Omdat het opknappen van de Same-kipper wat uit de hand loopt, heb ik voor de tussentijd maar even wat versterking opgezocht. Vanavond deze Agromet kipper opgehaald. Mooi ritje voor de 155, ik was nog

Agromet kipper

453 foto's van @hooidonk

+11
hooidonk
Omdat het opknappen van de Same-kipper wat uit de hand loopt, heb ik voor de tussentijd maar even wat versterking opgezocht.
Vanavond deze Agromet kipper opgehaald. Mooi ritje voor de 155, ik was nog niet eerder zo ver met hem van huis geweest.
De kipper valt me niet tegen, hij is mooi compleet en doordacht gebouwd.

Reacties

+4
steyrlanzboy
Mooi
+4
Rondeutz06
Dat ziet er goed uit, waar moest je hem halen?
+1
hooidonk
@Rondeutz06
Rhenen, onder Veenendaal.

Bij ons vandaan een goed uur, maar op de heenweg reed ik me vast op een viaduct over de A12, dat wegens werkzaamheden dicht zat. De routeplanner had me daar niet voor gewaarschuwd.
Voordat je dan op je mobiel een andere route gevonden hebt waar je met de trekker mag komen en dat stuk omgereden hebt. 🙈

Voor jou is het maar een hupje, want jij rijdt veel verder met oude trekkers, maar voor deze trekker was het een ongekend uitstapje.
Het to do lijstje is ook niet bepaald korter geworden 😅
+2
Rondeutz06
@hooidonk dat is altijd vervelend die afsluitingen omdat je je insteld op een bepaalde tijd en route. Maar het eindresultaat mag er zijn. Maar zoals eerder vermeld de staalkwaliteit is niet best van deze wagens. Beetje zuinig op zijn en als je hem langere tijd wegzet schoon maken en in de verlopen olie zetten
+1
hooidonk
@Rondeutz06
Klopt, ook omdat de meeste omleidingen zijn bedacht voor auto's. En met zo'n trekker rij je in de spits niet heel lekker over een grote drukke weg.

Ik heb wel eens gehoord dat er veel verontreinigingen in het staal zitten, waardoor het door spanningscorosie uit zichzelf al wil roesten.
Inderdaad met liefde behandelen, dan gaat het nog lang goed. Anders was hij ook niet zo mooi oud geworden, dus het kan wel.
En anders; ik heb inmiddels ervaring met kippers slopen (en in principe ook weer op te knappen), dus het kan ook zijn dat er over 10 jaar een compleet nieuwe staat van beter staal.. 😅
+1
Hannesman
@hooidonk heb je hem nu op externe hydrauliek, of via aansluiting links voor op hefdeksel?
hooidonk
@Hannesman
Er zit rechtsvoor op het hefdeksel zo'n ventiel met een hendel aan de zijkant, om te wisselen tussen bediening van de hef of de externe aansluiting.

Heb al wel een extra pomp liggen die bovenop de hefpomp kan, die is dan speciaal voor de externe hydrauliek. Maar die staat voorlopig nog even op het toedoe-lijstje.
+1
Hannesman
@hooidonk ah zon selector valve. Je hebt ook divertor valves, kan je Hef en externe hydrauliek gebruiken. Je kan inderdaad son set overhouden van een latere serie. Maar moet wel trekker in 2 🤷
hooidonk
@Hannesman
Ah, okee!
Hoe werkt zo'n divertor valve? Is dat een soort prioriteitsklep?

De opbrengst van de hefpomp is niet zo heel veel, dus een extra pomp zou wel fijn zijn.
Dat de trekker in tweeën moet, is de reden dat het er nog niet in zit. 😉
+1
Hannesman
@hooidonk is eigenlijk een bypass, zo kan je hef (zonder diepteregeling) en externe functies gebruiken zonder te wisselen omdat je dezelfde Source gebruikt. (Ook met een hendel om het uit te schakelen, zodat pomp weer het deksel bediend)
hooidonk
@Hannesman
Oh zo, dat is wel een goed alternatief.
De diepteregeling en externe hydrauliek gebruik je meestal niet tegelijkertijd.

