sommige dromen worden vroeger waar als je zelf denkt , schluter nrtje 10 in de verzameling is een  Schlüter Super E 7200 V (1259) uit 1979 afkomstig van Engeland , soms kom je in je leven van die din

Schlüter Super E 7200 V

+20
Sommige dromen worden vroeger waar als je zelf denkt , schluter nrtje 10 in de verzameling is een Schlüter Super E 7200 V (1259) uit 1979 afkomstig van Engeland , soms kom je in je leven van die dingen tegen heel onverwacht , terwijl ik bezig ben met de super e 3900 te halen kwam deze op mijn spoor terecht , een kans die ik niet kon laten liggen , een orginele schlüter met 4800 orginele uren , eigelijk heeft die nooit gewerkt , hij draaide vroeger plusminus 250 uren per jaar waardoor hij bijna geen uren maakte , alles functioneert nog , hij heeft meer geleden van het niks doen als van het werken , alleen nog een orginele demper er op zetten en banden + voorspatborden , binnenkort ook nog mooi in de lak zetten en dan is die af

Reacties

+3
Valtra man
Mooi man, proficiat met de nieuwste aanwinst 👍 met welk type komt deze overeen?
+6
@Valtra man een super 1250 VL uit 1259 bauhrei
+10
Gavrie Willemsen
Jan, wat heb jij een prachtige 1250 op de kop kunnen tikken. Je ziet maar, geduld wordt altijd beloond. Zo kunnen we in 2023 of in 2024 in colonne naar een Schlüter-treffen in Duitsland….🤪🤪🤪
+5
Hidde Gröniger
Mooi ding. Gefeliciteerd
+5
wim-same
Gefeliciteerd met je aankoop Jan. dit is een heel mooi project.
+7
Gavrie Willemsen
Hè Jan, nu kunnen we een beetje wedijveren met elkander wie hem om het snelst helemaal klaar gaat hebben.
+4
Fendt_favorit
Prachtige aanwinst! Zelf in Engeland gekocht?
@Fendt_favorit nee in Belgie , deze is vroeger in Engeland nieuw geleverd
+4
roscho
Mooie gave trekker, gefeliciteerd met de aankoop. Daar hangt al wel voor €2000 aan gewichten vooraan. 320 kg gietijzer.
Hopelijk kom je bij de opknapbeurt niet veel narigheid tegen.
@roscho het enigste wat kapot was is de koppakking die een beetje lekt en de stift van de schakelpook die gebroken was , voor de rest is er niks aan 😉
+4
DANOONTJE POWERR
Mooi hoor, gefeliciteerd!
+4
MF 2725
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
+4
Fendt926Driver
Mooi jan. Dit zijn de leuke dingen in het leven.
Je maakt er vast wat moois van.
+3
walker1
Zeker met zo weinig uren is het wel een buitenkansje geweest! Die zal technisch nog wel goed zijn? Wel lijkt de rode lak aardig verkleurt te zijn en ik zie op de motorkap wel wat roestplekken, maar ik kan zo niet zien of dat oppervlakkig is of al half doorgerot. Maar goed, dat zijn zaken die redelijk makkelijk te fixen zijn.
+1
roscho
Quote Reactie van @walker1:
ik zie op de motorkap wel wat roestplekken

