Foto van een Welger AP 630 achter de DX. Vandaag weer 1500 uitgeplofd de pers is inmiddels zo glad dat de pakken nog wel strakker zouden mogen maar dan alles al op maximaal staat. Iets langzamer perse

Welger AP 630

+6
KlaasM
Foto van een Welger AP 630 achter de DX. Vandaag weer 1500 uitgeplofd de pers is inmiddels zo glad dat de pakken nog wel strakker zouden mogen maar dan alles al op maximaal staat. Iets langzamer persen scheelt nog wat maar verder is het dit gewoon.

Reacties

+1
WaterDeutzer
Je zou er naar behoefte strowiggen in kunnen plaatsen om de weerstand te verhogen. Voornamelijk het te ver terugveren belemmert de capaciteit bij een spiegelglad kanaal.
+2
roscho
Als de spindels van de weerstand aan hun eind zijn, kun je er dan geen ringen/platen tussen plaatsen, zodat ze nog iets strakker kunnen?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @roscho:
zodat ze nog iets strakker kunnen

Daar zit niet het probleem bij stro. Door het te ver terugveren van het materiaal word de vulling per slag beperkt. Een aantal wiggen vooral aan begin perskanaal houden de perslagen beter vast.
Bij New-Holland zitten daar standaard gaten voor in het kanaal en kun je wiggen nabestellen. Bij Welger kennen ze dat niet. Maar 't is goed te doen om zelf te maken.
+2
Massey 2705
Ik heb heel veel stro geperst , in mijn loonwerk tijd , met een welger 730. En meestal op hete dagen had ik dit probleem ook.
In de avonden ging het alweer beter. Wij hielden de pakke altijd precies op 20 kg. (50 in een ton gewicht) wat ik deed was als alles op maximum weerstand stond , en het gewicht zakte naar 18 a 19 kg , Dan meer rijsnelheid en iets meer aftakas toeren ( 2000) en het gewicht per pak ging weer omhoog.

Zomaar een tip hoor. Dit werkte voor mij goed. Maar het was wel opletten , want het vroeg de maximale capiciteit van de pers
.
+3
KlaasM
@Massey 2705 vandaag laatste stukken geprobeerd om 1 versnelling hoger te rijden. Het ging inderdaad maar net. De trekker krijgt het iets zwaarder maar de pers moet helemaal flink dreunen om het weg te krijgen. Wel iets meer lengte verschil in de pakken maar ze waren wel weer mooi strak.
+3
Massey 2705
@KlaasM mooi dat het werkte om iets strakkere pakken te krijgen. En ja , je krijgt haast medelijden met de pers 😉
Ik had de slip koppeling ook op zijn allervast staan , zo dat zelfs bij een dot in het swath van de combine het er gewoon door ging. Wij hadden een MF 3065 ( 80 pk)voor de 730 staan met multi power. Dan kon je de rij snel heid corriseren als het heel zwaar werd voor de pers.
Jouw Deutz heeft dat niet denk ik ?. Maar al met al vond ik het net als jullie de stro tijd een leuke tijd . Vooral met een leuke ploeg mensen . Allemaal met hard werken voor 2 a 3 weken een leuke extra cent verdienen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Ik had de slip koppeling ook op zijn allervast staan

Welger AP730 heeft geen slipkoppeling, maar iets veel mooiers: een afslagkoppeling.
+3
Massey 2705
@WaterDeutzer wat is het verschil ? Want hij slipte wel degelijk als die vast zat.....
Dus noem ik het een slip koppeling....
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
wat is het verschil

Een AP730/830 was in NL standaard uitgerust met een afslagkoppeling. Dit kun je zien als een soort momentsleutel. Overstijg je het koppel dan slaat hij open. Alles stilzetten en hij staat weer vast en je kunt door. Bij afzetten hoor je dan: 'Trrrrrrrrrrrrrrrrr, click' en je zet 'm weer aan. Dat was nu de grote winst t.o.v. NH met slipkoppeling en breekbout.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Dan meer rijsnelheid en iets meer aftakas toeren ( 2000) en het gewicht per pak ging weer omhoog.

Had je vroeger mijn tip toegepast had je dit probleem beter opgelost. Maar de klok kan niet terug.🤣
+3
Massey 2705
@WaterDeutzer wijsneus...!😅
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
wijsneus

Misschien, maar een problemen moet je bij de oorzaak aanpassen. En dat is te ver terugveren van de ingevoerde slagen. Met strowiggen houd je die perslagen wel vast en behoud je zonder kunst en vliegwerk je capaciteit en pakgewicht. Ervaring: vanaf m'n 16e al met kist op tank van Kreidler naar boeren en loonwerkers persstoringen oplossen in 't veld.🏍
+3
Massey 2705
@WaterDeutzer technisch doe je het altijd winnen van mij....
Maar op je 16de waren deze persen er nog niet , en ik weet wel 100% zeker dat ik gelijk heb met die slip koppeling op het vliegwiel , met daarna als extra beveileging ook nog een breekbout.....
Ik ga morgen een foto op zoeken van iets uniek, dat zelfs de dealer nog nooit gezien had....
Nico weet niet alles beter...😉😅
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Maar op je 16de waren deze persen er nog niet

