eens de laatste kar om 22:30 leeg gebracht en vervolgens nog 4 kippers vol gedorsen (met een New-Holland 8060!)
deufi
@PieterA dat hebben we lange tijd geleden ook gehad. We zouden nog even doorgaan tot de dauw ik in zou vallen omdat ze in de loop van de volgende dag regen op gaven. Uiteindelijk heel de nacht doorgereden en om 7 uur smorgen waren we klaar. Toen zat het vorige graan inname bedrijf er nog en hadden we de afspraak gemaakt dat we zelf zouden monsteren en inwegen zodat we door konden rijden. Dan hoefden ze geen mannetje er heel de nacht bij te houden.
arjanvw
@deufi meeste wachten we ook nog een paar dagen mee. Ze gaven hier eerst nog wel wat regen op, maar even afwachten
deufi
@arjanvw de regen verwachting is minimaal. Dat zou ik wel aandurven om te wachten. Het is nog vroeg in het seizoen.
arjanvw
@deufi klopt hoor, al vind ik 16% nog niet zo zorgelijk. Voor jaar of tien geleden was dat de maatstaf.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Maaidorsers ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!