Mijn broer, net vertrokken naar het Renaultoloog festival in Kronenberg. Dat ligt naast Sevenum. Met een 6x6 ervoor niet echt een economisch transport maar dat is de enige vrachtwagen bij ons nog met

Renault 1181-4

+15
Gavrie Willemsen
Mijn broer, net vertrokken naar het Renaultoloog festival in Kronenberg. Dat ligt naast Sevenum. Met een 6x6 ervoor niet echt een economisch transport maar dat is de enige vrachtwagen bij ons nog met een tacho met een schijf, hij heeft wel een CE rijbewijs maar geen bestuurderskaart. Hij heeft ook wat zelf gefabriceerde onderdelen en elektrische kabelbomen bij die hij aan de man wil brengen.

Reacties

+7
fendtford
Mooi opgeknapt
+7
Rondeutz06
Prachtig mooie trekker
+7
a3vandiejen
Schitterende Renault.
+8
WaterDeutzer
Mijn Volvo FM9 is er ook nog een met schijf. Zelf heb ik al vanaf mijn 18e CE rijbewijs, maar nooit geen code95 of chauffeurskaart nodig gehad. Houden zo!
+6
CoenNijenhuis
@WaterDeutzer Ik heb de code95 gehaald door 35 uur nascholing omdat ik al chauffeursdiploma had maar wat een saaie dagen zijn dat!
+9
guus hiddink
@CoenNijenhuis ofnie ,en het gaat nergens meer over pure geld kwestie.
+5
Towaberg
@CoenNijenhuis dat is echt om te janken! Eens om de 5 jaar, een dagje de nieuwigheden in de wegcode onderwijzen, zou ik niet slecht vinden. Maar al de rest is onzin, de helft van de aanwezigen verstaat de taal van de docent niet eens😭
+1
mklok
@WaterDeutzer Zit je dan onder 7,5 ton laadvermogen , daar boven moet je altijd code 95 hebben. Chauffeurs diploma bestaat niet meer.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Zit je dan onder 7,5 ton laadvermogen

2x nee. Ik rij al ruim 40jaar tot 50ton. Zoals al eerder in deze post: professioneel eigen vervoer en hobby = zonder code95 (voorheen chauffeursdiploma). Extra motivatie: ben in al die jaren uiteraard meermaals gecontroleerd.
+6
Fendt926Driver
Mooi dat jou broer dat zo bij jou kan gebruiken.
Voor hem ideaal zo.
Dat met die rijbewijzen had ik nog niet aan gedacht dat je dat met een tacho schijf nog zou mogen rijden
+3
MF 2725
@Fendt926Driver Met een schijventachograaf rijden, mag nog steeds.
Maar zal binnen een aantal jaren wel een keer verboden worden.
+7
CoenNijenhuis
@MF 2725 Het gaat er vanzelf een keer uit als ze de Euro norm verder omhoog trekken en meer uitbreiden het achterland in denk ik.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @CoenNijenhuis:
Het gaat er vanzelf een keer uit als ze de Euro norm verder omhoog trekken

Tuurlijk niet! Wij moeten onze oldtimer trekkers toch ook niet verschrotten?
+3
caseboy
@WaterDeutzer Ik heb wel begrepen dat de nieuwe tachograaf voor alle tachograafplichtige voertuigen verplicht wordt in de toekomst. dus dan zou je je schijven tacho moeten vervangen.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
dus dan zou je je schijven tacho moeten vervangen.

De nieuwste digitale tacho waar oom agent al naast rijdend jouw kan uitlezen is sinds dit jaar al in nieuwe voertuigen toegepast en moet tzt ook alle oude digitale tacho's vervangen.

Maar trucks met analoge tacho, zeker de Euro-0 hebben helemaal geen sensoren waar de je digitale tacho op kunt aansluiten. Bovendien is er helemaal geen inbouwruimte voor zo'n toestel.

de papieren schijfjes voor de Euro-1-2-3 trucks blijven dus nog wel heel lang leverbaar. Ikzelf heb nog 3 doosjes en dat is in mijn geval voor 30jaar voorraad.🤣🤣
+3
caseboy
@WaterDeutzer
Ik heb het even opgezocht en wat ik ervan kan opmaken gaat de schijven tacho er inderdaad voorlopig nog niet helemaal uit maar als je met je vrachtwagen de grens over gaat zul je er toch aan moeten gaan geloven dat er een smart tacho in moet.
ttm.nl/it/…
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
zul je er toch aan moeten gaan geloven