Precies op de plek waar die kappen plegen door te roesten is al versteviging aangebracht (de grijze platen). Onderaan de kap zit een felsrand en ook vooraan onder de grille blijft water staan/hangen. Verder halverwege, waar boven- en onderkant aan elkaar zijn gezet, werd een sierstrip met boutjes door de kap bevestigd. Dat was een heel slecht idee, op den duur ging de strip rammelen en dan ging de kap daar doorroesten. Ik heb bij die van mij nu een (alternatieve) sierstrip gelijmd (je wilt niet weten wat een originele kost...). En onder de grille heb ik binnenin een versteviging van U-profiel met 3 flinke gaten erin, zodat het water eruit kan.
Op zich zijn die rotte plekken prima te repareren, ze maken voor de technische kwaliteit eigenlijk niks uit.
+6
@walker1 van plaatwerk is ie nog vrij goed , de motorkap is ooit naar een carrosseriebedrijf gedaan denk ik , want ziet er redelijk goed uit alles mooi recht ingelast en afgewerkt , voor de rest zet ik eerst een orginele pijp terug op , want deze open buis maakt veel te veel kabaal ( je kunt voetgangers of fietsers nog niet voorbijsteken tegen 1500 toeren omdat het zo een kabaal is ) het enigste voordeel die de open pijp wel heeft is dat de poort altijd open staat als ik terug thuis kom 😂 maar dat is met en orginele pijp denk ik ook wel het geval , het enigste wat wel echt tijd vraagt aan de tractor is dat ik er 40 kmh van wil maken , nog maar eerst aan de tandwielen zien te graken , daarnaast ook kijken voor lucht op de tractor te bouwen dan is die voor mij wel af
+4
remco rooks
@schluter jan van samang mooie aanwinst 😎👌🏻. Dat verhaal van dat deze Schlüters van in de verte al te horen zijn zegt mijn moeder ook altijd die kon mijn opa ook al van een kleine 2 km afstand al aan komen horen met een grote vracht hout, ze rende dan altijd naar het begin van de weg kon ze het laatste stukje met haar vader mee rijden in de Schlüter
+4
roscho
Quote Reactie van @remco rooks:
met een grote vracht hout

Die Schlüter van je opa moest ook echt werken. Dan maken ze het mooiste geluid, altijd herkenbaar.
+1
schluterman
@schluter jan van samang deze loopt toch al 35 km per uur of niet
+1
roscho
Quote Reactie van @schluterman:
35 km per uur?

Dan zou hij ook 4-wiel geremd zijn. Zo niet, dan houdt het bij 32 op.
+1
schluterman
@roscho dit is er wel 1 met een latere ZF bak vanaf 1979 daarom dacht ik dat. Ik ben een jaar of 10 geleden bij super 1250vl geweest met zoon ZF bak en die liep 35 km per uur alleen niet gekeken of 4wd remmen had.
+2
roscho
Quote Reactie van @schluterman:
ZF bak vanaf 1979

Onze 1500 Special was van '82. Hij liep precies 32.
schluterman
@roscho en ik heb altijd gedacht dat de special versies van schlüter altijd 40 km per uur liepen
+1
roscho
Quote Reactie van @schluterman:
special versies

Special slaat op het iets extra vermogen dat ze eruit gekieteld hebben. Normale 1500 is 150 pk, de Special 165. Volledige naam was trouwens Super E 7800 TV Special. Zie de foto.
tractorfan.nl/picture/1320789/…
schluterman
@roscho dat Klopt ook maar ik heb ook altijd gedacht dat die dan ook weer standaard 40 liepen
roscho
Quote Reactie van @schluterman:
altijd gedacht dat die dan ook weer standaard 40 liepen

De onze in ieder geval niet. Maar eind jaren '80 zijn ze er zelfs geweest die 50 liepen, dat was de High Speed-serie.

(klik om te vergroten)

Schlüter 1250 VL High Speed
schluterman
@roscho ja dat klopt. Had je nog maar zoiets zoals deze
+1
Schluterfan
@schluterman

Nee, 40km/u kwam eigenlijk zon beetje vanaf 84, daarvoor liepen ze zo'n 35, beetje afhankelijk van de bandenmaat, toeren en versnellingsbak. Daarom dat wij in der tijd perse een wilden die na 84 gebouwd, was, en ook voor de kortdraaiende vooras. Alhoewel mijn pa eerst liefst een Super 1050 wou, zijn we daar snel vanaf gestapt, die liepen maar 36-37 en oude vooras.
+1
Schluterfan
@roscho

