13 augustus Foto van een John Deere 6230R met La Littorale kipper.Op vakantie in Frankrijk gespot. Wat opviel: luchtdrukwissel op de voorwielen. Vanachter zat het weggewerkt in de as.Deze boer heeft 4

John Deere 6230R

336 foto's van @PieterA

+6
PieterA
13 augustus Foto van een John Deere 6230R met La Littorale kipper.

Op vakantie in Frankrijk gespot. Wat opviel: luchtdrukwissel op de voorwielen. Vanachter zat het weggewerkt in de as.

Deze boer heeft 4 zulke vergelijkbare combinaties. 5 regenhaspels een paar grote schuren met aardappelopslag mechanische koeling.

Hij moest deze zaterdag 11 auto's aardappelen leveren aan MC Cain, die in Noord Frankrijk een frietfabriek heeft.

Ik vond het mooie kippers; Op ons eigen bedrijf passen ze niet; omdat onder natte omstandigheden de wielen te klein zijn.

Reacties

+3
WaterDeutzer
'Wat opviel: luchtdrukwissel op de voorwielen. Vanachter zat het weggewerkt in de as'. Op zich niet zo verwonderlijk: wegwerken van bandendruksystemen kan wel door een steekas, maar is onmogelijk door een planetaire reductie.

Neemt niet weg dat ook door een steekas de boring een grote uitdaging is want je komt wel uit in het differentieel. Bij getrokken trailers is dat een stuk eenvoudiger en zelfs achteraf te monteren.
+2
WaterDeutzer
'onder natte omstandigheden de wielen te klein zijn.'

Een asje erbij? Of heb je toch liever grotere diameter?
+2
PieterA
@WaterDeutzer Op wat (te🙈) vochtige grond rolt een groter wiel beter, dus liever een hoger wiel. Ik denk 800/??R30.5. Deze kieper wordt dan te hoog (geladen liever niet veel hoger dan 4 meter). Ook staan de assen te dicht op elkaar. Verder ben ik voor simpele techniek, dus liever nog een asje minder en dan zou ik het liefst nog zonder besturing werken, maar ik besef me dat dat waarschijnlijk te veel wringt en daardoor niet haalbaar is.
+1
mdoornekamp
De druk wissel gaat achter door een trommel met sleep ringen die op de steek as zit. Tussen trompet en wiel. Dit systeem kan alleen als je steek assen hebt. Nadeel schijnt te zijn dat de trommels sneller wat lucht lekken
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
achter door een trommel met sleep ringen

Heb je daar afbeelding of tekening van?
+1
casejxu
WaterDeutzer
@casejxu Dank je, goede presentatie. Maar nu snap ik waarom @mdoornekamp schrijft over slijtage. de stationaire ring hadden ze 'floating' moeten monteren waarmee die de buigbewegingen van de steekas kan volgen. Dit is een pluspunt in de uitwendige rotators die met een verend beugeltje op hun plaats blijven.
+1
casejxu
@WaterDeutzer klopt. Nadeel van dit is ook dat er denk ik makkelijker zand en stof tussen kruipt
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer @casejxu ik vind het wel een heel groot voordeel dat je de slang buitenom kwijt bent
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
vind het wel een heel groot voordeel dat je de slang buitenom kwijt bent

Klopt. Maar bij drukwisselsystemen is de doorlaat grootte van belang om snel te wisselen. Bij een TMPS systeem wat op opleggers gebruikt wordt zijn de doorlaten maar minimaal omdat er alleen op druk gehouden wordt. Die slepende doorvoeren zijn wel heel betrouwbaar gebleken voor lange termijn.
+1
PieterA
@WaterDeutzer dichten die dan bij vooruit rijden beter af dan bij achteruitrijden?
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
dichten die dan bij vooruit rijden beter af dan bij achteruitrijden?

Dat maakt geen verschil. Feit dat de rotators spanningsvrij kunnen meebewegen is voorwaarde voor minimale slijtage aan dichtingen.
+1
casejxu
@mdoornekamp klopt. T lijkt mij stukken praktischer!
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
klopt. T lijkt mij stukken praktischer

Alleen bij aanschaf een enorm verschil. Buitenom kost bijna niets, alleen wat slang en koppelingen en een kleine doorvoer.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6230R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!