Nee, toch niet. Lees maar in dat bericht: "voor Internationaal vervoer".
Ik doe al helemaal geen 'commercieel vervoer', laat staan internationaal. Dus voor 'eigen vervoer' en zeker hobby ritten (ook Internationaal) zullen de papieren schijfjes nog generaties lang gedrukt gaan worden.😉 Wel vervelend voor ondernemers die vandaag nog hun transportwerk doen met Euro-0-1-2-3 voertuigen, want die moeten dan hun trucks weg doen.
+2
caseboy
@WaterDeutzer onder internationaal vervoer lijkt mij dat ook eigen vervoer over de grens telt. Is inderdaad jammer voor die generatie vrachtwagens maar ombouwen zal vast wel mogelijk zijn maar of het ecenomisch interessant is op zo'n oude auto is maar de vraag. Is wel jammer want er zullen er veel zijn die hun euro 3 opruimen omdat die schijventacho de reden was dat ze die nog hadden.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
onder internationaal vervoer lijkt mij dat ook eigen vervoer over de grens telt

Nee, je moet dan wel het juiste begrip 'eigen vervoer' hanteren. Voorbeeld: een bouwmaterialen handel met eigen truck, die de materialen bij hun klanten aflevert is inderdaad altijd al code95 plichtig geweest.

Maar ik met mijn (zakelijke-) sideloadertrailers die ik aflever bij de klant niet....Gewoon omdat ik niks (zakelijk) vervoer. Er mag dan geen container op de sideloader staan.

En gebruik ik m'n trekker zakelijk of privé met dieplader voor vervoer van mijn oude trekkers of eender ander voertuig of goed van mijzelf: ook nooit geen code95 noodzakelijk geweest. Sterker: ik heb in al die jaren ook nog nooit een vrachtbrief ingevuld. Zou (wil) niet eens weten hoe dat moet.

Ik blijf dus nog lang, ook 'grens' overschrijdend binnen Europa met mijn papieren tacho kunnen rondrijden.
+3
caseboy
@WaterDeutzer Ik snap dat je niet code 95 plichtig bent maar code 95 plichtig is iets anders als tachoplichtig. Als jij met een lege oplegger/ aanhanger rijdt weet ik niet of dit onder "vervoer" geld maar zodra jij met een dieplader je eigen trekkers vervoert ben jij wel degelijk bezig met vervoer. Omdat dat eigen vervoer is heb je inderdaad geen code 95 nodig maar je bent wel tachoplichtig.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
maar je bent wel tachoplichtig.

Het is van ver voor jouw tijd, maar met 'papieren schijfjes' bedoel ik toch echt de good old tacho hoor!😅
+3
wim-same
@MF 2725 Ik denk niet dat een schijven tachograaf verboden word. Die zit nu alleen maar in oldtimers.
+3
MF 2725
@wim-same En in vrachtwagens van o.a. bloemenlijnrijders! 🤔
Die auto's houden ze bewust voor de drukke tijden. 😉
+3
wim-same
@MF 2725 Jonge vrachtwagen hebben toch al lang geen schijven tacho meer. ?
+4
caseboy
@wim-same vanaf 2006 is de digitale tacho gekomen.
+2
wim-same
@caseboy wanneer weet ik niet eens precies, maar ik heb nu al jaren een DIGI TACHO.
+1
MF 2725
@wim-same Nee, die hebben allemaal een digitale tachograaf met een bestuurderskaart.
Maar er rijden nog genoeg vrachtwagens rond van 15 en ouder met een schijventachograaf.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
dat je dat met een tacho schijf nog zou mogen rijden

🤣🤣 Keep them rolling.
+6
Gavrie Willemsen
Een 6 maand na mijn aankoop toentertijd zijn de digitale tacho’s gekomen
+7
RVM
De Renaultoloog is nog familie van me, en nog nooit daar geweest. Schandalig eigenlijk..
+3
Towaberg
Top Renault 👌👌👌
+2
mklok
@Gavrie Willemsen Was deze ook te zien in POAH?
+3
Gavrie Willemsen
@mklok ja dat is dezelfde 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 1181-4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!