Binnenkort voor het eerst de mais in, de kar heeft een ondertrekhaak, maar de trekker niet, dus dan gaan we aan de knutsel. Het model is af, tekeningen liggen bij de snijderij, dus 1 oktober moet het

Zelfbouw zwaaihaak

+1
bart-spies
Binnenkort voor het eerst de mais in, de kar heeft een ondertrekhaak, maar de trekker niet, dus dan gaan we aan de knutsel. Het model is af, tekeningen liggen bij de snijderij, dus 1 oktober moet het goed komen
De zwaaihaak zelf is een schenking van de buren (toch makkelijk zon lmb naast je) dus we hadden een goede basis om te beginnen

Reacties

bart-spies
Hier de onderkant van de achterbrug

(klik om te vergroten)

Hier een foto van de onderkant van de achterbrug
+1
mestyle
Ziet er solide uit.waar hé. Je het mee getekend
+2
bart-spies
@mestyle thuis en op school teken ik met SolidWorks, op het werk met inventor. Deze is voor de hobby, dus SolidWorks
+1
roscho
Ik zou de zwaaihaak er andersom in hangen:
- meer bodemvrijheid
- de dissel hangt niet aan 2 bouten, maar aan de hele haak.

Hoe maak je de haak vast? Je kunt er zo vooraan geen pen doorsteken. Daarvoor zou je er nog een bruggetje onder moeten maken.
Mocht je die pen willen borgen met een bout, kan ik dat afraden. Die bout loopt gegarandeerd los omdat er altijd wat beweging in de zwaaihaak zit. Pen eruit, zwaaihaak eraf, dissel in de grond, slangen stuk.
Ik heb zelf de pen vastzitten met bout en moer, bovenop de moer nog weer geborgd met een splitpen, zodat de moer er nooit af kan lopen.
bart-spies
@roscho andersom is ook hoe hij is bedacht door John Deere, dan is het gietdeel het dragende deel, en zit er meer sterkte in het materiaal. Alleen dan kom ik in de hoogte niet weg met de aftakas. Ik heb een EEam analyse gedaan van de strip, en het zou goed moeten gaan met een oplegdruk tot 2500 kg, daarboven is de verplaatsing te groot en moet er eigenlijk een bout door ipv een trekpin.
De pen zit vastgelast aan de plaat die onder de achterbrug bout. Deze is verzonken tot halverwege de plaat, en de pen is rond 25. En onderin de pen zit een gat voor een borgpen zodat hij er niet afvalt. De pen is puur voor de trekkracht, en de constructie achterop puur voor de oplegdruk
roscho
Quote Reactie van @bart-spies:
oplegdruk tot 2500 kg

Is dit bedoeld voor die smalspoor-Eicher?
Met een volle 6-tons maiswagen zit je nog wel een keer op 2500 kg, je stoot ook door bouwvoren en andere oneffenheden in het land en als je remt, heb je ook meer druk.
Als ik je verhaal goed begrijp, las je de zwaaihaak gewoon vast aan de plaat die onder de trekker komt? Ik dat geval kun je mijn verhaal over bruggetje en borgbouten vergeten. Maar dan is het geen ZWAAIhaak meer.
Hoe groot is de afstand tussen zwaaihaak en aftakas als je hem op de kop legt? Misschien kun je een verlengstukje krijgen voor de aftakas, zodat bij kuil afrijden de haak minder snel tegen de aftakas aan komt. Begint de aftakas op dezelfde afstand als het trekpunt van de zwaaihaak, dan heb je meer speling.
+2
bart-spies
@roscho Ja deze is voor die eicher,
De kar is een 3 tons Schuitemaker meststrooier met opbouw, volgens de berekeningen zou hij helemaal vol met mais (hoogste soortelijk gewicht gepakt wat ik kon vinden met een kop van 1:2) op die oplegdruk komen. Nou moet hij niet helemaal vol, dus we gaan op de dag zelf kijken hoe het gaat.

Het verhaal was niet helemaal duidelijk dan 😅 ik bout een plaat vast aan de achterbrug. Aan deze plaat las ik een pin vast. Deze pin gaat door een gat aan de achterkant van de zwaaihaak. Daarna kan er een borgpen door de pin om zo de zwaaihaak te vergrendelen zodat deze niet meer van de pin afschuift.

Ik heb een aftakas opgemeten, en deze was 18cm inclusief beschermkap, hiermee komt de onderkant van de kap als de zelfde hoogte als de bovenkant van de zwaaihaak. (Zoals hij nu gemonteerd is) als ik het zetstuk om zou draaien zou hij 4 cm omhoog komen, en zit hij precies tegen het kruis van de aftakas aan.