Hoe herken je zo'n ventiel?
+1
Hannesman
@hooidonk heb er nu 1 liggen voor de 135, ik maak even foto
hooidonk
@Hannesman
Top, dankjewel!
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hooidonk:
Heb al wel een extra pomp liggen die bovenop de hefpomp kan, die is dan speciaal voor de externe hydrauliek. Maar die staat voorlopig nog even op het toedoe-lijstje

@Bas_Nieuwenhuis hier staat een stukje van jou oplossing in
+3
Fast Eddy
Goed schoon houden anders roesten ze onder je kont vandaan.
+2
hooidonk
@Fast Eddy
Goeie tip, ze staan niet echt bekend om hun staalkwaliteit.
Deze heeft ook altijd binnen geslapen, dat scheelt alles.
+3
Fast Eddy
@hooidonk

Het blikwerk is ook niet van het dikste soort dus wees voorzichtig met puin in de kipper.
+1
hooidonk
@Fast Eddy
Dat viel me al iets op ja. Het zal ook wel hoogwaardig PBS wezen. Als je het er maar hard genoeg in gooit, kun je blijven laden.
Fast Eddy
@hooidonk

Het bedrijf waar ik werk heeft dacht ik 4 of 5 van die kippers versleten. Net voor de zomervakantie is de laatste weggegaan. Nu hebben we een VGM 10-tons dumper.
+1
hooidonk
@Fast Eddy
Okee, dat is de moeite.
Hoe lang gingen ze gemiddeld mee?
Hebben ze die na elkaar gehad of kwamen ze tegelijk?

En was het vooral de bodem die slecht werd? Of hebben ze meer zwakke punten?

Het zijn leuke kippers voor het gemiddelde boerenwerk. Als je er echt mee gaat beulen, zijn ze denk ik zo weg.

Heeft die 10-tonner een vaste bak of kunnen daarvan de zijschotten open?
+1
Fast Eddy
@hooidonk

De eerste lichting zaten nog geen snelverkeer assen en banden onder. Dus met een volle kipper 40 rijden gaf nog al eens stilstand door lekke banden en de wiellagers vonden het ook niet fijn. Er zijn er ook een paar gesneuveld met omvallen tijdens het kiepen waardoor ze krom waren. En natuurlijk inruil op uiterlijk, veel roest en rotterij.
De VGM kan alleen maar achterover kiepen. We hebben nog een kleine wieldumper en een kleine rupsdumper voor de kleine klussen. De haakarm nam de meeste klussen al over van de Agromet kippers. Maar die is eigenlijk te hoog om met een 2,5 en 1,5 tons kraan te laden.
+1
hooidonk
@Fast Eddy
Ik snap hem, duidelijk verhaal!
Eigenlijk zijn ze niet geschikt voor dat werk, waardoor ze op een gegeven moment ook wel echt op zijn.

Maar het is inderdaad wel een heel handig formaatje en een complete kipper, met onder- en bovensluitende kleppen, kiepbegrenzer, hoogte verstelbare dissel, enz

Dat heb je niet gauw weer met een 10-tons kipper of een haakarm.
+4
Hannesman
Mooi wagentje 👌
+4
Towaberg
Ik kijk vooral naar de trekker 😍
+3
Rondeutz06
@Towaberg daar kun je naar blijven kijken 👌👌
+1
Foto gemaakt in het binnenveld? waar zat dat viaduct dicht? moet vanmiddag ook nog even naar de Betuwe
+2
hooidonk
@johndeere6910forever
Vlakbij de uitkijktoren aan de Werftweg, vlakbij Achterberg.