Klopt wat je zegt, maar de oplossing met strowiggen komt ook van NewHolland. Welger kent dat niet, maar 't werkt wel! En nee, ik leer gelukkig ook nog iedere dag. Maar de rode draad in in heel mijn leven is wel "de oorzaak van een probleem opheffen". Te vaak zie ik "omwegen".😉
+1
Mauritsdb
@WaterDeutzer Nu U hier toch kennis aan het delen bent kun je mij misschien ook wel helpen. Pas een 700 pakjes stro geperst met een deutz HD490 en meier verzamelkarren.
En daarna nog een 300 in dijkhooi met de wagen erachter. Nu doet de linkse knoper het altijd super maar rechts schiet het touw nog weleens los nadat ie geknoopt is.
Soms zit ie nog wel vast maar is de rechtse iets langer.
De afstand tussen naald en knoper is bij beide gelijk.
Het probleem is in stro erger als in hooi ik denk ook door het terugveren?
Het je zo tips of een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

(klik om te vergroten)

WaterDeutzer
Quote Reactie van @Mauritsdb:
Het je zo tips

close-up fotootje van losgeschoten knoop (in de pers) maken
+2
cyrus-van-gelder
@WaterDeutzer zo steek ik zelf ook in elkaar.problemen oplossen door de oorzaak weg te nemen is wel rigoureus soms. Maar wel het meest effectief. Beter dan omzeilen, want het probleem en de ergenis blijft dan in stand.
Dan maar wat meer tijd erin steken, en of meer kosten. Ben je wel van gedonder af.
+4
cyrus-van-gelder
@Massey 2705 ik ben heel benieuwd naar die foto Jaco.
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+4
Massey 2705
@cyrus-van-gelder helaas , foto niet te vinden Cyrus...
+2
Rondeutz06
+1
Massey 2705
@Rondeutz06 wie het laast lacht , lacht het best.....😅😅😅
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
helaas , foto niet te vinden Cyrus

Kun je er geen tekening van maken? ben ook wel nieuwsgierig met jou aankondiging😅
+1
Massey 2705
@WaterDeutzer ik ga me best doen , en kom er op terug...😉😅
+2
Massey 2705
@WaterDeutzer Hoi Nico.
Hier een paar fotos van de Welger slip koppeling op het vliegwiel......
Ik had hem zo vast gezet tijdens stro persen dat hij letterlijk de stomp tordeerde....
Nummertje 3 is de breekbout op het plaatje.....
Ik hoop dat ik je nu overtuigd heb....?
En als dat niet zo is , kan ik het ook niet helpen.
De welger pers heeft veel geld verdiend voor mij , en me echt nooit laten staan.
Het terug veren van het product was vaak alleen de oorzaak op het heetst van de dag als het stro te droog was.
De rij snelheid verhogen , samen met de rpm , en het probleem was op gelost. Ik zag dat niet als een omweg , maar maximal benutting van het machien.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Ik hoop dat ik je nu overtuigd heb..

Was niet nodig hoor, Jaco.😋
Jou pers is een AP530/630, die hebben blijkbaar nog een slipkoppeling.
De AP730/830 waren pas een revolutie, daar kon je echt balen mee stampen zonder de machine pijn te doen.💪🏻
+3
Massey 2705
@WaterDeutzer mijn eerste pers was een 630 , daarna nog 2x een 730 nieuw gekocht....
Toen had ik er genoeg van , en geemigreerd......
Sorry, maar ik weet echt waar ik het over heb....!
Maar we gaan er geen ruzie over maken hoor.
Je heb niet altijd gelijk...😉

Heb je Deutz nog gekocht ?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Je heb niet altijd gelijk

Heb ik ook niet, maar een AP730/830 hebben echt geen slipkoppeling maar een afslagkoppeling. Jou foto, daar staat "AP530/AP630" op geschreven. En die hebben wel een slipkoppeling.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Heb je Deutz nog gekocht

De prijs/staat is nog niet in evenwicht.
+2
cyrus-van-gelder
@Massey 2705 nu met die foto's is het helemaal duidelijk Jaco!!!
+2
KlaasM
@WaterDeutzer de 630
Heeft inderdaad de slipkoppeling van de afbeelding. Dit jaar viel ons op dat hij soms blijkbaar een klein rukje verloopt. Hij heeft niet geslipt dit seizoen maar je kon op het vliegwiel wel zien dat ie rond was geweest. Hij staat dus misschien aan de strakke kant maar hij vangt de te zware klappen dus wel mooi op
+3
cyrus-van-gelder
@Massey 2705 komt vast wel die photo.
Dan is het gelijk helemaal duidelijk hoe het zit.
  • 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼
+4
KlaasM
Oké. Wij mikken op 17 kilo ongeveer.
Iets meer toeren is te proberen natuurlijk, rijsnelheid gaat dan ook vanzelf mee omhoog natuurlijk. Dit zijn wel heel dikke zwaden waardoor je niet veel kan spelen. Af en toe hoor je aan het klappen van de pers dattie finaal aan de Max zit

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Welger AP 630 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!