Daarnaast is de opening nu smaller, en hoop ik dat hij minder gaat klapperen
roscho
@bart-spies Gewoon proberen dan maar. Doe voorzichtig als je er de weg mee opgaat, een 3-tons Schuitemaker die zijn eigen weg gaat, kan toch een flinke schade maken.
Je hebt vast al aan bredere spiegels gedacht? Rijden met te smalle spiegels is geen doen.
bart-spies
@roscho we hoeven gelukkig alleen leeg de weg over, dus we kunnen vol rustig aan doen.
Ja die spiegels is nog wel een ding, ik heb nog half gedacht aan een camera zodat ik iig kan ziet wat er achter loopt.
Ik vind het trouwens super dat je zo meedenkt, 👍🏼 dan kan ik zelf ook zien of ik nog wat vergeten ben / of ik overal goed overna heb gedacht
roscho
Quote Reactie van @bart-spies:
camera

Een camera kan handig zijn, maar met goede spiegels kun je ook de zijkanten in de gaten houden. Je kunt bijv. zien of de klep wel open gaat en hoever je nog van de kant rijdt. Met een camera zie je dat pas als je al voorbij bent. Ik denk dat het nog even wennen is als je met een smalle trekker en een relatief brede wagen netjes langs de zijkant moet rijden.
Verder lijkt me een camera met scherm op de trekker gevoeliger voor vervuiling. 1 stukje nat blad dat tegen de camera plakt, kan je het hele beeld ontnemen. En bij regen lijkt me de monitor erg gevoelig. Die zou je nog dan in een plastic zak kunnen verpakken.
In ieder geval wens ik je er veel succes/plezier mee, hou ons op de hoogte hoe het gaat.
bart-spies
@roscho Ja het is alles behalve ideaal. Voertuig jaar heb ik op het zelfde evenement gereden met verschillende trekkers zonder spiegels. Het is allemaal goed te overzien, en we kiepen alles op een hoop die gelijk door een kraan in een balenpers wordt geschept. Bij de bult staan altijd wel mensen die het in de gaten houden, dus als je rustig doet gaat het wel.

En in het veld is alles vooruit, dus dan zijn spiegels niet gelijk nodig, maar ik ben zelf van de vrachtwagen gewend om rondom goed zicht te hebben, dus ik heb ze er liever wel op

Komt goed, en komen iig nog fotos langs van het eindresultaat en van het hakselen 😉
roscho
Quote Reactie van @bart-spies:
in het veld is alles vooruit,

Je gaat ervan uit dat je op het land nooit achteruit hoeft? Als je voor het eind van de akker staat, zul je toch achteruit moeten zonder de hakselaar te raken. Ik vond daarbij een goede spiegel onmisbaar. Die stond dan ook altijd zo dat ik ruim langs de wagen kon kijken. Helaas heb ik daarmee ook wel eens in volle vaart zijtwijgjes van bomen geraakt als ik verkeer tegenkwam op smalle weggetjes. En dan lag het glas er weer uit...
+2
bart-spies
Hier een korte update met de onderdelen die binnen zijn gekomen. Gister het frame in elkaar gelast, vanavond verder met het draaien van de trekpin en het passen van het geheel aan de trekker.

(klik om te vergroten)

Het totaal in elkaar gelegd.

(klik om te vergroten)

Het opspannen en hechten van het frame. De strippen zijn uitgevuld met slijpschijven om niet te strak te zitten nadat ze in de verf zitten
+1
bart-spies
Hier het eindresultaat met een kogel in het bovenste gat voor een aanhanger

(klik om te vergroten)

roscho
Ziet er keurig uit. Ik zie, je hebt toch de haak bovenop gelegd, zodat zwaardere wagens op het rechte deel komen. Voldoende ruimte voor de aftakas, tenzij je voorover de sloot in duikt.
bart-spies
@roscho Ja klopt, het is nog even kijken hoe het uitkomt als er echt een aftakas in komt, voor nu was de hoogte exact goed voor de hoogte van de kogel van de aanhanger. Die kogel zit nu in het gat met een pasbus zodat hij niet schuift
roscho
@bart-spies Ik denk dat het met die aftakas wel goed komt. De dissel van de wagen komt dan ertussen, dus nog weer 15 cm lager.
bart-spies
@roscho Ja dat is ook zo, en de aftakas komt van +/- 70 cm hoger dan dissel, dus er is al een vrij grote hoek omhoog
roscho
Quote Reactie van @bart-spies:
aftakas komt van +/- 70 cm hoger dan dissel

Met 70 cm komt hij achteruit je stoel.... 🤣🤣 Je bedoelt vast 70 mm. ?
+1
bart-spies
@roscho Nee van de schuitemaker die erachter komt, dat was origineel een boventrekhaak, met de dissel daar gelijk onder. Nu loopt de dissel onderlangs, maar de aftakas zit nog op dezelfde hoogte

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Zelfgemaakte constructies ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!