Niets kietelen, gewoon grotere bussen en zuigers derin. Kwam op 5 tot 10pk extra op de stomp.
+1
@schluterman met moeite 32 kmh , het is een zf t 3345 bak dus moet denk ik wel lukken om er een 40 kmh van te maken
+1
schluterman
@schluter jan van samang maar dan zou net zoals @roscho al zegt ook 4wd remmen erop maken dat je dat ook voor elkaar hebt
+2
roscho
@schluterman In Schmallenberg (Sauerland) zit iemand die ombouwsets voor een remschijf op de cardanas aanbiedt. Wie naam en contactgegevens wil, kan ik dat via pb sturen.
+3
2850Johndeere6R
Daar hangt wat moois in de lucht👌 succes er mee en maak er weer een pracht machine van💪🏼
+5
Svendt28
Knappe aanwinst Jan! Je gaat er vast en zeker een parel van maken. 👍
+3
schluterman
@schluter jan van samang gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Jan. Waar heb je zoiets weer op de kop kunnen tikken?
+2
@schluterman ik kwam hem op tweedehands via een vriend tegen en gelijk de dag erop hene gereden en toen met wat onderhandellen toch gekocht 😃
+2
Fendt926Driver
Heb even moeten zoeken wat een e3900 ook al weer is.
Maar tf heeft daar een antwoord op.
Wel heel iets anders dan een e7200
+2
schluterman
@Fendt926Driver dat zijn allemaal exsport nummers Huub.
+4
Fendt926Driver
@schluterman vreemd dat schluter zo een wirwar van nummers en namen heeft.
Een 6206 deutz of mf 135 heet over de hele wereld hetzelfde
+2
schluterman
@Fendt926Driver klopt die E nummers geeft de motorinhoud op dat was makkelijker in het buitenland.
+3
roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
vreemd dat schluter zo een wirwar van nummers en namen heeft

Daar komt nog bij dat de kracht van de trekkers soms verschilt. Zo staat mijn E6400V in Duitsland te boek als 850V, maar in Duitsland staat op het typeplaatje dat hij 85 ps levert, in Nederland 100. Ik ben er nog niet helemaal achter of dat nou in het verschil in meetmethode zit, of dat de Nederlander daadwerkelijk sterker is. Ik heb ooit eens gedacht dat het verschil zit in DIN of SAE-pk's, maar eigenlijk twijfel ik daar ook aan, omdat de pk's allemaal vanuit de (Duitse) fabriek werden toegekend.
+2
Schluterfan
@roscho

Andere norm van meten en 200 toeren meer maken 😉
Gavrie Willemsen
@roscho 100 pk misschien rechtstreeks op het vliegwiel zonder alternator of waterpomp
+2
roscho
@Gavrie Willemsen Dat is mogelijk, maar het vreemde is dat zowel het plaatje van 85 als van 100 pk (natuurlijk niet op dezelfde trekker) er in dezelfde fabriek op is geklonken.
+2
@Fendt926Driver is een super 550 die moet ik nog gaan halen 😉
+1
CaseCS130
Mooie trekker, veel plezier er mee!
+2
Sojaboontje
👍
+2
R Bouwmeesters
Mooi project!
De motorkap is al uitgestukt, die is wel slecht geweest?
+1
noordhof
Mooi!
+2
a3vandiejen
Gefeliciteerd, mooi dat er soms dromen uitkomen.
+4
Schluterfan
Veel succes ermee Jan. Hopelijk komen nie teveel narigheden boven.
+2
Fast Eddy
Veel plezier met deze geweldige trekker. Zo zie je maar geduld wordt soms goed beloont.
+2
Towaberg
Proficiat Jan, wat een mooie aanwinst 🤤
+2
Kramer U800
Gefeliciteerd Jan met de Schlüter. Dat gaat weer een nette tractor worden met wat liefde. Hoe ik kan beoordelen ziet het plaatwerk er mooi opgeknapt uit, klaar om verder strak gemaakt te worden en gespoten te worden, hoe ik lees hadden ze inderdaad wel gevoelige puntjes qua doorroesten, gelukkig is het allemaal recht - toe - recht - aan met zo'n motorkap net als de cabine. En die uitlaatbuis zou ik persoonlijk ook gelijk vervangen door een originele/soort gelijke demper.
+2
gaituuth
Gefelicitaart Jan, ik blijf nog dromen
+1
a3vandiejen
@gaituuth Je maakt me nieuwsgierig?😅🙈
+4
olro 61
Prachtige aankoop Jan! Maak er wat moois van!
+3
schluterman
@olro 61 inderdaad en vooral fotograferen en hier posten op tractorfan
+3
@schluterman ga ik zeker doen 😉
+2
schluterman
@schluter jan van samang ik ben zeer benieuwd en er zullen er hier wel meer zijn denk ik zo
+3
@olro 61 bedankt 😉
+1
FORD-COUNTY
Goed bezig Jan, mooie trekker erbij!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super E 7200 V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!