Viaduct van de Maanderbuurtweg zit dicht, bij cafetaria Het Pakhuis.
Ben nu dwars door Veenendaal gereden.
+1
@hooidonk oke ja juust.
hooidonk
@johndeere6910forever
Nog gelukt gisteren naar de Betuwe?
Of was je met de auto?
+1
@hooidonk ja de vrouw ging over de snelweg dus het was wel gelukt😉
hooidonk
@johndeere6910forever
Ah ja, dan heb je er inderdaad geen last van 👍🏼
+1
@hooidonk ik herkende de plek ja meestal als ik met mn auto ging of de trekker rij ik ook via deze weg naar Rhenen.
+1
hooidonk
@johndeere6910forever
Mooi stukje Nederland hier, zeker met de Grebbeberg op de achtergrond.

Eerder kwamen wij altijd over het verlengde van deze weg, als we via de Dragonderweg naar Rhenen gingen.
En dan bij het voetbalveld rechtsaf.
+1
@hooidonk oke ken de omgeving nog niet helemaal nee😉haha ja hoe verder van de brug af hoe mooier het wordt.
+1
Deftige combinatie.
+2
Plaatje van een trekker zo. Dit is geen hardloper zeker?
+2
hooidonk
@MaartenMandemaker
Dankjewel!

Nee, inderdaad bepaald geen hardloper.
Ik kwam langs wegwerkzaamheden met zo'n snelheidsbord, die gaf 26 / 27km/h aan. En vervolgens zo'n lachend gezichtje met van die traanoogjes..
Ik nog geprobeerd mee te steppen, maar dat hielp ook niet.

Eigenlijk is het te langzaam in het drukke verkeer.
+2
@hooidonk Haha mee steppen 😂. 28 gaat niet snel inderdaad. De 100 series van ons zijn wel snellopers
hooidonk
@MaartenMandemaker
Oh, dat is echt wel ideaal!
Zelf aangepast of waren ze dat al?

Bij deze 155 valt het helaas niet mee, vanwege de 4wd kun je niks met het differentieel doen.
Enige optie die eventueel zou kunnen, zijn de tandwielen van een 1080 / 595 overzetten.
+1
@hooidonk Dat waren al hardlopers, de 148 gaat 37 en de 165 ruim 40. Best handig. Ze hebben ook beide een extra hydropomp voor de hydrauliek. Maar jouw 155 is wel echt iets aparts met die 4wd. Ik vind het een prachtige trekker.

Kun je die tandwielen makkelijk overzetten?
hooidonk
@MaartenMandemaker
Dat zijn inderdaad mooie snelheden. Als hetgeen er achter goed geremd is, kan dat prima. En je hoeft niet overal zo hard te gaan.
Hebben die allebei multipower?

Zo'n extra hydrauliekpomp heb ik al wel op het schap liggen, maar die moet er nog een keer in. Dat zijn van die klusjes om tegenaan te blijven hikken.
Geeft die extra pomp veel olie?

Volgens mij is het overzetten redelijk goed te doen, maar ik moet eerst nog uitzoeken hoeveel het gaat schelen. Als het bijvoorbeeld maar 10% oplevert, is het eigenlijk de moeite niet.
@hooidonk Klopt ja ze hebben beide multi power.

De extra oliepomp geeft meende ik 30 liter per minuut. Het dubbele van de plunjerpomp zeg maar. Ze leveren wel minder druk. De hefpomp gaat tot 220 bar, de extra pomp 160 ongeveer. Maar een kieper gaat wel vlot omhoog. Een enorm verschilt tov de hefpomp. En je hoeft niet om te schakelen.
hooidonk
@MaartenMandemaker

Die lopen inderdaad een mooi stukje harder!
Multipower heb ik over getwijfeld, maar dan klopt het serienummer niet meer.

Die opbrengst van de pomp scheelt een mooi beetje. 160 bar lijkt me voor de meeste dingen voldoende. En anders zou je er nog een ventiel op de hefpomp op kunnen laten zitten, voor als het er echt een keer op aan komt.
Dat niet meer hoeven omschakelen is wel ideaal! Met een hydraulische topstang wen je er nooit aan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Agromet kipper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!