Gisteren reden we een lekke voorband met onze 828. Omdat bij ons bedrijf bijna bij elke trekker de voorbanden vol met water zitten is dat uiteraard niet in 1 2 3 opgelost. Ze moeten dat water eruit po

Fendt 916

+8
Gavrie Willemsen
Gisteren reden we een lekke voorband met onze 828. Omdat bij ons bedrijf bijna bij elke trekker de voorbanden vol met water zitten is dat uiteraard niet in 1 2 3 opgelost. Ze moeten dat water eruit pompen en hij dient ook nog is gevulkaniseerd te worden. Die trekker staat dus minstens een week op blokken. Dan kan onze Benjamin 916 een weekje voor de grote 3-asser bollen. Misschien toch maar is een reservewiel ergens zien aan te schaffen. Alle 3 de grote Fendts hebben vooraan dezelfde maat banden dus dat moet lukken….

Reacties

+5
2850Johndeere6R
Deze 916 kan ook nog voor Poah Gavrie.🦾🚜
+4
schluterman
@2850Johndeere6R eerst de schlüter super 1500tvl
+5
Gavrie Willemsen
@schluterman zeker weten
+2
Heeft dat dan geen probleem met verloop als je beide voorbanden niet vervangt? 🤔
+2
Quintto
@Fendt 106 S Christoph denk niet perse met de voorloop, maar als je lang rondrijdt met banden met een verschillenden omtrek, wordt je differentieel er vaak niet beter van
+3
roscho
Quote Reactie van @Quintto:
wordt je differentieel er vaak niet beter van

Voor het differentieel is dit geen enkel probleem, dat is ervoor gemaakt. Iedere keer als je een bocht maakt, moet dat zijn werk doen. Tenzij je het blokkeert natuurlijk, dan willen beide wielen wel per sé dezelfde snelheid draaien.
Een onjuiste voorloop kan wel een probleem zijn, de voorwielen willen dan een andere afstand afleggen dan de achterwielen. Vergeet je een keer de 4wd uit te schakelen op de weg, dan kunnen er formidabele krachten op versnellingbak en achterbrug komen te staan. En helemaal met wat flinke gewichten voorop.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Quintto:
wordt je differentieel er vaak niet beter van

Klopt, zeker met hogere snelheden blijft het diff flink aan 't werk, terwijl die normaal nagenoeg in rust blijft.
roscho
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
met hogere snelheden blijft het diff flink aan 't werk

Hier in de buurt is iemand die parachutes omhoog liert. Hij doet dat met een omgebouwde auto, waarvan van de aangedreven wielen er een geblokkeerd is. Het andere, waarop de kabelrol zit, draait met dubbele snelheid. Gaat al heel lang goed, het differentieel kan dit dus prima verdragen.
+2
David Bakker
Je kan. die band toch plakken ? Of was het gat te groot ? Misschien is een reserve band ook wel handig.
+2
stegboer
Waarom vol water zijn ze zo niet zwaar genoeg in de neus
+2
Gavrie Willemsen
@stegboer zonder gewichten of water in de banden rijden we gewoon overal rechtdoor 🤦‍♂️
+2
jehan
@Gavrie Willemsen frontgewicht verzwaren en dan geen water in voor banden geen optie?
+2
stegboer
@jehan ja daar doelde ik ook meer op
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jehan:
frontgewicht verzwaren en dan geen water in voor banden geen optie

Geen betere ballast dan die in of naast 't wiel. Daarmee voorkom je extra belasting van lagers en assen. Dus eerste keus: water of wielgewichten, daarna ballast aan het chassis. Bovendien behoud een band met water ook beter zijn vorm wat slijtage op de weg verminderd t.o.v. alleen lucht en chassisgewichten. Het voordeel van rubberkoeling nog niet meegenomen.
+2
jehan
@WaterDeutzer ja daar zeg je zowat. op mn werk ook keer water in banden gehad . net zoals al beschreven door gavrie is een hele klus dan als je band kapot hebt . later werkten we met wiel gewichten
+1
roscho
@WaterDeutzer In principe heb je gelijk. Toch geeft water in de banden altijd hoopjes ellende: eeuwig gesop en roest rond het ventiel, band plakken en proppen schieten onmogelijk, tenzij je eerst alle water eruit laat. Ik weet niet of het kan, maar gebruik je geen binnenband, dan rot je hele velg weg.
WaterDeutzer
@roscho Beetje antivries erbij helpt. En verstandig in de winter.😋
+1
rubenv
@Gavrie Willemsen op de weg niet toch?
in het terrein is het wel fijn weet ik uit ervaring
Gavrie Willemsen
@rubenv wij rijden 98% op de weg
+1
Valtra man
@Gavrie Willemsen boet je dan niet veel in aan comfort met banden gevuld met water?
Gavrie Willemsen
@Valtra man nee integendeel, mijn ongeveerde 1455 plakt als lijm op de baan. Hij stuitert niks meer
stannetje96
@Gavrie Willemsen maar zo’n slagschip met 900 kilo in de heus gaat toch wel de bocht om met een gestuurde kar zonder water in de banden?
Valtra man
@Gavrie Willemsen ok, dat had ik niet verwacht. Onze Valtra stuitert achteraan wanneer ik er leeg mee rondrijd op betonbaan. Met een werktuig in de hef is dat een wereld v verschil. Ooit heb ik wel al eens gedacht aan wielgewichten, want met water in de band kan je geen luchtdruk meer regelen, toch?
roscho
@Valtra man De Valmet 8150 waar ik wel eens op reed, ging deinen op slechte wegen. Dan moest je snel van het gas af, anders sprong hij met zijn voorwielen van de grond. Ik wijt dat aan de banden: Michelin M108, in het land fijne banden, maar op de weg net skippyballen.
+2
Valtra man
@roscho dan heb je’t over springen op de vooras? Dat komt door de korte wielbasis, je mag er banden onder leggen wat je wil. Op een betonbaan stuitert die altijd 🙂
+3
john deere 7810
@Gavrie Willemsen

Weet niet of je binnenbanden er in hebt. zoniet dan boor ik er altijd een extra ventiel tegenover het bestaande ventiel. Dus als er 1 aan de onderkant staat, staat de andere aan de bovenkant. water er in pompen met een pomp of hoge druk spuit aan de onderkant. eventueel uit een emmer of ibc vat laten zuigen zodat je het kunt aanmengen. Het bovenste ventiel er uit zodat de lucht er uit kan.

En het water er uit precies andersom. boven aan de lucht er in en onderaan het water er uit.
wel even met beleid doen want het kan met beide te snel gaan.
zo kun je er binnen een half uurtje je water er in en er uit pompen.
+3
Towaberg
Geeft alweer een leuke foto 👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 916 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!