Foto van een Iveco Stralis op landbouw kenteken. Werd 29 juli 2022 ingezet bij het combinen. Is van landbouwbedrijf Buijs uit E.compascuum. Als de beco kipper vol is zou de Iveco dan niet verrekte lic

Iveco Stralis

+4
oldtimergek
Foto van een Iveco Stralis op landbouw kenteken. Werd 29 juli 2022 ingezet bij het combinen. Is van landbouwbedrijf Buijs uit E.compascuum. Als de beco kipper vol is zou de Iveco dan niet verrekte licht sturen. Heb het niet kunnen vragen omdat combine een 800 meter verder op was.

Reacties

+5
WaterDeutzer
Hij mag (wettelijk) al 12ton op de schotel hebben, dus met die oplegdruk aan de trekhaak zo kort op de as zal het wel meevallen. Hij heeft zelfs al extra ballast vastgebonden voor tractie zie ik.

Het zou natuurlijk veel logischer zijn als die met een korte 2 assige kipoplegger zou werken.
Deze Beco combi, daar zie ik het nut niet van in.
+1
930triplemaaier
@WaterDeutzer maar met 12 ton schoteldruk haal je geen gewicht van de vooras af maar nu hevel je zelfs gewicht over van de vooras naar de achteras.
En een 2 assige kieptrailer kopen speciaal voor deze vrachtwagen is ook zo wat als je een kieper hebt staan
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @930triplemaaier:
maar met 12 ton schoteldruk haal je geen gewicht van de vooras af

Een schotel staat van 0-20cm voor de achteras. De trekhaak ongeveer 50cm achter de as. Bij een landbouwtrekker ook minimaal. De wielbasis van gemiddelde trekker en deze Iveco is ook gelijk. Maar dan zit alle gewicht bij deze Iveco wel geheel vooraan. De Iveco is dus met stabiliteit nog steeds in het voordeel t.o.v. een landbouwtrekker.

Maar, zoals ik al schreef: een nutteloze combi. Wel interessant met kipoplegger.
+1
walker1
@WaterDeutzer Inderdaad nutteloze combi. Misschien leuke oplossing als alle trekkers bezet zijn, of als het graan over grotere afstand vervoerd moet worden, maar dan pak je geen standaard Beco kipper, die zijn niet gebouwd op 80 km/h. Verder kan dit nu ook omdat het gort droog is, anders staat die meteen te slippen, het lijkt mij geen 4wd versie van de Iveco. Volgens @oldtimergek staat die op landbouwkenteken? Maar lijkt mij een gewone standaard vrachtwagentrekker.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
lijkt mij een gewone standaard vrachtwagentrekker.

Deze foto heb ik al eerder dit weekend op Trekkerweb gezien en daar schrijft men dat ie op trekkerkenteken staat. Dit kon perfect tot 31-12-2021 en nog makkelijker als die daarvoor al als MMBS voertuig stond geregistreerd. Voorwaarde is wel dat de bak geblokkeerd moet zijn op 40km/uur. Ná vorig jaar kan het niet meer voor nieuwe aanvragen. Wel voor vrachtwagens die bedoeld zijn voor werk langs de weg als veegwagens of hoogwerkers.
+1
oldtimergek
@WaterDeutzer Hij staat al een paar jaar op mmbs kenteken.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @oldtimergek:
Hij staat al een paar jaar op mmbs kenteken

Dan was de omzetting eenvoudig. Wel nodig want MMBS bestaat niet meer sinds 2022.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @930triplemaaier:
En een 2 assige kieptrailer kopen speciaal voor deze vrachtwagen is ook zo wat

2ehands kipopleggers, voor de prijs hoef je het niet te laten:
autoline.nl/-/verkoop/…
+1
oldtimergek
@WaterDeutzer ze reden ook met 2 van deze combinaties erbij. Moeten toch ongeveer een 7 km naar het bedrijf. Dus de Iveco zal wel uit nood erbij staan als de 2 andere onderweg zijn. Thuis worden ze in eigen silo's geblazen, dus dat zal ook ff tijd kosten.

(klik om te vergroten)

+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @oldtimergek:
dus dat zal ook ff tijd kosten

Deze Fendts mogen en kunnen in iedergeval harder rijden dan de geblokkeerde Iveco. Als je met die Iveco toch harder ga, kom je in aanmerking voor 'economisch delict'. Dan mag je terplekke ff een paar duizend Euro afdokken bij aanhouding.🤔 En daarbij gaan de truckwetten weer gelden en komt er boeten voor geen APK, geen wegenbelasting.....

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iveco Stralis ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!